کد خبر: ۴۷۷۲۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۲
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

به موسوی گفتم تو منطق نداری، خداحافظ!

عوامل فتنه 88 می‌خواستند کاری کنند ایران نتواند با سرعت جلو برود و عامل خودشان را روی کار بیاورند تا در درجه اول بتوانند کاری بکنند که پیشرفت کشور را کند کنند.
شیرازه- بسیجی بسیجی است، دیروز و امروز و جنگ و صلح و مبارزه و مذاکره ندارد، بسیجی کار خودش را بلد است، چه فرمانده لشکری مقتدر در دوران دفاع مقدس باشد و چه نماینده مردم در خانه ملت، با نزدیک شدن به ایام هفته بسیج برای گفت‌وگو با سردار محمد اسماعیل کوثری به طبقه هفتم مجلس رفتیم تا پای صحبت‌های سرداری بنشینیم که بعد از جنگ هم روحیه بسیجی خود را حفظ کرده است.
 
سردار محمد اسماعیل کوثری نماینده 58 ساله مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی است که در سال‌های دفاع مقدس، فرماندهی لشکر 27 محمدرسول الله را بر عهده داشته است.

وی که قبل از انقلاب عضو گروه توحیدی صف بوده، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی با حضور در جبهه‌ها به افتخار جانبازی 55 درصد نائل آمده است؛ کوثری مسئول عملیات سپاه 11 قدر در دفاع مقدس بود و از دیگر سوابق وی  می‌توان به جانشینی تیپ 20 زرهی رمضان، جانشینی فرمانده قرارگاه ثارالله تهران، جانشینی سپاه یکم ثارالله، فرماندهی بسیج استان تهران و ریاست اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد.

سردار کوثری کارشناس جغرافی سیاسی و کارشناس ارشد مدیریت امور دفاعی است، و در حال حاضر دانشجوی دکتری علوم دفاعی و امنیت ملی است که در عین حال به تدریس در  دانشگاه امام صادق(ع) در امور دفاعی نیز پرداخته.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این گفت‌و گوی دو ساعته  درباره روزهای جنگ، حاج احمد و حاج همت وعملیات پیچیده و سخت خیبرسخن گفت و از گذر آن به مقایسه جنگ تحمیلی و جنگ سوریه پرداخت؛ به سال 88 و نقش کمیسیون امنیت در آن ایام اشاره و ناگفته‌هایی از دیدار با تک تک نامزدهای آن دوره را مطرح کرد.

وی در این مصاحبه درباره بیانیه منتشر نشده رفسنجانی در سال 88، دیدار و برخوردهای تند مجلس با مشایی و رابطه‌های خاص دولت احمدی نژاد با برخی افراد مساله دار حرف زد و در عین حال از شرایط سیاسی روز و وعده 100 روزه رئیس جمهور و برنامه‌های دولت بازدهم تحلیلی جامع ارائه داد.

آنچه در ادامه می‌آید مصاحبه خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس با محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که از نظرتان می گذرد:
 
 فارس:‌ سردار باتوجه به گذشت نزدیک به 100 روز از روی کار آمدن دولت روحانی، تحلیلی از انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری و عملکرد این دولت داشته باشید.
 
کوثری: بسم الله الرحمن الرحیم با درود و سلام به ارواح پاک شهدا و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله حسین علیه السلام. انتخابات یازدهم در درجه اول تا حدودی عدم توافق بین کاندیداهای اصولگرا بود که باعث شد مردم در انتخاب اصلح، احساس تردید کنند؛ نکته دیگر در این نتیجه، عملکرد دولت دهم به عنوان دولت اصولگرا بود، چون دولت آقای احمدی‌نژاد به عنوان دولت اصولگرا معرفی شده بود و عملکرد دو سال آخرش زیاد مناسب نبود، باعث نگرانی مردم شد؛ بنابراین بیشتر این دو عامل باعث شد که مردم برای انتخاب کاندیدای موردنظرشان، در تردید و دودلی قرار بگیرند.
 
فارس:‌ آیا مسائل دیگری هم دخیل بود؟
 
کوثری:‌ بله. از سوی دیگر 8 کاندیدا هم بالاخره به 6 نفر ختم شد و عارف و حدادعادل کنار کشیدند، ما خیلی سعی کردیم که بتوانیم حداقل از بین 4 اصولگرا یا حتی 5 نفر یکی را مشخص کنیم که با آقای روحانی رقابت کند، با اینکه آقای روحانی مورد قبول اصلاح‌طلبان بود اما به هیچ‌وجه، مثل آقای عارف که خودش علناً اعلام کرده بود اصلاح‌طلب است خود را اصلاح‌طلب نمی‌دانست و اصلاح‌طلبان نیز این نکته را قبول داشتند؛ البته منظور ما از اصلاح‌طلبی،  اصلاح‌طلب از جهت اصلاح کارهای اجرایی و قانونی کشور است نه آن اصلاح‌طلبان خودفروخته و وابسته به بیگانگان، ما نه آنها را قبول داریم و نه جایگاهی دارند؛ چون نمونه‌هایی از خیانت‌های اینها را دیدیم که فرار کردند و رفتند و پناهنده شدند، اصلاح‌طلبانی مثل اکبر گنجی و فاطمه حقیقت‌جو که خودشان خیلی مدعی بودند و بالاخره خیلی دم از اصلاح‌طلبی تند می‌زدند؛ با صراحت می‌گوییم آنها را قبول نداریم.
 
فارس: اما اصلاح‌طلبان عارف را حمایت نکردند.
 
کوثری: بزرگترهای اصلاح‌طلبان، آقای عارف را قبول نداشتند و آقای روحانی را که اصلا قبول نداشتند، از طرف دیگر در بین این 6 نفر باقیمانده فقط آقای روحانی، معمم و روحانی بود، مردم دیدند آقای احمدی‌نژاد که لباس شخصی بود، در صحبت و ظاهر آنطور و در عمل طور دیگری بود لذا این باعث شد خیلی از مردم به خاطر ملبس بودن روحانی به وی رای دهند، در واقع درصد بالایی بر این اساس بود.
 
فارس: شعارهای روحانی چقدر در رای مردم نقش داشت؟
 
کوثری: شعارهای وی براساس همان لباس و روحانی بودنشان است، بالاخره اعتدال و تدبیری که می‌گوید برخاسته از اسلام ناب است، نکته دیگر بحث نارضایتی مردم از دولت قبل و عدم توافق اصولگرایان بود که نتوانستند یک نفر را نهایی کنند و بعضی از مردم نیز احساس ‌کردند اینها خودشان دنبال قدرت هستند، بنابراین نه یک عامل بلکه چندین عامل کنار همدیگر در نهایت اینگونه شد.
 
فارس: آیا اینکه اصلاح‌طلبان مدعی هستند آرای روحانی صبغه اصلاح‌طلبی دارد درست است؟
 
کوثری: ما چیزی را تحمیل نمی‌کنیم، شما روز قبل از انتخابات را نگاه کنید، تمام نظراتی که دادند مشخص است. آقای روحانی خود را عامل آقای هاشمی می‌دانند.
 
فارس: آیا می‌توان گفت حمایت خاتمی باعث شد روحانی رای بیاورد؟
 
کوثری: خیر؛ اصلاً اینطور نیست که ما خیال کنیم،‌ اتفاقا اگر آقای خاتمی اینقدر حرفش برش و نفوذ داشت، خودش می‌آمد و کاندیدا می‌شد، چرا در سال 88 خود را کنار کشید؟
 
فارس: چرا؟
 
کوثری: چون به سه استان رفت و دید مردم اصلا به هیچ‌وجه از او استقبال نکردند این شد که کنار کشید و موسوی را جای خودش آورد.
 
فارس: آیا باتوجه به شرایط و نتیجه انتخابات و آرا تفکیک شده استان‌ها می‌توان گفت سبد رای آقای روحانی بیشتر از چه قشری متشکل بود؟
 
کوثری: از اقشار مختلف بودند، نمی‌شود گفت یک قشر خاصی رای دادند، از روستایی‌ گرفته به خاطر لباس روحانیت تا دانشگاهیان و نخبگان از اقشار مختلف جامعه به وی رای دادند.
 
فارس: چرا طبقات محروم به ایشان رای دادند؟
 
کوثری: بنده تحقیق کردم و بیشتر به خاطر همان لباس روحانیت بوده است و مردم هنوز به لطف خدا به روحانیت توجه دارند.
 
فارس: خاستگاه رای مردم در این دوره چه بود؟ مردم به آقای روحانی برای سازش، معیشت یا ... رای دادند یا چیز دیگری؟
 
کوثری: برای اینکه بیشتر بتوانند آن اعتدالی که گفته شد را دنبال کنند، چون از قبل روحانی را می‌شناختند که او یک انسان متعادلی است و نمی‌خواستند این اختلافات شدیدی که بین دولت و مجلس به وجود آمده بود و عامه مردم نیز نمی‌پسندیدند، تکرار شود، مردم این درس را از امام و آقا گرفتند که به دنبال وحدت و یکپارچگی باشند، لذا مردم معتقد بودند اگر روحانی بیاید این اختلافات دیگر به وجود نخواهد آمد.
 
* دلیل مخالفت با امام و رهبری اجرا کردن عدالت از سوی آنهاست
 
فارس: تعریف شما از اعتدال چیست؟
 
کوثری: ما نمی‌خواهیم اعتدال را شخصاً تعریف کنیم، ممکن است برخی این اعتدال را خوب تعریف کنند ولی در عمل نتوانند خوب پیاده بکنند چراکه برگرفته از عدالت است، یعنی اعتدال حد وسط است؛‌ حضرت آقا علی‌بن‌ابیطالب علیه السلام برای چه به شهادت رسید؟ برای همین اعتدال و عدالت، یعنی اینگونه نیست که ما بگوییم به این راحتی می‌شود آن را عملی کرد. ائمه ما به خاطر این موضوع به شهادت رسیدند، پای آن ایستادند و کوتاه نیامدند، اگر با حضرت امام و مقام معظم رهبری هم مخالفت‌هایی می‌شود، به خاطر همین مسائل است. خود مقام معظم رهبری می‌گویند بین فرد عادی با یک مسئول، هیچ تفاوتی نباید باشد از این رو 12 سال قبل بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی را مطرح کردند.
 
* روحانی به دنبال اعتدال سیاسی است
 
این نکته در قانون اساسی ما نیز وجود دارد که هر مسئولی وقتی مسئولیت می‌گیرد از ابتدا باید دارایی‌های خودش را ارائه دهد، بعضی‌ها این اعتدال را در سیاست، اقتصاد و جامعه می‌دانند، حدسم این است که آقای روحانی بیشتر به دنبال آن اعتدال سیاسی است.
 
فارس: به نظر شما در این عرصه موفق بوده‌اند؟
 
کوثری: حالا برای ارزیابی موفق بودن ایشان در 80 روز نمی‌شود، معدل‌گیری و بعد نتیجه‌گیری کنیم. الان زود است، چراکه تجربه شده کهچند سال اول و حتی 4 سال اول خوب عمل کردند ولی چهار سال دوم برخی مسئولان دچار توهم شدند، مثل دولت نهم و دهم، از این رو در حال حاضر نمی‌توان یک نتیجه نهایی و قطعی گرفت.
 
 
* اظهارات روحانی درباره رای دهندگان مجلس را حساس کرد
 
فارس: آقای روحانی در مجلس گفت مردم در این دوره به خشونت و افراطی‌گری رای ندادند بلکه به اعتدال و تدبیر و امید رای دادند، این صحبت چقدر با مختصات اعتدال سیاسی که می‌فرمایید همخوانی دارد؟ آیا این حرف اهانت به کسانی نبود که به ایشان رای ندادند؟
 
کوثری: به خاطر مطالبی که ایشان مطرح کرد، مجلس حساس شد، این که بحث خشونت را بگوییم به نظر من یک موضوع غلطی است که حالا بعضی‌ها از جمله خود ایشان مطرح کردند، بالاخره ما در قرآن هم داریم «اشدا علی الکفار رحما بینهم» یعنی با شدت با دشمن برخورد کردن و بین خود رحم کردن و با هم بودن. آیا قبل از ایشان خشونت بود؟ بالاخره خود آقای روحانی نائب مجلس و در مجمع تشخیص بوده است، اینکه به این صورت بخواهیم همدیگر را یا گذشته‌ها را محکوم بکنیم و خودمان خوب جلوه بدهیم، درست نیست. به خاطر این می‌گویم باید تحمل کنیم تا پایان مدت زمان یک مسئول نه اینکه زود قضاوت کنیم، الان هم نمی‌خواهیم درباره دولت یازدهم قضاوت کنیم، بعداً می‌شود راجع به آن قضاوت کرد.
 
فارس: بر مبنای آن 100 روزی که گفتند یا بیشتر؟
 
کوثری: آن کسانی که می‌خواهند پس از 100 قضاوت کنند یک بحث است و آن کسانی که می‌خواهند روی بلندمدت مثلاً 2 تا 4 سال قضاوت کنند، بحث جداگانه‌ای است، بالاخره چون قول دادند و براساس یک معیار و مبناهایی برنامه‌ریزی کردند، خیلی‌ها روی این 100 روز هم نظر می‌دهند.
 
فارس: اینکه می‌گویید مجلس پس از سخنان آقای روحانی در رای اعتماد به وزیر ورزش (سجادی) درباره خشونت و افراطی نامیدن کسانی که به وی رای نداده‌اند،‌ حساس شد،‌ ممکن است برخی تلقی تسویه‌حساب سیاسی را داشته باشند.
 
کوثری: خیر، اگر به صحن مجلس نگاه کنیم اینگونه نبود که مثل دفعات قبل، یک جمعی بگویند رای ندهید، یعنی در همان صحنه تصمیم گرفتند و این تصمیم جمعی گرفته نشد. یعنی هر نماینده‌ای نشست صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور و آقای سجادی را گوش داد و یک مرحله به صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور و یک مرحله هم به صحبت‌های آقای سجادی حساس شدند، چراکه خود ایشان در کمیسیون گفته بود که امضایم در حمایت از متحصنین مجلس ششم اشتباه بود و در صحن هم می‌گویم؛ ولی نگفت، گفت حالا کاری است که شده و دیگر تکرار نمی‌شود، دفاع اینگونه از متحصنین مجلس ششم با آن قولی که داده بود باعث شد،‌ نماینده‌ها اینها را کنار هم بگذارند و در نهایت به این نتیجه رسیدند.
 
فارس: مثل اینکه آقای روحانی هم از اینکه آقای سجادی خود را از متحصنین مجلس ششم جدا کرده است،‌ ناراحت شده است؟
 
کوثری: آن را من نمی‌دانم.
 
فارس: اشاره کردید سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد طوری شد که مردم دلسرد شدند؛ چه شد یک چنین فضایی پیش آمد و یک چنین احساسی در بین مردم ایجاد شد؟
 
کوثری: چند دلیل می‌تواند داشته باشد، یکی از دلایلش این است آقای مشایی که کنار آقای احمدی‌نژاد آمد اینچنین تحلیل کردند که مردم ما را همه ‌گونه می‌خواهند و به خاطر همین هم این دفعه آمدند 24 میلیون رای دادند. این یک توهمی بیش نبود؛ احساس کردند باید پرواز بلندی کنند و حالا که ایران را پشت سر گذاشتند باید جهانی فکر کنند؛ آنها از مسائل محدوده ایران، خودشان را خیلی فراتر دیدند و مخصوصاً آقای احمد‌ی‌نژاد، که در لبنان به خوبی از وی استقبال شد.
 
فارس: جریان انحرافی آیا در این روند تاثیری داشت؟
 
کوثری:‌ یکی دیگر از دلایل جریان انحرافی بود،‌ مقام معظم رهبری فرمودند بیداری اسلامی، اما آنها گفتند بیداری انسانی یا مکتب ایرانی، بالاخره مردم به راحتی از کنار این مسائل نمی‌گذرند، مردم ما واقعا نه زمانی که می‌خواهیم رای بگیریم بگوییم، مردم خوبی هستند، مردم می‌فهمند و اسلام ناب را می‌خواهند. حضرت امام هم بر اساس اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی تقسیم بندی کردند، در زمان طاغوت اسلام آمریکایی بود، اگر مردم دوست داشتند هیچ وقت نمی‌آمدند امام را حمایت کنند،مشکلات وجو دارد اما مردم اعتقادشان را به این راحتی از دست نمی‌دهند. آنها آمدند و در این مسائل تئوری مطرح کردند، به غیر از آن هم آمدند یکسری کارهایی انجام دادند، مثلا ابتدا کنترل مسائل پولی را خوب پیش بردند اما یکدفعه رها کردند و ‌موضوع سه هزار میلیارد اتفاق افتاد.
 
فارس:‌ مطرح است آقای مشایی از مختلصین 3 هزار میلیاردی هم حمایت کرده بودند؟
 
کوثری: بله. آقای مشایی در این راستا دو تا سه نامه به حمایت از آقای خسروی داده بود.
 
فارس: تغییر آقای مصلحی چطور؟
 
کوثری: مسئولانی که امتحان خوبی پس داده بودند را به خاطر انتقادشان، جابجا کردند که نمونه‌اش وزیر اطلاعات، آقای مصلحی بود. وی یکی از کسانی بود که برای آقای احمدی‌نژاد کم زحمت نکشید، خودش آمد و تنها هم رفت؛ بدون اینکه کسی را با خودش ببرد و هر کسی را هم به کار گرفت از نیروهای آنجا بود، اما یکدفعه آمدند ایشان را عزل کردند، زمانی که این اتفاق افتاد مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور گفتند چه شد که ایشان را عزل کردید؟ (نقل به مضمون) آقای احمدی‌نژاد هم گفت من دیدم آن چیزی که ما می‌خواهیم او  عمل نمی‌کند، رهبری هم فرمودند اشکالی ندارد و این از اختیارات‌ شماست، اما یک نفر را به جای ایشان معرفی می‌کردید و بعد هم مشکل حل می‌شد که آقای احمدی‌نژاد در پاسخ گفته بود من خودم سه ماه هستم، مقام معظم رهبری هم به ایشان گفته بود، شما مجتهد هستید؟
 
*احمدی‌نژاد نمی‌دانست وزیر اطلاعات باید مجتهد باشد
 
فارس: آقای احمدی‌نژاد توجه نکرده بود که وزیر اطلاعات باید حتما مجتهد باشد.
 
کوثری: بله، در وزارت اطلاعات اینگونه است که کسی که بخواهد وزیر شود باید حتما مجتهد باشد. رهبری هم به آقای احمدی‌نژاد گفته بودند شما مجتهدید؟ که او دیگر مانده بود، لذا رهبری فرمودند حالا که مجتهد نیستید و کسی را هم معرفی نکردید، آقای مصلحی باید بماند.
 
فارس: و 11 روز خانه‌نشینی که پس از عزل وزیر اطلاعات اتفاق افتاد.
 
کوثری: بله.
 
فارس:‌ احساس نمی‌کنید ریزش آرای آقای احمد‌ی‌نژاد بعد از خانه‌نشینی اتفاق افتاد؟
 
کوثری: بله. چون مردم فهمیدند هیچ منطقی پشت این کار نبوده و حتی یک نوع لجبازی در کار بوده است.
 
فارس: اما چرا وقتی به مجلس آمد گفت احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی؟!
 
کوثری: اگر مسئولی دچار توهم شود،‌ حرف‌های ضد و نقیض گفته می‌شود،‌ مردم می‌دانستند آقای احمدی‌نژاد به خاطر تحلیل‌‌های غلطی که به او داده‌اند مبنی بر اینکه مردم از این اقدام حمایت می‌کنند، 11 روز خانه نشست،‌ گاهی این توهم را تبدیل به یک مسیر غلط می‌کنند، مثلا همین بحث آقای مشایی که گفته شد اگر کاندیدا شوید از شما حمایت می‌کنند اما دیدیم کسی هم نیامد؛ چون اگر مردم به آقای احمدی‌نژاد رای دادند به خاطر پرکاری، ساده‌زیستی، رفتارهای اخلاقی چهار ساله اول، احترام گذاشتن به مردم، رفتن به شهرستان‌ها و هدفمندسازی یارانه‌ها بود.
 
 
 
فارس: به موضوع هدفمندی اشاره کردید بلاخره خوب بود یا بد؟
 
 
 
کوثری:‌ بحث هدفمندی بسیار عالی بود اما یک قسمت را خوب عمل کرد، ما در مجلس هم حمایت کردیم، آقای احمدی‌نژاد می‌گفت حداکثر یک‌ساله یا دوساله این کار انجام شود، مجلس گفت 5 ساله، لذا احمدی‌نژاد  یک قسمت از این کار را خوب عمل کرد و به آن چیزی که باید به مردم می‌داد، عمل کرد و به هر نحوی بود 50 درصد پول مردم را فراهم می‌کرد و به آنها می‌داد اما 30 درصد تولید را با فشار تهیه می‌کرد؛ وی می‌گفت من کمک سوختی می‌کنم، فرقی نمی‌کند، باید حساب و کتاب داشته باشد.
 
*هدفمندسازی یارانه‌ها قاچاق را بسیار کم کرد
 
این 30 درصد از درآمد مازاد سوخت، نفت، شکر، قند، آرد و... بوده است، اما این را اقدام نکرد،‌ 20 درصد هم در اختیار دولت گذاشته بودند که خودش هر جا نیاز بود تقسیم کند، لذا تولید خود به خود افت کرد در صورتی که اگر این کار انجام شده بود نفس کار هدفمندسازی یارانه‌ها بسیار عالی بود و قاچاق سوخت اصلاً قطع شده بود. چون من خودم بحث قاچاق سوخت را در شرق، ‌شمال شرق و جنوب دنبال کرده بودم و می‌دیدم این پول مردم به جیب قاچاقچی‌ها می‌رود. اما زمانی که هدفمندسازی یارانه‌ها‌ قیمت را نزدیک واقعیت کرد، دیگر برای آنها سودی نداشت و قاچاق کم شد.بنابراین این کارهای بسیار خوبی بود که دولت نهم و دهم انجام داد
 
فارس: پس چرا این طور شد؟
 
کوثری: کار به اینجا رسید که خیال کرد خودش همه این کارها را کرده و باید یک مسیری دیگری را انتخاب کند و باعث شد مردم نارضایتی‌شان زیاد شود و بر همین اساس حمایت آنها نیز کم شد.
 
*‌تشبیه سرنوشت احمدی‌نژاد با بیت منتظری
 
فارس: اشاره‌ای به تحلیل‌های احمدی‌نژاد درباره بیداری انسانی و برخی موضوعات دیگر داشتید، با توجه به اینکه او در زمان شهرداری و استانداری اردبیل چنین رویکردی نداشت، آیا به نظر شما ممکن است در دوره احمدی‌نژاد پروسه امنیتی طی شده باشد که آقای احمدی‌نژاد به اینجا برسد؟ یعنی مثل انور سادات یا منتظری که امثال سید مهدی هاشمی اطراف وی را گرفتند، آیا می‌شود گفت احمدی‌نژاد خودش خوب کار می‌کرد ولی یک عده آمدند اطرافش را گرفتند.
 
کوثری: بحث امنیتی نبود، بحث انحراف بوده است.
 
فارس: یعنی می‌توان تشبیه کرد؟
 
کوثری: بله؛ مثل سید مهدی هاشمی یا هادی هاشمی بیتِ منتظری که در نهضت‌ها و نهضت‌های جهانی نیز حضور داشتند؛ اما در راستای خواسته نظام نبوده است، اصلاً آقای احمدی‌‌نژاد یا هرکس دیگری یک تفکری در گذشته داشته که عیبی ندارد اما بالاخره وقتی مسئولیت می‌گیرند عین مسئولیتشان را قانون اساسی مشخص کرده و باید در چارچوب نظام حرکت کنند. یعنی همه چیز تعریف شده است نه اینکه بیایند یک مسیر دیگری را خودشان تعریف کنند. تا زمانی که مسئولیت ندارند یا در محدوده کوچکی اثرگذاری دارند، فرقی نمی‌کند اما زمانی که نفر دوم کشور می‌شوند نمی‌توانند یک مسیر دیگری را برای خودشان مشخص کنند، این مسیر اصلا قابل قبول نیست. اینجا باید در راستا و جهت خواسته رهبری و سیاست‌های کلان نظام و مردم حرکت کنند، اگر خارج از این مسیر حرکت کنند معلوم است مورد قبول واقع نمی‌شود.
 
فارس: بقایی، ملک‌زاده و مشایی از کجا آمدند و به دولت رفتند؟
 
کوثری: همین دیگر؛ مخصوصا آقای مشایی که البته با احمدی نژاد رفیق بودند نه اینکه یکدیگر را نمی‌شناختند، بلکه 20یا 25 سال همدیگر را می‌شناختند. اما بحث این بود که در آن جایگاه که مسئولیت‌های بالایی بود، آمدند کنار هم قرار گرفتند و خواستند این تفکر را پیاده کنند که مساله بود. اگر مواظبت نکنند اینطور می‌شود. کسی که خوب کار می‌کند و مردم را منسجم و کشور را پیش می‌برد، این تفکر برخاسته از بیرون است که کسی را کنار آن مسئول قرا می‌دهند.
 
فارس: این همان پروسه امنیتی است که در سوال قبل گفتم، یعنی مثل منتظری یا انور سادات که محور مقاومت بود اما سعی کردند آنها را منحرف کنند.
 
کوثری: بله اگر مواظبت نکنند،‌ اینطور می‌شود.
 
*رابطه خانوادگی احمدی‌نژاد با همسر دکتر فاطمی
 
فارس: چه کسی آنها را قرار داده است؟
 
کوثری: کسی آنها را قرار نداد، بلکه تفکرش را عوض کردند. مثلا بعضی از افراد ایرانی وابسته به MI6 یا اطلاعات انگلیس یا مثل خانم دکتر فاطمی‌ که خودش ساواکی بوده است که بعد از کشتن فاطمی، خانمش را عامل ساواک کردند و حقوق‌بگیر آنها شد؛ زمانی که او به مشایی نزدیک شد، تمام حقوق عقب‌افتاده‌اش را دادند و بعد هم به خاطر همین جاسوس بودنش، دستگیر و زندانی شد اما مشایی به احمدی‌نژاد متوسل شد و او را آزاد کردند. لذا دستگاه‌های اطلاعاتی بیکار نمی‌نشینند و می‌بینند بعضی از افراد سست هستند، لذا اینکه حضرت امام همیشه تاکید می‌کرد تا فردی خودش را نساخته نباید به او مسئولیت بدهند، برای همین بود؛ نه لزوما دوران احمدی‌نژاد بلکه در همه دوران‌ها،‌ فرقی نمی‌‌کند تا زمانی که مسئولی آن جنبه و ظرفیت را پیدا نکرده، می‌گویند مسئولیت ندهید. چون افرادی با چند واسطه کنار آنها قرار می‌گیرند، شاید همسر دکتر فاطمی از این در وارد شده باشد که مثلا من یک پیرزنی هستم و حقوقم را ندادند؛ بالاخره عکس‌هایی که انداختند و رفت و آمدهایی که داشتند،‌ وجود دارد.
 
فارس: با آقای احمدی‌نژاد رفت‌وآمد خانوادگی هم داشتند؟
 
کوثری: بله. اینقدر خودش را خوب جلوه داده بود و اطمینان از طرف آنها حاصل کرده بود، رفت‌وآمد هم داشتند. البته او یکی از آنهاست.
 
فارس: افراد دیگری هم به این شکل بودند که ارتباط داشته‌اند؟
 
کوثری: از راه‌های دیگر مثل مباحث اقتصادی وارد می شوند.
 
فارس: آقای احمدی نژاد می‌گفت خط قرمز ما مبارزه با فساد است.
 
کوثری: اول کار شعار خوب می‌دهند.
 
* روحانی مراقبت نکند عاقبتش مانند احمدی‌نژاد می‌شود
 
فارس: ‌مصداقش آقای روحانی هم می‌شود؟
 
کوثری: بله فرق نمی‌کند؛ اگر مواظبت و دقت نکنند قطعا و یقینا شامل حال همه می‌شود.
 
 
فارس: غیر از خانم فاطمی چه افراد دیگری ارتباط داشتند؟
 
کوثری: از این افراد می‌آیند. یک نفر را می‌گفتند از آفریقا آمده، آن هم ورود اقتصادی داشت،‌ اسمش را حضور ذهن ندارم یا کسی که آمده بود و برای کار سالن کیش آمده بود. از این افراد می‌آیند اول دانه می‌پاشند و بعد بهره‌برداری می‌کنند.
 
فارس: هوشنگ امیراحمدی چطور؟
 
کوثری: او به اینها نزدیک شده بود.
 
* درخواست هوشنگ امیراحمدی‌ از کوثری برای ملاقات
 
فارس: از چه کانالی وارد می‌شوند؟
 
کوثری: ممکن است از طریق سفر باشد، ما در سفری همراه احمدی‌نژاد بودیم،‌ همین هوشنگ امیراحمدی، با واسطه دو بار از من درخواست کرد یک نشستی با آنها داشته باشیم؛ هر کاری کرد که بتواند من با او صحبت کنم، نتوانست، به وی گفتم من با او کاری ندارم تو یک آدم خودفروخته‌ای هستی. تو یک آدم وابسته به استکبار و بیگانه‌ای، تو اگر دلت برای ملت می‌سوخت با وجود تمام مشکلات می‌ایستادی در کشورت و کار می‌کردی، و کشور را پیش می‌بردی نه اینکه عامل استکبار جهانی و سیا شوید.
 
* جریان انحرافی دقیقاً در راستای فتنه88 بود
 
فارس: از لحاظ ریشه‌ فکری، جریان انحرافی و فتنه، کدامشان خطرناک‌تر بود؟
 
کوثری: انحراف دقیقا در راستای فتنه88 بود. نگاه کنید زمانی که فتنه تمام شد، انحراف شروع شد و این دو مساله توسط بیگانگان به داخل منتقل و خط‌دهی می‌شد، اما عواملش فرق می‌کرد.
 
فارس: درباره عوامل فتنه 88 و فعالیت آنها بیشتر توضیح می‌دهید؟
 
کوثری: عوامل فتنه 88 می‌خواستند کاری کنند ایران نتواند با سرعت جلو برود و عامل خودشان را روی کار بیاورند تا در درجه اول بتوانند کاری بکنند که پیشرفت کشور را کند ،در وهله دوم انحراف ایجاد کرده و رفتارهای انقلابی ما را کند یا منحرف کنند و در وهله سوم نیز دنبال براندازی بودند، لذا فتنه را با هدف زیر سوال بردن نظام ایجاد کردند،‌ بلافاصله بعد از خطبه مقام معظم رهبری در 29 خرداد 88 در نماز جمعه، کمیسیون امنیت ملی تصمیم گرفت...
 
* روایت کوثری از دیدار کمیسیون امنیت ملی با «آقا محسن»
 
فارس: آن کمیته 6 نفره؟
 
کوثری: آن کمیته 6 نفره از کمیسیون‌های مختلف و جدا بود و آقای ابوترابی، زاکانی، جلالی و سه نفر دیگر در آن حضور داشتند و سپس ماموریتش به کمیسیون امنیت ملی محول شد و رئیس مجلس این موضوع را قبول کرد و قرار شد که در جهت توجیه مسئولان این کار را انجام دهیم. ما پس از خطبه مقام معظم رهبری روز یکشنبه ساعت 6:30 صبح جلسه گذاشتیم و تصمیم بر این شد که با تک تک آقایان و کسانی که کاندیدا بودند، صحبت کنیم؛ مخصوصا آنهایی که رای نیاوردند، اولین کسی که با صحبت کردیم، آقای محسن رضایی بود که روز دوشنبه 5 نفر، نزد وی رفته و آنجا با آقا محسن صحبت کردیم، ایشان همانطوری که آقا خواسته بودند دو نفر نماینده به شورای نگهبان فرستادند و در دو استان به صورت رندومی صندوق آرا را بازشماری کردند، که اتفاقا دو رای هم به ضررشان شد و صورتجلسه کردند و آقا محسن هم بیانیه داد؛ ما به او گفتیم چرا بعد از سخنرانی رهبری به حمایت از آقا بیانیه ندادید که آقا محسن گفت من احتمالا در یکی دو روز آینده بیانیه می‌دهم و داد. صبح چهارشنبه ساعت 6 نزد آقای موسوی رفتیم،‌ یعنی آقای بروجردی، بنده، آقای ابراهیمی و خانم دکتر الهیان.
 
فارس: جلسه با موسوی کجا تشکیل شد؟
 
کوثری: خیابان پاستور و یک جایی از قدیم داشتند، مفصل و یک ساعت و 45 دقیقه صحبت کردیم، ایشان نظراتش را گفت و بیان کرد من شورای نگهبان و وزارت کشور را قبول ندارم، گفتیم عیبی نداریم شاید یک تعدادی هم در این کشور زندگی کنند که نظام را قبول نداشته باشند اما نمی‌آیند مسئولیت بگیرند و می‌توانند زندگی‌شان را بکنند و کسی کاری با آنها ندارد. اما شما آمدی خودت را کاندیدا کردی و این دو تا ارگان هم شما را تایید کرده است،‌ یعنی هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور اگر اینها شما را تایید نمی‌کردند نمی‌توانستید جزء کاندیدای نهایی بشوی. شما قبل از آن می‌گفتید و نمی‌آمدید. ما این بحث‌ها را با او کردیم.
 
 
 
فارس:‌مطلب دیگری منتقل نشد؟
 
کوثری: عرض می‌کنم. من گفتم شما قبول نداشتید می‌توانستید کاندیدا نشوید، اما شما قبول کردید و تایید هم شدید و ساعت 10 شب هم که هنوز انتخابات ادامه داشت با خبرنگاران خارجی مصاحبه کردید و گفتید من برنده انتخابات هستم. پس چطوری تا آنجا قبول داشتید حالا که رای نیاوردید می‌گویید قبول ندارم؟ موسوی گفت اگر این 13 میلیون که به من رای دادند بگویند انتخابات مورد قبول است دوباره من می‌گویم تقلب شده است. یعنی منطق در صحبت‌هایش نبود بعد ما هم گفتیم حالا که اینطور است، خداحافظ؛ معلوم است شما در صحبت‌هایت منطق نداری.
 
*موسوی گفت می‌خواستم تجمع 25 خرداد را آرام کنم
 
ما به او گفتیم شما چرا بدون اجازه رفته‌ای تجمع 25 خرداد را راه‌ انداختی؟ ایشان گفت من رفتم آرام کنم. گفتم اگر شما رفتی آرام کنی چرا نتوانستید جلوگیری کنید و آنها رفتند به پایگاه بسیج حمله کردند، پس معلوم است شما کاره‌ای نیستید، برای شما برنامه می‌ریزند؛ دیگر جوابی نداشت بدهد. من چون عضو معتمدین تهران بودم، در فرمانداری پای صندوق بودم، به موسوی گفتم نماینده شما از ساعت 7 صبح آمد و نیروی خود من بود، آقای جواد امام، گفتم بپرسید آیا هر چه خواست به او دادیم یا نه؟ یعنی می‌گفت اینجا تعرفه کم است ما سریع اقدام می‌کردیم اگر غیر از این بود حرف ما را قبول نکنید. آقای بروجردی به او گفت شما آمدید بروجرد، در جایگاه بودید من هم آمدم در جایگاه، خانم شما دست شما را بلند کرد و گفت ایشان داماد لرهاست، چون خانمش بروجردی است، همانجا که خانم رهنورد دست شما را بلند کرد به شما رای ندادند، اما من گفتم در تهران شما 2میلیون و خرده‌ای رای آوردید، یک میلیون و850 هزار تا آقای احمدی‌نژاد رای آورد لذا اینطور نیست که شما بگویید تقلب شده است ، به او گفتم چرا شما با وجود اینکه آقا گفتند نماینده نفرستادید؟
 
*رفسنجانی گفت من تحت فشار، کاری نمی کنم
 
فارس: مطرح بود با آقای هاشمی هم دیداری داشتید؟
 
کوثری: بله. در ملاقات بعدی نزد آقای هاشمی رفسنجانی رفتیم، به ایشان گفتیم انتظار بود شما یک بیانیه می‌دادید، وی گفت شما می‌دانید من تحت فشار باشم کاری نمی‌کنم. ما متوجه شدیم که منظورشان بازداشت فائزه است، بنده گفتم فائزه خانم آزاد شده است چون اگر بچه‌های سپاه نبودند واقعا مردم فائزه را در خیابان آزادی می‌کشتند، از ایشان سوال کردم فائزه اصلا آنجا چه کار می‌کرد؟ ایشان گفت به من گفته اند فائزه رفته بود ساندویچ بخورد.
 
فارس: آقای هاشمی هم باور کرده بود؟
 
کوثری: باور کرده بود که جواب ما را اینطور می‌داد؛ بالاخره مسئول است و همین‌طور جواب نمی‌دهد، در نهایت گفت من بیانیه می‌دهم، ما چهارشنبه و پنجشنبه پیگیری کردیم که به نتیجه نرسیدیم تا جمعه که بیانیه‌ای دادند اما اصلا قابل انتشار نبود.
 
فارس: بیانیه را به چه کسی دادند؟
 
کوثری: بیانیه را به دفتر مقام معظم رهبری دادند.
 
فارس: جزئیات دیدار با آقای کروبی چه بود؟
 
کوثری: ما نزد آقای کروبی رفتیم، اما اینبار تعدادمان بیشتر بود و آقای کاظم جلالی و آقای سبحانی‌نیا هم بودند، آنجا آقای کروبی مطرح کرد، سال 84 نزدیک 4 میلیون رای آوردم اما این دفعه 300 هزار رای آورده ام؛  من هم چون تحقیق کرده بودم به ایشان گفتم علت اینکه الان 300 هزار رای آوردید مشخص است، علتش این است که نزدیک‌ترین فرد به شما رای نداد، گفت چه کسی؟ گفتم آقای کرباسچی، گفت بر چه اساسی؟ گفتم براساس اینکه به دانشگاه امیرکبیر رفت و مصاحبه کرد و گفت مصلحت بر این است که ما رای‌مان را به آقای موسوی بدهیم. به کروبی گفتم پس بدانید که افراد دیگر هم به شما رای ندادند.
 
فارس:‌آقای کروبی حرف دیگری نداشت؟
 
کوثری:‌ دومین مساله هم که مطرح کرد این بود که 51 شهر بیش از 100 درصد رای داده اند و این نشان‌دهنده تقلب است، گفتم نه اتفاقا اینطور نیست. گفت چرا؟ گفتم یک نمونه همین تهران و لواسانات است، چون معمولا در ماه های خرداد و تیر که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، با اواخر بهار و اوایل تابستان همراه است، گفتم نگاه کنید لواسان در تابستان چقدر به خاطر ییلاق جمعیت دارد، چراکه انتخابات ریاست جمهوری مانند مجلس نیست و هر کس هر جا بخواهد رای بدهد آزاد است، شهرهای شمال نیز از اول تا آخر تابستان پرمسافر است، بنده گفتم زمانی آقای خاتمی در سال 76 تحقق کردم که لواسانات 700 درصد اضافه رای آورد یعنی 7 برابر جمعیت و این دفعه نیز 12 برابر شده است، لذا این وضعیت متعلق به الان نیست و قبلاً هم بوده است. جالب است در همین لواسان آقای موسوی بیشترین رای را آورده است و بعد آقای احمدی‌نژاد.
 
*‌خاتمی گفت قبول دارم تقلب نشده است
 
دیدارتان با آقای خاتمی چطور گذشت؟
 
کوثری: بعد از این جلسات به ملاقات آقای خاتمی رفتند که البته من دیگر در آن جلسه نرفتم، ایشان گفته بود من قبول دارم تقلب نشده است، حضرت آقا هم گفتند بعضی‌ها در پنهان می‌گویند اما در آشکار نظر خودشان را نمی‌گویند.
 
فارس:‌ سفرتان به قم در آن مقطع هم به همین دلیل بود؟
 
کوثری:‌ ما به نزد مراجع رفتیم و با آنها جلسه گذاشتیم، مسئولیت کمیسیون امنیت ملی توجیه کردن و آرامش بود. ما می‌خواستیم آرامش برقرار شود نه اینکه دعوا ادامه پیدا کند، این فتنه در خانواده‌ها اختلاف انداخت، این یعنی فتنه در جامعه بدبینی به وجود آورد و جایگاه و منزلت نظام جمهوری اسلامی را در سطح جهانی و منطقه پایین آورد.
 
* برخورد تند نمایندگان با مشایی هم فایده نداشت
 
فارس:‌پس ظهور علنی جریان انحرافی ...
 
کوثری:‌ بنابراین جریان انحرافی دید فتنه به نتیجه نرسیده است، تا 25 بهمن. آنجا به ظاهر تمام شد البته در ذهن‌ها یکسری مسائل باقی بود، اما بعد از آن بلافاصله آقای مشایی اظهارنظرهایی کرد و دقیقا در همان راستا بود، بعضی از اظهارنظرها در فروردین 89 بود که آن زمان کمیسیون وی را خواست و آْنجا نماینده‌ها حسابی با او برخورد کردند ولی باز او همان حرفها را تکرار کرد.
 
* به مشایی گفتیم ‌بچه‌های حزب‌اللهی را از احمدی‌نژاد فراری می‌دهی
 
ما 5 نفر بلافاصله با خود مشایی جلسه گذاشتیم، به ما وکیل‌الدوله می‌گفتند در صورتی که ما اصلا به خاطر آن عملکرد 4 ساله اول آقای احمدی‌نژاد او را پذیرفته بودیم و اگرنه این نبود که ما عملکرد او را قبول داشته باشیم لذا به خاطر اینکه بتوانیم آرامشی را به وجود بیاوریم و آقای احمدی‌نژاد محکم بتواند کارش را در جهت پیشرفت نظام ادامه دهد، بنده، آقای حسینیان، آقای رسایی، آقای کوچک‌زاده، آقای دکتر زارعی‌ نزد او رفتیم، سه ساعت با مشایی بحث کردیم، به او گفتیم شما بچه‌های حزب‌اللهی را از کنار احمدی‌نژاد فراری می‌دهی؛ گفت من در صورتی اظهارنظر نمی‌کنم که احمدی‌نژاد به من بگوید، چطور آقای مصباح، آقای خزعلی اینها اظهارنظر کنند من اظهارنظر نکنم؟ عین جمله‌اش است، آنجا به او گفتیم می‌خواهید اظهارنظر کنید حداقل یک سایت راه اندازی کنید که مشخص باشد که نگویید اینها نمی‌فهمند و حرف من را بد برداشت می‌کنند. چند ماه بعد رفتیم پیش آقای احمدی‌نژاد این را گفتیم دیدیم آقای احمد‌ی‌نژاد هم از او طرفداری می‌کند، لذا ما هم گفتیم «خداحافظ ما کاری با دولت نداریم.»
 
فارس: قبل از خانه‌نشینی رفتید؟
 
کوثری: بله. البته برای خانه‌نشینی دوباره رفتیم، شب اول خانه نشینی بنده، آقای زارعی، آقای رسایی و آقای کوچک‌زاده نزد وی رفتیم که بگوییم اشتباه می‌کنید و آخر سر از طریق معاونت پارلمانی، پیغام داد که خسته‌ام و امشب دیگر نمی‌توانم جلسه بگذارم، لذا  تک تک بعضی از آقایان مثل حسینیان و زارعی رفتند و صحبت کردند در نهایت این شد که شب یازدهم 10 نفر با ایشان مفصل صحبت کردیم و حتی رسایی یک سی‌دی از رسانه های بیگانه به او داد و بعد گفت که همین شما  گفته بودید می‌‌خواهم بیایم جلوی ولایت بایستم که هر کسی تیر بزند به من بخورد نه به ولایت و گفت چه شد حالا در خانه نشسته‌اید؟ که آنجا بحث شد و فردا او در محل کار حاضر شد. 
 
* صحبت مطهری مبنی بر اسناد برخی فرماندهان سپاه از تقلب، دروغ محض است
 
فارس: در صحبت‌هایتان‌ اشاره‌ای داشتید به بحث خاتمی که قبول داشته تقلب نشده است، اما چطور می‌شود یک کسی مثل آقای مطهری می‌گوید فرمانده‌هان سپاه اسنادی دارند مبنی بر اینکه در انتخابات تقلب شده است؟
 
کوثری: این را باید از خودشان بپرسید. من نشنیدم. اصلا چنین چیزی نیست و این حرف دروغ محض است. من چنین چیزی از ایشان نشنیدم، اگر چنین چیزی باشد، چنانچه سپاه می‌شنید عکس‌العمل نشان می‌داد.
 
فارس:‌ البته آقای مطهری این حرف‌ها را در مصاحبه با فارس  مطرح کرد و ما هم منتشر کردیم.
 
کوثری: اصلا چنین حرف‌هایی صحت ندارد.
 
 
* ابراهیم یزدی یک سال قبل از انتخابات 88 به دنبال بحث فتنه بود
 
 فارس:‌ یک بحث دیگر مربوط به شورای نگهبان است که می‌گویند شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها سیاسی‌کاری می‌کند و بر مبنای غرائض شخصی کار انجام می‌دهد، اینکه اشاره به ریشه فتنه از یکسال قبل داشتید....
 
کوثری: بله. از یک سال قبل آقای ابراهیم یزدی رفته بود با آمریکایی‌ها بسته بود که چنین موضوعی را مطرح کنیم از این رو حضرت آقا سه ماه قبل از انتخابات این موضوع (تقلب) را مطرح کردند.
 
* اصلاح‌طلبان کاری کردند که کروبی رای خودش را هم نیاورد
 
فارس: باتوجه به اینکه دستگاه‌های امنیتی و شورای نگهبان در جریان این موضوع بودند چرا موسوی و کروبی را ردصلاحیت نکردند؟
 
کوثری: خیر این‌گونه نبود که بخواهند همینطور ردصلاحیت کنند، حساب و کتاب دارد، آن زمان که معلوم نبود آقای موسوی بخواهد کاندیدا شود، قرار بود آقای خاتمی کاندیدا بشود اما وقتی به سه استان رفت و دید نمی‌تواند رأی بیاورد، آقای موسوی را جلو انداختند. از بیرون نمی‌آیند با فرد خاصی که می‌خواهد کاندیدا شود، ببندند بلکه عواملی در داخل دارند که بیشتر با آنها کار می‌کنند؛ مثلا نمونه‌اش آقای کروبی بود که از یک سال قبلش به رهبری گفته بود من می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم و تشکیلات اعتماد ملی را نیز تشکیل داد اما وقتی موسوی روی کار آمد دنبال این بودند که بتوانند به آقای کروبی بقبولانند که انصراف دهد، آقای کروبی قبول نکرده بود چون از یکسال قبل گفته بود و برای خودش حساب و کتابی داشت، بیشتر اصلاح‌طلبان می‌خواستند منصرفش کنند تا تمام رای‌ها به سمت موسوی برود، او نیز قبول نکرد لذا افرادی که آمدند کنار او قرار گرفتند کاملا حساب شده بود، بعضی افرادی که فرستادند کاری کردند که کروبی رای خودش را هم نیاورد. به طور مثال آقای آغاجری که تئورسین سازمان مجاهدین بود در جایی گفته بود که ما یک پایه ولایت را در زمان اصلاحات منهدم کردیم و بقیه پایه‌های ولایت با انتخاب آقای موسوی منهدم خواهیم کرد.
 
فارس: منظورشان از منهدم کردن یک پایه چه بود؟
 
کوثری: یعنی به دنبال حکومت دوگانه و مسائل سیاسی بودند و یکسری تزلز‌ل‌های ایجاد کردند، بنده از تعبیر آنها استفاده کردم که یکسری کارهایی کردند که مثلا یک پایه را توانستند منهدم کردند و می‌خواستند بقیه پایه‌ها را با آمدن موسوی منهدم کنند، یعنی خواسته نهایی‌شان براندازی بود.
 
فارس: قبول دارید که توانسته بودند یک پایه را منهدم کنند؟
 
کوثری: بله تا حدی توانسته بودند بین مردم تزلزل و ‌تفرقه ایجاد کنند، یکسری کارها کردند. آن تحصن مجلس ششم.
 
* ایران از سال 61 در سوریه حضور دارد
 
فارس: در مورد بحث سوریه و فیلمی درباره کمک تسلیحاتی ایران و حضور فیزیکی سپاه در سوریه اخیرا در فضای مجازی منتشر شد، نظرتان چیست؟
 
کوثری: ما از امروز که در سوریه نبودیم، ما از سال 1982 یعنی 1361 ارتباط‌مان با سوریه تنگاتنگ است چه در زمان حافظ اسد چه زمان بشاراسد، اما اینکه بگویند ارتباط نداشته باشید، همه کشورها با هم ارتباط دارند،‌ خوشان با همه جا ارتباط دارند،‌کسی نمی‌گوید چرا؟ چه کسی این حرف را می‌زنند. ما هم نه الان بلکه از سال 1361 آنجا هستیم و ارتباط دو کشور بسیار نزدیک است، ما الان فناوری موشک به آنها می‌دهیم و آنها خودشان می‌سازنند نه تنها به آنها بلکه به حزب‌الله و غزه هم دادیم. ما گفتیم این فناوری انرژی هسته‌ای‌مان را به خیلی کشورهای دیگر می‌دهیم چراکه اینطور نیست فقط برای خودمان نگه داریم.
 
فارس: پس دلیل این حرف‌ها
 
کوثری: این حرف‌ها بهانه و جنگ روانی است آمریکا برای چه به اسرائیل اینقدر سلاح و کلاهک اتمی داده در صورتی‌که رژیم صهیونیستی هم جزو ان‌پی‌تی نیست چرا داده است؟ ما که فناوری‌اش را می‌دهیم، ما که موشک نمی‌سازیم به آنها بدهیم ما خودمان نیاز داریم، ما برای خودمان تولید می‌کنیم اما فناوری‌اش را به آنها می‌دهیم. ما چطور به غزه که 360 درجه محاصره است توانسته‌ایم موشک برسانیم؟
 
فارس: ماجرای فیلمی که مدعی شدند از دوربین شهید باغبانی ساخته شده است؟
 
* اگر ایران به سوریه ورود عملیاتی داشت، دو روزه کار جمع می‌شد
 
کوثری: بالاخره یک چند نفری، در حد چند نفر برای انتقال تکنولوژی داریم؛ زمانی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در کشورهای مختلف هستند کسی نمی‌گوید چرا اما وقتی 10 یا 20 متخصص را منتقل می‌کنیم می‌گویند چرا.
 
فارس: یعنی در راستای آموزش است؟
 
کوثری: بله، ما اگر می‌خواستیم عملیاتی ورود کنیم آنها را دو روزه بیرون می‌کردیم، اما ملت‌ها باید روی پای خودشان بایستند آنها باید خودشان کشور خودشان را اداره کنند، ما به هیچ عنوان نیرو به آنجا نمی‌بریم، اگر ما نیروی انبوهی می‌بردیم بالاخره شهید و زخمی می‌شدند و باید برمی‌گشتند، پس کجا هستند؟ چرا ما نمی‌بینیم؟
 
فارس:‌ خب به شهید باغبانی اشاره می‌کنند؟
 
کوثری: حالا اگر یک نفر مثل شهید باغبانی می‌شود طبیعی است نمی‌توان گفت حضور فیزیکی داریم، ما سال‌های گذشته به حزب‌الله آموزش دادیم اما الان دیگر نیاز ندارند چراکه خودشان روی پای خودشان هستند، از ایران چند نفر تجربه کشورمان را به سوری‌ها منتقل کردند، الان خودشان دارند روی پای خودشان می‌‌ایستند، آنها از یک نفر مثل شهید باغبانی می‌ترسند؟ الحمدالله هر ایرانی اینطور است نه اینکه نباشد اما واقعا بدبختی آمریکا و انگلیس و فرانسه است که از یک نفر می‌ترسند؛ ما تجربیات و فن موشکی خود را منتقل می‌کنیم و ابایی نداریم. ایشان برای تهیه فیلم‌های مستند حضور پیداکرده بود
 
فارس:‌ پس درحال حاضر حضور ایران به چه شکل است؟
 
کوثری: ما دو سال و نیم است که از سوریه حمایت معنوی می‌کنیم و به آن صورت حمایت مادی نداریم. حمایت معنوی یعنی اینکه تجربه‌مان را انتقال می‌دهیم و می‌گوییم به خاطر اینکه ما موفق شدیم و شما هم می‌توانید موفق باشید.
 
فارس: در باره بحث سوریه با سید حسن نصرالله دیدار داشتید؟
 
کوثری: ما حدود 8 ماه پیش دیدار داشتیم.
 
فارس: سید حسن با حضرت آقا هم دیدار داشتند؟
 
کوثری: بله. خیلی وقت پیش آمده بودند ایران.
 
فارس: در مورد بحث سوریه با رهبری دیدار داشتند؟
 
کوثری: آن اوایل بود. دو سال قبل و چند ماه بعد از قضیه سوریه بود.
 
فارس: جزئیات دیدارشان با شما چه بود؟
 
کوثری: ما رفتیم لبنان، یک هیئت دیگری بعد از ما رفت و صحبت‌هایی شد.
 
فارس: گفتید صحبت کمی به مذاکرات هم بپردازیم. با توجه به نقشی که فرانسه برای رژیم اسرائیل داشت آیا شما به مذاکرات خوشبین هستید؟
 
کوثری: اگر آمریکا، انگلیس و فرانسه بخواهند با تابعیت از رژیم اشغالگر قدس مذاکره کنند، قطعاً و یقیناً نتیجه‌ای نخواهد داشت.
 
فارس: صحبت‌های آقای هاشمی درباره سوریه در فیلمی که ایشان داشند مقایسه بشاراسد و صدام؟
 
کوثری: مساله‌‌ای گفت و خودش بعدا تکذیب کرد.
 
فارس: کسی که صحبتش را تکذیب می‌کند می‌تواند از امام خاطره‌گویی کند؟
 
کوثری: ما که گفتیم آنجا جواب ایشان را دادیم.
 
 
فارس: سردار باتوجه به قرار گرفتن در ماه محرم و نزدیک شدن به ایام هفته بسیج در صورت امکان درباره جاویدالاثر متوسلیان و لشکر 27 محمد رسول الله برایمان صحبت می‌کنید؟
 
کوثری: دفاع مقدس ما در مقابل دشمن با فرهنگ عاشورایی جنگید، ما یکه و تنها در برابر دو ابرقدرت شرق و غرب بودیم، آنها ارتش بعث عراق را آنچنان تقویت کردند که در کوتاه‌ترین زمان بتوانند به خواسته‌شان برسند، اما اینها دو عامل را حساب نکردند، یک عامل رهبری و دوم عامل مردم آن هم مردمی با انگیزه الهی. اگر مردم نبودند واقعا نمی‌شد این چنین دشمن را بیرون کرد، دشمنی که همه با هم متحد شده بودند ما از 34 کشور اسیر گرفتیم و خودشان نوشتند 64 کشور به ارتش بعث عراق کمک کرد ولی در پایان من نگذاشتیم یک وجب از خاک کشورمان در اختیار دشمنان باقی بماند.
 
فارس: درباره حاج احمد...
 
کوثری:‌ یکی از کسانی که از فرمانده‌هان برجسته و عالی سپاه بود، حاج‌احمد متوسلیان است. او دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و مبارزه قبل از انقلاب بود که توسط ساواک دستگیر شد و 6 ماه زیر شکنجه قرار داشت، در اصل جنگ ما جنگ عاشورایی بود یعنی ما یکه و تنها و آنها همه دنیا را پشت سر خودشان داشتند ولی پیروزی نصیب ما شد و علتش این بود که مردم آگاهانه به میدان آمدند و ایستادند و ولایت را تنها نگذاشتند.
 
فارس: الان هم جنگ شود می‌روید؟
 
کوثری: بله. جنگ فی‌النفس چیز خوبی نیست ما دفاع کردیم از اسلام و کشور و کیان اسلام و از نظام خودمان، ما نرفتیم سرزمینی را اشغال بکنیم، اگر رفتیم در سرزمین عراق برای اینکه عراقی‌ها را تنبیه کنیم که دیگر این کار را نکنند ما به دنبال این نبودیم که برویم سرزمینی را بگیریم، ما دفاع کردیم، دفاع هم برخواسته از قرآن است.
 
فارس:‌ جنگ با رژیم اسرائیل
 
کوثری: آن که خوراکمان است.
 
 
فارس: سردار این سال‌ها راهیان نور و جبهه‌های جنوب هم می‌روید؟
 
کوثری: یک وقت‌هایی بشود می‌روم یا مثلا در دانشگاه بحث دفاعی تدریس می‌کنم.
 
فارس: درباره حصر سران فتنه، مجلس و شورای امنیت نظری ندارند؟
 
کوثری: ‌این بحث را نیروهای امنیتی و قضائی دنبال می‌کنند و ما نظر خاصی نمی‌دهیم.
 
فارس: چند اسم می‌گویم، لطفا اولین چیزی که به ذهنتان رسید، بفرمایید.
 
فارس: مرحوم عسگراولادی:
 
کوثری: فردی انقلابی و مخلص و متدین و دلسوز انقلاب.
 
فارس: علی لاریجانی
 
کوثری: سیاستمدار.
 
فارس: احمدی‌‌نژاد
 
کوثری: مردی پرکار ولی آینده‌ خودش را خوب ترسیم نکرد.
 
فارس: روحانی
 
کوثری:یک فرد معتدل و علاقمند به خدمت ولی باید خودش تصمیم بگیرد.
 
فارس: ناطق نوری
 
کوثری:کسی که تا جایی خوب پیش آمد ولی از توان خودش خوب استفاده نکرد.
 
فارس: ‌منتظری
 
کوثری: فریب‌خورده توسط عوامل دفتر خودش.
 
فارس: موسوی
 
کوثری: کسی که از خودش تحلیلی برای مسئولیت‌ها و جامعه خودش نداشت.
 
فارس: کروبی
 
کوثری: آدم ساده‌ای که به عمق موضوعات توجه ندارد.
 
فارس: ‌هاشمی‌رفسنجانی
 
کوثری: سیاستمداری که به دنبال قدرت است.
 
فارس: مشایی
 
کوثری: فردی که احساس می‌کند خیلی می‌فهمد ولی در آن حد نیست.
 
فارس: ابراهیم یزدی
 
کوثری: فرد وابسته به آمریکا و بیگانگان.
 
فارس: یکشنبه سیاه
 
کوثری: باعث تاسف و نگرانی در بین مردم.
 
فارس: فتنه 88
 
کوثری: خواسته بیگانگان مخصوصا آمریکا و انگلیس برای براندازی نظام جمهوری اسلامی.
 
فارس: انتخابات 92
 
کوثری: عزت‌بخشی برای نظام.
 
فارس: جبهه پایداری
 
کوثری: افرادی متعهد و دلسوز به تاسی از آیت‌الله مصباح.
 
فارس: مشارکت و مجاهدین.
 
کوثری: کسانی بیشتر تفکرشان وابسته به بیرون از مرزهاست.
 
فارس:‌نهضت آزادی
 
کوثری: برخواسته از یک اسلام آمریکایی.
 
فارس: وعده 100 روز دولت
 
کوثری: به دنبال حل مشکلات اقتصادی ولی بعید می‌دانم به نتیجه برسد.
 
فارس: ‌اعتدال
 
کوثری: به دنبال روش مسالمت‌آمیز و روش ارتباط با همه کشورها.
 
فارس: شهدای هسته‌ای
 
کوثری: کسانی که ادامه ‌دهنده راه شهدا دفاع مقدس و عاشورا در بحث هسته‌ای بودند.
 
فارس: بسیج
 
کوثری: تشکل مردمی بدون توقع.
 
فارس: لشکر محمد 27 رسول‌الله
 
کوثری: برخواسته از انسان‌های فداکار و ولایتمدار و سلحشور و شجاع و پذیرفتن همه سختی‌ها در همه عملیات‌ها.
 
فارس: حاج احمد متوسلیان
 
کوثری: انسان متفکر و شجاع و خستگی‌ناپذیر در برابر دشمنان و بیگانگان.
 
فارس: شهید طهرانی‌مقدم
 
کوثری: انسانی که از اوایل جنگ دنبال این بود که بازوی ولایت را قوی بکند در بحث موشک و در نهایت خستگی‌ناپذیر در جهت رسیدن به هدفش.
 
فارس: ‌محسن رضایی
 
کوثری: در دفاع مقدس خستگی‌ناپذیر و بسیار مدیر و مدبر و در بعد از پذیرش قطعنامه، در جهت سیاسی دارای فراز و نشیب‌هایی شد که به خواسته‌اش نتوانست برسد.
 
فارس: رهبر انقلاب
 
کوثری: انسان مخلص، ‌صادق و وفادار به اسلام ناب و ادامه‌دهنده راه آقا اباعبدالحسین و امامان معصوم.
 
فارس: سردار کوثری.
 
کوثری: یک بسیجی.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۲
0
ببینید کی داره تحلیل سیاسی میکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۲
0
سردار . صبح بخیر!
saman
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۲
5
کوثری داره تحلیل می کنه
سردار کوثری
همون که وقتی شما تو قنداق بودی تو شلمچه داشت برای این آب و خاک می جنگید...
هنوز نشناختی؟!
سلام
مطمنم در قنداق بودن گناه كبيره نيست. ما هم اين آب و خاك را با تمام وجود دوست داريم. اما امروز نوبت جواناني است كه ديروز در قنداق بوده اند. فرمانده لايق زمان جنگ لزوما نماينده لايقي نيست. نتيجه تدوين قوانين و سخنان نمايندگان در زنگي مردم كاملا پيداست.
چرس
United States of America
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۲
0
کارمون به کجا رسیده که سردار کوثری هم شده تحلیل گر مسائل سیاسی!!!
وا اسفا !! واحسرتا!! ...
آخه مرد حسابی رای روحانی چه ربطی به معمم بودنش داشت!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۲
0
دو کلام از مادر عروس
چرس!
سردار
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۲
0
چرس?!!!!!