کد خبر: ۵۰۷۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
چالش‌ها و نگرانی‌های طرح سد تنگ سرخ شیراز بررسی شد

معاون محیط زیست فارس: سد تنگ سرخ مجوز ندارد/مجری سد: این طرح مجوز دارد/ کارشناس مرکز تحقیقات: به حال شهری که اختیارش را به دست شما داده اند بایدگریست!

در راستای اجرای سد تنگ سرخ تمام اقدامات به صورت قانونی انجام شده و در این روند خارج از مراحل قانونی اقدامی انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در روزی که مشاوران متخصصان مدیران دستگاه های اجرایی موافقان و مخالفان احداث سد تنگ سرخ شیراز دور یک میز جمع شده بودند، با بیان اینکه تثبیت ایمنی پروژه سد تنگ سرخ شیراز بسیار ضروری است، گفت: برای اجرای این سد منافع بر معایب ارجحیت داده شود

ضرورت تثبیت ایمنی پروژه سد تنگ سرخ شیراز

محمدرضا دهقان در این همایش که در سالن کنفرانس شرکت آب منطقه‌ای فارس برگزار شد، اظهار داشت: موضوع سد تنگ سرخ از بحث‌های قدیمی است که بیش از یک‌دهه در شیراز مطرح است و موافقان و مخالفانی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس خودباوری را نشأت گرفته از انقلاب اسلامی دانست و آن را مرهون خون شهیدان عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب مطالعه و اجرای سدها با خارجی‌ها بود اما از افتخارات ماست که اکنون شرکت‌های ایرانی در همه زمینه‌های مورد نیاز ورود پیدا کرده‌اند و تصمیم گیری‌ها و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در اجرا یا عدم اجرای پروژه سد تنگ سرخ باید معایب و منافع سنجیده شود، افزود: در این راستا مطالعات بسیاری صورت گرفته که به طور قطع می‌تواند در اجرای پروژه تاثیر مثبت داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با تاکید بر اینکه باید منافع ملی و منطقه‌ای را باید بر نظر خود ارجح بدانیم، خاطرنشان کرد: در این همایش مخالفان و موافقان می‌توانند نظرات خود را مطرح کنند تا در نهایت به جمع‌بندی موثری برسیم.

معاون فنی مدیرکل محیط زیست فارس: احداث سد تنگ سرخ توجیه زیست محیطی ندارد/ این سد مجوز ندارد

معاون فنی مدیرکل محیط زیست استان فارس هم در این همایش با اشاره به اینکه پروژه سد تنگ سرخ باید در کمیته‌ ارزیابی‌های زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور انجام شود، گفت: ما منتظر جواب این کمیته هستیم ضمن اینکه این جواب و پاسخگویی به معنای صدور مجوز برای اجرای سد تنگ سرخ نیست.

حمزه ولوی ضمن تصریح اینکه نباید پاسخ دادن را مجوز تلقی کرد، تاکید کرد: من طولانی شدن روند پاسخگویی کمیته را تایید نمی‌کنم و اگر کمیته مربوطه در پاسخ به ارزیابی زیست محیطی وقت تلف کرده پیگرد قانونی دارد اما در هر صورت نباید بدون مجوز ساخت سد را شروع کرد.

معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با تاکید بر اینکه دغدغه حفظ محیط زیست را داریم، اظهار داشت: احداث سد تنگ سرخ توجیه زیست محیطی ندارد. آبدار کردن رودخانه خشک، یک مسئله زیست محیطی نیست بلکه جزو سیکل طبیعی محیط زیست است و باید این سیکل را طی کند.

وی با بیان اینکه با لایروبی سطح رودخانه خشک می‌توان از بروز سیل جلوگیری کرد، گفت: تنها راه جلوگیری از جریان سیلاب در رودخانه خشک احداث سد تنگ سرخ نیست.

ولوی با بیان اینکه هوا به عنوان یک امکان نامحدود در کشور ما به معضل تبدیل شده است، ابراز داشت: امروز در تهران بزرگ امکان تنفس وجود ندارد در حالی که با اقداماتی که در شیراز انجام داده‌ایم این کلان‌شهر پاک‌ترین شهر ایران است.

وی بیان کرد: ما در محیط زیست برای استقرار یک واحد آلاینده اصرار و مقاومت بسیاری داریم که نتیجه این امر امروز پاکی هوای شیراز است.

ولوی با اشاره به محدودیت آب‌های سطحی به عنوان شکننده‌ترین اکوسیستم‌های موجود، تصریح کرد: 20 چشمه اطراف مهارلو به یک چشمه منحصر شده که این امر منجر به انقراض یک‌گونه ماهی در این منطقه خواهد شد.

وی با ابراز مخالفت با ساخت و سازهای اطراف دریاچه مهارلو بیان کرد: به دلیل محدودیت‌های محیط‌های آبی ممکن است با انجام ساخت و ساز ده‌ها گونه ماهی و آبزی از بین برود.

معاون مدیرکل محیط زیست استان فارس با اشاره به تامین حقابه‌های باغات قصرالدشت به عنوان دیگر اهداف اجرای سد تنگ سرخ، خاطرنشان کرد: نگران ایجاد حقابه‌های جدید هستیم؛ حقابه‌های باغات قصرالدشت تاکنون از کجا تامین می‌شده بهتر است از این به بعد نیز از همان‌جا تامین شود.

وی در پایان با اشاره به زباله‌هایی که در رودخانه خشک انباشت شده و توسط مجری طرح سد تنگ سرخ این موضوع در جلسه مطرح شد، افزود: جمع‌آوری زباله ارتباطی با اجرای سد تنگ سرخ ندارد و این وظیفه شهرداری است که نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام کند و وظیفه محیط زیست نظارت بر اجرای قوانین زیست محیطی است.

ولوی با بیان اینکه با رهاسازی آب در بستر رودخانه خشک در واقع آب را از دریاچه مهارلو دریغ می‌کنیم، تصریح کرد: پیشنهاد رد شدن آب از بستر بتونی برای جلوگیری از هدررفت آب با آبدار کردن رودخانه خشک که از جمله اهداف ایجاد سد مطرح شده است، تناقض دارد.

تمام اقدامات احداث سد تنگ سرخ به صورت قانونی انجام شده است

مجری سد تنگ سرخ هم در این همایش با تاکید بر کاهش اثرات سیلاب رودخانه خشک شیراز از طریق سرشاخه این سد گفت: با اجرای سد تنگ سرخ جریان دائمی در رودخانه خشک شیراز در راستای اهداف زیست محیطی ایجاد می‌شود.

مسعود پردازی با اشاره به مراحل پیدایش و انتقالات متولیان این سد اظهار داشت: در راستای اجرای سد تنگ سرخ تمام اقدامات به صورت قانونی انجام شده و در این روند خارج از مراحل قانونی اقدامی انجام نشده است.

مجری سد تنگ سرخ ضمن برشمردن اهداف این طرح بیان کرد: کاهش اثرات سیلاب رودخانه خشک از طریق سرشاخه سد تنگ سرخ، پایدارسازی حقابه باغات شهر شیراز، ایجاد جریان دائمی در رودخانه خشک در راستای اهداف زیست محیطی و ایجاد دریاچه مصنوعی در راستای توسعه پایدار کلان‌شهر شیراز از اهداف نهایی اجرای پروژه سد تنگ سرخ است.

وی افزود: در اجرای سد تنگ سرخ از نظر و دیدگاه هر مشاور متخصصی تمکین می‌کنیم.

پردازی با اشاره به تاثیر ناچیز سد تنگ سرخ بر آبدار کردن دریاچه خشک مهارلو گفت: با اجرای سد تنگ سرخ نمی‌توان انتظار فراوانی از نقش این سد در آبدار کردن دریاچه مهارلو داشت.

احداث سد تنگ سرخ در نزدیکی منطقه زلزله خیز خطرناک است

عضو هیت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی هم در این همایش گفت: نزدیکی محل بنای سد به گسل‌ها به ویژه گسل سبزه پوشان که منطقه پرخطر از نظر زلزله است، بالا آمدن کوه دراک، وجود فروچاله‌ها و لایه‌های گچی در محل احداث سد از جمله خطرات احداث این سد است.

مصباح تولید رسوب فراوان از اراضی حوزه سد را سبب پر شدن مخزن سد در کوتاه مدت عنوان کرد و برخیر از اثرات سوء سد تنگ سرخ بر دریاچه مهارلو را برشمرد و گفت: خشک شدن دریاچه مهارلو، تبدیل شدن به کانون ریزگرد و ایجاد کانون باد نمک از جمله اثرات سد تنگ سرخ است که سلامت مردم و فعالیت‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی سوالاتی از قبیل اینکه آیا مشاور در مطالعات خود به مسائلی که دغدغه تعدادی از متخصصین است، توجه داشته است؟ و حقابه تالاب مهارلو چگونه دیده شده است؟ را پرسش‌های پیش از اجرای طرح عنوان و اظهار کرد: خطر شکسته شدن سد هم پس از احداث آن وجود دارد که راه‌های مقابله با این بحران باید بررسی و ارائه شود.

احیای باغ‌های قصر دشت و دریاچه مهارلو با احداث سد تنگ سرخ

امینی، کار‌شناس محیط زیست هم از دیگر سخنرانان این همایش بود و ضمن ارزیابی اثرات زیست محیطی سد تنگ سرخ گفت: مطالعات احداث سد را از سال۸۷ شروع کردیم و بهمن سال ۸۹ ارسال گزارشات نهایی اصلاح شده ارسال شد.

وی یکی از اهداف احداث سد را کاهش ضرب سیل عنوان کرد و گفت: این طرح به این شرط در محیط زیست تایید شد که آب سد به هیچ وجه در پایین دست برداشت نشود.

امینی گفت: این سد دریاچه مهارلو را به دریاچه وسیع‌تری تبدیل می‌کند که اثرات مثبتی را روی محیط بیولوژیک دریاچه خواهد گذاشت و به احیای مهارلو کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه گسترش شیراز به نحوی است که باغداران دلشان می‌خواهد باغشان خشک شود تا بتوانند مجوز تغییر کاربری دریافت کنند و به قیمت بالایی آن را بفروشند، تصریح کرد: اکنون باغ‌های قصردشت کمبود آب دارند و به دلیل خشک شدن سفره‌های زیرزمینی چاه‌ها آب ندارند که با تامین حقابه باغ‌های قصردشت از طریق سد تنگ سرخ باغداران دیگر بهانه ندارند.

امینی با تصریح اینکه در حال حاضر هم رسوب و تبخیر آب‌های سطحی وجود دارد، گفت: احداث سد تنگ سرخ مرگ تالاب را از طریق رسوب گذاری به تاخیر می‌اندازد.

سد تنگ سرخ تا تیرماه ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد

غواصیه، مهندس مشاور طرح هم ضمن ارائه گزارش فنی با بیان اینکه سد تنگ سرخ تا مهارلو حدود ۴۶ کیلومتر فاصله دارد، گفت: قرار است در تیرماه ۹۶ پروژه به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه در ساختگاه سد، گسلی وجود ندارد، تصریح کرد: سد تنگ سرخ با نزدیک‌ترین گسل که سبزپوشان است ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

غواصیه عدم وجود نمک در لایه‌های گچی موجود در بستر سد را یکی از شانس‌های بزرگ احداث پروژه عنوان کرد و گفت: مسئله گچ تنها مسئله ما نیست و در سایر کشور‌ها هم وجود دارد.

وی تاکید کرد: سدسازی مبتنی بر موازین و آیین نامه‌های بین المللی صورت می‌گیرد.

در ادامه همایش جلسه پرسش و پاسخبرگزار شد که معین، عضو شورای شهر ضمن انتقاد از مخالفت‌های مطرح شده درخصوص ایجادسد تنگ سرخ، از مصباح هم به دلیل مطرح کردن مسائلی که در حوزه تخصصی وی نبوده انتقاد کرد.

مصباح هم خطاب به معین گفت: من از اساتید و کارشناسان حوزه‌های مختلف نقل قول کردم و باید به حال شهری که اختیارش را به دست شما داده اند گریست.

این گفتگوی مخالفان و موافقان طرح با واکنش مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس روبرو شد.

دهقان عدم تحمل یکدیگر و نداشتن سعه صدر را یکی از علل عقب ماندگی های فارس عنوان و تاکید کرد: دین ما دین اخلاق است. باید نقاط قوت اشخاص را برجسته و تقویت کرد بنابراین خواستار این هستیم که ضمن احترام به یکدیگر بحث را تخصصی ادامه دهید.

دکتر حسنی، استاد دانشگاه شیراز هم ضمن تصریح اینکه همه موافقان و مخالفان طرح طرفدار محیط زیست هستند، تصریح کرد: این پروژه معایب و مزایایی دارد که هیچکدام از آن‌ها مطلق نیست.

وی پیشنهاد داد: کمیته‌ای متشکل از نماینده‌های تمام سازمان‌های ذیربط تشکیل گردد و در این کمیته به مزایا و محاسن اجرای طرح وزن داده شود که درنهایت با توجه به وزن اثرات مثبت و منفی تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

گفتنی است در این همایش قرار بر این بود که ابراهیمی کارنامی، مدیرکل اداره محیط زیست درمورد تاثیرات سد تنگ سرخ بر حوزه زیست محیطی مهارلو سخنرانی کند که به جای وی، ولوی معاون اداره محیط زیست حضور یافت. همچنین به جای دکتر کوثر، استاد دانشگاه مصباح مقاله‌ای را درخصوص پروژه ارائه داد.

انتهای پیام/523/4


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
قانونمند
United States of America
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
1
این طرح آثار مخرب زیست محیطی دارد..مشاور این طرح با چه استدلالی می گوید این طرح سال 96 افتتاح می شود..مگر برای اجرای چنین طرحی تاییدیه محیط زیست لازم نیست..چگونه است که طرحی تاییدیه محیط زیست ندارد اما خبرافتتاح آن را اعلام می کنند.این هم از بی قانونی در این مملکت اسلامی..این طرح جز سود و منفعت برای عده ای زمین خوار جدید و شرکتهای خصوصی چیزی عاید این استان نخواهد کرد و همانند دیگر طرحها پول بیت المال را هدر می دهند..این طح نباید اجرا شود برای دلخوشی باغداران متول قصرالدشتی..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
0
بایستی انجام شود چون به قول گفتنی منافعش بر زیانش میارزد