کد خبر: ۵۰۰۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۲
رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در شیراز:

رسانه‌های بدون اتاق فکر تاثیرگذار نیستند/ آمریکا می خواهد کارت‌های برنده جمهوری اسلامی را از دست او خارج کند/ فتنه‌گران برای ریل‌گذاری برای بازگشت به قدرت در تلاشند/ رسانه ها پرونده فتنه گران را بازخوانی کنند

در تحولات منطقه‌ای و در تقسیم وظایف، آمریکا مهار محور اخوانی را برعهده گرفته و رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان مهار محور مقاومت را متقبل شده‌اند.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، استاد دانشگاه امام حسین(ع) بر ضرورت تشکیل اتاق فکر در رسانه‌های کشور تاکید کرد و گفت: امروزه رسانه‌های معتبر دنیا به اتاق فکرهای قوی مجهز شده‌اند زیرا پیام‌های رسانه‌هایی که اتاق فکر ندارند خیلی تاثیرگذار نیست.

فعالیت موج پنجم به نام موج رسانه‌های دیجیتال آغاز شده است
رضا سراج در نشست بسیج رسانه فارس که به مناسبت سالروز شهادت غلامرضا رهبر شهید رسانه کشور در مجتمع فرهنگی شلمچه برگزار شده بود، بیان کرد: تاکنون شاهد فعالیت چهار موج رسانه‌ای به ترتیب شامل رسانه‌های نوشتاری، شنیداری، دیداری و رسانه‌های مجازی بوده‌ایم و اکنون فعالیت موج پنجم به نام موج رسانه‌های دیجیتال آغاز شده است که امواج گذشته را کنار نگذاشته بلکه آن‌ها را در خود ادغام کرده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه موج پنجم پیچیده، اثربخش و غیرقابل کنترل است، تصریح کرد: رسانه‌های دیجیتال تاثیر بر مخاطب را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده است و امروز هر فردی در موج جدید هم یک رسانه دارد و هم خودش تبدیل به یک رسانه می‌شود.

هر شش سال یک‌بار دانایی جامعه دو برابر می‌شود

سراج ضمن تصریح اینکه در موج پنجم به نوعی حفاظت از حصار‌ها برداشته شده است، گفت: رسانه‌های دیجیتال دانایی افراد و جامعه را بالا برده است به‌ گونه‌ای که هر شش سال یک‌بار دانایی جامعه دو برابر می‌شود و اطلاعات زیادی در این چرخه دانایی به مخاطبین منتقل می‌شود.

وی نیازسنجی و کوتاه بودن پیام‌ها را یکی از ویژگی‌های رسانه دیجیتال برشمرد و افزود: در موج جدید؛ متن، صدا، تصویر و فضای مجازی را در درون رسانه با هم به صورت ادغام‌شده دریافت می‌کنیم.

این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه کارکرد رسانه‌ها متناسب با امواج رسانه‌ای تغییر پیدا کرده است، اطلاع‌رسانی را اولین کارکرد رسانه دانست و عنوان کرد: امروز رسانه‌ها پا را از اطلاع‌رسانی فراتر گذاشته و در راستای جهت‌دهی، کنترل و مدیریت افکار عمومی حرکت می‌کنند که اکنون مدیریت افکار عمومی از مرزهای جغرافیایی عبور کرده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک، رسانه‌های دیجیتال را سلاح‌های استراتژیکی دانست که می‌توانند عمق مسائل استراتژیک یک کشور را توسعه دهند.

رسانه ها می توانند مدیریت افکار عمومی را به دست بگیرند

سراج با تصریح اینکه هرچقدر اثربخشی رسانه‌ای بیشتر شود به همان نسبت تاثیرگذاری آن بر افکار عمومی بیشتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند برای مخاطبین استدلال ایجاد کنند و با مدیریت اداراک خواص، نخبگان و تصمیم‌سازان و همچنین مدیریت برداشت عامه مخاطبین، مدیریت افکار عمومی را به دست بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید علاوه بر تولید خبر، تحلیل‌های خرد و جزء را هم منتشر کنند، تصریح کرد: رسانه‌های پیشرفته علاوه بر تحلیل خرد، فراتحلیل‌ و تحلیل روند هم ارائه می‌کنند چراکه جهت‌دهی و مدیریت افکار عمومی با تحلیل‌های روندی امکان‌پذیر خواهد بود.

این استاد دانشگاه عدم سرمایه‌گذاری بر روی موج دیجیتال را از اشکالات رسانه‌های کشور دانست و گفت: سرمایه‌گذاری بر روی این موج، پدیده شهروند خبرنگار را به وجود می‌آورد که با کمترین هزینه از شهروندان برای تولید خبر استفاده می‌کنند.

وی متکی بودن رسانه‌ها به فقط تولید خبر و ارائه تحلیل‌های خرد را از دیگر نواقص آن‌ها برشمرد و افزود: رسانه‌ها باید نگاه آینده‌پژوهی داشته باشند و تحلیل‌های راهبردی برای مدیریت افکار عمومی ارائه دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در تحلیل روند و فراتحلیل‌ها مخاطب را به سمت آینده می‌بریم و افکار او را جهت‌دهی می‌کنیم، گفت: تحلیل راهبردی به رسانه کمک می‌کند که از تحلیل‌های تک‌بعدی که ممکن است او را دچار فریب رسانه‌ای کند، خارج شود.

وی داشتن نگاه راهبردی را مهمترین ابزار رسانه‌ها در جهت‌دهی به افکار عمومی دانست و ادامه داد: نگاه کلان و همه جانبه به مسائل به برداشت جامعه و معنابخشی پدیده‌ها برای مخاطب کمک می‌کند.

سراج بر تعامل رسانه‌ها با نخبگان و افراد مطلع تاکید کرد و گفت: نگاه توأمان به موضوع هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای و داخلی، یکی از تحلیل‌های راهبردی در رسانه محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: در تحولات منطقه‌ای شاهد این هستیم که بازیگران سلطه‌گر از جمله: آمریکا، انگلیس، اسرائیل، عربستان و بخشی از کشورهای همراه عربستان مانند امارات متحده بر اساس تقسیم کار و دستور کار مشخص تحولات منطقه را به سمتی که می‌خواهند، مدیریت میکنند.

آمریکا در منطقه مهار محور اخوانی را برعهده گرفته است

وی گفت: در تحولات منطقه‌ای و در تقسیم وظایف، آمریکا مهار محور اخوانی را برعهده گرفته و رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان مهار محور مقاومت را متقبل شده‌اند.

این استاد دانشگاه با طرح این سوال که چرا آمریکایی‌ها که تا قبل از این سعی می‌کردند با ارائه اسلام متعادل، الگویی از ترکیه را در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار دهند و با طرح قوس سنی در مقابل هلال شیعی، اختلاف بین سنی و شیعه را زیاد کنند اما اکنون از آن عبور کرده و سعی دارند محور اخوانی را متلاشی کنند، توضیح داد: نزدیکی ترکیه به عنوان نماد و ضلع قدرت نرم، مصر به عنوان ضلع قدرت سیاسی- گفتمانی و قطر به عنوان ضلع قدرت اقتصادی به یکدیگر مثلثی را به وجود آورد که این مثلث در درون خود چالش‌هایی را برای نظام سلطه به وجود آورد.

آمریکایی ها به دنبال تضعیف دولت اردوغان هستند

سراج با تاکید بر اینکه نظام سلطه حتی یک اسلام میانه‌رو اخوانی را در منطقه نمی‌تواند تحمل کند، گفت: آمریکایی‌ها ابتدا در قطر تغییر قدرت انجام دادند سپس در مصر، رئیس‌جمهور منتخب مردم را با یک اقدام امنیتی، نظامی و اجتماعی برکنار کردند و اکنون نوبت به ترکیه رسیده است که در ترکیه از درون جریان حزب عدالت و توسعه یارگیری کرده و آن‌ها را با لایک‌ها و جمهوری‌خواهان همراه کنند. همچنین با افشای اطلاعاتی که در اختیار دارند توسط شبکه‌های اجتماعی و امنیتی و رسانه‌ها سعی در تضعیف دولت اردوغان از درون دارند تا در انتخابات آینده شکست بخورد.

نظام سلطه به دنبال نابودی محور مقاومت است

وی ادامه داد: نظام سلطه بعد از شکست در جنگ 33 روزه و تحولات موج بیداری اسلامی در منطقه با اعتقاد بر اینکه تقویت محور مقاومت به تضعیف رژیم صهیونیستی منجر می‌شود با طراحی و سرمایه‌گذاری روی جریان سلفی تکفیری، بی‌ثباتی در منطقه و در نتیجه نابودی محور مقاومت را دنبال می‌کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تصریح اینکه گسترش جریان سلفی تکفیری می‌تواند بخش‌هایی از دامنه امنیت جمهوری اسلامی را در بر بگیرد، خاطرنشان کرد: در این بازی جریان سلفی تکفیری باید منهدم شود و در ازای انهدام آن، محور مقاومت تضعیف و همچنین کشورهای سوریه، عراق و لبنان تجزیه شود.

اقتصاد ضعیف‌شده می‌تواند پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران باشد

سراج با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی بحث مذاکرات هسته‌ای را با تحریم‌های هوشمند آغاز کردند، یکی از اهداف این تحریم‌ها را تغییر نگرش مردم و یا حداقل برخی از نخبگان دانست و گفت: تضعیف اقتصاد ایران هدف دیگر تحریم‌ها بود زیرا اقتصاد ضعیف‌شده می‌تواند پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی ادامه داد: دشمنان با اعتقاد بر اینکه اقتصاد ضعیف ایران و تغییر نگرش‌های داخلی، این کشور را به پای میز مذاکره می‌کشاند، متن مهندسی شده‌ای را طراحی کردند و گفتند با یک فریب استراتژیک ایران را وادار به پذیرش این متن می‌کنیم؛ اگر این متن پیاده شود که ریل‌گذاری برای تغییر است و اگر این متن را عملیاتی نکنند، زمینه‌ساز اجماع محکم‌تر، تحریم‌های شدیدتر و تهدید معتبر نظامی علیه ایران می‌شود.

محور عبری عربی می خواهد کارت‌های برنده جمهوری اسلامی را از دستش خارج کند

وی نقش عربستان و رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته‌ای را پررنگ دانست و اعلام کرد: محور عبری عربی تلاش می‌کند که از طریق ورود در متن مهندسی شده به دنبال به بن‌بست کشیدن مذاکرات باشند. همچنین با ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و تضعیف محور مقاومت، کارت‌های برنده جمهوری اسلامی را از دست او خارج کنند و با مدیریت ادراک سلاح تهدید معتبر نظامی علیه ایران را بلند کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک تاکید کرد: در واقع معتقدم که متن توافق‌نامه یک متن مهندسی شده‌ای بوده که می‌تواند در طول مذاکرات چالش‌هایی را برای ما به وجود ‌آورد که برای عبور از این چالش‌ها باید به قدرت و اقتدار درونی توجه کنیم.

سراج ادامه داد: آمریکا در فضای سیاسی داخلی هم، تحریم‌ها را بستر تغییر نگرش مردم از اصول‌گرایی به غیراصول‌گرایی قرار داده است.

وی با تصریح اینکه برخی که ادعا می‌کنند با مذاکرات می‌توانند بالون تحریم‌ها را سوراخ کنند؛ دچار اشتباه محاسباتی و خوش‌باوری شده‌اند، خاطرنشان کرد: دشمنان سعی دارند با حفظ ساختار تحریم‌ها، ساختار اقتصادی ایران را تضعیف کنند بنابراین در تحریم‌ها گشایشی ایجاد نمی‌کنند و تا کنون هم این کار را نکرده‌اند.

رسانه ها پرونده‌های فتنه گران را بازخوانی کنند

این کارشناس مسائل استراتژیک یکی از اهداف تحریم‌ها را احیای جریان غرب‌گرای فتنه و ریل‌گذاری برای بازگشت آن‌ها به قدرت عنوان کرد و افزود: رسانه‌ها برای جلوگیری از بازگشت فتنه‌گران برانداز، می‌توانند مستندات و پرونده‌ها را بازخوانی کنند و تحلیل‌هایی ارائه دهند که منجر به تصمیم‌سازی‌هایی شود که جلو ریل‌گذاری دشمنان را بگیرد.

سراج گفتمان ارزشی را گفتمان غالب جامعه عنوان کرد و با تاکید بر حفظ و تقویت فضای ارزشی تصریح کرد: برخی با تجاهل و تسامح به دنبال ایجاد فضای نارضایتی اقشار متوسط جامعه هستند که در جهت‌گیری‌های کلان موثر خواهد بود و ما را در مسیر ریل‌گذاری و مهندسی شده غربی‌ها قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه ریل‌گذاری دشمنان برای تغییر تا انتخابات آینده ادامه خواهد داشت، گفت: هدف آن‌ها دوقطبی‌سازی و ایجاد دوگانگی در ساختار حکومت و ایجاد بی‌ثباتی است.

رسانه های دولت بین فتنه گران و اصلاح طلبان معتقد مرزبندی قائل شوند

سراج با اشاره به تلاش فتنه‌گران برای بازسازی بدنه و سرمایه اجتماعی خود و تغییر گفتمانی در کشور تاکید کرد که رسانه‌های دولت باید بین اصلاح‌طلبان معتقد به نظام، ولایت و رهبری با فتنه‌گرانی که قوانین را زیرپا گذاشتند و کشور را به سوی پرتگاه براندازی پیش بردند، مرزبندی قائل شوند.

وی تصمیم‌سازی برای تصمیم‌گیران را یکی از مهمترین عملکردهای رسانه دانست و اظهار داشت: یک رسانه می‌تواند تقویت‌کننده امنیت و منافع ملی باشد و فهم استراتژیک را سه بعدی کند اما در مقابل هم با عملکرد منفی می‌تواند به واحدهای خودجاسوس برای دشمن تبدیل شود.

سراج با اشاره به کارکرد رسانه‌های دیجیتال در مهندسی رفتار، نگرش و تصمیم تاکید کرد: رسانه‌ها باید با اهتمام به حفظ ارزش‌ها در این راستا تولید محتوا و متن داشته باشند و خودشان را برای جبهه انقلاب اسلامی توانمند کنند.

وی ضمن تاکید بر ارائه آثار و پیام‌های کوتاه در رسانه‌های دیجیتال گفت: گاهی یک تحلیل، کلیپ، طنز و مستند کوتاه معادل مطالعه 20 جلد کتاب می‌تواند اثرگذاری داشته باشد.

کار در عرصه رسانه یک جهاد فی‌سبیل‌الله است
این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه در یک جنگ نرم و استراتژیک، با هجوم بی‌سابقه رسانه‌ها به منظور مدیریت افکار عمومی روبرو هستیم، گفت: امروز با توجه به فضای نبرد و هجمه هوشمند رسانه‌ای دشمن؛ عرصه رسانه، عرصه مجاهدت و کار در این عرصه یک جهاد فی‌سبیل‌الله است و کسانی که در این عرصه به دنبال قوام‌بخشی به منافع ملی هستند، مانند همان رزمندگان عملیات‌های 8 سال دفاع مقدس مشغول جهاد هستند چراکه اگر ذهنیت‌ها اشغال شوند ابتدا باید در راستای آزادسازی ذهنیت‌ها مجاهدت کرد و سپس برای حفظ آن‌ها تلاش کرد.

وی ترویج معروفات در راستای مبارزه با فساد، فرهنگ‌سازی برای دعا و نیایش با خدا و تمسک به اهل بیت(ع)، نشان دادن فضای معنوی جوانان، تلاش برای تحکیم روابط خانوادگی؛ تحکیم ارزش‌های دینی، امنیت و منافع ملی را از جمله وظایف رسانه‌های انقلابی عنوان کرد.

تضعیف رسانه‌های سپاه تضعیف انقلاب است
سراج در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان در جلسه تصریح کرد: سپاه، پاسدار و حامی انقلاب و ارزش‌های آن است و تضعیف رسانه‌های آن‌ منجر به تضعیف سپاه و درنتیجه انقلاب می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جناحی نیست، خاطرنشان کرد: سپاه پاسدار دستاوردهای انقلاب است که از مرزهای اعتقادی و سیاسی آن دفاع می‌کند که در این دفاع ممکن است برخی افراد نزدیک‌تر و برخی دورتر باشند.

دولت باید مراقبت کند که کار به سوال و کارت زرد کشیده نشود
سراج همچنین در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه تقابلی بین دولت و مجلس نمی‌بینم، گفت: این تقابلی که نشان داده می‌شود، کاذب و تلاش جریان مرموزی برای بازگشت به قدرت است. در این راستا برخی نیز تلاش می‌کنند تقابل غیرواقعی بین مجلس و دولت را به تصویر بکشانند؛ مجلس نشان داد در رای اعتماد به وزار با دولت همراهی کرده است اما در عین حال وظیفه خودش که نظارت و صیانت است را هم انجام می‌دهد. دولت هم باید مراقبت کند که کار به سوال و کارت زرد کشیده نشود.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد بازگشت سیروس ناصری و حسین موسویان به کشور هم بخشی از ریل‌گذاری‌هایی باشد که باید هوشیاری به خرج داد که حتی در مسیر مذاکرات هم ریل‌گذاری صورت نگیرد.

در این مراسم از خانواده شهید عبدالرسول مصطفایی، اولین خبرنگار شهید کشور و استان فارس که در سال 59 به شهادت رسید و به مدت 12 سال مفقود‌الاثر بود و همچنین از حسین ساجدی، خبرنگار روزنامه همشهری و فرزند خبرنگار شهید محمدتقی ساجدی با اهدای لوح تقدیر شد. همچنین در پایان برنامه نیز از برندگان مسابقه «بسیج در قاب رسانه» تقدیر شد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲
1
اگه نمی دونید بدونید که از خبرنگار خبر جنوب و سردبیر شیرازه هم تقدیر شد