کد خبر: ۴۸۹۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۱ دی ۱۳۹۲

سلامت ۲۰۰ هزار جهرمی با کوره‌های زغال دود می‌شود

وجود ۴۰۰۰ کوره زغالی در جهرم درحالی برای ۲۸ هزار نفر تولید اشتغال کرده که این مهم جان ۲۰۰ هزار نفر از مردم این شهرستان را با خطر مواجه کرده است.
شیرازه- سرویس شهرستان‌ها: هر شهری از کشور را با ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌شناسند، به‌گونهای که این ویژگی‌ها به عنوان نماد آن دیار شناخته می‌شود.

حتی در برخی از موارد آن ویژگی‌های منحصر به فرد سبب مطرح شدن شهرها در جهان می‌شود و مردم کشورهای دنیا، شهرهای ایران را به‌واسطه نماد آن می‌شناسند.

شعرای بزرگی مانند حافظ و سعدی نماد شهر راز، شیراز است و شهرستان‌های این استان را نیز با وجود شخصیت‌های والا، علما، دانشمندان، رجال سیاسی و غیره می‌شناسند که این مهم سبب افتخار شهروندان و هم‌استانی‌ها نیز است.

نماد دیگر شهرها، محصولات تولیدی آن است، که این مهم در برخی از شهرهای فارس صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی، مرکبات، آثار باستانی و گردشگری بوده که موجب افتخار شهروندان دیار فارس است.

شهرستان جهرم نیز با قدمت بیش از هزار ساله خود دارای افتخارات بزرگی بوده و مهد عالمان فرهیخته و مجاهدان راستین و مردمانی سخت‌کوش، متمدن، متدین و انقلابی است که وجود یک هزار و 200 شهید والامقام و قرار گرفتن در کنار شهرهایی که در زمان طاغوت سبب اعلام حکومت نظامی توسط دژخیمان شاه شد، خود گواه این مهم است.

مرکبات این شهرستان نیز از جمله نماد این دیار بوده که براساس گفته مسئولان جهرم، تولید مرکبات این شهرستان از سرانه دنیا نیز بالاتر است.

اما مشکلی که بیش از 50 سال است گریبانگیر مردم به ویژه روستائیان شده وجود هزاران کوره زغالی در این شهرستان است که دود آنها همچون کارخانه‌های بزرگ صنعتی از دور جلوه‌گر است.

این در حالی است که در بسیاری از استان‌های کشور، زغال جهرم زبانزد عام و خاص بوده و حتی در برخی موارد این شهرستان را با کیفیت بالای زغال آن می‌شناسند.

اشتغالزایی با تولید زغال به عنوان شغل و کسب روزی هزاران نفر از مردم جهرم به‌ویژه روستائیان که اغلب به خاطر خشکسالی و بحران آب و تعطیلی کشاورزی به این کار گرویده‌اند، تبدیل شده است.

در این رابطه جلال بهجو، رئیس اداره جهاد کشاورزی جهرم در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، تعداد کوره‌های زغالی در این شهرستان را 4000 مورد عنوان کرد و گفت: این کورهها زمینه اشتغال مستقیم 20 هزار نفر و اشغال غیر مستقیم 8 هزار نفر را فراهم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ماهانه تعداد 3000 کامیون چوب از شهرهای شمالی و جنوب کشور برای تبدیل شدن به زغال به این شهرستان وارد می‌شوند، بیان کرد: دود این کوره‌های زغالی سبب آفت‌زدگی درختان مرکبات در جهرم شده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی جهرم، تولید زغال در این شهرستان اگرچه اثرات متبتی مانند اشتغالزایی، تبدیل بقایای گیاهی به فرآورده مفید و کمک به افزایش درآمد ناخالص شهرستان و بهبود معیشت مردم می‌شود اما در عین حال اثرات مخرب و زیانباری را به دنبال دارد که اگر جلو آن گرفته نشود و در زمینه ساماندهی آن اقدامی صورت نگیرد بسیار خطرناک بوده و تهدید جدی برای کشاورزی این شهرستان است.

بهجو ایجاد آلودگی هوا، انتقال آفات و بیماری‌ها از طریق ورود چوب های آلوده به شهرستان و کاهش فتوسنتزو تنفس گیاهان بر اثر نشستن ذرات گرد و خاک زغال بر روی برگ درختان را از اثرات مخرب فعالیت کو‌ره‌های زغال در برشمرد.

رئیس اداره بهزیستی جهرم نیز در این زمینه با اشاره به آلودگی هوای این شهرستان به وسیله دود هزاران کوره زغالی، افزود: این عنصر حیاتی در جهرم توسط افراد کوره‌دار و به وسیله هیزم و فضولات حیوانی سوخته شده و دود حاصل از آن در هوا معلق و سبب آلودگی آن می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جهرم با بیان اینکه زغال‌های نیمه افروخته به صورت ناقص احتراق خود را ادامه داده و تولید گاز منواکسید کربن می‌کنند، بیان کرد: این گاز برای افرادی که به بیماری قلبی و عروقی مبتلا هستند بسیار خطرناک بوده و به خاطر میل ترکیبی آن که 200 برابر با هموگلوبین خون است به سرعت در ریه‌ها جایگزین اکسیژن شده و هر لحظه خطر خفگی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به سود بالای حاصل از فروش و صادرات زغال توسط کوره‌داران، گفت: کوره‌داران، چوب‌های مصرفی خود را از شهرهای شمالی و جنوبی کشور تامین می‌کنند.

به گفته کشاورزی تداوم این عمل ضمن تهدید جدی برای محیط زیست سبب به خطر افتادن سلامت نسل‌های آینده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جهرم با بیان اینکه دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان خواستار برخورد با تهدیدکنندگان سلامت انسان‌ها شده است، گفت: در این راستا تاکنون تعداد بسیاری از کوره‌های زغالی جمع‌آوری و احکام مناسبی نیز در این مورد صادر شده است.

وی با بیان اینکه از مردم این شهرستان تقاضا داریم با اطلاع‌رسانی و توجیه افرادی که ناآگاهانه سبب به خطر افتادن سلامت انسان‌ها می‌شوند، همکاری لازم را نیز با اداره حفاظت محیط زیست جهرم و فرماندهی نیروی انتظامی این شهرستان داشته باشند.

کشاورزی تصریح کرد: باید افراد شاغل در این حرفه را تشویق به تغییر روش تولید از سنتی به صنعتی کرد.

با توجه به وجود مشکلات بسیار که در راستای تولید زغال در جهرم ایجاد شده و همچنین اشتغالزایی هزاران نفر از مردم به سبب تولید این محصول لازم است تا مسئولان این شهرستان با برگزاری جلسات ویژه گام‌های اساسی را در این زمینه بردارند تا کوره‌های زغال نماد شهرستان پرافتخار جهرم نباشد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
تارا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۲
0
آقا 12هزارنفر مستقیم وغیر مستقیم دارند نون می خورند
اول به فکر معاش آنها باشید مثل دادن زمین های دوردست جهرم
خیلی تو جهرم کار هست
ناشناس
آره خیلی کار هست
ولی نمی دونم چرا بیکار زیاده؟