کد خبر: ۴۷۷۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۷ آذر ۱۳۹۲
به بهانه همایش بزرگداشت آیت الله بهاءالدین محلاتی در شیراز

مجاهد فی سبیل الله؛ صفتی شایسته برای فقیهی‌ بزرگ‌ از خطه‌ی‌ فارس‌

آیت الله محلاتی در برپایی‌ تظاهرات‌ ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در شیراز با توجه‌ به‌ اینکه‌ وی‌ شخص‌ اول‌ روحانیت‌ فارس‌ به‌ شمار می‌آمد و صدها هزار نفر طرفدار داشت‌ نقش‌ بسیار چشمگیری‌ ایفا نمود که موجبات‌ دستگیریش را فراهم‌ آورد. بعد از این که ساواک مجبور شد او را آزاد کند، در برگشت‌ به‌ شیراز با استقبال‌ باشکوه‌ و بی‌سابقه‌ی‌ مردم‌ که‌ کیلومترها به‌ پیشواز ایشان‌ رفته‌ بودند مواجه‌ شد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، آیت الله بهاءالدین محلاتی از از علمای تراز اول ایران و مرجع تقلید بخش قابل توجهی از اهالی شهر شیراز و استان فارس بود. کسی که در سال 1276 شمسی در نجف متولد شد، هفت ساله بود که به اتفاق پدر به شیراز سفر کرد و چند سالی در همین شهر تحصیل کرد تا این که مجددا به نجف عزیمت کرد و در آن جا به درجه اجتهادی رسید و سال 1349قمری برای همیشه به شیراز برگشت.

مبارزه‌ برای‌ ملی‌ شدن‌ نفت‌ را تأیید کرد
آیت‌الله‌ محلاتی‌ در این‌ دوره‌ از حیات‌‌ که‌ هم‌زمان‌ با اواخر حکومت‌ قاجاریه‌ و اوایل‌ حکومت‌ رضاشاه‌ پهلوی‌ بود علاوه‌ بر تحصیل‌ علم‌ از فعالیت‌ سیاسی‌ نیز غافل‌ نماند.  به‌ همین‌ خاطر در وقایع‌ مربوط‌ به‌ ملی‌ شدن‌ صنعت‌ نفت‌ به‌ پیروی‌ از آیت‌الله کاشانی‌ وارد میدان‌ مبارزه‌ با رژیم‌ شد و در سال‌ ۱۳۲۸ با صدور اعلامیه‌ای‌، مبارزه‌ برای‌ ملی‌ شدن‌ نفت‌ را تأیید کرد.



استقبال بی‌سابقه‌ی‌ و کیلومتری مردم شیراز از آیت الله محلاتی
آیت الله محلاتی همچنین در برپایی‌ تظاهرات‌ ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در شیراز با توجه‌ به‌ اینکه‌ وی‌ شخص‌ اول‌ روحانیت‌ فارس‌ به‌ شمار می‌آمد و صدها هزار نفر طرفدار داشت‌ نقش‌ بسیار چشمگیری‌ ایفا نمود که  موجبات‌ دستگیریش را فراهم‌ آورد. بعد از این که ساواک مجبور شد او را آزاد کند، در برگشت‌ به‌ شیراز با استقبال‌ باشکوه‌ و بی‌سابقه‌ی‌ مردم‌ که‌ کیلومترها به‌ پیشواز ایشان‌ رفته‌ بودند مواجه‌ شد.

در اعتراض به دستگیری امام خمینی دستور تحصن داد
پس‌ از تبعید امام‌ خمینی‌ به‌ خاطر سخنرانی‌ علیه‌ حق‌ کاپیتولاسیون‌، آیت‌الله محلاتی‌ نیز در جریان‌ یک‌ سخنرانی‌ آتشین‌ با بیان‌ اینکه‌: «خمینی‌ را از شهر و مملکتش‌ تبعید می‌کنند و بدانید این‌ دستگاه‌ پابرجا نخواهد ماند، همان‌طور که‌ سلسله‌ی‌ معاویه‌ منقرض‌ گردید…» به علمای فارس و شهرستان ها دستور داد تا در اعتراض‌ به‌ این‌ اقدام‌ رژیم‌ پهلوی‌ در تکیه‌‌گاه‌های‌ خود متحصن‌ شوند.




او مخاطب اصلی نامه های حضرت امام بود
در سال‌های‌ بعد یعنی از (۱۳۴۳-۱۳۵۷) وی‌ مخاطب‌ امام‌ در ارسال‌ بسیاری‌ از پیام‌هایش‌ به‌ استان‌ فارس‌ و شهر شیراز محسوب‌ می‌شد و به‌ همین‌ خاطر بسیاری‌ از اعلامیه‌های‌ حضرت‌ امام‌ در این‌ رابطه‌، خطاب‌ به‌ او و با نام‌ وی‌ شروع‌ می‌شود.

برگزارکنندگان جشن هنر شیراز را لعنت کرد
آیت‌الله محلاتی‌ همچنین‌ در واکنش‌ به‌ «جشن‌ هنر شیراز»، که‌ از اواخر دهه‌ی‌ ۴۰، هر ساله‌ در شیراز برگزار می‌شد، همواره‌ مخالفت‌ خود را اعلام‌ کرده‌ و به‌ علت‌ هجوم‌ به‌ ارزش‌های‌ اسلامی‌ در جریان‌ این‌ جشن‌ها، علی‌الخصوص‌ پس‌ از نمایش‌ اعمال‌ منافی‌ عفت‌ در جریان‌ نمایشنامه‌ی‌ «خوک، آتش‌، بچه‌» در جشن‌ هنر سال‌ ۱۳۵۶ (شهریور ماه‌)، رژیم‌ را با عبارت‌ «خدا لعنت‌ نماید برگزارکنندگان‌ جشن‌ هنر را و…» مورد هجوم‌ قرار داد.

راهنمای‌ مبارزان‌ علیه‌ رژیم‌ شاه بود
در سال‌ ۱۳۵۷ با نزدیکی‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌  آیت‌الله محلاتی‌ به‌ عنوان‌ ملجأ و پناهگاه‌ و همچنین‌ راهنمای‌ مبارزان‌ علیه‌ رژیم‌ همیشه‌ مورد توجه‌ بود و خود نیز شخصاً در بسیاری‌ از این‌ گونه‌ رویدادها شرکت‌ داشت‌. وی‌ پس‌ از برقراری‌ حکومت‌ نظامی‌ در شیراز، با صدور اعلامیه‌ای‌ در اواخر شهریور ۱۳۵۷ به‌ استقرار حکومت‌ نظامی‌ در شهر و دستگیری‌ علمای‌ شیراز (آیت‌الله دستغیب‌ و…) شدیداً اعتراض‌ کرد.
در 87 سالگی از دنیا رفت
آیت‌الله محلاتی‌ سرانجام‌ در روز سه‌شنبه‌، ۲۷ مرداد ۱۳۶۰ در ۸۷ سالگی‌ بعد از شش ماه‌ کسالت‌ ممتد و در حالی‌ که‌ از دو سال‌ قبل‌ به‌ علت‌ ابتلا به‌ ناراحتی‌های‌ قلبی‌ و ریوی‌ در بستر بیماری‌ بود، از دنیا رفت‌.

پس از فوت او سه‌ روز عزای‌ عمومی‌ در فارس اعلام شد
به‌ دنبال‌ درگذشت‌ آیت‌الله محلاتی‌، سه‌شنبه‌، ۲۷ مرداد ۱۳۶۰ در سراسر استان‌ فارس‌ تعطیل‌ رسمی‌ اعلام‌ شد و سه‌ روز عزای‌ عمومی‌ نیز اعلام‌ گردید و جنازه‌ی‌ آیت‌الله محلاتی‌ با شکوه‌ خاصی‌ و با حضور قشرهای‌مختلف‌ مردم‌ در همان‌ روز سه‌ شنبه‌ از محل‌ مسجد مولا (مسجدی‌ که‌ وی‌ در آن‌ نماز می‌گذارد) تشییع‌ و در کنار حرم‌ مطهر حضرت‌ علی‌ بن‌ حمزه‌ (ع‌) در شیراز و در آرامگاه‌ خانوادگی‌ آنها به‌ خاک‌ سپرده‌ شد.
انتهای پیام/523/2
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۲
0
پدر ایشان آیت‌الله شیخ جعفر محلاتی فتوای مبارزه با استعمار انگلیس که در بوشهر مستقر بودند را صادر و موفق می‌شود با کمک 700 رزمنده و عشایر استان فارس، 400 نیروی انگلیسی را به دریا ریخته و عده بسیاری را به هلاکت برسانند.
حاج رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۲
0
آیت الله محلاتی شخصیت فوق العاده ای در جنوب داشتند.