کد خبر: ۵۰۳۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۲

توقف چند ماهه متروی شیراز در ایستگاه بندرعباس

بیش از یک دهه است که رفت و آمد آسان درخیابان های مهم شیراز در برابر دیواره های عمرانی قطار شهری (مترو) رنگ باخته و انتشار خبر توقف واگن های وارداتی آن در بندرعباس، امید به گشایش خط یکم آن را در محاق برده است.
شیرازه- سرویس اجتماعی: مثنوی هفتاد من کاغذ متروی شیراز، موضوعی است که در سالیان اخیر همواره در بوته نقد رسانه ها قرار داشته است. خبرگزاری ایرنا در گزارشی مبسوط بار دیگر پرونده این پروژه چندین ساله را ورق زده است.

نوید راه اندازی خط یکم قطار شهری شیراز تا پایان سال 1392 موضوعی است که با سرنوشت واگن های زمینگیرشده در گمرک بندرعباس پیوند خورده و تحقق آن با بیم و امید همراه است.

چهارم آذر 1392 معاون بهره برداری سازمان قطارشهری شیراز، سخنانی بر زبان آورد که شاید پژواک آن در گوش بیشتر مردم، نمودی نداشت چون بیانات پیشین، گوش ها را پرکرده بود.

این مقام در جمع خبرنگاران گفت:اولین سری واگن های خریداری شده در بندرعباس شامل 10 واگن تخلیه شد که مراحل ترخیص از گمرک را طی می کند.

حسن مرادی که نام کشور سازنده را نگفت و گویا کسی از خبرنگاران هم از او نپرسید، افزود: مراحل ساخت دیگر واگن های خط اول مترو شیراز شامل دو رام(10 واگن) نیز در یک کشور خارجی به پایان رسیده و منتظر بارگیری است.

البته بعدها دیگر مسوولان ، نام کشور سازنده را که چین است، مشخص کردند.

بنا به گفته معاون بهره برداری سازمان قطار شهری شیراز، واگن های خریداری شده برای فاز یک مطابق آخرین استانداردها و متکی به دانش روزدنیا تولید شده و پس از طی مراحل گمرکی و ورود قریب الوقوع واگن ها به شیراز، مراحل تست سرد و گرم واگن ها در خط آغاز خواهد شد.

«پس از مراحل تست واگن ها در خط ، وارد مرحله بهره برداری آزمایشی خواهیم شد و طبق پیش بینی های به عمل آمده فاز اول از خط یک قطار شهری شیراز حد فاصل میدان احسان تا میدان نمازی، تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید». این را همین مقام گفت.

مرادی خبرهای خوش خود را چنین پی گرفت : با بهره برداری کامل از فاز یک خط مترو شیراز و حومه با تست واگن های خریداری شده، امکان جابه جایی مسافر تا 150هزار نفر در روز در مسیرمیدان احسان تا میدان نمازی این شهرمیسر خواهد شد.با بهره بردای همزمان ازچهار رام (20 واگن) درنظر گرفته شده برای قطار شهری شیراز، فاصله زمانی حرکت قطارهای درون شهری به حدود 15 دقیقه کاهش خواهد یافت.

معاون بهره برداری سازمان قطار شهری شیراز بیان کرد: ظرفیت قطار شهری در هر رام در حالت مسافرگیری کامل 1200 نفر است هر چند ظرفیت جابه جایی مسافر تابع استقبال مردم ونیز تابع ساعات اداری این سازمان در روزهای نخست بهره برداری خواهد بود.

 پول در برابر واگن

مصاحبه مطبوعاتی این مقام مرتبط با قطار شهری شیراز که تمام شد، بعدها مشخص شد که این واگن ها به همین راحتی از بندرعباس کنده نمی شوند و گیر کار در پول است.

در این زمینه اسدالله حاجی زمانی مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز و حومه گفت:برای ترخیص واگن های رسیده به گمرک بندرعباس باید هشت میلیارد تومان مابه التفاوت نرخ ارز و 12 میلیارد تومان حق گمرکی بپردازیم.

وی گفت: می کوشیم با تعامل با بانک، این مابه التفاوت دریافت نشود و موضوع پرداخت گمرکی در حال حل شدن است.

حاجی زمانی در گفت و گو با سایت سازمان قطار شهری شیراز گفت:تمام روش های موجود برای تأمین منابع را در حال پیگیری و دنبال کردن هستیم که ظرف یکی دو ماه آینده فروش اوراق مشارکت را که مجوز های لازم آن اخذ شده شاهد خواهیم بود و همچنین استفاده از فاینانس را نیز در دستور کار داریم که تا کنون چند تفاهم نامه با شرکت های داخلی و خارجی برای فاینانس منعقد کرده ایم.

او گفت:پیگیری های مقتضی را نیز برای استفاده از صندوق توسعه ملی انجام داده ایم که امیدواریم با به ثمر رسیدن تلاشهای ذکر شده شاهد تأمین منابع مالی مورد لزوم برای ساخت مترو شیراز باشیم و مردم شریف شیراز از مزایای مترو که حمل و نقل سریع، ارزان و پاک است بهره مند شوند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور هم که بیست و چهارم آذر 92 از پروژه قطار شهری شیراز دیدن کرده بود درجمع خبرنگاران گفت: نیازهای مالی پروژه های ریلی به دو دسته ریالی و ارزی تقسیم می شود که بخش ریالی آن را دولت و شهرداری ها و بخش ارزی آن را با توجه به برخی محدودیت ها فقط دولت تامین می کند.

هوشنگ خندان دل اظهارکرد: علاوه بر منابع ریالی، دربخش تامین منابع ارزی نیز پیش بینی های خوبی برای سال آینده شده است.

در این بازدید محسن اردکانی معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استاندار فارس هم گفت:مشکلات واگن های قطار شهری شیراز با حضور معاون وزیر کشور در شیراز بررسی و مباحث مربوط به تفاوت نرخ ارز و دریافت ارز مرجع برای ترخیص واگن های قطار شهری شیراز در این سفر مطرح شد و معاون وزیر کشوراز طریق بانک مرکزی پیگیری خواهد کرد. در صورت حل مشکل واگن ها و با توجه به اینکه دو ماه زمان برای آزمایش واگن ها نیاز است می توان امیدوار بود تا پایان سال قطار شهری به بهره برداری برسد.

 راه شیراز

در این میان برای آزادسازی واگن های مانده در بندرعباس، گویا شهردار شیراز نظر دیگری دارد زیرا شانزدهم دی 1392 به نقل از او خبری آمد که با توجه به اختلاف پیش آمده با گمرک بندرعباس بنا داریم واگن هایی را که وارد کشور شده از گمرک شیراز ترخیص کنیم.

طبق این خبر، علیرضا پاک فطرت اظهار داشت: در حال حاضر نخستین محموله واگن های قطار شهری وارد بندرعباس شده اما در ترخیص آن مشکلاتی ایجاد شده است.گمرک بندرعباس پول می خواهد اما شهرداری شیراز استدلال می کند که پرداخت این پول نباید از درآمدهای شهرداری باشد که پول مردم شیراز است بلکه دولت باید این مبلغ را بپردازد.

شهردار شیراز اضافه کرد: اگر بشود، بنا داریم اقداماتی کنیم که این واگن ها را گمرک شیراز ترخیص کند که حدود هفت میلیارد تومان برای 15 واگن اول نیاز است.

26 سال از خودکار تا کلنگ

براساس مطالب مندرج در سایت سازمان قطار شهری شیراز و حومه،مطالعات اولیه در مورد سیستم حمل و نقل عمومی شیراز در سال 1355 را مشاور خارجی آغاز کرد.

سرنوشت این مطالعات که شاید هسته نخستین شکل گیری مترو در کلانشهر شیراز بوده، تا سال 1369 مسکوت است.

در این سال در قالب مطالعات جدید شهر شیراز ، جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه، ضرورت استفاده از شبکه ریلی به عنوان توسعه سیستم حمل و نقل عمومی در این شهر را تایید کردند.

باز هم دوران فترت و گذار، فاصله ای 9 ساله در قطار شهری شیرازپیمود

پیگیری مطالعات قبلی برای تکمیل و تدوین مطالعات جامع حمل و نقل عمومی شیراز و همچنین ارائه شدن مسیرهای مناسب راه اندازی مترو در شیراز دست به دست هم دادند و در نهایت منجر به انتخاب و ارائه گزینه برتر از بین راه ها در سال 1378 شد.

فاصله زمانی در پرونده قطار شهری شیراز این بار سه سال و یک سال دیگر بود که نتیجه آن تاسیس سازمان قطار شهری شیراز در سال 1380 بود ولی آغاز عملیات اجرایی خط یکم قطار شهری شیراز در سال 1381 صورت گرفت.

از آن زمان تاکنون یعنی روزهای پایانی دهمین ماه سال 1392 عملیات اجرایی قطار شهری شیراز با تلاش کارگران و متخصصان و کارشناسان ادامه دارد و همچنین مشکلات ترافیکی و تردد مردم بر دوش عملیات اجرایی این قطار بدون واگن سوار است.

تره و کره و شکیبایی

استقرار کارگاه های قطار شهری شیراز به ویژه درمرکز این شهر، موجب طولانی تر شدن مسیرها و ازدحام خودروها شده است.

مسوولان مربوط در این مدت مردم شیراز را به شکیبایی توصیه و از صبر آنان تشکر کرده اند و نویدروزهای بهتر را با بهره برداری از مترو به مردم داده اندبه مصداق این ضرب المثل« یکسال بخور نان و تره، صدسال بخور نان و کره».

همچنین مسوولان قطار شهری شیراز، در چندین نوبت مردم و خبرنگاران را به درون کارگاه های قطار شهری که بیشترشان زیرزمین هستند برده اند تا مشخص شود «تو روی زمین را می بینی و ما درون زمین می کوشیم».

هوشنگ خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور هم گفته است : پروژه های قطار شهری عمدتا پروژه های هزینه بری هستند و برای به بهره برداری رساندن آنها اقدامات متنوعی باید صورت گیرد.ازجمله این اقدامات می توان به تامین واگن ها اشاره کرد که این کار باید با مشارکت تولید کنندگان خارجی صورت گیرد که ممکن است در این راه مشکلاتی ایجاد شود و کارها طبق برنامه زمانبندی پیش نرود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: می کوشیم پس از پایان و بهره برداری کامل از فاز اول قطار شهری شیراز، کمک های مالی را به فاز دوم قطار شهری این شهر که هم اینک از سوی شهرداری شیراز آغاز شده است ، اختصاص دهیم .

استاندارفارس هم گفت: اجرای خط یک قطار شهری شیراز تقریبا حدود 11 سال به طول انجامیده که در این بین نباید از تحریم های ظالمانه و شرایط خاصی که برای کشور ایجاد شده است ، غافل شد.

سید محمد احمدی، حجم کارهای انجام شده در پروژه قطار شهری شیراز را با توجه به شرایط تحریم و فشارهای بین المللی ، قابل قبول توصیف کرد و ادامه داد: در صورت ترخیص واگن ها ، در ابتدای سال آینده شاهد افتتاح قطار شهری شیراز خواهیم بود.

وی، ضمن قدردانی از صبر و تحمل مردم شیراز گفت: بدون شک مردم شرایط کشور را درک می کنند و با پیشه کردن صبرو همراهی، خدمتگزاران خود را یاری می دهند.

 چین و اواکراین و ادامه خطوط

استاندار فارس اواخر آذرماه درباره اجرای خطوط مترو شیراز گفت: به دنبال یک خط اعتباری از کشور چین هستیم تا خط دو این پروژه را با شتاب بیشتری اجرا کنیم و به بهره برداری برسانیم.

پیشتر، اواخر آبان 92 سایت سازمان قطار شهری و شیراز، نام کشور اواکراین را در قطار شهری به میان آورده بود.

این سایت نوشت:طبق تفاهمنامه ای که در شیراز امضا شد شرکت سرمایه گذاری ˈبود سرویسˈ اوکراین تکمیل قطار شهری شیراز در خطوط اول و دوم را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

طبق این خبر، مشارکت در ساخت خطوط مترو شیراز با اعتبار 400 میلیون یورو به امضا رسید.

اسدالله حاجی زمانی مدیرعامل قطار شهری شیراز و حومه چهاردهم دی 1392 در مطلبی که سایت این سازمان درج کرد،گفت: کل خطوط مترو شیرازشامل باقیمانده خط 1، خط 2، خط 3، خط4، خط5 و خط 6 حداکثر تا 9 سال دیگر قابل اجرا و تمام شدن است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز گفت: برای شهر شیراز شش خط مترویی به طول 91 کیلومتر در نظر گرفته شده است که عملیات اجرایی خط یک به طول 24/5 کیلومتر از سال 1381 شروع شده و ظرف ماه های آینده 10/5 کیلومتر از خط یک قطارشهری شیراز حدفاصل میدان احسان تا میدان نمازی به بهره برداری خواهد رسید.

شکیبایی مردم شیراز در مورد قطار شهری شیراز حدود 11 سال طول کشید و 9 سال دیگرهم به آن افزوده می شود تا عدد بیست بدست آید.عددی که می تواند نمره این شکیبایی و همچنین نمره دست اندرکاران قطار باشد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
0
مدیران قطار شهری شیراز که مشکلی ندارند. یه جای خوب ویه ساختمان لوکس و عریض وطویل که هر روز می رند اونجا صبح رو ظهر میکنندو چای میل می فرمایند. کار خاصی هم ندارند. اخر برج هم حقوقشون رو دریافت میکنندو میرن حالشو میبرن.من چند باری رفتم اونجا تحویل نمیگیرند. حیف .........
ناشناس
Germany
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
0
از مدیران زحمت کش قطار شهری علی الخصوص اقای زمانی تشکر میکنیم چون از زمانیکه اقای زمانی مدیر قطار شهری شده ،ا ایستگاهها سرو سامان گرفته است