کد خبر: ۴۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۴ آذر ۱۳۹۲
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

صدور گواهی استاندارد برای 30 نوع سم در محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی این استان هم‌اکنون بر اساس استانداردهای اروپا برای باقی‌مانده‌ 30 نوع سم در محصولات کشاورزی، گواهی صادر می‌کند.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد در دومین روز از هفته ملی پژوهش و فناوری که با عنوان «اقتصاد دانش‌بنیان کلید تحقق حماسه اقتصادی»، نامگذاری شده است، اظهار داشت: استفاده از تحقیقات علمی و پژوهشی کشاورزی فارس، زمینه را برای توسعه بخش کشاورزی این استان و کشور فراهم کرده است.

وی با اشاره به مدیریت کنترل بیماری جاروک لیموترش با استفاده از رقم‌های مقاوم و استفاده از ماده آزینواکفون تصریح کرد: از سال گذشته برای نخستین بار در کشور مقدمات راه‌اندازی تحقیقات خصوصی در شهرستان‌های سروستان و خرامه آغاز شده است.

این مسئول از بهره‌برداری دستاوردهای علمی و پژوهشی در راستای توسعه بخش کشاورزی استان فارس خبر داد و گفت: تله‌ی نوری، فرومونی برای شکار انبوه شب‌پره‌ مینوز گوجه‌فرنگی معرفی شده که این تله نوری تا 95 درصد به کاهش خسارت آفت و مصرف نشدن سموم ‌انجامیده است.

خرد از تشخیص و اندازه‌گیری باقی‌مانده‌ سموم در محصولات کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی فارس هم‌اکنون بر اساس استانداردهای اروپا برای باقی‌مانده‌ 30 نوع سم در محصولات کشاورزی، برای صادرکنندگان میوه گواهی صادر می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه رقم‌های جدید گیاهی آفتابگردان، گندم نان، جو، پنبه، گلرنگ، ذرت، کنجد، چغندر قند و برنج معرفی شده است افزود: با هدف کاهش هزینه‌ تولید و کاهش وابستگی به خارج در شرایط تحریم، جایگزینی تریتیکاله در پرواربندی‌های گوسفند و گوساله با دانه‌ جو انجام شده که در این جایگزینی نه‌تنها هزینه‌ها کاهش یافته، بلکه عملکرد نیز افزایش داشته است.

خرد در پایان به برخی از یافته‌ها و عناوین تحقیقاتی مرکز آموزش و تحقیقات جهاد کشاورزی فارس اشاره کرد و ادامه داد: معرفی تریتیکاله به کشاورزان برای کشت در مناطق شور و خشک منجر به استقبال گسترده‌ بهره‌برداران بخش کشاورزی شده، به‌طوری‌که در برخی زمین‌های نامرغوب خرامه‌ فارس به میزان 7.2 تن در هکتار محصول تریتیکاله برداشت شده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان