کد خبر: ۵۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۲

نخستین کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب در شیراز برگزار می شود

در راستای برگزاری این همایش از سال گذشته 22 جلسه در گروه معارف اسلامی و 50 جلسه در کمیته‌های مختلف این کنگره برگزار شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیـــرازه، دبیر علمی کنگره بین‌المللی سیره نبوی با اشاره به برگزاری این کنگره گفت:‌ با توجه به هجمه‌های مختلفی که به ساحت پیامبر مکرم اسلام(ص) می‌شد، اساتید و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصمیم گرفتند که همایش تحقیقی، پژوهشی و تبیین در جهت تبیین سیره نبوی برگزار کند.

محمود نجابت افزود: در راستای برگزاری این همایش از سال گذشته 22 جلسه در گروه معارف اسلامی و 50 جلسه در کمیته‌های مختلف این کنگره برگزار شد.

نجابت با بیان اینکه کنگره در دو بخش اساتید و دانشجویی برگزار می‌شود، تصریح کرد: 503 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که پس از بررسی‌های انجام شده، حدود 37 مقاله جهت سخنرانی پذیرفته شد و در قسمت دانشجویی 10 مقاله جهت سخنرانی انتخاب شدند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی شیراز ادامه داد: 116 مقاله به‌عنوان پوستر چاپی و بخشی هم جهت مشارکت بیشتر و 91 مقاله به‌صورت پوستر الکترونیکی پذیرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اساتیدی که سابقه کار هم در حوزه و هم دانشگاه دارند جهت حضور در این همایش دعوت شدند و تلاش بر این است که این نکته به جامعه علمی کشور گفته شود که متخصصان دو رشته یعنی علمای حوزه و پزشکی با کار مشترک، امور را به جلو برند و از افراط و تفریط جلوگیری شود.

نجابت اظهار کرد:‌ مراسم افتتاحیه این کنگره اول بهمن‌‌ ساعت 18:30 در محل مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب با بیان اینکه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز همایش با اجرای سخنرانی و پنل‌های مختلف ادامه می‌یابد، گفت: آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی به این کنگره پیام صادر کرده‌اند.

وی از حضور ولایتی و حدادعادل در این همایش خبر داد و گفت:‌ قریب 260 میهمان داخلی و خارجی از جمله برخی اندیشمندان مرکز بین‌المللی طب پیامبر(ص) در این همایش حضور می‌یابند.

هم‌افزایی پژوهشگران حوزه و دانشگاه؛ نکته اساسی کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب

دبیر علمی بخش دانشجویی نخستین کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب هم گفت: گرامیداشت شأن علمی پیامبر(ص) و اینکه سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) راهگشای تمام جزئیات زندگی خصوصاً در حوزه طب است از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

سیدحمدالله مساوات تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه و نزدیک شدن پژوهشگران هر دو حوزه را از دیگر اهداف برگزاری این همایش دانست و افزود: هم‌افزایی و وحدت پژوهشگران حوزه و دانشگاه یکی از نکات مهمی است که در این کنگره مدنظر گرفته شد.

مساوات در ادامه به بخش دانشجویی این کنگره اشاره کرد و گفت: جلسات متعددی جهت این بخش برگزار شد و کارگاه‌های مقاله‌نویسی جهت دانشجویان اجرا شد.

ارسال 200 مقاله در بخش دانشجویی کنگره

دبیر علمی بخش دانشجویی این کنگره اظهار کرد: از 503 مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش، قریب 200 مقاله در بخش دانشجویی ارسال شد و از این تعداد حدود 60 مقاله به‌صورت پوستر و 8 مقاله به صورت سخنرانی در کنگره اجرا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه بخش دانشجویی همزمان با بخش اساتید در روزهای 2 و 3 بهمن‌‌ در دو پنل یک ساعت و نیم که در هر کدام دو سخنرانی نیم ساعته برگزار می‌شود، اجرا خواهد شد که 4 مقاله به‌صورت سخنرانی ارائه می‌شوند.

مساوات تصریح کرد: نمایشگاهی در حاشیه این همایش برگزار می‌شود که بخش دانشجویی مراکز تحقیقاتی هم در این نمایشگاه دارای غرفه هستند.

بنابر این گزارش نخستین کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب با محور ویژه جایگاه سلامت در سبک زندگی اسلامی و محورهای تبیین بیماری و سلامت در سیره نبوی(ص)، آموزش پزشکی در سیره نبوی(ص)، درمان در سیره نبوی(ص)، اخلاق پزشکی در سیره نبوی(ص)، تغذیه از منظر سیره نبوی(ص)، تجلیل و سندشناسی احادیث پزشکی و نقش و جایگاه تمدن اسلامی در پیشرفت علوم پزشکی در تاریخ‌های اول الی 3 بهمن‌‌ در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان