کد خبر: ۵۰۶۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۲

به نظر شما فاصله "تهران تا مشهد" بیشتر است یا فاصله "۲۹ خرداد ۸۸ تا ۲۶ تیر" همان سال؟

خطبه های نمازجمعه از دیرباز سوژه مطبوعات و رسانه ها در سراسر کشور بوده است . اصلاح طلبان همواره به این که خطبای محترم نمازجمعه در بسیاری از موارد با هم اشتراک نظر دارند و احتمالا این اشتراک نظر از یک مرکز واحد فرماندهی می شود! انتقاد و اعتراض داشته‌اند
خطبه های نمازجمعه از دیرباز سوژه مطبوعات و رسانه ها در سراسر کشور بوده است . اصلاح طلبان همواره به این که خطبای محترم نمازجمعه در بسیاری از موارد با هم اشتراک نظر دارند و احتمالا این اشتراک نظر از یک مرکز واحد فرماندهی می شود ! انتقاد و اعتراض داشته و این رسانه ها اعتراض خود را بعضا با کاریکاتورهای توهین آمیز بازتاب داده اند.

به گزارش شیرازه به نقل از نماینده؛ طبیعتا مواضع ائمه جمعه بایستی در بسیاری از موارد اصولی مرتبط با اصل انقلاب یکسان باشد و این گونه نیست که امام جمعه ای بر ضرورت صیانت از انقلاب معتقد بوده و امام جمعه ای دیگر بر ضرورت براندازی نظام اسلامی !  بی شک کسی اینگونه انتظاری را ندارد ! ولی از طرف دیگر این گونه نیست که یک خطیب جمعه نتواند نظری مجزا از خطبای دیگر در مورد یک اقدام دولت نداشته باشد و آن را بیان نکند ...

از این مقدمه که بگذریم امروز روزنامه جمهوری اسلامی خطبه های نمازجمعه دو شهر مشهد و تهران که ظاهرا با هم تفاوت دارند را سوژه قرار داده و نوشته است  : با اینکه فاصله هوائی تهران تا مشهد فقط یکساعت و ربع است، نگاه امام جمعه این دو شهر به بعضی مسائل ۱۸۰درجه با همدیگر تفاوت دارد. حجت الاسلام سید احمد علم الهدی دیروز در نماز جمعه مشهد گفت: "سه، چهار روز است که فناوری هسته ای در مرحله سقوط قرار گرفته و آقای صالحی در گفتگوی خبری مسائلی را بیان کرد که نتیجه این شد، فناوری هسته ای متوقف شده است. درست در همان ساعت و همان روز، آیت الله امامی کاشانی خطیب جمعه این هفته تهران با حمایت از مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسائل هسته ای و مذاکرات با ۱+۵، گفت: "مواضعی که وزارت خارجه اکنون در رابطه با مسائل هسته ای و در مقابل ۱+۵ می گیرد، مواضعی محکم است که ملت و مقام معظم رهبری بر آن ایستاده اند." در این میان، تکلیف تریبون نماز جمعه چیست؟

فارغ از این که نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی با مخاطب قرار دادن یکی از ائمه جمعه محترم با عنوان حجت الاسلام و دیگری آیت الله کوشیده است مواضع یکی را تائید و آن دیگری را رد کند سوال اساسی از مدیریت این روزنامه که از قدیم به تریبون خاندان آیت الله هاشمی مشهور بوده و جزئی ترین مسائل خانوادگی هاشمی نیز گاه به عنوان تیتر یک در این روزنامه منتشر می شود آن است که چرا شما فاصله خطبه های آیات امامی کاشانی و علم الهدی را می بینید ولی توجهی به عمق تفاوت مواضع اتخاذ شده از سوی آیت الله هاشمی در خطبه های نمازجمعه ۲۶ تیر ۸۸ با مواضع رسمی رهبر معظم انقلاب که کمتر از یک ماه پیش از آن در خطبه های نماز جمعه ۲۹ خرداد ایراد شد نمی کنید ؟!

اگر نمی دانید ما یادآوری می کنیم تا بدانید ...

رهبر معظم انقلاب در خطبه های نمازجمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ بر موارد زیر تاکید کردند ؛

۱-از دو سه ماه پيش از اين. من اول فروردين در مشهد گفتم هى دارند دائماً به گوشها ميخوانند، تكرار ميكنند كه بناست در انتخابات تقلب بشود. ميخواستند زمينه را آماده كنند. من آنوقت به دوستان خوبمان در داخل كشور تذكر دادم و گفتم اين حرفى را كه دشمن ميخواهد به ذهن مردم رسوخ بدهد، نگوئيد. نظام جمهورى اسلامى مورد اعتماد مردم است. اين اعتماد آسان به دست نيامده...

۲-مردم اطمينان دارند؛ اما برخى از طرفداران نامزدها هم اطمينان داشته باشند كه جمهورى اسلامى اهل خيانت در آراء مردم نيست. ساز و كارهاى قانونى انتخابات در كشور ما اجازه‌ى تقلب نميدهد. اين را هر كسى كه دست‌اندركار مسائل انتخابات هست و از مسائل انتخابات آگاه است، تصديق ميكند؛ آن هم در حد يازده ميليون تفاوت!

۳-رسيدگى فقط از مجارى قانونى. بنده زير بار بدعتهاى غيرقانونى نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوبهاى قانونى شكسته شد، در آينده هيچ انتخاباتى ديگر مصونيت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتى بعضى برنده‌اند، بعضى برنده نيستند؛ هيچ انتخاباتى ديگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونيت پيدا نخواهد كرد. بنابراين همه چيز دنبال بشود، انجام بگيرد، كارهاى درست، بر طبق قانون. اگر واقعاً شبهه‌اى هست، از راه‌هاى قانونى پيگيرى بشود.

۴-من از همه ميخواهم به اين روش خاتمه بدهند. اين روش، روش درستى نيست. اگر خاتمه ندهند، آنوقت مسئوليت تبعات آن، هرج و مرج آن، به عهده‌ى آنهاست.اين تصور هم غلط است كه بعضى خيال كنند با حركات خيابانى، يك اهرم فشارى عليه نظام درست ميكنند و مسئولين نظام را مجبور ميكنند، وادار ميكنند تا به عنوان مصلحت، زير بار تحميلات آنها بروند. نه، اين هم غلط است. اولاً تن دادن به مطالبات غير قانونى، زير فشار، خود اين، شروع ديكتاتورى است. اين اشتباه محاسبه است؛ اين محاسبه‌ى غلطى است. عواقبى هم اگر پيدا كند، عواقبش مستقيماً متوجه فرماندهان پشت صحنه خواهد شد. اگر لازم باشد، مردم آنها را هم در نوبت خود و وقت خود خواهند شناخت.

ولی آن چه هاشمی کمتر از یک ماه بعد در خطبه های نمازجمعه بر آن تاکید کرد ؛

۱-در انتخاباتی که انجام شد و تمام شد ما خیلی خوب شروع کردیم رقابت خوبی شکل گرفت مقدمات خوب انجام شد. ... در این شرایط که همه چیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ما بود ... ایکاش همان شرایط تا امروز ادامه می یافت و امروز ما سربلندترین شرایط را و نتیجه انتخابات هم هر چه می خواست باشد. و در دنیا می توانستیم داشته باشیم ولی آنطوریکه می خواستیم نشد

۲-مردم اگر همراه ما باشند ما همه چیز داریم . امام مبنای فقهی شان و همه چیزشان این بود که حکومت اسلامی بدون حضور مردم نمی شود. اگر مردم راضی نباشند این حکومت انجام نمی شود

۳-اواخر دوران تبلیغات ما دچار تردید شدیم یعنی یک عده افرادی پیدا شدند تردید کردند و بذر تردید حالا به هر دلیل یا تبلیغات نادرست یا عمل نادرست صدا و سیما و یا چیزهای دیگر باعث شد بذر تردید در ذهن مردم پیش بیاید.  البته دو جریان هستند یک جریان که تردید ندارند و قاطع هم ایستاده اند و دارند کار خودشان رامی کنند و یک عده هستند که آنها هم کم نیستند و بخش زیادی از مردم فهیم کشور ما عالم کشور ما هستند و می گویند که ما تردید داریم و برای رفع تردید اینها باید کار کنیم .

با مقایسه دو خطبه که اولی از سوی رهبر معظم انقلاب در روز ۲۹ خرداد و در دانشگاه تهران ایراد شده است و دومی از سوی آیت الله هاشمی در روز ۲۶ تیر و در همان مکان بر زبان رانده شده است متوجه عمق تفاوت ها می شویم .

رهبر معظم انقلاب سلامت انتخابات را مورد تائید قرار می دهند و تاکید می کنند که جمهوری اسلامی اهل خیانت به آرای مردم نیست و کمتر از یک ماه بعد هاشمی می گوید اکثریت مردم تردید دارند ...و اگر مردم نباشند حکومت انجام نمی شود و ...

فاصله را می بینید ؟!

البته رهبر معظم انقلاب در همان خطبه های تاریخی ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ به این تفاوت دیدگاه ها اشاره کرده و اظهار داشتند : من البته در موارد متعددى با آقاى هاشمى اختلاف‌نظر داريم، كه طبيعى هم هست؛ ولى مردم نبايد دچار توهم بشوند، چيز ديگرى فكر كنند. البته بين ايشان و بين آقاى رئيس جمهور از همان انتخاب سال ۸۴ تا امروز اختلاف‌نظر بود، الان هم هست؛ هم در زمينه‌ى مسائل خارجى اختلاف‌نظر دارند، هم در زمينه‌ى نحوه‌ى اجراى عدالت اجتماعى اختلاف‌نظر دارند، هم در برخى مسائل فرهنگى اختلاف‌نظر دارند؛ و نظر آقاى رئيس جمهور به نظر بنده نزديكتر است.

حال ۲ سوال مطرح می شود ؛

۱-آیا تفاوت رای و نظر دو امام جمعه محترم تهران و مشهد در یک موضوع سیاسی که به اصل انقلاب و نظام مربوط نیست و در واقع یکی در ظاهر عملکرد دولت را تائید و آن دیگری عملکرد همین دولت را مورد نقد قرار می دهد آن چنان دور از ذهن است که می خواهند جامعه را به سمت تک صدایی سوق دهند؟

۲-آیا فاصله مکانی دو تریبون نمازجمعه تهران در دو تاریخ ۲۹ خرداد ۸۸ و ۲۶ تیر همین سال از فاصله تریبون های نمازجمعه تهران و مشهد ۴ بهمن ۹۲ بیشتر بود ؟

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حق گو
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
0
دور خيز فتنه براي تسخير سنگر نماز جمعه...
amin
United States of America
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
0
شیرازه جان به نکته ظریف ودقیقی اشاره کردید اگر جوابی بدهند؟؟؟؟