کد خبر: ۵۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

«باران» شیراز در برج آزادی بارید

برج آزادی در روزهای اول و دوم برگزاری جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه‌های مختلف موسیقی از جمله مهر، باران، هم نوازان فاخته و ردیف بوده است.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، در 24 بهمن نخستین شب از بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی مهر از استان مرکزی و گروه موسیقی «باران» از شیراز در بخش رقابتی در سالن اصلی برج آزادی به رقابت با دیگر گروه‌ها پرداختند.

کنسرت گروه موسیقی «مهر» استان مرکزی به سرپرستی امیر کزازی مجد و خوانندگی مرتضی فراهانی در نخستین شب از بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در بخش رقابتی این جشنواره در سالن اصلی برج آزادی اجرا شد.

امیر کزازی مجد، انگیزه اصلی تشکیل گروه مهر را حفظ اصالت موسیقی فاخر کشور در عین نوآوری دانست و گفت: جشنواره فجر امسال از لحاظ فنی و سالن اجرا رضایت بخش بوده و باعث خوشحالی و افتخار ماست که قطعات خود را در برج آزادی نواختیم.

گروه موسیقی مهر استان مرکزی تا کنون بیش از 25 اجرا در سال گذشته در استان مرکزی داشته است و از سبک استاد طاهر زاده و شجریان پیروی می کند.

باران شیراز در برج آزادی بارید

گروه موسیقی «باران» شیراز به سرپرستی امیر حسین دادور و خوانندگی مهران شمونایی در نخستین شب از بخش رقابتی بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر قطعات صنم، ساز و آواز، چهار مضراب، تصنیف شوشتری، ارغوان و باران را در سالن اصلی برج آزادی نواخت.

گروه موسیقی باران فعالیت خود را در موسیقی سنتی از سال 1386 آغاز کرده و این نخستین بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند.

امیر حسین دادور در این خصوص گفت: بسیار خوشحال کننده است که در اولین حضور خود در جشنواره موسیقی، در برج آزادی روی صحنه رفتیم.

وی در خصوص قطعات اجرا شده افزود: آهنگسازی تمام قطعات را خودم و ارسلان گل مکانی بر عهده داشتیم و اشعار آن ها را نیز از میان آثار شاعرانی چون مولانا، خیام، سعدی، شفیعی کدکنی و مهدی اخوان ثالث برگزیده ایم.

جزئیاتی از دومین شب جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی

در تاریخ 25 بهمن دومین شب از بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر  بخش رقابتی در برج آزادی برگزار شد. در این شب نیز دو گروه همنوازان فاخته و ردیف اجرای خود را در سالن اصلی روی صحنه بردند.

کنسرت گروه موسیقی «همنوازان فاخته» به سرپرستی خشایار پارسا و خوانندگی علی زند وکیلی در دومین شب از بخش رقابتی بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن اصلی برج آزادی اجرا شد.

پارسا به سابقه گروه همنوازان فاخته اشاره کرد و گفت: این گروه در سال 1386 پایه گذاری شد و اولین بار است که در جشنواره موسیقی شرکت می‌کند و انگیزه اصلی اعضای آن رسیدن به یک روح مشترک اجرایی در قالب موسیقی دستگاهی ایران است.

گروه همنوازان که از شهر تنکابن به بخش رقابتی این دوره از جشنواره راه پیدا کرده، در اجرای خود قطعات هفت ضربه همایون، تصنیف ز گریه، ضربی اصفهان، ساز و آواز، تصنیف جور زمان و ضربی شوق را نواخت.

کنسرت گروه موسیقی ردیف در برج آزادی

کنسرت گروه موسیقی «ردیف» به سرپرستی و آهنگسازی محمد صانعی و خوانندگی دانیال معمارنژاد در دومین شب از بخش رقابتی بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن اصلی برج آزادی اجرا شد.

این گروه از سال 1388 فعالیت خود را موسیقی سنتی ایران آغاز کرده و تاکنون اجراهای متعددی را روی صحنه برده است.

صانعی 18 سال است که در عرصه موسیقی سنتی فعالیت حرفه دارد و سازهای اصلی او تار و سه تار هستند. گروه ردیف نیز برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

گروه ردیف که در شهر کاشان شکل گرفته، قطعاتی را از جمله سلانه، ماهی حیران، رقصان، آواز نوا و ... را با اشعاری از صائب تبریزی، مولانا، محمد صانعی و عارف قزوینی در کنسرت خود اجرا کرد.

نظرات بینندگان