کد خبر: ۵۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
مدیرکل امور عشایر فارس خبر داد:

توقف 10 ساله دهکده توریستی عشایر در شیراز به دلیل فقدان سند

در فارس به 7 هزار کیلومتر ایل راه عشایری نیاز داریم که با توجه به توسعه شهرک های صنعتی و توسعه کشاورزی در نقاطی دچار مشکلاتی هستیم.
به گزارش شیرازه، احداث مجتمع  فرهنگی، توریستی و هنری عشایر کشور مصوبه سال 82 است که بعد از شروع عملیات اجرایی آن در شهر شیراز به دلیل نداشتن سند ملک، پروژه متوقف شد.

 مدیرکل امور عشایر استان فارس با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت:  برای رفع مشکل سند این دهکده توریستی در حال رایزنی با اداره کل منابع طبیعی هستیم تا این مجتمع سریع تر احداث شود.

صادق نکوئیان درخصوص اظهارتی مبنی بر تخریب در مرتع توسط چراهای دام عشایر افزود: متاسفانه این موضوع به علت ناآگاهی برخی افراد مطرح می شود در حالی که تنها 30درصد از دام ها در مراتع مربوط به عشایر و 70 درصد دام های روستاییان است؛ این در حالی است که تعداد مراتع قابل استفاده برای دام عشایر دو برابر روستابیان است اما دام های آنها نسبت به عشایر بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: آسیبی که دام روستاییان به مراتع و منابع طبیعی می زنند، نادیده گرفته می شود و باید نظرات  در این مورد کارشناسی باشد و انگشت اتهام تنها به سمت عشایر نرود.

مدیرکل عشایر استان فارس ضمن اشاره به اینکه ساماندهی و تجهیز 43 کامیون تانکر آبرسان برای تامین آب شرب و بهداشتی  به میزان 147 هزار و 600 مترمکعب، انجام گرفته است، ابراز داشت: برای رفع کامل  مشکلات آبرسانی به عشار کوچ رو به 20 تانکر آبرسانی نیاز داریم.

نیازمندی عشایر به 7 هزار کیلومتر ایل راه
نکوییان درخصوص وضعیت ایل راه ها نیز گفت: در فارس به 7 هزار کیلومتر ایل راه عشایری نیاز داریم که با توجه به توسعه شهرک های صنعتی و توسعه کشاورزی در نقاطی دچار مشکلاتی هستیم.

 وی با بیان اینکه برای تکمیل ایل راه های عشایر به 150 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم، اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر 3 هزار و 500 کیلومتر ایل راه برای عشایر ایجاد کرده ایم که به سازمان ها و دستگاههای دولتی گفته ایم از واگذاری آنها  خوداری کنند. 

مدیرکل امور عشایر فارس بیان داشت: به مناسب دهه فجر، پنج پروژه عمرانی در مناطق عشایری این استان با اعتباری افزون‌بر 13 میلیارد و 250 میلیون ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

 وی اظهار داشت: این طرح‌ها شامل بزرگ‌ترین گلخانه در کانون اسکان منطقه عشایر قره بس شهرستان ممسنی با اشتغالزایی70 نفر، آغاز عملیات اجرایی ساخت اماکن مسکونی، سایت اسکان 12 برکه در لارستان، راه‌گشایی دو کیلومتر در منطقه رستم، احداث حمام خورشیدی در سروستان و لارستان از جمله این پروژه‌ها است که در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

 مدیرکل امور عشایر استان فارس با اشاره به فعالیت‌های 100 روزه این اداره کل در سال‌جاری افزود: پیگیری و تصویب اعتبارات ملی، استانی و 2درصد نفت و گاز به میزان 105 میلیارد ریال، راهگشایی 60 کیلومتر مناطق عشایری، مرمت و نگهداری 250 کیلومتر راه‌های عشایری، احداث شبکه برق به طول سه کیلومتر، تکمیل و به هنگام‌رسانی برنامه‌های راهبردی و ساماندهی عشایر استان فارس در افق 1414 از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

 نکوئیان بیان داشت: پرداخت بدهی‌های بیمه‌ای200 نفر از کارکنان اداره کل عشایر فارس تا 10 سال سابقه کار به اداره کل بیمه تامین اجتماعی این استان به مبلغ 17 میلیارد ریال، تهیه گزارش اجمالی مکان‌یابی کانون‌های اسکان و معرفی به بنیاد مسکن، اجرای طرح زنجیره‌ای تولید گوشت قرمز، با همکاری اتحادیه تعاونی عشایر به مبلغ 23 میلیارد ریال، اعطای 12 میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌دار برای 170 خانوار عشایری، کشت زعفران در دو منطقه آب باریک و دشت ارژن به میزان یک هکتار از دیگر فعالیت‌های 100 روزه این اداره کل بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه عشایر فارس 12/5 درصد از عشایر کل کشور را تشکیل می دهند، اظهار داشت: این جامعه 3/5 درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهند. مدیرکل عشایر فارس عنوان کرد: عشایر استان با تولید سالانه 57 هزار مترمربع انواع صنایع  معادل 44 درصد صنایع دستی را تولید و به کشورهای مختلف صادر می کنند. همچنین معادل 25 درصد گوشت تولیدی استان توسط دام عشایر تامین می شود.
نظرات بینندگان