کد خبر: ۴۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۴ آذر ۱۳۹۲

یک کتیبه تاریخی در شهرستان رستم کشف شد/ آغازمطالعه متن کتیبه

یک کتیبه تاریخی در کوه های شهرستان رستم توسط اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس کشف شد.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در رابطه با این کشف به خبرنگار مهر بیان کرد: این کتیبه صخره ای در کوه های منطقه "دهنو" در شهرستان رستم فارس واقع شده است.

مسعود منیعاتی با اشاره به اینکه کتیبه مذکور توسط رضا دهقان عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی کشف شده است، بیان کرد: این اثر در حاشیه دریاچه تاریخی سرآسیاب منطقه دهنو شهرستان رستم که در منابع تاریخی به کرات از آن تحت عنوان دریاچه "درخوید" یاد شده کشف شده است.

کتیبه کشف شده

وی با اشاره به اینکه دریاچه سرآسیاب در منابع مربوط به سفرنامه نویسان عرب تحت عنوان "درخونید یا درخوید" و گاهی هم با عنوان "نهر بیراوات قید شده ، بیان کرد: عنوان سرآسیاب در منابع عصر نادر طلوع کرده که تا به امروز نیز کاربرد آن ادامه دارد.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس ادامه داد: دریاچه با بیشه زارهای فشرده اش وجهه نام خود از آثار به جای مانده از آسیاب ساروجی احتمالا متعلق به عصر ساسانی دریافت کرده است.

دریاچه همجوار با کتیبه

منیعاتی با اشاره به مشخصات این اثر نیز بیان کرد: زبان این کتیبه یا ساسانی – پهلوی یا پارتی – پهلوی یا ترکیبی از دو است.

وی عنو.ان کرد: کتیبه هایی که کنار برکه ها و یا رودخانه هستند معمولا وقفی بوده که آب رودخانه را وقف می کنند.

وی با اشاره به اینکه برای این کتیبه باید کار کارشناسی انجام و به صورت مقاله ترجمه شود، بیان کرد: مطالعات لازم در مورد ترجمه و بررسی جوانب مختلف این کتیبه نیز آغاز شده است.

وی گفت: این کتیبه دومین اثری است که توسط انجمن کشف شده و پارسال نیز بالای کوه نقش رستم اعضای انجمن موفق به کشف یک کتیبه مربوط به دوره ساسانی شدند.

نظرات بینندگان