کد خبر: ۵۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
استان فارس میزبان مسابقات سراسری قرآن کریم

«شیراز» از اول اسفند «دروازه قرآن» کشور می‌شود

فرمانده سپاه فجر استان فارس برگزاري مسابقات سراسري قرآن کریم در شيراز را بزرگترین رویداد فرهنگی استان فارس دانست و از اصحاب رسانه خواستار شد که زمینه ماندگاري اين واقعه را فراهم كنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم پایگاه تحلیلی - خبری شیرازه، غلامحسین غیب‌پرور در نشست خبري مسابقات سراسری قرآن کریم که با حضور مسئولین و اصحاب رسانه در سپاه فجر فارس برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری مسابقات سراسری قرآنی، یک حادثه نیست بلکه یک واقعه است که باید ماندگار شود.

وی با بیان اینکه در استان فارس اولین حکومت دینی در زمان آل بویه ایجاد شد، خاطرنشان کرد: تاريخ گواه دينداري و ولايت‌مداري مردم فارس و شيراز است و از همین رو حکومت طاغوت شیراز و فارس را برای استحاله دینی انتخاب کرد چرا که اگر در این دیار مقدس این اتفاق می‌افتاد، لاجرم در همه ایران استحاله دینی محقق می‌شد.

غیب‌پرور با یادآوری اینکه در زمان طاغوت عده‌ای غیرفارسی با برپایی جشنی در فارس بر پیشانی فارسی‌ها مهر داغی زدند که به آسانی پاک نمی‌شود، گفت: با انجام اقداماتی نظیر برگزاری مسابقات قرآنی می‌توان آن لکه ننگین را محو کرد.

فرمانده سپاه فجر فارس میزبانی این استان را در مسابقات سراسری قرآن توفیق الهی دانست و افزود: شایسته است تمام کسانی که در این راه قدمی برمی‌دارند با نیت وارد این عرصه شده و قصد قربت کنند.

غیب‌پرور عنوان کرد: اگر نسبت به قرآن کریم اقبال نشان ندهیم، غفلت نابخشودنی مرتکب شد‌ه‌ایم بنابراین هر کسی در تکریم قرآن کریم و ترویج تعالیم آن باید همت کند.

وي ادامه داد: در گذشته نه چندان دور در شیراز 11 مرجع تقلید صاحب رساله وجود داشته است و وجود امامزادگان واجب‌التکریم که در خط اول آن‌ها حضرت احمدبن موسی(ع) قرار دارد خود بیانگر اهمیت جایگاه این شهر مقدس است.

غیب‌پرور افزود: دیار مقدس شیراز به تنهایی بیش از 5 هزار شهید تقدیم کرد و در سه نوبت میزبان قدوم ولی فقیه بوده است.

وی، دشمنان را به دو دسته تقسیم و تصريح کرد: یک دسته کسانی هستند که در زمره و جمعیت مسلمانان عالم نیستند و شمشیر را از رو بسته‌اند که مواجه با آن‌ها آسان‌تر است اما بخش دوم مسلمان‌نماها و وهابیون هستند که به اسم قرآن جنایت و توطئه می‌کنند و این وظیفه ماست که به دل‌های مستعد دنیا و بشر امروز واقعیت قرآن را معرفی کنیم.

غیب‌پرور برگزاری مسابقات قرآنی را مهم‌ترین کار فرهنگی و فرصتی دانست که باید قدر آن را دانست و تصریح کرد: به عنوان یک شهروند، مسلمان و یک پاسدار ساده نسبت به برخی کارهای فرهنگی که جز آبروریزی چیزی نیست، نقد جدی دارم.

فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه مجموعه سپاه و بسیج استان مفتخر است که همکاری همه‌جانبه‌ای در برگزاری مسابقات قرآن کریم داشته باشد، گفت: مطمئن هستم مردم ما دلهایشان پاک است و به قرآن کریم فطرتا لبیک گفته‌اند و مسابقات قرآنی برای مردم غیور و دیندار ما فرصتی است که نسبت به قرآن، پیامبر و اهل‌بیت ایشان ابراز محبت کنند.

مراسم افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن کریم اول اسفند برگزار می‌شود

دبیر سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن هم در این نشست خبری اعلام کرد: این مسابقات در 13 نوبت برگزار می‌شود که مراسم افتتاحیه پنج‌شنبه، یکم اسفند‌ از ساعت 14:30 در تالار حافظ و مراسم اختتامیه آن در روز سه‌شنبه، ششم اسفند‌ در همان مکان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سید‌ اسماعیل حسینی‌مقدم اظهار کرد: متسابقان از تاریخ اول اسفند‌ وارد شیراز می‌شوند و مکان پذیرش متسابقان بانو هتل بزرگ شیراز و متسابقان آقا نیز هتل پرسپولیس است. این مسابقات با حمایت تمام نهادها و پیگیری آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه و حمایت استاندار فارس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسابقات در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود، افزود: در مرحله استانی 127 هزار نفر در فارس در این مسابقات شرکت کردند که نسبت به سال قبل از افزایش بسیار چشمگیری برخوردار بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار کرد: سال گذشته میزان شرکت‌کنندگان در این مرحله در فارس 22 هزار نفر بود که در راستای تحقق تدبیر مقام معظم رهبری که ما باید زمینه مشارکت هر چه بیشتر اهالی قرآن را فراهم کنیم، بحمدالله این تعداد رشد چشمگیری داشت و همان باعث شد که توجه ویژه‌ای از جانب اهالی قرآن برای میزبانی فارس در این مسابقات در مرحله کشوری ایجاد شود.

وی با یادآوری اینکه ستاد عالی این مسابقات در شیراز تشکیل شد، گفت: در این مسابقات مسئولیت کمیته مدعوین و نیروهای مسلح بر‌عهده سپاه فجر، کمیته تبلیغات بر‌عهده شهرداری شیراز، محافل قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی، نمایشگاه‌ها به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانون به‌عهده امور بانوان و خانواده استانداری فارس نهاده شده است.

حجت‌ا‌لاسلام حسینی‌مقدم عنوان کرد: در کمیته محافل قرآنی 150 محفل انس با قرآن تدارک دیده شده است که بناست 30 محفل آن با حضور قاریان مصری و بین‌المللی، 35 محفل ویژه بانوان و بقیه محافل در سطوح درجه یک و دو در سطح مساجد، مدارس، بقاع متبرکه و دانشگاه‌ها برگزار شود.

دبیر برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ابراز کرد: در حاشیه این مسابقات نمایشگاه ارائه محصولات قرآنی با 60 غرفه برپا می‌شود و در کمیته بانوان نیز به‌دلیل اینکه نصف متسابقان را بانوان تشکیل می‌دهند برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیقی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان و آقایان به‌صورت مجزا و در تاریخ‌ها و مکان‌های متفاوتی برگزار می‌شد اما امسال ما جهت برگزاری همزمان این دو با یکدیگر در شیراز اعلام آمادگی کردیم.

حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم در پایان با بیان اینکه بیش از 35 کمیته برای این مسابقات تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که بتوانیم برای ترویج فرهنگ قرآن کریم و برای اینکه این استان تبدیل به قطب قرآنی شود، گامی برداریم.

برپایی نمایشگاه قرآنی با 60 غرفه

مدير كل ارشاد اسلامي فارس هم در این نشست خبری گفت: در آستانه برگزاري مسابقات سراسري قرآن كريم، نمايشگاه قرآني با60 غرفه در محوطه مقابل تالار حافظ از 28 بهمن ماه در شيراز برپا خواهد شد.

احمد همتي‌ با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات سراسری قرآن، آزمونی است که توانمندی‌های فارس را در ابعاد مختلف به‌منصه ظهور بگذاریم، گفت: شیراز با داشتن 60 مؤسسه قرآنی شایستگی میزبانی این مسابقات را دارد.

مسئول کمیته نمایشگاه‌های مسابقه سراسري قرآن فارس گفت: در اين نمایشگاه ارائه نرم‌افزارها، هنرها و محصولات قرآنی و غرفه‌ای جهت مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی با همکاری حوزه‌های علمیه وجود دارد ضمن اینکه 50 مؤسسه قرآنی فعال نیز در این نمایشگاه دارای غرفه هستند.

وی از رونمایی آثار هنری در حوزه معرق‌کاری با محوریت قرآن خبر داد و خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه از قرآن کتابت‌ شده توسط استاد محمدرضا نعمتی، هنرمند خوشنویس شیرازی رونمایی می‌شود.

همتی از احتمال حضور ده‌نمکی و حامد زمانی در ایام برگزاری مسابقات در شیراز خبر داد و از رسانه‌ها و مطبوعات خواستار شد که اخبار برگزاری مسابقات قرآنی را به صورت مطلوب پوشش دهند.

پیش‌بینی حضور 2هزار و 500 نفری مردم در مراسم قرآنی

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز هم در این نشست خبری اظهار داشت: مسابقات سراسری قرآن کریم در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود.

سرهنگ حمیدرضا گرامی خاطرنشان کرد: نزدیک به 150 محفل انس با قرآن در حاشیه برگزاری مسابقات و 13 برنامه در تالار حافظ و سالن مرکز اسناد پیش‌بینی شده است.

وی با پیش‌بینی اینکه در هر برنامه‌ای از این مسابقات، به‌صورت میانگین 2 هزار و 500 نفر از اقشار مختلف مردم حضور می‌یابند، خبر داد: نمایشگاهی نیز در حاشیه مسابقات پیش‌بینی شده است.

گرامی در پایان گفت: با توجه به قله بودن فارس امید داریم که این استان به جایگاه کانون فعالیت‌های قرآنی و قطب قرآنی که مد نظر شورای فرهنگ عمومی فارس و نماینده ولی فقیه در این استان است، برسد.

مدیرکل سازمان تبلیغات فارس هم اظهار کرد: کمیته محافل متشکل از نیروهای مسلح، نهادهای فرهنگی، دارالقران ‌ها، ادارات و ارگان‌های استان است. ‌اکثر محافل قرآنی در محل ادارات، بقاع متبرکه، مساجد و مراکر آموزشی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ولی‌الله محمودی‌نژاد گفت: برگزاری 150 محل قرآنی در سطح استان پیش‌بینی شده که 95 محفل در شیراز و مابقی در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

نصب تابلوهای تبلیغاتی مسابقات سراسری قرآن کریم

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز هم با تاکید بر اینکه مهمترین کار فرهنگی فعالیت قرآنی است، گفت: توفیق برگزاری مسابقات قرآن، فرصتی است که باید مانند شب قدر آن را قدر دانست.

حجت‌الاسلام علی سقاچی با اعلام اینکه نصب تابلوهای تبلیغاتی این دوره از مسابقات از امروز آغاز شده است، گفت: نظافت و پاکسازی در معابر، برگزاری تورهای گردشگری و فراهم نمودن وسیله رفت و آمد بر عهده شهرداری شیراز در این دوره از مسابقات است.

مدیرکل امور بانوان استانداری فارس هم بیان کرد: تمام مشاورین امور بانوان در امور اجرایی این مسابقات همکاری لازم را دارند.

سیده معصومه دستغیب گفت: مجموعاً 24 کلاس آموزشی همزمان با برگزاری این مسابقات در رشته‌های قرائت، حفظ، ترتیب و تفسیر برگزار می‌شود.

وی افزود: 35 محفل قرآنی با حضور 10 بانوی قاری و حافظ ممتاز از 27 بهمن‌ماه تا ششم اسفندماه برگزار می‌شود.

در پایان این نشست خبری مقرر گردید کمیته رسانه با مسئولیت بسیج رسانه استان فارس هم تشکیل شود.

نظرات بینندگان