کد خبر: ۵۰۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
متولی محیط زیست فارس:

به‌جای انداختن سنگ بر روی مردگان، درخت بکارید!

این مقام مسئول در خصوص انتقال کارخانه روغن نباتی از شیراز نیز ابراز امیدواری کرد که با ورود دادستان به موضوع، شاهد انتقال این کارخانه که یکی از منابع آلاینده هوای شیراز به شمار می رود، باشیم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، متولی اصلی محیط زیست فارس به مناسبت هفته پاک و توسعه فضای سبز پیشنهادهای جالبی را داد. او گفت که به جای انداختن سنگ قبر های گرانقیمت بر روی مزار درگذشتگان، به یاد هر انسان متوفی درختی بکاریم و یاد درگذشتگان را با کاشت درخت و توسعه فضای سبز گرامی بداریم.

خبرگزاری ایرنا نوشته، حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: همچنین زوج های جوان می توانند به پاس آغاز زندگی مشترک نهالی بکارند تا در طول زندگی خود از آن مراقبت کنند و در سالهای پیری و کهنسالی درختی تنومند به جامعه عرضه کرده باشند و خود و دیگران از آن درخت بهره گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: شاید به برکت کاشت همین نهال زندگی زوج های جوان نیز بیش از این پایدار بماند و از حالت تهدید و جدایی که متاسفانه امروز در معرض آن قرار دارد خارج شود.

وی با بیان اینکه فضای سبزعمومی کلان شهر شیراز به 18 مترمربع رسیده خاطرنشان کرد: با تاسف هنوز هم شاهد آتش سوزی در باغ های قصردشت شیراز و آبیاری نکردن این باغ ها و خشکیدن آنها هستیم که نیازمند مدیریت قوی تر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس همچنین در خصوص رهاسازی فاضلاب در رودخانه خشک شیراز، وضعیت تصفیه فاضلاب در این شهر را نامناسب توصیف و تصریح کرد: در حالیکه در کلان شهرهایی نظیر اصفهان، مشهد و تهران، حجم تصفیه فاضلاب بین 500 تا 800 میلیون مترمکعب است، در شیراز این رقم به 20 میلیون مترمکعب هم نمی رسد.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه طرح تصفیه خانه شیراز تا 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: شهرداری برای تامین منابع مالی اجرای 25 درصد باقیمانده اعلام آمادگی کرده اما پیگیری های لازم خیلی کند انجام می شود.

این مقام مسئول در خصوص انتقال کارخانه روغن نباتی از شیراز نیز ابراز امیدواری کرد که با ورود دادستان به موضوع، شاهد انتقال این کارخانه که یکی از منابع آلاینده هوای شیراز به شمار می رود، باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: متاسفانه مدیریت صحیح منابع آب در بخش کشاورزی وجود ندارد و الگوی کشت تغییر نکرده در این زمینه به سمت توسعه کشت محصولات آب بر حرکت کرده ایم ، این درست نیست که با استحصال آب از عمق زمین به کشت شلتوک یا ذرت مبادرت ورزیم.

ابراهیمی کارنامی همچنین افزود: هم اینک از 75 هزار حلقه چاه آب کشاورزی شناسایی شده در استان فارس ، 15 هزار حلقه غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر علی رغم افت سطح آب های زیرزمینی و بروز پدیده خشکسالی، شاهد توسعه کشت برنج، ذرت و صیفی جات با استفاده از آب چاه ها هستیم، خاطرنشان کرد: اکنون تمام 10 دریاچه طبیعی و اصلی استان خشک است و حق آبه ها رهاسازی نشده و ما باید وارد جنگ برای گرفتن حق محیط زیست شویم.
نظرات بینندگان