کد خبر: ۴۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۲

قصه مظلومیت طبیعت همچنان باقیست

هفته ای نیست که صدای شلیک تفنگی در کوهها و دره های پارک ملی دنا و دیگر مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد نپیچد و خواب را بر چشم حیات وحش کم نظیر این سامان حرام نکند اما قصه مظلومیت محیط زیست و محیط بان در این وانفسا همچنان ادامه دارد.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد و در راس آنها منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا همیشه مورد طمع شکارچیان استانی و غیر استانی بوده و محیط زیست و گونه های نادر جانوری و گیاهی این منطقه را مورد تعرض قرار می دهند.

شکارچیان پیوسته در کمین وحوش اند و محیط بانان تلاشگر در پی ردی از شکارچیان تا زخمی بر چهره طبیعت زیبای این دیار زده نشود.

اما طمع شکارچیان سیری ناپذیر است و آنها از هر فرصتی برای رسیدن به مطامع خود استفاده می کنند و در عین حال مظلومیت محیط بانان پایان ناپذیر است و نه تنها مورد بی مهری قرار می گیرند بلکه گاهی در این راه جانشان نیز به مخاطره می افتد.

شکارچیان سودجو با تجاوز و دست اندازی به این زیست بوم ارزشمند، آرامش را از حیات وحش کم نظیر آن گرفته و حتی محیط بانان را نیز بارها مورد حمله قرار داده اند.

از ابتدای سال جاری تاکنون محیط بانان این استان چندین بار مورد حمله مسلحانه قرار گرفته و یا مضروب شده اند.

"علی افشار" اولین جانباز محیط زیست در سال جاری

اردیبهشت سال جاری بود که "علی افشار" رئیس پارک ملی دنا توسط شکارچیان غیرمجاز در منطقه میمند پارک ملی دنا به گلوله بسته شد و از ناحیه کتف و بازو مجروح و روانه بیمارستان شیراز شده بود.

در این درگیری یک محیط بان دیگر پارک ملی دنا به نام "وحید ترحمی" هم مضروب شد.

"محمد فصیح مفرد" دیگر محیط بانی بود که تیرماه امسال در دنا توسط شکارچیان مجروح شد.

این محیط بان در درگیری مسلحانه یک گروه 12 نفره از شکارچیان متخلف با محیط بانان منطقه حفاظت شده دنا زخمی شده بود.

شکارچیان شرور در این درگیری با اسلحه کلاشینکف به سمت محیط بانان تیراندازی کرده و پس از آن اقدام به درگیری تن به تن و ضرب و شتم محیط بانان کردند که در پی آن "محمد فصیح فر" مجروح شد.

در اواسط تابستان امسال هم یک گروه از شکارچیان متخلف غیر بومی در ارتفاعات چهارهزارمتری اقدام به تیراندازی با اسلحه ژ سه به سوی محیط بانان کردند.

اگرچه در این درگیری آسیبی به محیط بانان نرسید اما خطر مرگ هر لحظه در کمین این پاسداران طبیعت بود.

سکانسی دیگر از حمله به محیط بانان دنا

اما سکانسی دیگر از مظلومیت محیط بانان در پارک ملی دنا طی روزهای اخیر به نمایش درآمد.

در روزهایی که به دلیل سردی هوا و بارش برف در ارتفاعات، وحوش به سمت دامنه های دنا و ارتفاعات پائین‌تر کوچ کرده بودند تا از سرمای پاییزی در امان بمانند، مورد حمله دو شکارچی غیر مجاز در پاک ملی دنا قرار گرفتند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پس از آنکه محیط بانان دنا از این مسئله مطلع می شوند به منطقه می روند و دو شکارچی را دستگیر می کنند.

عطا پورشیرزاد به خبرنگار مهر گفت: هنگامی که محیط بانان قصد انتقال شکارچیان متخلف به پاسگاه محیط بانی را داشتند، حدود 20نفر از اقوام و دوستان شکارچیان متخلف راه را بر محیط بانان بستد و آن ها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

وی بیان کرد: در هر صورت محیط بانان شکارچیان را به پاسگاه انتظامی تحویل دادند و ضاربین نیز دستگیر شدند.

پورشیرزاد اظهار داشت: حیات وحش این استان پیوسته مورد تعرض متخلفین قرار می گیرد اما با تلاش محیط بانان این گنجینه خدادادی همیشه در امان مانده و شکارچیان ناکام شده اند.

محیط بانانی که ضاربین خود را می بخشند

وی همچنین با اشاره به اینکه پرونده ضاربین به محیط بانان دنا در محاکم قضایی در دست پیگیری است، گفت: محیط بانان انسانهای رئوفی هستند و تاکنون به ضاربین خود رضایت داده اند.

اگر چه به گفته فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان تعداد محیط بانان مناطق حفاظت شده در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از استاندارد جهانی است، اما آنها از هیچ کوششی برای حفاظت از طبیعت بکر این استان کوتاهی نمی کنند.

جمشید عبدی پور کمبود محیط بان را یکی از مهمترین مشکلات محیط زیست استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون مناطق حفاظت شده این استان تنها یک چهارم استاندارد جهانی محیط بان دارند.

وی با بیان اینکه تعداد محیط بانان متناسب با وسعت مناطق حفاظت شده نیست، گفت: هم اکنون برای هر سه هزار هکتار از مناطق حفاظت شده استان یک نیرو وجود دارد.

پشت محیط بانان خالی از حمایت/وقتی شکارچی اسلحه محیط بان را هم می گیرد

با این حال قصه مظلومیت محیط بانان پایان ندارد و آنها با دستان خالی و کمترین دستمزدی از محیط زیست حفاظت می کنند.

پشت محیط بانان خالی از حمایت های قانونی است و آنها حتی به دلیل ضعف قوانین اجازه استفاده از اسلحه را برای دفاع از خود در برابر شکارچیان متخلف ندارد.

در مظلومیت این قشرهمین بس که در حادثه روزهای گذشته پارک ملی دنا، راه بندان ضارب، اسلحه محیط بان دنا را از او گرفتند و با خود بردند اگر چه پس از آن با ورود نیروی انتظامی اسلحه به محیط بان بازگردانده شد.

محیط بانان همچنین در هنگام رویارویی با شکارچیان متخلف یاد دو دوست در بند خود می افتند که سالهاست در پشت میله های زندان آرزوی دیدن آسمان آبی دنا و شنیدن صدای حیات وحش کم نظیر آن را دارند.

آرزوی محیط بانان دنا

کمتر از دو ماه پیش بود که غلامحسین خالدی محیط بان محکوم به اعدام منطقه حفاظت شده دنا در نامه ای از زندان مرکزی شهر یاسوج به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از او خواسته کاری کند که جوانی اش در زندان یا پای چوبه دار به ناحق تباه نشود.

معلوم نیست حکایت مثلث حیات وحش، محیط بان و شکارچی تا کی ادامه دارد و برنده این قصه کیست اما آنچه مشخص است مرگ تدریجی طبیعت و محیط زیست است که به دلیل سودجویی و بی توجهی انسانها رقم می خورد.

و چه تراژدی غم انگیزی است که جنگلهای بلوط دنا بیایان شود، رودخانه اش مرداب و صدای زوزه باد جای آواز خوش پرندگان آن را پر کند.

...............

گزارش: شریف اسلامی

نظرات بینندگان