کد خبر: ۵۰۳۶۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۲

رنگ ها در لباس زنان نورآباد ممسنی

پوشاک زنان جوان لر با پارچه های الوان و در رنگ ها و طرح های شاد با سربندهای زیبا و رنگی است و زنان مسن تر پارچه هایی به رنگ تیره با طرح های ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می دهند.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه: مفهوم رنگ برای ما از همان آغاز زندگی پدیـده ای قابل درک بوده است و آن را بدون کوچکترین تلاش فکری، مشـاهده و درک می کردیم. هر فردی به نسبت شرایط روحی، جغرافیایی و فرهنـگی سیلقه ای خاص و برداشتـی مشخص از رنگ های متنوع دارد.

همین طور مردم هر ملتی بر حسب شرایط حاکم، عقاید و باورها، اشتراکات جمعی و طبیعت آن سرزمین ممکن است ارزشی خاص و درکی مشخص از رنگ ها داشته باشند.

به گزارش نورآنلاین زنان نورآباد ممسنی «لر» همیشه لباس های گشاد و راحت بر تن می کنند که این مسئله ریشه در کوچ نشین بودن آنها دارد. این لباس ها متنـاسب با فصول سال از پارچه های گرم و یا خنک دوخته می شوند. لباس این زنان شامل: کلاهک یا روسری، پیراهن، تنبان یا شلیته، جلیتقه، سرداری و پاپوش است.

 http://noronline.ir/files/images/thumb/400_%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3_%D9%84%D8%B1%DB%8C.png

یکی از مشخصه های قابل توجه در این لباس ها رنگ وریتم بکارگیری آن است. رنگ شاد این لباس ها به آنها جلوه ای خاص داده است. البته این تنوع رنگی را در تمامی لباس های محلی ایران می توان مشاهده کرد. این لباس های محلی با توجه به آب و هوا، طبیعت، آداب و رسوم و عقاید مردم مناطق مختلف از تنوع رنگ و شکل برخوردار است.

جذابیت و تنوع بالای لباس زنان نورآباد ممسنی «لر»  و ریتم رنگی به کار رفته در آن ها با پارچه ها و پولک های الوان بیننده را مجذوب خود می کند.

 

 لباس محلی نورآباد ممسنی میراث جهانی ایرانیان با زبانی که از روح نیاکان این خاک در آن به امانت مانده است، باید به عنوان یک هویت ملی حفظ شود.

زنان روزگاران کهن لر با لطافت روحشان، چشم را به تار و پود زیبای روح رسوخ دادند و رنگ در رنگ در هم تنیدند و با عشقی به پهنای طبیعت زیبای لرستان پوششی تهیه کردند رنگین و پر نشانه. آنها سینه به سینه آموختند، طرح زدند، به تن کردند، گوشه گوشه بقچه های جهیزیه را با آن زینت کردند و نسل به نسل به یکدیگر «رنگ» هدیه کردند.

لباس زنان نورآباد ممسنی «لر» به دلیل تنوع رنگی زیاد و جذابیت بسیار بالا معروف بوده و عمومیت پیدا کرده است، به طوریکه نشانه هایی از این لباس در نقاط دیگر مثل لباس زنان عشایر بختیاری نیز دیده می شود. البته امروزه با گذشت زمان لباس های محلی دیگر از رونق افتاده اند و رنگ های شاد آن که امید به زندگی را در دل ها زنده می کرد، در کنج پستوها، صندوق ها و بقچه ها جای گرفته اند و بیشتر در مراسم ها، جشن ها و یا عزاداری ها می توان این لباس ها را بر تن زنان لر مشاهده کرد.

 

زنان و دختران لر هنگام انتخاب لباس هایشان بیش از همه به پیراهن که نقطه ی کانونی لباس آنها را تشکیل می دهد، توجه می کنند. رنگ و جنس پارچه ی پیراهن برای این زنان و دختران از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که انتخاب درست و زیبای رنگِ  پارچه ی پیراهن در «خاص کردن» لباس بسیار مؤثر خواهد بود.

 

بعد از پیراهن، تنبـان یا «شلیته» از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شـلیته ها که معمولا با پولک های الوان و منجوق های رنگی تزئین شده اند، در رنگ هایی به نسبت تیره تر از پیراهن ها دیده می شوند. شاید یکی از دلایل اصلی در بکارگیری رنگ های تیره تر برای شلیته ها، بیشتر معنا دار کردن پیراهن ها باشد.

شلیته به عنوان حاشیه، کمک به درخشان تر نشان داده شدن پیراهن و در نتیجه، پررنگ تر جلوه داده شدن آیتم اصلی این لباس ها، یعنی پیراهن می کند که در انتخاب رنگ و جنس پارچه ی آنها توجه بسیاری شده است. گاهی حاشیه پایینی شلیته ها دارای پولک های الوان هستند و گاهی تمام سطح پارچه ی شلیته دارای پولک دوزی یا منجوق دوزی می باشد، که معمولا رنگ این پولک ها و منجوق ها همرنگ و یا نزدیک به رنگ پیراهن است. این انتخاب رنگ، خود باعث ایجاد ریتم و حرکت چشم در این لباس های زیبا می شود.

 

از آنجا که لباس زنان لر، ترکیبی از تکه ها و اجزاء الوان و زیباست، دقت در انتخاب درست رنگ ها و چینش زیبای آنها، بگونه ای که ریتم زیبای آن برای چشم بیننده دلنواز باشد بسیار مهم است.

 

لباس های محلی زنان لر متشکل از رنگ های مختلفی است که هر یک از این رنگ ها معنی و مفهوم خاصی دارد. تمامی رنگ هایی که در این لباس ها بکار برده می شود، برگرفته از رنگ های طبیعت است. ارتباط مستقیم با طبیعت و مشـاهدۀ ریتم رنگ های موجود در آن همچون زردی پرتوی خورشید، آبی آسمـان، سبزی دشت ها و سرخی گل ها، همه و همه تأثیر مستقیم در برداشت زنان لر از زیبایی و رنگ دارد. ایده گرفتن از رنگ های موجود در طبیعت و نقش این رنگ ها را می توان به راحتی در انتخاب رنگ لباس های زنان لر مشاهده کرد.

 

پوشاک زنان نورآباد ممسنی «لر» بنا به موقعیت اجتماعی، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی های مشخصی برخوردار است به طوری که پوشاک زنان جوان لر با پارچه های الوان و در رنگ ها و طرح های شاد با سربندهای زیبا و رنگی است و زنان مسن تر پارچه هایی به رنگ تیره با طرح های ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می دهند.

مردم ممسنی با وجود داشتن محرومیت های بسیار در زندگی و شرایط سخت اقتصادی، مردمی شاد و سرشار از انرژی زندگی هستند. این ویژگی را بخصوص در جوانان ممسنی می توان مشاهده کرد و شاید بتوان گفت همین روحیۀ جمعی شاد تأثیر مستقیم در رنگ لباس آنها دارد.


برگرفته شده از پایان نامه مهسا خباز واحد

 

نویسنده :
مهدی پور
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
قشقایی
Singapore
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲
2
با احترام به تمامی لر های عزیز تا اونجا که ما یاد داریم این لباس متعلق به ایل قشقاییه
لر ممسنی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲
0
جناب قشقایی شما هیچ اطلاعاتی نه در زمینه لباس لر ها ممسنی داری و نه حال خوشی داری .

تاریخو یه کمی بهتر بخون جناب قشقایی.

حالون خوب دوور؟
مردمک
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲
1
سلام به همگی
متن زیبایی بود.استفاده کردیم ولی باید گفت این مطلب فقط درمورد رنگ در بین لرهای ممسنی بود اگر مجالی بود و از زبان ، گویش , فرهنگ و اخلاق این مردم شریف میخواستم براتون بگم هرمبحثیش یه پایانامه کامل ازش درمیومد.
عدنان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲
0
جونم من نفس هرچی لره
افشین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲
0
با احترام به ایل قشقایی این لباسها فقط متعلق به لر ممسنی میباشد شما لطف کنید جو سازی نکنید.یکم بیشتر مطالعع بفرمایید.دیگه این حرفو جای نزنید
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲
0
با احترام به برادران قشقایی این لباس ها، فرهنگ و موسیقی، زبان، مربوط به لرهای اصیل ممسنی، کهگیلویه و بویراحمد، لرهای فارس، بوشهر و.... می باشد که در سراسر زاگرس گسترش دارند. در مورد قشقایی ها هم بدلایل مختلف بخشی از این لباس و فرهنگ را به عاریه گرفته اند. از جمله در دوره زندیه که کریم خان زند با آنها دوستی داشت و بخشی را از اصفهان به فارس کوچ داد و تعداد زیادی از افراد و طوایف لر را هم به ایل آنها ضمیمه کرد و همینطور هم در حوادث بعد از سقوط زندیه که تعداد زیادی از لرها بعد از جنگ با قاجاری ها مجبور به پیوستن به ایلات قشقایی شدند و همین باعث ورود لباس و موسیقی لری به بین قشقایی ها شد.
فانوس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲
0
من اهل تهرانم ولی عاشق افراد لرم. بهترین دوستان من از اهالی لرای استان فارس هستند. عاشق همتونم اهالی ممسنی