کد خبر: ۴۹۸۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۲
مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در پاسخ به شیرازه:

به المان‌ها و تابلوهای تبلیغاتی انتقاد دارم/ بهمن ماه برنامه 5 ساله شهرداری به تصویب شورا می رسد

به عنوان نماینده و مشاور فرهنگی شهردار در سازمان زیباسازی شهرداری باید برای تایید تمام طرح های مبلمان شهری نظر دهیم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز از تدوین برنامه جامع پنج‌ساله شهرداری شیراز خبر داد و گفت: این برنامه بهمن‌ماه در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز بررسی و تصویب می‌شود.

حجت‌الاسلام علی سقاچی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: مهم‌ترین محورهای فرهنگی شهرداری شیراز در برنامه پنج‌ساله این مجموعه، شامل طرح آموزش و ارتقای فرهنگ شهروندی، تبیین شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، صیانت از حافظان کلام وحی و ارزش‌های شهدا، صیانت از خانواده به منظور تحکیم آن، ترویج فرهنگ اندیشه‌های ولایت و امامت، راه‌اندازی بازارچه محصولات فرهنگی و کمک به ترویج ازدواج آسان است.

وی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقای سطح فرهنگی صنوف، احیای فضلیت‌های فراموش شده، ترویج فرهنگ محله‌محوری و کتابخوانی و امر به معروف و نهی از منکر، بهبود سبک زندگی، برگزاری آیین‌های ملی مذهبی، طرح ساماندهی مبلمان شهری، آموزش فرهنگ صحیح ترافیک، تجلیل از شهروندان نمونه و طرح حمایت از تشکل‌های مردمی را از دیگر برنامه‌های پنج‌ساله شهرداری شیراز عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سقاچی با اشاره به طرح ساماندهی مبلمان شهری در راستای برنامه 5ساله شهرداری تصریح کرد: به عنوان نماینده و مشاور فرهنگی شهردار در سازمان زیباسازی شهرداری باید برای تایید تمام طرح های مبلمان شهری نظر دهیم.

وی ضمن تصریح اینکه از کسانی بودم که نسبت به المان‌ها، مبلمان شهری و تابلوهای تبلیغاتی انتقاد داشتم، گفت: اکنون مبلمان ورودی شهر در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) نیست. در برخی طرح هایی که قبلاً ارائه شده بود مشکلاتی وجود داشت اما اکنون سختگیری ها بیشتر شده به طوری که طی چند مدت اخیر از بین 50 طرحی که ارائه شده بود تنها یکی را تایید کردم.

سقاچی با اعتقاد بر اینکه تبلیغ و ترویج غیرمستقیم مسائل فرهنگی و مذهبی نتیجه‌بخشی و اثرگذاری بهتری خواهد داشت، گفت: باید شعارها را عوض کرد و با فضاسازی مناسب به شکلی زیبا و به موقع تبلیغ کرد چراکه مردم ما دین‌دار هستند اما باید مبلغین توجه کنند که در هر شرایطی چه رفتاری مناسب‌تر است.

این مقام مسئول در شهرداری اعلام کرد: در سطح شهر شیراز تنها 150 استند و 16 پل هوایی برای تبلیغات در اختیار شهرداری است و بقیه در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیلبوردهای تبلیغاتی به مناقصه گذاشته می‌شود و در اختیار کانون‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرد که صدور مجوز آن‌ها در اختیار اداره ارشاد است بنابراین نظارت بر تبلیغات شهری برعهده اداره ارشاد است.

سقاچی با اعلام اینکه در سال 93 برای تبلیغات شهری در هر ماه یک موضوع پیگیری و ترویج خواهد شد، گفت: سال آینده در 12 ماه، 12 موضوع در راستای فرهنگ سازی تبلیغ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز جدا شدن این سازمان از معاونت فرهنگی اجتماعی شیراز را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا مکان این سازمان در قسمت شمال شهر انتخاب شده است، استدلال کرد که طی سالیان گذشته هم سازمان و هم معاونت فرهنگی در جنوب شهر بود و در قسمت شمال شهر با وجود ساخت و ساز بسیار اما کارهای فرهنگی انجام نشده بود.

سقاچی در خصوص علت این تفکیک گفت: یکی از اهداف انجام این تفکیک و تشکیل سازمان فرهنگی و اجتماعی، ارتقاء سطح دانش شهروندان، آموزش و ارتقاء فرهنگ شهروندی و ترویج فرهنگ مشاوره است.

وی در پاسخ به این سوال که از زمان انتقال به این مکان در همین خیابان یا مجتمع تجاری که در نزدیکی آن قرار دارد چه اقدامات فرهنگی انجام شده است، اظهار کرد: ما تازه کار را شروع کرده‌ایم ولی اقدامات فرهنگی مهمی در سال 93 اجرایی خواهد شد. مجتمع‌های تجاری بزرگ هم خودشان هیئت مدیره و معاونت فرهنگی دارند و در این مدت اقدامات و فضاسازی فرهنگی در مجتمع مذکور مناسب بوده و نیازی به ورود این سازمان نبوده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود گفت: در راستای ارتقای سطح فرهنگ شهروندی سال آینده 25 طرح در قالب 112 برنامه فرهنگی، مذهبی و اجتماعی از سوی شهرداری شیراز برگزار می‌شود.

سقاچی اظهار داشت: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز باید در ساخت و سازهای بالای 6 هزار متر مربع زیربنا، نمازخانه ساخته شود و در این راستا از سال آینده با نظارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در برج‌سازی‌ها به این مهم توجه بیشتری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور ترویج فرهنگ نماز، 240 روحانی برای اقامه نماز به مدارس آموزش و پرورش اعزام و تا پایان سال جاری نیز 18 نمازخانه در شیراز احداث می‌شوند که از این تعداد تاکنون 11 مورد بهره‌برداری شده و مابقی تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه ثواب مدرسه‌سازی کمتر از مسجدسازی نیست، افزود: خیرین باید در امر مسجدسازی هم وارد شوند چراکه باید در هر هزارمتری امکانات از جمله مسجد در دسترس باشد.

وی اعلام کرد: با تلاش‌های انجام شده، گویم و سه منطقه دیگر در محله فضلیت، مرکز شهر و فرهنگ‌سرای شیراز به عنوان قطب قرآنی معرفی شده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهردار ی شیراز اضافه کرد: تربیت ‌هزار حافظ کل قرآن مجید، ایجاد چهار بازارچه فرهنگی عرضه کننده لباس‌های اسلامی با قیمت مناسب و برگزاری 100 برنامه فرهنگی در 20 فرهنگ‌سرا از دیگر برنامه‌های در دست اجرای سازمان فرهنگی شهرداری شیراز است.

وی در خصوص اجرای طرح عفاف و حجاب نیز گفت: در سال آینده این طرح را با برگزاری سلسله کارگاه‌ها و نشست های تخصصی دنبال خواهیم کرد.

سقاچی در خصوص طرح احیای فضیلت های فراموش شده هم اظهار کرد: احیای فضیلت های فراموش شده کمک خواهد کرد تا مردم از زندگی خود لذت بیشتری ببرند.

طرح فراگیر کلام وحی در شیراز اجرا می شود

در ادامه نشست مدیر موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) گفت: طرح فراگیر کلام وحی از سوی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز با همکاری این موسسه در شیراز برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام علیرضا شاهسونی اجرای این طرح را اقدامی بی نظیر در سطح شهرداری‌های کشور دانست و افزود: این طرح تحت عنوان طرح فراگیر کلام وحی و با هدف تربیت هزار حافظ کل قرآن در طی برنامه پنج ساله اجرا می شود.

وی ادامه داد: در این طرح، پیش بینی تربیت 500 حافظ یک جزء، 250 حافظ دو و پنج جزء، 200 حافظ شش تا 10 جزء قرآن، 200 حافظ 20 جزء قرآن و 200 حافظ کل قرآن طی 18 ماه شده است.

شاهسونی ادامه داد: این طرح از دهه فجر سال جاری آغاز و ظرف مدت پنج سال اجرا خواهد شد.

وی اظهار کرد: جوایز بسیار ارزنده ای از سوی شهرداری به حافظان قرآن جهت تشویق و ایجاد انگیزه بیشتر تقدیم خواهد شد.

وی گفت: شهرداری شیراز جهت اجرای این طرح و برگزاری کلاس‌های قرآن، مکان‌هایی در اختیار موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) قرار می دهد.

مدیر موسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) افزود: علاقمندان می توانند از طریق سایت این موسسه اقدام به ثبت نمایند.

وی، با اشاره به امکان شرکت تمام اقشار مردم در این طرح گفت: این طرح امتیاز بزرگی برای شهرداری شیراز محسوب می شود چرا که در کشور سابقه اجرا نداشته است.

شاهسونی، تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، تبیین و تثبیت جایگاه سومین حرم قرآن بودن شیراز و تحقق قطب قرآنی شدن این شهرستان و استان فارس را از جمله اهداف کلی اجرای طرح فراگیر کلام وحی برشمرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲
0
"...طی چند مدت اخیر از بین 50 طرحی که ارائه شده بود تنها یکی را تایید کردم."

واقعا باعث افتخاره؟! سنگ اندازی کردن هنره؟! بعدم مگه فقط ایشون باید نظر بدن؟ نباید یه تیم متخصص وجود داشته باشه که ایشون هم یکی از اعضای اون تیم باشن؟! سلیقه فقط سلیقه ایشونه؟!

در مجموع غیر از اون مورد 12 ماه 12 شعار، موضوع جدید ندیدم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲
1
چهره شهر شیراز اسلامی نیست ، مسئولین به فکر باشند، اون دنیا یقه همه ما گیره