کد خبر: ۵۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۲

مهاجرت دوباره پرندگان به تالاب‌های فارس

همزمان با بارش رحمت الهی در فارس، چشمه بنگ و جمشیدی در دریاچه پریشان بار دیگر میزبان مهمانان همیشگی خود شد، سگ‌های آبی به خانه بازگشتند و پرندگان در پریشان تنی به آب زدند.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، دریاچه پریشان یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه و در شهرستان کازرون فارس قرار گرفته است.

دریاچه پریشان در طول تاریخ با فرهنگ و تمدن مردم فارس و کازرون عجین شده و به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی کازرون همواره مردم نقاط مختلف ایران به ویژه استان فارس را به سوی خود جلب کرده است.

پس از اینکه تالاب پریشان پنج سال پیش دچار خشکسالی شد، کم‌کم زیست‌مندان این دریاچه را ترک کرده و از آنجا مهاجرت کردند.

در این میان نیز یکی از گونه‌های شاخص دریاچه که تا پیش از خشکسالی وجود داشت شنگ بود.

شنگ با نام علمی «لوترا» که با نام سگ آبی نیز شناخته می‌شود یکی از گونه‌هایی بود که تا پیش از خشکسالی در بستر دریاچه پریشان زندگی می‌کرد اما پس از خشک شدن دریاچه این گونه نیز دیگر مشاهده نشد اما طی چند روز گذشته با ایجاد شرایط مناسب به دریاچه بازگشته است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با توجه به بارش‌های مناسب طی چند هفته اخیر وضعیت دریاچه پریشان بهبود یافت و هم‌اکنون چشمه‌های دریاچه پریشان از جمله بنگ و جمشیدی فعال شده و آبدهی خوبی دارند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی از بازگشت پرندگان به دریاچه پریشان خبر داد و گفت: در مدت اخیر گونه‌های مختلف پرندگان از جمله آنقوت و مرغابی به دریاچه آمده‌اند در حالی که طی این مدت خشکسالی بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: در چند سال گذشته دریاچه پریشان با مشکلات بسیاری از جمله خودسوزی، مهاجرت پرندگان و... روبه‌رو شد به‌گونه‌ای که در این مدت دریاچه رنگ آسایش ندید اما هم‌اکنون با توجه به بارش‌های اخیر دو چشمه در تالاب آبگیری شده و صدای شنگ را به خوبی می‌توان شنید.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس تالاب بختگان نیز با بارش باران جان دوباره‌ای یافته است و بارقه‌های امید برای احیای دوباره این تالاب دمید.

این مسئول ادامه داد: تالاب‌های کمجان و هفت برم، وضعیت به‌نسبت خوبی دارند و 30 درصد از تالاب‌های مهارلو و طشک آبگیری شده‌اند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان