کد خبر: ۵۰۱۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
استاندار فارس:

برخي مديران با شعار هرچه پيش‌آيد خوش‌آيد، كار مي‌كنند/ اوقات صرف شده در كنار هنرمندان جزو عمر رفته محسوب نمي‌شود/ دوران سازندگي و اصلاحات دوران شکوفایی فرهنگ بود!

اسلام در اصل، دين سخت‌گيري نيست؛ اگر پيرايه‌ها را از دين اسلام بگيريم، ديني آسان و جذاب خواهد شد كه همه به سمت آن گرايش پيدا مي‌كنند.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، دكتر سيد محمداحمدي استاندار دولت اعتدال در فارس، همچون حسن روحانی با جمعی از هنرمندان استان دیدار کرد. احمدی در این دیدار با حضور چند تن از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر استان فارس برگزار شد، در قامت یک اسلام شناس ظاهر شد و گفت:  اسلام در اصل، دين سخت‌گيري نيست؛ اگر پيرايه‌ها را از دين اسلام بگيريم، ديني آسان و جذاب خواهد شد كه همه به سمت آن گرايش پيدا مي‌كنند.

وی همچنین به تمجید از وضعیت فرهنگ و هنر در دوران سازندگی و اصلاحات پرداخت و گفت: در دولت های سازندگی و اصلاحات این حوزه به شکوفایی رسید!

آن گونه که سایت روابط عمومی استانداری فارس نوشته است، احمدی با انتقاد از برخي نگاه‌هاي خاص به دولت و فعاليت‌هاي آن، اين نوع نگاه را ناشي از تنگ‌نظري دانسته و گفته در دوران 34 ساله انقلاب اسلامي، شاهد فراز و نشيب‌هاي فراواني در عرصه فرهنگ و هنر كشور و به تبع آن فارس بوده‌ايم.

متن کامل سخنان سید محمد احمدي به شرح زیر است:

دكتر سيد محمداحمدي، در ديدار با جمعي از پيشكسوتان عرصه فرهنگ و هنر استان فارس، با انتقاد از برخي نگاه‌هاي خاص به دولت و فعاليت‌هاي آن، اين نوع نگاه را ناشي از تنگ‌نظري دانست و گفت: در دوران 34 ساله انقلاب اسلامي، شاهد فراز و نشيب‌هاي فراواني در عرصه فرهنگ و هنر كشور و به تبع آن فارس بوده‌ايم.

احمدي با ارائه تحليلي از وضعيت فرهنگ و هنر و فعاليت‌هاي اين حوزه از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون در دولت‌هاي مختلف، دوران دولت هاي سازندگي و اصلاحات را دوران شكوفايي در اين حوزه دانست و گفت: البته در هر دولتي به واسطه نگاه آن دولت به عرصه فرهنگ و هنر، شاهد رشد يا سقوط فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري بوده‌ايم.

استاندار فارس با بيان اينكه اين فراز و نشيب ها در دوره‌هاي تاريخي گذشته هم وجود داشته است، گفت: اسلام در اصل، دين سخت‌گيري نيست؛ اگر پيرايه‌ها را از دين اسلام بگيريم، ديني آسان و جذاب خواهد شد كه همه به سمت آن گرايش پيدا مي‌كنند.

احمدي با اشاره به وضعيت فرهنگ و فرهنگوران در دوران‌هاي تاريخي قبل و بعد از انقلاب، تصريح كرد: به ياد داشته باشيم كه مي‌توانيم با ارزيابي صحيح از گذشته، فردا را ترسيم كنيم و مطمئن باشيم كه اگر امروز ما عملكرد گذشتگان را بررسي و ارزيابي مي‌كنيم، فردا هم كساني عملكرد ما را ارزيابي خواهند كرد؛ تاريخ در خصوص نوع برخورد ما با فرهنگ و هنر قضاوت خواهد كرد و بايد تلاش كنيم در مسير تعالي هنر حركت كنيم.

استاندار فارس با ابراز تاسف از افول فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در سال‌هاي گذشته، گفت: زماني در بازار مسگرها و راسته منبت‌كاران و خاتم‌كاران، ضرب‌آهنگ صداي چكش‌هاي ريز و درشت، ضرب‌آهنگ زندگي بود، طراوت و شادابي را هنرمندانه به هر رهگذري هديه مي‌كرد؛ اما امروز ديگر اين صداها به گوش نمي‌رسد.

احمدي با بيان اينكه امروز در بازار مسگرهاي شيراز، مس‌هاي توليد شده ديگر استان‌ها به‌فروش مي‌رسد، گفت: مطمئن باشيد كه اگر دولت‌ به فكر احياي هنرهاي ارزشمند سنتي ما در تمام حوزه‌ها نباشند، هنرهايي نظير صنايع‌دستي و بسياري از هنرها، آرام آرام به فراموشي سپرده مي‌شود.

استاندار فارس تصريح كرد: امروز شايد زنان عشاير، همچنان با تمام سختي‌ها، براي دلشان، فرش و گليم و گبه ببافند، اما دختران اين زنان در پيچ و خم روزمرگي‌هاي زندگي و بي‌تفاوتي دولت، اين هنرها را فراموش كرده و ديگر ادامه نمي‌دهند.

احمدي با اشاره به تلاش‌هاي دولت‌ها در ساير كشورها براي حمايت از صنايع‌دستي و هنرمندان اين عرصه،‌ تاكيد كرد: متاسفانه در هيچ يك از ابعاد فرهنگ و هنر در كشور طي سال‌هاي گذشته با برنامه عمل نكرده‌ايم؛ برخي مديران در اين حوزه صبح بيدار مي‌شوند و با شعار هرچه پيش‌آيد خوش‌آيد، كار روزمره را دنبال مي‌كنند، بي‌آنكه از قبل برنامه‌اي تاثيرگذار تدوين كرده و دغدغه اجراي آن را داشته باشند.

استاندار فارس با تصريح اينكه اوقات صرف شده در كنار هنرمندان و فرهنگ‌وران، جزو عمر رفته محسوب نمي‌شود، گفت: فرهنگ و هنر، جلا دهنده روح و روان انسان است، انساني كه روحي شاداب داشته باشد مي‌تواند به ديگران انرژي و اميد ببخشد، اگر فرهنگ و هنر را از يك ملت بگيريم، روح و روانش را گرفته‌ايم.

احمدي با تاكيد براينكه در زمينه فرهنگ و هنر استان فارس و تحول در اين عرصه برنامه دارد، گفت: به سهم خود هرآنچه در توان دارم را براي كمك و حمايت از هنرمندان و فرهنگوران اين ديار، در كف اخلاص مي‌گذارم؛ اعتقاد دارم ما اگر فرهنگي و هنرمند نباشيم، فرهنگيان را از دست‌ خواهيم داد و اين امر جامعه را به سمت رخوت، سستي و نااميدي مي‌كشاند.

استاندار فارس تصريح كرد: با اهالي فرهنگ و هنر نمي‌توان با دورويي و تزوير همراه شد، امروز اگر قرار است تجارب كهنسالان را به شكل تاثيرگذار به نسل امروز منتقل كنيم، بايد در قالب نو، جديد، تاثيرگذار و قابل قبول ارايه دهيم و بهترين قالب، هنر است، نمايش، نقاشي و ساير هنرها.

احمدي با بيان اينكه شيراز، همواره نام فرهنگ و هنر را در ذهن مخاطبان متبلور مي‌كند، در عمل، دچار نوعي رخوت و ركود شده است، گفت: متاسفانه عرصه فرهنگ و هنر، قرباني نگاه هاي متفاوتي است كه توسط مديران مختلف بر آن اعمال شده است.

احمدي با اشاره به اين كه فارس داراي ظرفيت هاي بسيار بالا است و بايد جايگاهي بهتر از وضعيت كنوني را به دست بياورد، تاكيد كرد: هنرمندان برجسته اي در شهرستان هاي استان فارس حضور دارند كه بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار داشته باشند.

نماينده عالي دولت در استان فارس با اشاره به ديدگاه هاي دكتر روحاني، رئيس جمهور و مديران همراه وي را داراي تفكرات روشن و تعالي بخش در حوزه هنر و فرهنگ دانست و خواستار مشاركت و همراهي بيشتر فعالان اين عرصه با مديران، براي بهبود وضعيت اين حوزه شد.

در اين ديدار كه با حضور موسوي مشاور اجرايي استاندار فارس برگزار شد، سيروس رومي روزنامه نگار، پژوهشگر و نويسنده، داريوش نويد گويي ناشر، امين فقيري نويسنده، رحيم هودي استاد تئاتر و همايون يزدان پور شاعر و گوينده راديو و تلويزيون به بيان ديدگاه هاي خود در زمينه مسائل فرهنگي و هنري استان فارس پرداختند.

پيشكسوتان فرهنگ و هنر فارس در اين ديدار با ابراز خشنودي از حضور دكتر احمدي به عنوان استاندار فارس، حضور وي را در اين جايگاه موجب دلگرمي اهالي هنر برشمردند و خواستار ساماندهي دستگاه هاي فرهنگي و كاهش موازي كاري در اين دستگاه ها شدند.

ايشان كمبود زيرساخت هاي لازم براي گسترش مسائل فرهنگي و هنري را از جمله مشكلات اساسي اين حوزه در استان فارس برشمردند و ديدار هنرمندان و فرهنگ وران با استاندار فارس به منظور ارائه نظرات و پيشنهادات، به مدير ارشد استان را پيشنهاد نمودند.

هنرمندان حاضر در اين ديدار با قدرداني از مواضع رئيس جمهور در اين عرصه، پشتيباني خود را از ديدگاه هاي دولت تدبير و اميد ابراز كردند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
جرس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲
2
من نمی دونم این شیرازه کی می خواد دست از این شیطنت هاش برداره؟؟!!
محمدرضا
از کی تا حالا نقل حرف های استاندار از سایت اداره خودش یعنی روابط عمومی شیطنت شده، از اسم جنابعالی معلوم کی هستی؟
امید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲
2
از دوران سازندگی بی بند و باری در فیلمها شروع شد و در اصلاحات اوج گرفت.
akbar
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲
1
ملاك سنجش استاندار متر جنتي بوده است.توهمات خاتمي موجب ارشاد مهاجراني شد و افاضات روحاني مرز هنر متعهد و سكولاريستي را مخدوش كرد.