کد خبر: ۴۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۲

شش قلاده پلنگ در پارک ملی بمو وجود دارد

مدیر کل محیط زیست فارس گفت: سرشماری پاییزه امسال وجود حداقل شش قلاده پلنگ را در پارک ملی بمو تایید کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت:در حین سرشماری پاییزه پستانداران پارک ملی بمو که با همکاری مسئولان، کارشناسان، محیط بانان و  تشکل های مردم نهاد طی سه روز متوالی انجام شد برای اولین بار محیط بانان در روز روشن با یک قلاده پلنگ مواجه شدند که این امر در نوع خود کم نظیر بود همچنین دیگر نشانه های موجود همچون رد پا و سرگین تازه و ... حکایت از وجود پنج الی شش قلاده پلنگ در این منطقه دارد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ در منطقه 48 هزار هکتاری پارک ملی بمو و نشان از کامل بودن هرم اکولوژیک در این منطقه داشته و امیدواری را به احیاء این زیستگاه ارزشمند و گونه های اصلی آن فراوان کرده است.

ابراهیمی کارنامی هدف از سرشماری پاییزه را شناسایی گونه ها ،مقایسه آمارها با سالهای گذشته ،برآوردی از میزان جمعیت حیات وحش،بررسی کیفیت زندگی حیات وحش،بررسی زیستگاه و آسیب شناسی منطقه دانست و افزود: نتایج سرشماری پاییزه امسال حکایت از آمارهای رضایت بخشی دارد که این امر بیانگر تلاش و کوشش بی دریغ محیط بانان منطقه است.

مدیر کل محیط زیست فارس تصریح کرد: علاوه بر وجود پلنگ در عرصه های طبیعی پارک ملی بمو دشت های پهناور پارک  زیستگاه آهو، تپه ماهورهای آن مامن قوچ و میش، ارتفاعات صخره ای آن گذرگاه بز و پازن و ارتفاعات آن آشیان عقاب طلایی است همچنین شکارچیان شبگردی مانند کفتار، گربه جنگلی ، گربه وحشی و جغد کوچک و شاه بوف از دیگر گونه های حائز اهمیت پارک ملی بمو هستند.

وی اضافه کرد: تعداد و تنوع گونه های گیاهی پارک ملی بمو به حدود 27 تیپ گیاهی و 350 گونه می رسد.

ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است. پلنگ ایرانی بزرگترین گونه پلنگ در جهان است. پلنگ ترکیبی از سرعت، چابکی، انعطاف و قدرت بوده و در ذهن و زبان ایرانیان نیز، نمادی از قدرت، شجاعت و سرعت است. امکان دویدن با سرعت 85 کیلومتر در ساعت، توانایی بی نظیر در بالا رفتن از درخت حتی در حالی که لاشه بزرگی را حمل می کند و توانایی استتار فوق العاده، از قابلیت های بارز پلنگ است .تخریب زیستگاه ، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داده است. امروزه، پلنگ یک گونه حفاظت شده است ولی متاسفانه هنوز هم توسط چوپانان، گله‌داران و شکارچیان غیر قانونی شکار می‌شود.

حضور صنایع و ادارات حوزه محیط زیست  در نمایشگاه بین المللی

کلیه صنایع و ادرات فعال در حوزه محیط زیست در سیزدهمین  نمایشگاه بین المللی محیط زیست حضور خواهند یافت.

اولین نشست هماهنگی در خصوص شرکت در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست به منظور هماهنگی برای حضور حداکثری در نمایشگاه مذکور با حضور صنایع و ادارات فعال در حوزه محیط زیست در اداره کل حفاظت محیط زیست فارس برگزار شد.

معاون نظارت و پایش این اداره کل با بیان این مطلب که سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در تاریخ 24 لغایت27 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود، گفت: امسال محیط زیست استان فارس در کنار کلیه صنایع و دستگاههای سبز استان در سالنی اختصاصی بصورت فعال حضور خواهد یافت.

محسن جعفری نژاد با اشاره به این مطلب که در سالهای اخیر فعالیت های خوب و سازنده ای در راستای پاکیزگی محیط و حفاظت از منابع طبیعی و خدادادی در استان صورت گرفته است، گفت: نمایشگاه مذکور فرصت مناسبی است که دستگاههای مختلف استان با حضور در آن به معرفی عملکرد های زیست محیطی خود بپردازند.

وی همچنین خطاب به مدعوین گفت:امسال همه صنایع جهت حضور در نمایشگاه دعوت نشده اند و ما فقط صنایع پاک و سبز و کسانی که در راستای حفظ محیط زیست اقدامات مثبتی را انجام داده اند دعوت کردیم که امیدواریم این عزیزان با نگرش مثبت به امر نمایشگاه دستاوردهای زیست محیطی خود را به بهترین نحو ممکن در این نمایشگاه عرضه نمایند.

معاون نظارت و پایش افزود: حضور در نمایشگاه دستاوردهایی همچون ایجاد فضایی مناسب برای مشارکت عامه مردم  در حفاظت از محیط زیست، معرفی توانمندی‌های زیست محیطی در بخش خدمات فنی و مهندسی، آشنایی با مدیریت‌های زیست محیطی، آشنایی با دستاوردها و پژوهش های جدید زیست محیطی را نیز بدنبال دارد که امیدواریم با حضور یکپارچه دستگاههای فعال در حوزه محیط زیست استان در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست به این اهداف دست یابیم.

نظرات بینندگان