کد خبر: ۵۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۲
مدير كل حفاظت محيط زيست فارس در گفتگو با شیرازه:

معجزه از توان ما خارج است!/ سد تنگ سرخ مجوز ندارد/ هیچگونه اراده‌ای در مسئولین شرکت روغن نباتی برای خروج از شیراز وجود ندارد

سهم هر محیط بان برای حفاظت از محیط زیست حدود 40 هزار هکتار است و و این در حالی است که همکاران ما به صورت شیفتی کار می‌کنند بنابراین هر 80 هزار هکتار را یک نیرو پوشش می‌دهد.
مدير كل حفاظت محيط زيست فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مجموع مناطق تحت حفاظت محیط زیست فارس که دارای پتانسیل بالقوه است و باید پایش شود را 12 و نیم میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: اکنون 200 نیروی اجرایی حفاظت از 8 میلیون هکتار را برعهده دارند.
 وی با تاکید بر اینکه بین وسعت مناطق تحت حفاظت و مسئولیتی که به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شده با تعداد نیرو هیچ تناسبی وجود ندارد، تصریح کرد: سهم هر محیط بان برای حفاظت از محیط زیست حدود 40 هزار هکتار است و و این در حالی است که همکاران ما به صورت شیفتی کار می‌کنند بنابراین هر 80 هزار هکتار را یک نیرو پوشش می‌دهد.

 ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه بیشترین تعداد محیط‌بانان در پارک ملی بمو مستقر هستند، اظهار امیدواری کرد: مردم خودشان حافظ محیط زیست باشند چراکه حفاظت از کل محیط زیست فارس با وجود کمبود تعداد نیروی محیط‌بان، کاری در حد معجزه است و معجزه از توان ما خارج است!
 مدير كل حفاظت محيط زيست فارس از اصلاح ساختار سازمانی محیط زیست فارس خبر داد و اعلام کرد: 930 ردیف پستی به این سازمان ابلاع شده است که از این تعداد 200 نفر محیط‌بان هستند و در کل 250 ردیف از این پست‌ها دارای متصدی است و امیدواریم طی دو یا سه سال آینده این ردیف‌ها اخذ شده و نیروها جذب سازمان محیط زیست شود تا چارت این سازمان تکمیل و کمبود نیرو جبران شود.

ابراهیمی‌کارنامی درخصوص سد تنگ سرخ خاطرنشان کرد: طبق ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه باید مجریان طرح مجوز بگیرند اما اکنون بدون دریافت مجوز و خلاف قانون، عملیات ساخت سد را آغاز کرده‌اند که مراتب را به مراجع ذی‌ربط اعلام کرده‌ایم.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه گرفتن حقابه چقدر در جلوگیری از خشک شدن تالاب‌ها موثر است، اظهار کرد: حقابه‌ها نمی‌توانند تالاب را به طور کامل احیاء کنند بلکه بخشی از آن را برای گونه‌های زیست محیطی زنده می‌کند و طبق مصوبه وزارت نیرو باید در سال‌های خشکسالی حداقل 160 میلیون مترمکعب حقابه به تالاب وارد شود.

مدير كل حفاظت محيط زيست فارس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه که تاریخ خروج صنایع آلاینده از جمله روغن نباتی را از وی پرسید، خاطرنشان کرد: هیچگونه اراده‌ای در مسئولین شرکت برای خروج از شیراز وجود ندارد و پس از شکایت محیط زیست فارس و پیگیری پرونده توسط مسئولان قضایی مقرر شد که این کارخانه طی دو سال از شهر خارج و به منطقه ویژه اقتصادی منتقل شود و در این مدت هر سه ماه یکبار گزارش ارائه دهند که اکنون بیش از یک ماه از آغاز این مهلت گذشته است.

ابراهیمی‌کارنامی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص نصب سامانه پالایش لحظه‌ای در صنایع توضیح داد: طبق مصوبه برنامه چهارم و پنجم توسعه تمام واحدهای صنعتی و کشاورزی مشمول باید این سامانه را تا پایان سال جاری نصب کنند و پس از پایان این مهلت، طبق ماده 30 قانون جلوگیری از آلودگی هوا در صورت عدم نصب مجرم هستند و برای آن‌ها مجازات تعیین شده است.

وی با اعلام اینکه اکنون تعداد 13 واحد صنعتی خطرناک سامانه پالایش لحظه‌ای را نصب کرده‌اند، ادامه داد: باید تمام اطلاعات خروجی همه صنایع در اختیار محیط زیست قرار بگیرد تا با داشتن اطلاعات و پیگیری وضعیت آن‌ها از ایجاد آلودگی جلوگیری کنیم.

ابراهیمی‌کارنامی همچنین از وجود بیش از 1500 تخلف زیست محیطی طی مدت اخیر خبر داد و از زحمات محیط‌بانانی که با وجود همه محدودیت‌ها از جان خود مایه گذاشته و حفاظت از محیط زیست را بر عهده دارند، قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه سال‌‎هاست بارش برف سنگین را نداشته‌ایم، گفت: طبیعی است که بارش برف خسارت‌هایی را به بار آورد از جمله برخی سایت‌های ما به ویژه سایت نگهداری پرندگان هم آسیب دید.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به تخلفات شکارچیان در کوه دراک تصریح کرد: متاسفانه علی‌رغم اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها مبنی بر کمک و محبت به پرندگان در روزهای برفی متاسفانه هنوز شاهد بروز تخلفات هستیم.

نظرات بینندگان