کد خبر: ۴۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۲

سالاد مطبوعاتی شیرازه/ چهارشنبه 20 آذر: تبعات یک دیدار دامن استاندار را گرفت!

یک روزنامه استان در حالی منتشر شد که از جلسه رسانه‌ای اخیر استاندار انتقاد کرده بود.

به گزارش شیرازه، امروز احتمالا طی چند سال اخیر در عرصه مطبوعات فارس، یک روز استثنایی محسوب می‌شود چرا که تیتریک پنج روزنامه اصلی آن، یک جمله واحد بود: «امواج نشاط آفرین «ما می‌توانیم» را تقویت کنید»؛ این را رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیروز در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بودند.

«نیم‌نگاه» اما ترجیح داده بود که گلایه‌اش از استاندار را در صفحه اصلی خود بیاورد تا بیشتر نشان دهد که از آن‌چه در یک جلسه در استانداری گذشته، ناراضی است. ماجرا بر می‌گردد به جلسه چند روز قبل برخی افراد به عنوان رسانه‌‌های همسو و همراه با دولت با سید محمد احمدی استاندار فارس. این رونامه ضمن انتشار سخنان استاندار مبنی بر این‌که «نگاه ما به یک جریان و یا رسانه‌های خاص نیست» نوشته است: «این دیدار موجب تعجب و هم‌چنین اعتراض رسانه‌های رسمی و فعال در سطح این استان شد چرا که تا کنون بنا بر فرمایش مقام عظمای ولایت مبنی بر حمایت و همراهی با دولت، هیچ رسانه رسمی در فارس جز این اقدام نکرده و همه از نماینده دولت در این استان مادامی که دستور ولایت بر این منوال است، حمایت و همراهی می‌کنند». یکی از خبرگزاری‌های استان نیز در مطلبی از قول استاندار نوشته است که «نام رسانه‌های حامی دولت را برخی بر روی خودشان گذاشته‌اند».

اما «خبرجنوب» امروز در حالی منتشر شده است که یک صفحه را به عنوان ویژه‌نامه برای بزرگداشت شهید دستغیب اخصاص داده است. در این ویژه‌نامه که به مناسبت سالروز شهادت ایشان منتشر شده، خلاصه‌ای از زندگی وی به همراه خاطراتی از دختر و اطرافیان او آمده است. «اگر مسافربرها مقصد سفر را در پایانه هوار کشیدند، تخلف است، می‌توانید گزارش دهید»؛ این تیتر طولانی را خبرجنوب برای سخنان دیروز مدیر عامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری شیراز زده است. به نظر تمام وعد‌ه‌های مسئولان شهرداری اجرایی شده و حالا فقط «هوار» در ترمینال‌ها باقی مانده بود که این هم احتمالا ساماندهی می‌شود!

سرمقاله امروز «عصر مردم» به آسیب‌شناسی سیستم‌های اداری و سازمانی اختصاص یافته است. این روزنامه خبر افتتاح نخستین کانون بسیج رسانه کشور در شیراز که امروز انجام می‌شود را هم منتشر کرده است.

صبح‌گاه مشترک نیروی انتظامی فارس با استاندار، ایجاد بندر خشک در شیراز، افتتاح پایانه جدید شیراز در 26 آذر، تشییع باشکوه آیت‌الله ارسنجانی و ... از دیگر مواردی بود که روزنامه‌ها به صورت مشترک به آن پرداخته بودند.

بررسی روزنامه‌های امروز این ادعا را که مطبوعات فارس عمیقا با کمبود تحلیل‌گران برجسته مواجه هستند تا با بررسی مسائل مختلف استانی، سوژه‌های جدید را شناسایی و تولید محتوا کنند، اثبات می‌کند. این کمبود در حالی است که برخی از روزنامه‌‌ها عملا با استفاده از تکنیک «کپی+پیست!»، آن‌چه همسو با خود در خبرگزاری‌ها منتشر شده است را بازنشر می‌دهند و عمدتا مطلب تولیدی در آن‌‌ها دیده نمی‌شود. اگرچه همه روزنامه‌های استان در یک سطح قرار ندارند اما همه آن‌ها در داشتن این ضعف البته با سطوح متفاوت مشترک‌اند.

نظرات بینندگان