کد خبر: ۴۸۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۲
دانشجوی مخترع دانشگاه آزاد سروستان:

مخترع سروستانی: یک تصادف انگیزه اختراعات من شد!/ دانشجو سمبل مبارزه با استکبار جهانی است

در زمینه پزشکی نوعی داروی انعقاد خون و همچنین نوعی سم جهت مصرف در کشاورزی در دست ساخت دارم اما به دلیل مشکلات مالی این پروژه به کندی پیش می رود.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه شصت سال پیش یعنی شانزدهم آذر1332، سه دانشجوي دانشگاه تهران در اعتراض به دخالتهاي امريكا و انگليس در امور ايران و سفر "ريچارد نيكسون" معاون رييس جمهوري امريكا به تهران، همراه ديگر دانشجويان بپاخاستند و سينه خود را آماج گلوله هاي رژيم پهلوي قرار دادند تا سندي ديگر از روح ميهن پرستي، آزادي خواهي و استقلال طلبي و ظلم ستیزی فرزندان اين مرزوبوم را براي هميشه در تاريخ ثبت كنند. اين روز، روز دانشجو نام گرفته است که به همین مناسبت سروآنلاین با یکی از دانشجویان نخبه و مخترع این دانشگاه مصاحبه ای ترتیب داده است.

سحر دهقانی دانشجوی سال دوم کارشناسی برق و الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان، متولد 1372، مخترع و عضو بنیاد نخبگان،سخنان خود را با معرفی اختراعات خود این گونه آغاز کرد.

دو اختراع داشته ام که یکی ساخت «مثلث احتیاط مه شکن» و دیگری ساخت «تخت ترانسفر بیمار» که از این دو مورد، مثلث مه شکن را ثبت کرده ام و تخت ترانسفر بیمارستان در حال ثبت شدن است.

در چه جشنواره هایی شرکت داشته اید؟

در جشنواره جوان خوارزمی موفق به کسب لوح سپاس 1 استانی شده ام. همچنین در چهاردهمین جشنواره کشوری بسیج رتبه برتر را کسب کردم و درنمایشگاه بین المللی ipas 2011,2012 ونمایشگاه علم تا عمل و... شرکت کرده و حائز رتبه برتر شدم.

کدامیک از اختراعات شما وارد مرحله تجاری شده است؟

پروژه مثلث احتیاط مه شکن که از جمله ابزارهای ایمنی برای خودرو ها در جاده می باشد که با تائید واحد فنی و پلیس راهور کشور به شرکت های ایران خودرو و سایپا ارائه کردم اما متاسفانه به بهانه تحریم لامپ های ال ای دی که در این دستگاه هشدار دهنده مورد استفاده قرار می گیرد و... مورد قبول واقع نشد. هر چند این پروژه را به صورت کامل تر و به عنوان یک پروژه جدید و کاملا انحصاری آماده شده اما متاسفانه هنوز نتوانستم این پروژه را وارد مرحله تجاری سازی کنم.

بنیاد علمی نخبگان در این زمینه چه کمکی به شما کرده اند؟

کمک بنیاد در حد ثبت اختراع بوده حتی با اینکه از این طرح در نمایشگاه بنیاد نخبگان رونمایی شده اما تاکنون هیچ گونه کمکی نسبت به تجاری سازی این پروژه منحصربفرد نشده است.

آیا در زمینه های دیگر هم تحقیقاتی داشته اید؟

در زمینه پزشکی نوعی داروی انعقاد خون و همچنین نوعی سم جهت مصرف در کشاورزی در دست ساخت دارم اما به دلیل مشکلات مالی این پروژه به سختی و به کندی پیش می رود.

انگیزه شما از ورود به عرصه اختراع و اکتشاف با توجه به موقعیت دانشجویی چیست؟

وظیفه یک دانشجو فقط و فقط درس خواندن نیست. دانشجو باید در پیرامون زندگی جامعه خود نگاه علمی داشته باشد تا بتواند ضمن شناخت نقایص موجود تمام تلاش خود را در جهت رفع این نقایص به کار گیرد مثلا انگیزه من از ساخت مثلث احتیاط مه شکن، دیدن صحنه تصادف یک خودرو در جاده بود که این خودرو در کنار جاده متوقف شده بود و با سنگ چین کردن جاده سعی در اعلام خطر به سایر خودروهای در حال تردد در این مسیر را داشت که متاسفانه به دلیل تاریکی و دید کم در شب باعث شده بود که خودرو دیگری با سرعت با این ماشین تصادف کرده و حادثه ای تلخ بوجود آورد.

مهم ترین مشکل دانشجویان در حوزه تجاری سازی اختراعات چیست؟

وقتی یک دانشجو در کنار تحصیل ساعت ها وقت و هزینه صرف می کند و موفق به اختراع یا اکتشافی می شود نباید به دلیل مشکلات مالی دچار ایستایی و نا امیدی شود و حل این مشکل به عهده مسئولین است.

وظیفه یک دانشجو در جامعه چیست؟

حضور آگاهانه و موثر در تمام مسائل جامعه به عنوان مغز متفکر جامعه و تلاش در جهت حل مشکلات و کمک به مردم تا آنجایی که برای او امکان دارد. قطعا حضور دانشجویان در  عرصه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نشانه پویایی این قشر آینده ساز و در نهایت پیشرفت جامعه ماست.

به عنوان یک دانشجوی نخبه بسیجی نگاه شما به سیاست های آمریکایی نسبت به ایران اسلامی چیست؟

دانشجویان آگاه  و همیشه در صحنه و دلسوز ایرانی همیشه در خط مقدم مبارزه  با سیاست های استکباری و استعماری نظام سلطه بوده و خواهند بود. این مساله به ویژه در 16 آذر1332 و شهادت سه تن از دانشجویان مبارز دانشگاه تهران در این راه، نشان از این حضور آگاهانه می باشد و در واقع دانشجوی ایرانی سمبل مبارزه با استکبار جهانی است. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دولت و ملت ما تاکنون برخوردی صادقانه و در عین حال مقتدرانه داشته اند و همواره بر حقوق خویش در همه زمینه ها اصرار داشته و خواهند داشت اما باید دید عملکرد آنها به خصوص بعد از  توافقات هسته ای اخیر چگونه خواهد بود؟ آیا آنها هم مثل ایران به تعهداتشان پای بند خواهند بود یا نه؟ در واقع آنها باید اعتماد مردم ایران نسبت به خودشان را بدست آورند زیرا گذشته سیاهی دارند.

نظر شما در مورد شعار مرگ بر آمریکا ملت ایران چیست؟

همانطور که گفتم برخورد ملت و دولتمردان ایران همیشه صادقانه بوده اما آمریکا همواره برخوردی توام با دشمنی و استکباری با مردم ما داشته  و این مساله باعث بی اعتمادی مردم ایران به آمریکا شده  و تا زمانی که دولتمردان آمریکایی نتوانند اعتماد مردم ایران را بدست آورند این مساله ادامه خواهد داشت زیرا ظلم ستیزی و استکبار ستیزی جزء اعتقادات مردم ماست و ما هیچ وقت از اعتقادات و آرمان های خویش دست بر نخواهیم داشت. هشت سال دفاع مقدس و تقدیم هزاران هزار شهید، جانباز و آزاده، سند مظلومیت و همچنین بانگ ظلم ستیزی و آزادی خواهی مردم ایران است.  

 موفقیت مردم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟

 مقاومت،تلاش،ایثار و پشتکار و در راس آن حضور رهبری آگاه و آزاده ، همواره باعث موفقیت های چشمگیری برای مردم ما به همراه داشته باشد و مطمئنا اگر این روند ادامه داشته باشد ما همیشه پیروز خواهیم بود البته نکته مهم تر این است که هر جا مسئولین ما به منویات مقام معظم رهبری به صورت کامل عمل کرده اند موفقیت ها بیشتر بوده است.

چه توصیه ای به دانشجویان دارید؟

رسیدن به موفقیت در گرو توکل بر خدا، تلاش و کوشش و دوری از نا امیدی است. باید تلاش کرد و مشکلات جامعه را خودمان با علم و عمل برطرف کنیم و در واقع مردم ما از جامعه علمی کشور توقعی خاص دارند و این مساله مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲
0
ما هم تو نوراباد یکیش رو داریم طرح فراوان داره ثبت هم کرده ولی حمایت مالی نمیشه