کد خبر: ۴۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۲

افزايش 70 درصدی جمعيت گورخر ايراني در منطقه حفاظت شده بهرام گور فارس

سرشماري پاييزه حيات وحش در منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملي قطرويه نشاندهنده افزايش 70درصدي جمعيت گور خر ايراني نسبت به پارسال است.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدير كل حفاظت محيط زيست فارس از افزايش تعداد گونه ارزشمند گورخر ايراني در منطقه حفاظت شده بهرام گور فارس خبر داد و با ابراز خرسندي از افزايش چشمگير اين گونه ارزشمند ادامه داد: هم اکنون بر اساس آخرين سرشماري حداقل 486 راس گورخر ايراني در بهرام گور زيست مي کنند که نويد بخش خروج نام اين گونه از ليست گونه هاي در معرض خطر انقراض است.

وی افزود: لازمه تداوم افزايش جمعيت آن حفاظت از زيستگاه و افزايش حفاظت فزيکي با متناسب سازي تعداد نيروهاي اجرايي و حجم مسئوليت در منطقه و فراهم کردن تجهيزات و امکانات مناسب به روز است.

ابراهیمی کارنامیبیان کرد: اين گونه جز در ايران در تمام کشورهايي که روزي پراکندگي داشته منقرض شده و آخرين بازمانده آنها در دو جمعيت مجزا, يکي در انتهاي شمالي بيابان مرکزي ايران، در پارک ملي توران و ديگري در انتهاي جنوبي آن، منطقه حفاظت شده بهرام گور پراکندگي دارند.

کارنامی ادامه داد: اين وضعيت مسئوليت سنگيني را براي نگهداري آخرين تعداد از اين گونه در دنيا بر دوش ما گذاشته است که با تدابير انديشيده شده و افزايش حفاظت فزيکي ،در منطقه حفاظت شده بهرام گور شاهد رشد بسيار خوبي از جمعيت گورخر در سالهاي اخير هستيم.

ابراهيمي کارنامي همچنين گفت: در حال حاضر گور خرهايي که در بهرام گور زندگي مي کنند از نظرشرايط زيستگاهي در وضعيت مطلوبي به سر مي برند افزايش بيش از70درصدي جمعيت گور خر ايراني در سرشماري پاييزه امسال نسبت به سرشماري سال 88 گواهي بر اين واقعيت است که اقدامات مديريتي صورت گرفته برای تامين امنيت زيستگاه منطقه حفاظت شده بهرام گور موثر واقع شده است.

مدير كل حفاظت محيط زيست فارس بیان کرد: افزايش حفاظت فزيکي و گشت و کنترل مستمر محيط بانان در منطقه ؛ارتقا سطح بخشي از منطقه بعنوان پارک ملي قطرويه، افزايش حضور محيط بانان و تهيه و ايجاد تجهيزات و امکانات آبرساني و غذارساني به اين حيات وحش،لايروبي مستمر چشمه ها و آبشخورها شرايط جهت زاد و ولد و زندگي آرام اين گونه ارزشمند را فراهم و مراقبتهاي لازم از اين گونه صورت گرفته و علوفه و غذاي کمکي مورد نياز در فصول سرد وخشک تامين شده است.

ابراهيمي کارنامی نقش مشارکت جوامع محلي و همکاري دانشگاهيان را در وضعيت گونه و رشد جمعيت آن اثرگذار دانسته و از برخورد قاطعانه نيروي انتظامي با شکارچيان و صيادان تشکر کرد و گفت: براي جلوگيري از انقراض اين گونه ارزشمند مطالعات جامعي در استان فارس انجام شده و در طرح مذكور به دنبال زيستگاه مطلوب و مناسب ديگري در استان فارس جهت پرورش گور ايراني هستيم که به همين منظور مطالعاتي با هدف بهره برداري از سايت گور خر ايراني در منطقه دره باغ بوانات در حال انجام است.

وي در ادامه مهمترين اقدامات حفاظتي اين اداره كل برای حفاظت از اين گونه ارزشمند را علت يابي بيماريهاي احتمالي اين گونه ، انجام مطالعات در خصوص رفتار، وضعيت تغذيه و زيستگاه آنها و همچنين انجام تغييرات لازم به منظور بهبود وضعيت تغذيه، ايجاد شرايط زيستگاهي مناسب تر، حفاظت بهينه و لايروبي مستمر چشمه و آبشخورهاي آن و غيره ... دانست كه باعث شده تا گور خرهاي استان فارس در حال حاضر از شرايط زيستگاهي بهتري برخوردار باشند.

مدير كل حفاظت محيط زيست فارس گفت: طي سالهاي اخير مطالعات و مراقبتهاي در خاص و جدي تري بر روي اين گونه توسط کارشناسان محيط زيست صورت گرفته که از آن جمله مي توان به سرشماري سالانه گونه ها پايش ماهانه و رفع نقايص موجود در محدوده مطالعاتي و نيز تهيه ي طرح به مطالعه گونه و زيست گاه گورخر توسط اساتيد دانشگاه شيراز اشاره کرد در سالهاي اخير عليرغم شرايط نامساعد جوي و خشكسالي ها با مراقبت و پايش اين منطقه آمار گور سير صعودي داشته است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان