کد خبر: ۴۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۲
بانک مسکن ورشکسته یا سودآور؛

تناقض‌گویی‌ وزیران «دولت‌ راستگویان» ادامه دارد

وزیر اقتصاد اظهارات وزیر مسکن و شهرسازی مبنی بر ورشکستگی بانک مسکن به واسطه طرح مسکن مهر را قاطعانه رد کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از تریبون مستضعفین  وزیر اقتصاد با رد اظهارات وزیر مسکن و شهرسازی مبنی بر ورشکستگی بانک مسکن به واسطه طرح مسکن مهر گفت:

 اگر چه مسکن مهر با انتقاداتی مواجه است ولی عملکرد بانک مسکن در این زمینه موفق آمیز بوده و حتی درگیر شدن این بانک به سودآورتر شدن این بانک کمک کرده است.

علی طیب نیا روز گذشته در پنجمین جلسه شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی در مورد نقش بانک مسکن در مشکلات طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: در مورد تامین مالی  طرح مسکن مهر کارشناسان انتقادات مختلفی را بیان می‌کنند زیرا در این راستا از منابع پولی بانک مرکزی استفاده شده و همچنین در رشد نقدینگی نیز نقش موثری داشته است ولی این موضوع به بانک مسکن ارتباطی ندارد. بانک مسکن جزو بهترین بانک‌ها و سابقه آن به قبل از انقلاب برمی‌گردد و همچنین رسالت خود را در تامین مالی مسکن به نحوه مناسبی انجام داده است.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه یک سوم کل واحدهای مسکونی موجود در کشور از منابع بانک مسکن استفاده کرده‌اند، بیان کرد: این بانک به لحاظ صورت‌های مالی جز بهترین بانک‌های کشور بوده و برخلاف همه بانک‌های دولتی و خصوصی که با مشکلات مالی روبرو بوده‌اند، بانک مسکن سودآوری قابل توجهی داشته و همچنین از نظر مطالبات معوق نیز کمترین حجم را نسبت به سایر بانک‌ها به خود اختصاص داده است.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه حجم سپرده‌های بانک مسکن با رشد ۲۷ درصدی روبرو بوده و در حال حاضر ۳۲ هزار میلیارد تومان سپرده مردمی در این بانک وجود دارد تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای سال جاری و همچنین سال آینده در حال انجام است که بتوانیم  سرمایه بانک مسکن و سایر بانک‌های تخصصی را افزایش دهیم که در لایحه بودجه سال ۹۳ نیز پیش‌بینی‌هایی انجام شده است. اگر چه مسکن مهر با انتقاداتی مواجه است ولی عملکرد بانک مسکن در این زمینه موفق آمیز بوده و حتی درگیر شدن این بانک به سودآورتر شدن این بانک کمک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مسکن به عنوان یک بانک دولتی تخصصی تراز‌های مالی بسیاری داشته و همچنین از حمایت‌های دولت نیز برخوردار است، ادامه داد: جزئیات طرح پرداخت ۵۰ درصد کل هزینه مسکن به صورت وام هنوز مشخص نیست ولی بانک مسکن به دنبال افزایش تامین مالی مسکن بوده و قصد دارد نرخ بالاتری را از قیمت تمام شده مسکن در اختیار مردم قرار دهد. البته این اقدام با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله سپرده‌ گذاری در بانک مسکن انجام می‌شود.

این سخنان در حالی ایراد شد که دو روز قبل و در نه ۷ دی ماه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین بانک مسکن را به واسطه مسکن مهر ورشکسته اعلام کرد و گفت:

بانک مسکن گروگان مسکن مهر است و ۳ برابر میزان وام دهی‌اش وام داده است و ۱۰۰درصد ورشکسته شده است همچنین بانکهای دیگر هم کلاً وضعیت خوبی از جهت وام‌دهی ندارند.

طرح مسکن مهر که در دولت نهم و دهم آغاز گردید موجب خانه‌دار شدن بیش از یک و نیم میلیون از اقشار مستضعف و کم درآمد گردیده است.

نظرات بینندگان