کد خبر: ۵۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۲
رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی مک گیل کانادا:

بهتر است به جای طب سنتی از واژه طب اسلامی استفاده شود/ در طب اسلامی می توان سلامتی بیمار را با غذا به او باز گرداند

بسیاری از بیماری‌ها را خود طبیعت دفع می‌کند و آنچه لازم است، اهمیت پزشکی اسلامی چه در قسمت شرعیات و چه در قسمت طب طبیعی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی مک گیل کانادا در نخستین کنگره بین‌المللی سیره نبوی در طب که در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، اظهار کرد: در طب سنتی نباید تقسیم بندی های مختلف وجود داشته باشد چراکه تمام این‌ها طب اسلامی است و مسلمانان طب را از جاهای مختلف فراگرفته‌اند.

دکتر مهدی محقق با بیان اینکه در طب اسلامی دانشمندان مسلمان مانند رازی، ابن سینا و سایر دانشمندان کتاب‌هایی نوشته‌اند، افزود: اگر بگوییم طب شرعی منصوب به پیامبر(ص) است، منافاتی با دیگر طب‌‌ها ندارد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به این نکته که بهتر این است که از طب اسلامی نام برده شود و نه طب سنتی، خاطرنشان کرد: طب در ادبیات عرب به معنی طبیعت است و در طبیعت جبل و ترس وجود ندارد.

محقق با بیان اینکه گاهی طبیعت برای درمان کردن برخی از بیماری‌های انسان کافی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌ها را خود طبیعت دفع می‌کند و آنچه لازم است، اهمیت پزشکی اسلامی چه در قسمت شرعیات و چه در قسمت طب طبیعی است.

وی همچنین به وجه ممیزه طب اسلامی با سایر طب‌ها اشاره و تصریح کرد: تفاوت طب اسلامی با دیگر طب‌ها در این است که دانشمندان اسلامی برای هر دوره‌ای از زندگی انسان کتب پزشکی تعریف کرده‌اند.

این فقیه دانشمند در ادامه بیان کرد: تاکید طب اسلامی بر این است که وقتی می‌شود سلامتی بیمار را با غذا به او باز گرداند، از داروهای مرکب استفاده نشود.

محقق تأکید کرد: در ادبیات فارسی نیز از پزشک دست کار یا جراح نام برده شده و می‌بینیم که در سنین مختلف نوع درمان‌ها فرق می‌کرده که این دلالت بر غنای طب اسلامی دارد.

وی به وجود سه مکتب اصحاب تجربه، قیاس و فصل جداگانه در متون پزشکی یونانیان اشاره و عنوان کرد: روش درمان و شناخت بیماری در اصحاب تجربه بر اساس مشاهدات تجربی بود و اصحاب قیاس نیز بر شناخت و درمان بیماری براساس علم منطق تأکید می‌کردند.

رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی مک گیل کانادا در بخش دیگری از سخنان خود به تنوع در تألیفات پزشکی اشاره کرد و گفت:

یک نوع تألیف داریم مانند کتاب قانون که جنبه دایره‌المعارف دارد و نوع دیگر تألیفات هم تک نامه است که در رابطه با بیماری‌های خاصی تألیف شده است.

وی با ابراز تأسف از بی توجهی به تألیفات ایرانی اسلامی، تاکید کرد: باید به سرمایه‌های خودمان در علم پزشکی آثار بزرگان علم طب بیشتر توجه کنیم.

انتهای پیام/523/4

برچسب ها: شیراز ، فارس ، شیرازه ، طب سنتی
نظرات بینندگان