کد خبر: ۵۰۲۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۲
بازی رسانه ای غربی ها؛ از نفت تا انرژی هسته ای...

انگلیس چگونه نشان داد که ملی شدن صنعت نفت به ضرر ایران است؟!

به نظر می رسد تیم سیاست خارجه ایران، در موضوع هسته ای نیز باید مراقب باشد که دچار توهم نشود و بازی رسانه ای و روانی کشورهای غربی را حمل بر صحت نگذارد.
بسیاری از کارشناسان و دلسوزان داخلی بر آن عقیده اند که اجرایی کردن مفاد این توافقنامه حتی در کوتاه مدت (و در یک بازه زمانی ۶ ماهه) بر ضرر منافع ملی کشورمان است. اما تیم سیاست خارجه و دیپلماسی دولت یازدهم، و به طور خاص تیم مذاکره کننده هسته ای ایران معتقدند که اجرای آن به نفع ایران است. این افراد برای آنکه ادعای خود را اثبات کنند، به سخنان و مواضع سیاستمداران کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای ۱+۵ استناد کرده و از قول آنان می گویند که با اجرایی کردن مفاد این توافقنامه، حقوق ملت ایران استیفا خواهد شد.

به گزارش شیرازه به نقل از نماینده از سویی دیگر، تقسیم کار بین دو کشور آمریکا و اسرائیل و اتخاذ استراتژی «پلیس خوب، پلیس بد» به دامن زدن چنین توهمی بیشتر کمک کرد و مسئولین وزارت خارجه با اعلام اینکه در دنیا تنها اسرائیل است که با اجرایی کردن این توافقنامه مخالف است، سعی کردند ادعای خود را بیشتر توجیه کنند.

اما با اندک مطالعه تاریخ، می توان دریافت که همواره سیاست کشورهای استعمارگر و سلطه گر آن بوده که شرایط را طوری بازسازی کنند، که آن مقصودی که مورد نظرشان هست، انجام پذیرد.

برای مثال، می توان به موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران اشاره کرد. به ادعای همه سیاستمداران و کارشناسان ایرانی، ملی شدن صنعت نفت، یکی از موضوعاتی بود که در آن ایام می توانست به شدت به نفع منافع ملی ایران و کوتاه کردن دست اغیار از حقوق ملت ایران باشد. اما هنگامی که به تاریخ مراجعه می کنیم، می بینیم که کشوری چون انگلیس که بیشترین استفاده را از استخراج نفت ایران می برد، تمام تلاش خودش را کرد تا به سیاستمداران و مردم ایران چنین وانمود کنند که ملی شدن صنعت نفت به نفع ایران نیست.

البته این موضوع در آن ایام پوشیده بود، تا دو سه سال پیش، «معصومه طرفه» که يكي از عناصر ضدانقلاب مقيم لندن است و به مدت ۱۲ سال با بي‌بي‌سي همكاري ‌كرده است، به این موضوع اعتراف کرد. او در مصاحبه ای چنین می گوید:

«دولت انگليس در مورد ملي‌شدن صنعت نفت مجادله شديد با دولت ايران داشت و نمي‌خواست صنعت نفت ملي شود؛ زيرا ضررهاي اقتصادي آن متوجه بريتانيا مي‌شد. بنابراين شروع كرد به در افتادن با دولت ايران. در آن دوره هم با وجودي كه تعداد زيادي خبرنگارهاي بين المللي به ايران رفته بودند تلاش كردند كه اين موضوع را جا بياندازند كه ملي شدن صنعت نفت به ايران صدمه مي زند. براساس مدارك موجود، در همين زمان مطالبي را كه در واقع از وزارت خارجه به بي‌بي‌سي پيشنهاد مي‌شود، شخصي كه نام ندارد به عنوان خبرنگار ديپلماتيك بي‌بي‌سي مي‌نويسد و تحليل مي‌كند. تحليل‌ها همان تحليلي است كه وزارت خارجه مطرح مي‌كرده است. حتي در داخل بي‌بي‌سي هم ايران‌هايي كه كار مي‌كردند مي‌گفتند كه ما تحصن مي‌كنيم و حاضر نيستيم برخلاف نهضت نفت بنويسيم؛ اما اين گزارش‌ها از راه‌هاي ديگر و استوديوهاي ديگري فرستاده مي‌شد. اين‌ها مسائلي است كه بسياري از بريتانيايي‌ها هم راجع به آن نوشته‌اند و بسياري از افراد هم كه خودشان در بي‌بي‌سي كار مي‌كرده‌اند، تاييد كرده‌اند.»

طرفه اضافه مي كند: «يك شب پيش از آن‌كه موضوع ملي شدن صنعت نفت در مجلس ايران به رأي گذاشته شود، بي‌بي‌سي گزارشي پخش مي‌كند كه در آن به شدت از ملي‌شدن نفت انتقاد مي‌كند و اين‌كه اين موضوع چه ضررهايي براي مردم ايران خواهد داشت و چگونه ايران را منزوي خواهد كرد[!] دولت انگليس آن‌چه در توان داشت انجام داد تا ايران را متقاعد كند. اين گزارش در واقع حرف‌هايي بود كه دولت به بي‌بي‌سي پيشنهاد كرده بود تا در گزارش ها و تحليل‌هاي خود جا دهد. مدارك وزارت خارجه به روشني اين موضوع را نشان مي‌دهد. موارد ديگري هم هست كه وقتي شرايط بين ايران و بريتانيا بحراني مي‌شود در آن شرايط سفارت انگليس در تهران كنترل مي‌كرده كه چه اخباري پخش بشود و چه چيزهايي گفته شود. در واقع دولت خط مي‌داده كه چه گفته شود و چيزهايي كه قرار بوده گفته شود از صافي دولت مي‌گذشته است.» (روزنامه کیهان/ ۱۴ دی ۸۹)

به نظر می رسد تیم سیاست خارجه ایران، در موضوع هسته ای نیز باید مراقب باشد که دچار همین توهم نشود و بازی رسانه ای و روانی کشورهای غربی را حمل بر صحت نگذارد...

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲
0
تف به انگلیس