کد خبر: ۴۷۸۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۲

یک پلنگ در استهبان کشته شد+عکس

روز جمعه هشتم آذرماه 92 باز هم شاهد کشته شدن یکی دیگر بازماندگان بزرگترین گربه‌سانان باقیمانده در کشورمان بودیم. یکی از ماموران محیط زیست استهبان در رابطه با علت مرگ این حیوان گفته است که احتمالا این ماده پلنگ به‌دلیل طعمه سمی کشته شده است.
به گزارش شیرازه به نقل از تابناک، رسول حاجی‌باقری، فعال محیط‌‌ زیست استهبان در این باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: روز جمعه هشتم آذر 92، مرگ یک پلنگ توسط یکی از اهالی به اداره محیط زیست استهبان گزارش شد.
 
به‌ گفته او، ماموران اداره حفاظت محیط زیست استهبان پس از دریافت خبر، سریعا به محل اعزام شدند و با لاشه این حیوان در نزدیکی «فلکه انجیر»، میدان ورودی شهر و در باغات انجیر مواجه شدند.
 
بهادر دربندانی، یکی از ماموران اداره محیط‌‌زیست نیز در این باره گفت: احتمالا این ماده پلنگ به وسیله طعمه سمی کشته شده است، چراکه اثری از زخم و خراش در بدن پلنگ دیده نشده و هم چنین در حوالی منطقه‌ای که لاشه پیدا شده، چندین آغل گوسفند وجود دارد که احتمال استفاده دامداران از این روش برای کشتن پلنگ را زیاد می‌کند.

 
به گفته دربندانی، گوشت سگ و چوله (تشی یا خارپشت) غذای مورد علاقه پلنگ است و یکی از این نوع گوشت‌ها، همان طعمه‌ای بوده که سمی شده و پلنگ را کشته است. لاشه پلنگ به مرکز استان منتقل گردید تا بررسی های لازم بر روی آن انجام شود.
 
جمعیت این حیوان در گذشته در کوه‌های استهبان، بسیار زیاد بوده است که متاسفانه نابودی زیستگاه و کاهش شدید گونه‌های تغذیه، این حیوان را در معرض خطر انقراض قرار داده است و امروزه تعداد انگشت شماری از این پستاندار زیبا در منطقه استهبان وجود دارد.

آنطور که فعالان‌ محیط‌زیست گزارش می‌دهند، جمعیت این گونه از گربه سانان، به شدت رو به کاهش است و در اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست، در فهرست گونه‌های «در مرز تهدید به انقراض» قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که محدود شدن زیستگاه‌اش و در کنار آن، کشتار این پستاندار، می‌تواند وضعیت بحرانی آینده او را فراهم سازد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
احمدي
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲
0
واقعاً محيط زيست در فارس به تاراج رفته با اين حافظان جان بر كفش!