کد خبر: ۵۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۲

رودخانه یا زباله‌دانی؟/ لطفا با جان «فهلیان» بازی نکنید!

خطراتی با اهميت ترين رودخانه ی شهرستان های ممسنی و رستم را به علت کم توجهی مردم و مسئولین تهدید می کند.

به گزارش شیرازه به نقل از نورآنلاین رودخانه فهلیان با اهميت ترين رودخانه ی شهرستان های ممسنی و رستم است كه ابتدا از كوه شش پير در نزديكی اردكان سرچشمه گرفته و شش پير خوانده می شود و سپس به جانب باختر امتداد يافته و با نام های شيرين و فهليان از ممسنی گذشته و سرانجام به نام زهره به رودخانه كارون می ريزد.

این رودخانه به علت اینکه نقش مهمی در وضعیت کشاورزی، درآمد زایی و اشتغال مردم شهرستان دارد از اهمیت خاصی برخوردار است اما با وجود اهمیت بالای آن احساس می شود خطراتی این رودخانه را تهدید می کند و مردم و مسئولین نسبت به آن کم توجه هستند.

یکی از این خطرات ریختن  زباله های شهری در حاشیه ها و بستر رودخانه است بنابراین رودخانه فهلیان با تهدید جدی متاثر از تخلیه زباله ها به ویژه زباله های و مصالح ساختمانی مواجه است. البته این مطالح ساختمانی بیشتر توسط خود مردم در بستر رودخانه رها می شود و در واقع خود مردم به بهترین نعمت و به بهترین فرصت طبیعی خود پشت پا می زنند از طرفی مسئولین نیز بر این موضوع چندان نظارت نمی کنند.

 

موضوع دومی که رودخانه فهلیان را به خطر انداخته است برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه و ایجاد برش های نامناسب در رودخانه است  که اثرات منفی بسیار زیادی از جمله تخريب اجتماعات گياهی و جانوری،کاهش کيفيت آب رودخانه، فرسايش بستر و کناره رودخانه و ...  را در پی دارد.

موضوع سومی که شاید بزرگترین خطر باشد نگاه نچندان مناسب مسئولین استانی و شهرستانی به این رودخانه است چرا که با وجود اینکه این رودخانه در وضعیت جغرافیایی مناسب قرار دارد مسئولین کمتر از این فرصت استفاده کرده اند و برنامه ریزی خاصی برای این منطقه خوش آب و هوا ندارند.

به هر نحو این منطقه آنچنان پتانسیل ها و ظرفیت های متنوعی دارد که مسئولین می توانند از آنها به نحو احسنت و بدون ضربه زدن به شرایط زیست محیطی منطقه استفاده کنند در ادامه تصاویری متفاوت به نمایش می گذاریم که ظرفیت های بالای این رودخانه را نشان می دهد.

امیدواریم مسئولین در رابطه با وضعیت رودخانه پاسخ دهند و از مسئولین محیط زیست، منابع طبیعی و بویژه آبیاری شهرستان خواستار پاسخ گویی هستیم.

نظرات بینندگان