کد خبر: ۴۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۲
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری:

آیت‌الله محلاتی از نوابغ روزگار بود

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت‌الله محلاتی از نظر علمی و سیاسی از نوابغ روزگار بود و از جهات علمی با گذراندن مراتب و مدارج حوزوی به رتبه بالایی از اجتهاد مطلق و مرجعیت رسید.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب عصر پنج شنبه در همایش بزرگداشت آیت‌الله‌ العظمی حاج شیخ بهاءالدین محلاتی اظهار داشت: آیت‌الله محلاتی از نظر علمی و سیاسی از نوابغ روزگار بود و از جهات علمی با گذراندن مراتب و مدارج حوزوی به رتبه بالایی از اجتهاد مطلق و مرجعیت رسید.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله محلاتی شاگرد اعاظم بزرگی مانند سید ابوالحسن اصفهانی و مرحوم نائینی بود، افزود: دست‌نوشته‌هایی که برخی بزرگان برای آیت‌الله محلاتی مرقوم داشته‌اند نشان‌دهنده عظمت بعد علمی وی است.

دستغیب با اشاره به اینکه آیت‌الله محلاتی از جهات معنوی و اخلاقی ناشناخته است، اضافه کرد: آیت‌الله محلاتی از نظر خصال اخلاقی و آنچه که در یک عالم بزرگ ربانی مشاهده می‌شد کامل بود و همگان را مجذوب می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله سید محمد امام که عالم بزرگ اخلاقی بودند برای من نقل کردند که همراه آیت‌الله محلاتی از جایی عبور می‌کرده‌اند و تعدادی از اراذل و اوباش متهورانه به آیت‌الله ناسزا می‌گویند و ایشان پس از تاملی با لبخندی آرام می‌گذرند.

دستغیب بیان کرد: این همان تربیت اخلاقی است که در قرآن آمده «و اذ‌الجاهلون قالوا سلاما و اذا مّروا باللغو مروا کراما» و در چنین جاهایی است که جوهره انسان‌های بزرگ آشکار می‌شود.

وی با تاکید بر تسلط آیت‌الله محلاتی نسبت به مبانی علمی حوزوی ابراز داشت: برخی می‌گفتند آیت‌الله محلاتی نباید از نجف باز می‌گشت و تعابیری مانند نهنگ در آب حوض را بیان می‌کردند اما بازگشت به شیراز و توفیقاتی که نصیب ایشان شد از نظر مسائل اجتماعی نشان داد که این انتخاب درست بوده و این الگویی برای علما است که هیچ‌گاه وظیفه تعلیم و هدایت عامه مردم را فراموش نکنند.

وی در ادامه افزود: کتاب «رهنمای حق» حاصل جلساتی است که ایشان برای فرهنگیان داشته‌اند و اگر کسی بخواهد پایه‌های اعتقادی محکمی پیدا کند این کتاب برای او کافی است.

دستغیب ادامه داد: این شخصیت بزرگوار و امثال ایشان دست کمی از اصحاب ائمه ندارند و بعضی از توصیفاتی که امامان معصوم داشته‌اند و مواردی که در کتاب شریف «سفینه البحار» و در «معجم رجال حدیث» آمده در این مورد مصداق دارد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید قدر علمای بزرگ خود را بدانیم اضافه کرد: بزرگانی مانند آیت‌الله محلاتی مصداق آیه قرآن بودند که فرموده «و بشرالمخبتین ‌‌الذین‌ اذا ذکرالله‌ وجلت‌ قلوبهم‌ و الصابرین‌ علی‌ ما اصابهم‌».

وی در ادامه گفت: عالمان ربانی مانند آیت‌الله محلاتی در همین درجه هستند که مانند معنای این آیه زمانی نام خدا را می‌شنوند منقلب شده و ترسناک از این هستند که مبادا رابطه قلبی‌شان با خدا دچار خلل شود.

دستغیب ابراز داشت: خوب است که نام این مراسم پییش‌همایش گذاشته شد که بتوان علمای دیگر مدفون در این امامزاده را نیز طرح کرد و همچنین کنگره‌ای عظیم که در حد و شان عالمی چون آیت‌الله محلاتی باشد و زوایای مختلف زندگی ایشان را پوشش دهد، برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به مبارزات آیت‌الله محلاتی با همراهی بزرگانی مانند شهید دستغیب و دیگر علمای شیراز ابراز داشت: اعتراض به جشن هنر شیراز و جریانات قریه سعدیه از جمله مواردی بود که آیت‌الله محلاتی در آن محوریت داشت و مردم را هدایت کرد.

به گفته وی، این شخصیت بزرگوار سهم عظیمی در انقلاب اسلامی در شیراز، فارس و ایران داشت.

در این مراسم تمبر بزرگداشت آیت‌الله محلاتی رونمایی و موافقت شورای اسلامی شهر شیراز، بر نامگذاری امتداد بزرگراه حسینی‌الهاشمی شیراز به نام آیت‌الله محلاتی اعلام شد.


نظرات بینندگان