کد خبر: ۴۹۰۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۲

لیلاز: هرچقدر خرج امنیت شود کم است/مشکل اقتصاد ما تحریم نبوده و نیست

شما بروید از رئیس گمرک بپرسید که خارج از وقت اداری و شبانه ده ها دستگاه پورشه و... ترخیص کرده اند درحالی که چند تُن دارو زیر آفتاب در انبارهای گمرک مانده و تاریخ مصرفشان درحال اتمام بود.
به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، لیلازدر میزگردی با عنوان «میراثی که به جا ماند، آینده ای که فراروست» که در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: موقعیتی که کشور ما می توانست به بهترین وجه از آن بهره ببرد و از ملی شدن صنعت نفت سود بیشتری برایمان داشت و درحال به سرانجام رسیدن بود، با ندانم کاری به بحران کشیده شد؛ درحالی که شما امروز به چینی ها بگویید شما یک ابرقدرت هستید، با نهایت فروتنی می گویند نه، ما یک کشور ساده جهان سومی هستیم ولی در آن زیرها چه کارها که نمی کنند.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره دلیل مخالفتش با درخواست مناظره احمدی نژاد نیز گفت:«من مخالف پاسخ آقای احمدی نژاد به سخنان مطرح شده نبودم ولی با برگزاری چنین مناظره ای مخالفم، چراکه یادمان هست تاکتیک های آنها در مناظره ها چگونه است. از سال88 یادمان نرفته درحالی که یک طرف می خواهد برای نظام و انقلاب و گذشته کشور آبروداری کند، این طرف با صراحت تمام می گوید شما یادتان هست اسلحه به عربستان فرستادید؟ اگر یک نفر از اصلاح طلبان یک دهم چنین صحبت هایی را مطرح کند، باید برود و هزار جواب پس بدهد. این که یک طرف هیچ حد و مرزی را رعایت نکند و همه حامیانش هم در این حدومرزنشناسی او را حمایت کنند، شرایط برابر مناظره نیست.

ایشان اگر صحبتی دارند، بروند در تریبون های دیگری که الحمدلله رب العالمین کم هم نیستند، مطرح کنند. همچنان که در آستانه روز دانشجو و به مناسبت 16آذر در تریبون نمازجمعه که از مهم ترین تریبون های سیاسی کشور است از وزیر علوم سابق دعوت کرده اند تا به دولت فعلی لطف کند.» .

لیلاز در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که «من با استفاده از واژه اصولگرا برای این دوستان مخالفم»، توضیح داد: اصولگرا به این معناست که کسی حاضر باشد در مسیر دستیابی به اصولش هزینه بدهد درحالی که این دوستان حاضر نیستند. اتفاقا هرکاری که می کنند، برای حفظ قدرت است و این اصولگرایی نیست و بهتر این است که از واژه «محافظه کاران» یا چنین چیزی استفاده کنیم.

وی در برابر این پرسش که «بودجه سپاه نسبت به دولت آقای احمدی نژاد افزایش یافته است»، گفت: من اگر بخواهم فارغ از بحث های سیاسی فکر کنم، می گویم ایران در حال حاضر تنها گوهری که در این منطقه آشوبزده خاورمیانه دارد، امنیت و ثبات است. هر مقدار برای ثبات و امنیت خرج کنیم، می ارزد. تنها خواهشی که ما می توانیم از دوستان نظامی و امنیتی داشته باشیم، این است که داخل این بحث های جناحی و سیاسی نشوند. حیف این بحث ها و وارد کردن بحث ها در یکدیگر نیست؟ شما به اطراف ما نگاه کنید؛ یک متر از مرزهای ما امنیت ندارند. ما چون ثبات و امنیت داریم قدرش را نمی دانیم ولی به نظرم هرچقدر خرج این امنیت شود، کم است؛ به شرط این که اصولی، درست و با بازدارندگی بین المللی خرج شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که «وقتی در شرایط سیاسی قرار می گیریم که دموکراسی و آزادی مطبوعات از جامعه رخت برمی بندد»، گفت: به دلیل نبودن همین شرایط آزاد، انضباط مالی در کشور نابود می شود و شرایط به جایی می رسد که حتی مجلس به عنوان نهاد پارلمانتاریستی کشور اجازه اظهارنظر در امور دولت را نداشت. اگر یک صد سال دیگر هم همین طور شود، ماجرا به همین جا ختم خواهد شد. یعنی درآمد نفتی به همراه عدم دموکراسی پدید آید، بساط همین می شود که شد. فساد، چپ و راست و اصلاح طلب و محافظه کار نمی شناسد، بلکه به سازوکارهای دموکراتیکی نیاز داریم که مجرای فساد را مسدود کند.

وی با اشاره به عدم تطبیق واقعیت با آمارهای ارایه شده در سال های گذشته، گفت: در 2 سال آخر دولت اخیر، ما با یک فرآیند پنهان کردن آمارهای واقعی از وضع کشور مواجه بودیم و آقای روحانی هم بعد از برعهده گرفتن مسئولیت، شاید با چیزهایی مواجه شد که تصور بحران در آنها را نداشت. می دانید که رئیس دولت قبل در تلویزیون می گفت ما رشد 7 درصدی داریم، اما این که دکتر روحانی گفت ما می خواهیم تغییر ایجاد کنیم، به این معنا نبود که می خواهم کشور را گلستان کنم. او می گفت نشانه های تغییر را به زودی خواهید دید. به نظر من این حرف ایشان واقعا بجا بوده و این مطلب را با آمار به شما عرض می کنم. لیلاز افزود: نرخ تورم الان نسبت به خرداد همین سال، 14 درصد کاهش پیدا کرده است. در صنعت خودروسازی، تولید ما 60 درصد بیشتر نسبت به تاریخ مشابه سال قبل است و از طرفی ما در نیمه دوم امسال 2برابر بیشتر نسبت به نیمه اول سال تولید خودرو خواهیم داشت. نرخ رشد اقتصادی ما که قرار بود منفی3 یا 4 درصد باشد، تا پایان امسال در منفی 8.0 درصد متوقف خواهد شد.

وی همچنین خطاب به جمع حاضر اظهار کرد: یادتان هست دسته دسته بیماران سرطانی در اول امسال به دلیل کمبود دارو مردند و من نمونه اش را دیده ام. اینها بابت 15برابر شدن قیمت دارو بود که در دولت قبل به وجود آمد، اما آیا امروز که تحریم ها برداشته شده، مشکل دارو به طورکلی حل شده است؟ اتفاقا همین آمارها نشانگر این است که مشکل اقتصاد ما تحریم نبوده و نیست. شما بروید از رئیس گمرک بپرسید که خارج از وقت اداری و شبانه ده ها دستگاه پورشه و... ترخیص کرده اند درحالی که چند تُن دارو زیر آفتاب در انبارهای گمرک مانده و تاریخ مصرفشان درحال اتمام بود. همین باعث استعفای وزیر سابق بهداشت شد و بروید تا بگوید که بیمار را از بیمارستان دزدیدند و بردند در بیابان ها، تا با وزیر خودشان برخورد کنند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۲
0
إقای محترم! شما هم راست نمی گویید!!