کد خبر: ۵۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۲

درج نام شیراز در کتیبه های تخت جمشید

در بررسی کتیبه‌های تخت جمشید ارتباطات غیر مستقیمی بین شیراز و تخت جمشید وجود دارد و شاهد این ادعا کلمه شیرازش در کتیبه‌های درج شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از روزنامه سبحان،‌ پورفسور آدریانو روسی (Adriano Rossi) در همایش ویرایش جدید کتیبه‌های شاهان هخامنشی که با همکاری دانشگاه هنر شیراز برگزار شد، گفت: انواع مختلف کتیبه‌های سنگی در تخت جمشید وجود دارد که نحوه قرار گرفتن کتیبه‌ها بر روی سنگ‌ها تفاوت دارد. وی عنوان داشت عاملیت سیاسی در درج نقش کتیبه‌ها تأثیر داشته است.

روسی ضمن اشاره به اینکه اشکالات املائی کتیبه‌ها به ما کمک می‌کند که بفهمیم کاتیب یا حکاک سواد داشته است یا نه اظهار داشت: اشتباه نگارشی ممکن است در هر زمانی رخ دهد.

وی بیان داشت: اشتباهات کتیبه‌های تخت جمشید که محدود است بیشتر ظاهری و غلط های املائی است. ارتباطی بین مذهب و دین شاهان هخامنشی وجود دارد که در بررسی کتیبه ها به این نکات پی بردیم اما هنوز ابهاماتی در خصوص نوع ادیان وجود دارد.

پورفسور جیان پیترو بازیلو (Gian Pietro Basello) یکی دیگر از سخنرانان این همایش گفت: در بررسی کتیبه‌های تخت جمشید ارتباطات غیر مستقیمی بین شیراز و تخت جمشید وجود دارد و شاهد این ادعا کلمه شیرازش در کتیبه‌های درج شده است.

استاد تمام مطالعات ایران شناسی دانشگاه ناپل عنوان داشت: در برخی از کتیبه‌ها دستمزد کارگران و امکاناتی که در اختیار آنها قرار گرفته است درج شده اما در کتیبه‌های شاهی درخواست‌هایی از اجرای نقوش و طرح‌ها آمده است. پورفسور بازیلو از کشف کتیبه‌های جدیدی در کاخ خشایارشاه خبر داد و گفت: تکه هایی نیز از این کتیبه هنوز کشف نشده است و بعد از پیدا کردن تکه‌های دیگر باید آنها را کنار هم قرار دهیم تا به مفهوم کتیبه‌ها پی ببریم.

نظرات بینندگان