کد خبر: ۵۰۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۲

از مرد در قله شعر آئینی فارس تقدیر شد

ده بزرگی در حوزه شعر آئینی برترین شاعر استان فارس و در کشور جزء نخستین‌ها است. ده بزرگی همراه با خیلی دیگر از شعرا شروع کرد ولی به علت قوت، کثرت و ثبات کارهایش دیگران را وا نهاد و ماندگار شد.

مراسم پاسداشت احد ده‌بزرگی شاعر انقلابی و آیینی کشورمان عصر دیروز در سازمان رسانه‌ای قدس در ادامه سلسله برنامه‌های شب شاعر برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس؛ این مراسم که مثل همیشه با اجرای حسین قرایی دبیر این برنامه‌های برگزار شد، شروعی با یکی از اشعار ده‌بزرگی در وصف پیامبر خاتم داشت.

نخستین سخنران این برنامه خسرو آقایاری محقق ادبی و از دوستان ده‌‌بزرگی بود؛ وی در ابتدای سخنانش به ساختار شکل‌گیری هویت ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخت و اشاره‌هایی به تفاوت‌های فرمی این گونه شعری داشت.

وی درباره شخصیت ده‌بزرگی اظهار داشت: این برادر ارجمند در طی 30 سال تلاش ادبی و هنری نشان داد که ادبیات دینی و متعهد تنها در ساحت پیوند با مفهوم اهل بیت و حیات اباعبدالله(ع) اتفاق می‌افتد. هنر بزرگ احد ده‌بزرگی در 30 سال حیات ادبی و معلمی خود این بود که دست شاعران جوان و بچه‌ها را در دست اهل بیت گذاشت و یک قدم به جلو برد.

سخنران دیگر این مراسم هاشم کرنوی از شاعران کشورمان بود که از ده‌بزرگی با عنوان پدر، استاد، سرور و کسی که زندگی را به او یاد داده است یاد کرد و گفت: احد ده‌بزرگی شاعری است که در سلوک شعری به متن و سرآمد همزمان نظر داشته باشد او در مجموعه اندیشه‌اش شعر را هدف غایی نمی‌داند بلکه شاعری است که می‌خواهد با اندیشه‌های متعالی دینش را ادا کند.

وی افزود: هم‌اکنون بعضی نهادها به تولید ادبیات انقلابی و دینی روی آورده‌اند اما شاعرانی چون ده‌بزرگی در میان ما هستند که ادبیات انقلاب و آیینی را تکلیف خود می‌دانند و به عنوان یک تکلیف به آن می‌پردازند.

سخنران دیگر این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری بود؛ وی با اشاره به اینکه جمعی که برای تقدیر از ده‌بزرگی در سازمان رسانه‌ای اوج گردهم آمده‌اند به خاطر امام حسین (ع) است، گفت: اولین‌ باری که خدمت آقای ده‌بزرگی رسیدم به خاطر شب شعر عاشورایی شیراز بود و آقای فرهنگ در همان سال از دنیا رفته بود پیش از سفر به شیراز در خواب دیدم که آقای فرهنگ به استقبال ما آمد و خیلی تحویل‌مان گرفت. وقتی هم که با دوستان به شیراز رسیدیم دیدیم که آقای ده‌بزرگی با پای برهنه به فرودگاه آمده تا از مهمانان شب شعر عاشورایی استقبال کند.

*افشین علا: بزرگترین توفیق ده‌بزرگی گره حوردن نامش با امام حسین است

شاعر دیگری که در این مراسم به سخنرانی پرداخت افشین علا بود؛ این شاعر که به پاس 20 سال ارادت و دوستی با ده‌بزرگی سخن می‌گفت، اظهار داشت: بزرگترین سرمایه‌‌ای که خداوند در اختیار این عزیز قرار داده است غیر از قریحه سرشارش گره خوردن نامش با حضرت اباعبدالله است و این توفیق نصیب هر کسی نمی‌شود.

وی افزود: از کودکی با اشعار ده‌بزرگی بالیدم و بعدها توانستم در حضورش آن همه مضمون را از نزدیک ببینم و لطف شب‌های شعر عاشورای شیراز چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد و یکی از جعده‌های ثابتی است که من همواره با سر خودم را به آن رسانده‌ام.

این شاعر اظهار داشت:‌ من مشخصاً علاقه خاصی به ایشان دارم و یکی از دلایل علایق من به ایشان احترام و بزرگواری وی در حق من و مادرم است که در سفری به شیراز داشتیم و ایشان تمام وقتش را به ما اختصاص داد و من و مادرم را به تمام امکان مقدس شیراز برد.

علا اظهار داشت: من ده‌بزرگی را به استان فارس و کشور ایران تبریک می‌گویم و یکی دیگر از دلایل اردات من به ده‌بزرگی پیوند اخوتی است که با امضای خون در کربلای معلی بین ما جاری شد.

وی در پایان سخنانش شعری را درباره گریه بر مصیبت اهل بیت به ده‌بزرگی تقدیم کرد.

کافی: ده‌بزرگی مشهورترین چهره‌ ادبی استان فارس است 

غلامرضا کافی استاد ادبیات دانشگاه از دیگر سخنران مراسم بود که  در ابتدای سخنانش زندگی ده‌بزرگی را به کتابی تشبیه کرد که نمی‌توان در زمانی مختصر ورق زد و گفت:‌ شخصیت ده‌بزرگی شامل ایمان واثق، اخلاص و عمل است. او مشهورترین چهره‌ ادبی استان فارس است و هیچ یک از شاعران فارس این جایگاه او را ندارد.

وی افزود: ده بزرگی در حوزه شعر آئینی نیز برترین شاعر استان فارس و در کشور جزء نخستین‌ها است. ده بزرگی همراه با خیلی دیگر از شعرا شروع کرد ولی به علت قوت، کثرت و ثبات کارهایش دیگران را وا نهاد و ماندگار شد.

این استاد دانشگاه، جریان‌سازی در شعر آئینی، تربیت نسل شاعران جوان،‌شناخت نظری و عملی عرفان، مطالعه دینی و تسلط بر تاریخ اسلام، کثرت آثار و توان و قدرت شعری ده بزرگی را از مهمترین ویژگی‌های ادبی این شاعر خواند و گفت:‌ در بعد محتوایی نیز او شعر انقلابی، اجتماعی، تعلیمی، طنز، عارفانه، کودکانه و حتی در قالب نوحه دارد و این تسلط بسیار خوب او را به مضامین مختلف و قالب‌های متعدد شعری نشان می‌دهد.

سخنران دیگر این مراسم امیر مرزبان از شاعران کشورمان بود که خود را شاگردی دانست که نمی‌تواند وصف استادش را بخوبی بیان کند و گفت: ده‌بزرگی کسی است که من با او از سال 72 و در دوره‌های شعری دانش‌آموزی آشنا شده‌ام و او 20 سال است که مشق‌های شعر مرا خط می‌زند.

وی افزود: ده‌بزرگی در نسل‌سازی شاعران انقلاب کار بسیار بزرگی انجام داده است و مسابقات شعر و قصه دانش‌آموزی خیلی به این نسل‌سازی کمک کرد و بسیاری از شاعران موفق امروز از آن جلسات و مسابقات دانش‌آموزی بیرون آمده‌اند.

مرزبان گفت: ما از راه حاج احد به سفره با برکت اباعبدالله و شب‌های شعر عاشورا وصل شدیم و این همان گمشده‌ای است که در فضای هنری ما وجود دارد، یعنی جذب استعدادها در سنین پائین که منجر به تربیت شاعران موفق می‌شود.

سخنران دیگر این مراسم محمدامین جعفری بود که خود را نماینده تعداد کثیری از شاگردان ده بزرگی خواند که می‌خواهند به پاس سال‌ها زحمت این استاد بزرگ و دستان او بوسه بزنند.

او در سخنانش از حامد عسگری، حسین متولیان، الهام یاوری، ضیاء قاسمی، حسین جلال‌پور، بابک دولتی، مژگان دستوری، قاسم رفیعا، حمید ایران‌نژاد، محمدرضا تقی‌دخت، محمدسعید میرزایی، مریم سقلاطونی، حمید هنرجو، عباس ششامی، امیر سیاهپوش و صدها نفر از شاگردان ده‌بزرگی نام برد که امروز یادگاران او در رسانه‌ها و حوزه‌های ادبی هستند و اظهار داشت: ما دقیقا شاگردان ایشان هستیم و نه تنها شعر بلکه راه و رسم زندگی را نیز از ده‌بزرگی یاد گرفته‌ایم.

وی همچنین از دست‌اندرکاران برگزاری این تجلیل تقدیر و تشکر کرد و آن را نماز قضایی خواند که به موقع ادا شده است. و در پایان سخنانش پس از تقدیم یک شعر عاشورایی به ده‌بزرگی دست او را بوسید.

مراسم تجلیل از احد ده‌بزرگی با سخنان علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های هنری حوزه هنری پی گرفته شد.

‌قزوه: از سخنان رئیس جمهور بد برداشت کرده‌اند

قزوه این تجلیل را یک ضرورت دانست که در کنار تلاش دانشگاه‌هیان به شعر انقلاب معنا پیدا می‌کند و گفت:‌ هم‌اکنون بیش از 300 - 400 رساله دانشگاهی داریم که مشخصاً پژوهشی هستند درباره ادبیات انقلاب اسلامی.

وی در ادامه سخنانش ادبیات انقلاب را به قطار تهران - مشهد تشبیه کرد که هم‌اکنون به ایستگاه سلام رسیده و تا ایستگاه پایانی راهی ندارد، اظهار داشت: امروز متأسفانه روزگاری شده است که می‌خواهند تمام این مسیر مقدس را به عقب برگردیم و من زمزمه‌های بدی در این باره می‌شنوم و پس از سخنان رئیس جمهور محترم درباره هنر ارزشی و غیر ارزشی بعضی برداشت‌های نادرست به وجود آمده است در حالی که منظور ایشان این بوده که تمام هنر ارزشی است و ما هنر غیر ارزشی نداریم.

قزوه گفت: هم‌اکنون در آستانه برگزاری هشتمین جشنواره شعر فجر به سر می‌بریم بعضی‌ها سؤال‌های عجیبی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند این جشنواره شعری را نادیده بگیرند در حالی که شعر فجر ویترین شعر انقلاب است از ابتدا راه درستی رفته است و یک قدم برگشت به عقب نخواهیم داشت کسانی که می‌خواهند می‌توانند به این قطار سوار شوند اما کسانی که تیراژ کتاب‌شان نشان می‌دهد که با مردم نبوده‌اند نمی‌توانند به حرکت این قطار شوکه وارد کرده یا در آن خللی ایجاد کنند.

این شاعر اظهار داشت: ادبیات انقلاب اکنون به بالندگی رسیده است و کم‌کم می‌توانند به عنوان یک مکتب و سبک مستقل تثبیت شود. ما از این کوتاه نخواهیم آمد و قطعاً از آرمان‌های شعر انقلاب هم کوتاه نمی‌آییم و افرادی مانند احد ده‌بزرگی، علی انسانی، محمدعلی مجاهدی بیشترین نقش را در ثمر دادن این درخت بارور داشته‌اند کسانی که زندگی‌شان را نذر این ادبیات کرده‌اند و اگر تلاش آنها نبود به این بالندگی نمی‌رسیدیم.

احد ده‌بزرگی: هرچه دارم از برکت اباعبدالله است

سخنران پایانی این مراسم احد ده‌بزرگی بود؛ وی این مراسم را تجلیل از فرهنگ امام حسین (ع) خواند و گفت: بنده خودم را لایق این تجلیل نمی‌دانم و یقین دارم این تجلیل از خدمتکار اباعبدالله تجلیل از خود ارباب است و من هرچه دارم از برکت اباعبدالله است.

ده‌بزرگی افزود: در این برنامه باید از مادرم یاد کنم که در لحظه تولد کامم را با تربت سیدالشهدا برداشت و یادم کنم از پدرم که نامم را از قرآن برداشت و تشکر کنم از همسرم که در تمام این سال‌ها برای من وقت گذاشت.

این شاعر آیینی در ادامه برنامه از 5 فرزندش مرضیه، روح‌الله، راضیه، آمنه و عبدالله نام برد و گفت:‌به عنوان وصیت هم به فرزندانم و هم به دامادان و عروسانم میگویم که پس از من جز در خانه امام حسین (ع) و خانه صدیقه طاهر در دیگری را نزنند و باید یاد کنم از مرحوم حاج فرهنگ که 30 سال پیش ما را به عنوان خادم امام حسین (ع) قبول کرد و از مرحوم حاج سیف که در استان عتیقه‌ای بود و وقتی اسم حضرت ولی‌عصر می‌آمد تمام قد و با احترام کامل می‌ایستاد.

وی با تقدیر از فردی با نام آقای یاری گفت: اگر شعر آیینی و مسابقات شعری در آموزش و پرورش شکل درستی گرفت کلید‌ اصلی‌اش در دست یاری بود و همین همت او باعث شد که هم‌اکنون هر یک از آن بچه‌ها استاد من باشند کسانی که امروز در دانشگاه‌ها یا رسانه‌های مختلف کار می‌کنند و افتخار من هستند.

ده‌بزرگی در پایان سخنانش اظهار داشت: ما باید در زندگی تکثیر شویم و من از کودکی آرزو داشتم روزی تکثیر شوم و تمام نشوم و در تمام این سال‌ها با دو بال حرکت کردم یک بالم شب شعر عاشورای شیراز بود و بال دیگرم جلسات و مسابقات امور تربیتی استان فارس.

در پایان این مراسم ابتدا از سکینه اردشیرنژاد همسر احد ده‌بزرگی از طرف سازمان رسانه‌ای اوج تجلیل شد. سپس حوزه هنری، سازمان رسانه‌ای اوج، گلعلی بابایی، بنیاد دعبل خزایی، خبرگزاری فارس٬ مجتمع فرهنگی سرچشمه، دارالقرآن جهرم، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اجرای هدیه‌هایی از این شاعر انقلاب اسلامی تجلیل کردند.

هاشمی کرنوی نیز به نیابت از 300 شاعر از شاگردان احد ده‌بزرگی به این شاعر پیشکسوت هدیه‌ای را تقدیم کرد.

نظرات بینندگان