کد خبر: ۵۰۷۷۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
کار آفرینی جوان دارابی بدون حمایت مسئولین؛

سالی 700000 ماهی زینتی تولید می کنم اما سودش را دلالان می‌برند!

سالن های پرورش ماهی آرش امروز 1100 آکواریوم، 50 حوضچه (وان صنعتی) و حدود 50 شیشه کوچک دارد. در این کارگاه 4 نفر به طور مستقیم مشغول به تکثیر و تولید ماهی هستند و دو برادر آرش در مغازه بلوار جهاد داراب ماهی زینتی می فروشند.

به گزارش شیرازه به نقل از داراب آنلاین، شاید برای شما و مسئولین داراب هم این خبر جالب و البته باورش سخت باشد که یکی از بزرگ ترین یا شاید بزرگ ترین تکثیر کننده ماهی های زینتی استان فارس در شهر داراب فعالیت می کند و تقریبا تمامی گونه های ماهی زینتی که در کشور موجود است را تکثیر می کند.

آرش یزدانی جوان فعال و کار آفرین دارابی است که علی رغم سن و سال کم و بدون تحصیلات دانشگاهی موفق به تولید ده ها هزار ماهی زینتی در ماه شده است و از این راه خود و چند تن از دوستان و اعضای خانواده اش روزگار می گذرانند.

به اتفاق برادر و پدر آرش که در حرفه نجاری مشغول است به یکی از بزرگ ترین مراکز تکثیر ماهی های زینتی جنوب کشور واقع در بلوار امام خمینی (ره) داراب سر زدیم.

اول که نمای بیرونی سالن ها را دیدم باز هم باورش سخت بود که اینجا بزرگ ترین مرکز تکثیر ماهی زینتی است اما مشاهده آکواریوم ها  این ادعا را تایید می کرد که آرش با دست خالی دست به کاری بزرگ زده است.

دما و رطوبت هوا در سالن ها به دلیل شرایط خاص مورد نیاز جهت تکثیر و نگهداری ماهی زینتی بسیار بالا و غیر قابل تحمل بود. رطوبت هوا به حدی بود که حتی کار عکس برداری را مشکل کرده بود. لنز دوربین داراب آنلاین مرتب خیس می شد و عکس ها بی کیفیت!

ایستادن چند دقیقه ای جهت عکس برداری و تهیه گزارش در سالن ها سخت بود چه برسد به کار مداوم 10 ساعته در آنها بدون هیچ حمایتی از دولت!

آرش یزدانی جوان کار آفرین دارابی در مصاحبه با خبرنگار داراب آنلاین گفت: مدرک تحصیلی من دیپلم است و تکثیر ماهی را با 20 آکواریوم در حیاط خانه پدرم شروع کردم.بدون سرمایه و با تلاش، تعداد آکواریوم ها را به 40 عدد افزایش دادم و همزمان به فکر اجاره سالن بودم تا کارم را گسترش دهم.

این تکثیر کننده ماهی گفت: بعد از اجاره یک سالن در بلوار امام به مدت دو سال با 200 و سپس با 400 آکواریوم به تکثیر و تولید ماهی های زینتی پرداختم.

سالن های پرورش ماهی آرش امروز 1100 آکواریوم، 50 حوضچه (وان صنعتی) و حدود 50 شیشه کوچک دارد. در این کارگاه 4 نفر به طور مستقیم مشغول به تکثیر و تولید ماهی هستند و دو برادر آرش در مغازه بلوار جهاد داراب ماهی زینتی می فروشند.

ساعات کاری این کارگاه تکثیر ماهی های زینتی از 7 تا 12:30 بعد از ظهر است و بعد از ظهر ها از ساعت 3 تا 8 شب کار می کنند یعنی 10 ساعت کار طاقت فرسا در محیط 30 تا 34 درجه و رطوبت بالای 60 درصد و البته بدون بیمه و حمایت.

بارها برای مجوز اقدام کردم/ من سرمایه ندارم و سود اصلی را دلالان می برند!

وی افزود: بارها برای اخذ مجوز اقدام کرده ام اما نتیجه ای نداشته است. تا امروز هیچ مسئولی از ما حمایت نکرده اما بارها برای بازدید و عکسبرداری از سالن به اینجا آمده اند!

این کارآفرین دارابی اضافه کرد: من سرمایه ندارم و به همین دلیل مجبورم تولیداتم را به دلالان دیگر شهرستان ها بدهم در نتیجه سودی که به ما می رسد بسیار کمتر از آنها است.

وی در خصوص میزان تولید ماهی های زینتی در این کارگاه گفت: بر اساس آمار شیلات که به اینجا آمده بودند در کارگاه ما حدود 600 تا 700 هزار ماهی در سال تکثیر می شود. در جنوب کشور برخی از گونه های ماهی صرفا در داراب تکثیر می شود.

یزدانی در خصوص بازار فروش ماهی های تکثیر شده گفت: ماهی های تکثیر شده را به شهرستان های استان فارس، هرمزگان، بوشهر و اصفهان ارسال می کنیم.

آرش یزدانی، جوان کار آفرین دارابی علی رغم اصرار خبرنگار داراب آنلاین راضی به انتشار تصویرش در سایت نشد.

 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مصطفی حمامیان
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
0
سلام.من دانشجو کارشناسی شیلات هستم و علاقه ی زیادی ب رشتم و پرورش ماهی دارم.اگه امکانش هست تو این راه کمکم کنید.ممنون
میثاق
United States
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
0
سلام خسته نباشید من علاقه ی زیادی به پرورش ماهی دارم اگه ممکنه منو راهنمایی کنید لطفا ممنون از شما
مرتضی سلیمانی از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
0
سلام ارش جان خسته نباشی دادا
پشت کارتون حرف نداره
بار اول که سالنتون امدم فهمیدم که موفق میشی
واقعا ایول داری دمت گرم .یه دفعه ای پیدا کردم این سایتو.
میخامت سلام پیمان برسون.
مهدی شیرانی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
0
خدا قوت بده انشاالله مسعولین ببینند وتوجوهی هم به شما وهم به تمام جوانان بکنند امسال شما سرمایه وافتخار یک کشور است.
پویا کریمی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
0
سلام اقا ارش من دو تا اکواریوم یک متری و یک و نیم متری دارم از شمت راهنمایی میخام که پگونه و با چه ماهی شروع به پرورش کنم تو لاین با ای دی pkیا ایمیل کن ممنون
حمید رضا مهرانی
سلام آقا پویا. {البته با اجازه آقا آرش }ا گر ابتدای کار هستی میتونی با مولی معمولی یا دم شمشیری یا با گوپی شروع کنی. موفق باشی
حمید مهرانی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
0
سلام خسته نباشید. اصلاً ناراحت این نباشید که از طرف کسی حمایت نمیشید همین که با تلاش وافر به اینجا رسیدن حتماً اون اصله کاری هوای شما رو دارشته . اگر امکان داره برای مشاوره از تجربیات آقای آرش یزدانی در شهرستان عباس آباد استفاده کنم یا شماره همراه برام بفرستید زودی با شما تماس میگیرم . خدا حامیتان.
محمد ثابتی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
0
هر کی تو این کار بوده میفهمه چقدر کار تکثیر سخته واقعا دمت گرم