کد خبر: ۵۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۲

مديريت حوزه‌هاي علميه فارس: 70 درصد مساجد و مدارس فارس فاقد روحانی فعال هستند

هم‌اينك در سطح استان فارس تنها حدود يك هزار و 500 روحاني حضور و فعاليت دارند و به ازای هر هزار نفر تنها یک روحانی فعال داریم.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام محمد رحيمي‌صادق، روز گذشته در نشست خبري با بيان اينكه هم‌اينك 54 حوزه علميه در سطح استان فارس فعال است، گفت: خوشبختانه طي سه‌سال گذشته، با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، فارس در موضوع فعاليت‌ حوزه‌هاي علميه در كشور جايگاهي مناسب كسب كرده است.
وي اضافه كرد: اكنون حدود 5 هزار طلبه در مدارس علميه سراسر فارس مشغول به تحصيل هستند اما با توجه به نيازهاي روبه رشد فرهنگي، بايد زمينه رشد هرچه بيشتر اين مراكز علمي و ديني را فراهم كنيم.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: امسال ظرفيت براي پذيرش 540 متقاضي ديپلم، 840 متقاضي سيكل و 185 متقاضي داراي تحصيلات عاليه دانشگاهي در حوزه‌هاي علميه فراهم شده است.
حجت‌الاسلام رحيمي‌صادق افزود: ثبت‌نام از متقاضيان از ابتداي بهمن‌ماه آغاز شده و تا 25 اسفند ادامه خواهد داشت و متقاضيان روز 29 فروردين‌ماه در آزمون كتبي شركت مي‌كنند و در صورت قبولي در اين مرحله و گذراندن مراحل بعدي که شامل مصاحبه حضوری و تحقیق است، مي‌توانند به تحصيل در حوزه‌هاي علميه مفتخر شوند.
وي با يادآوري اينكه بعد از انقلاب اسلامي متاسفانه حضور و فعاليت حوزه‌هاي علميه در استان فارس، پررنگ نبوده است، گفت: طي 4 سال اخير و با ايجاد مركز حوزه علميه و شوراي حوزه‌هاي علميه در فارس، تلاش شد اين نقيصه جبران شود و به‌ یاری خدا هم‌اينك بسترها براي ايجاد و توسعه مراكز حوزه‌هاي علميه فراهم است.
رحيمي‌صادق با بيان اينكه كمبود روحاني در سطح فارس مشهود است،‌ گفت: براساس استانداردها، به ازاي هر هزار نفر جمعيت 15 روحاني فعال نياز است اما هم‌اينك در سطح استان فارس تنها حدود يك هزار و 500 روحاني حضور و فعاليت دارند و به ازای هر هزار نفر تنها یک روحانی فعال داریم.
وي با اشاره به اينكه، تمايل به حضور و تحصيل در مدارس علميه هنوز مطلوبيت كافي را ندارد، گفت: برخي خانواده‌ها گمان مي‌كنند طلبه پس از فراغت از تحصيل، شغل مناسبي نخواهد داشت، يا فكر مي‌كنند زمينه تحصيل در رشته‌ها و مباحث مختلف وجود ندارد، حال آنكه براي تمام فارغ‌التحصيلان حوزه‌هاي علميه بسته به توانمندي و ظرفيت‌هاي علمي فرد شغل مناسب وجود دارد و هم اينكه يك طلبه مي‌تواند در رشته‌ها و شاخه‌هاي مختلف تحصيلي، تا مقاطع عاليه، تحصيلات را ادامه دهد.
وی بااشاره به برپايي كلاس‌هاي خارج به شكل ويدئوكنفرانسي و آنلاین، در شيراز و بهره‌بردن از محضر اساتيدي همچون آيت‌ا...سبحاني و آيت‌ا... مكارم‌شيرازي، گفت: امروز خوشبختانه استان فارس بين استان‌هاي كشور در مباحثي نظير پژوهش، تعدد آثار پژوهشي، تعداد اساتيد شاغل در حوزه‌هاي علميه و فعاليت در مسائل خانواده، ورزش طلاب و موضوعات آموزشي، جايگاه اول تا سوم را دارد.
وي از حضور و فعاليت بيش از 600 استاد در حوزه‌هاي علميه سراسر فارس خبر داد و گفت: امروز در فارس هيچ اقدام فرهنگي انجام نمي‌شود مگر با مشورت مركز مديريت حوزه‌هاي علميه.
حجت‌الاسلام رحيمي‌صادق در عين‌حال كمبود روحاني را موجب ناتواني اين مركز در پاسخگويي به نياز مساجد و مدارس به امام جماعت و روحاني فعال دانست و گفت: اكنون توان پاسخگويي به نياز 70 درصد از مدارس به امام جماعت را نداريم.
رئيس مركز مديريت حوزه‌هاي علميه فارس همچنين گفت: هم‌اينك بالغ بر 70 درصد مساجد موجود در سطح شهرستان‌هاي استان فارس، فاقد روحاني فعال و مستقر هستند.

وي همچنین از راه‌اندازي قريب‌الوقوع مدرسه قرآني حوزه و ستاد تفسير در فارس خبرداد و گفت: اگر رسانه‌ها همراهي بيشتري با مركز مديريت حوزه‌هاي علميه داشته باشند مي‌تواند خلاء حضور و فعاليت روحانيون را با پذيرش متقاضيان تحصيل در مدارس علميه، در آينده جبران كرد.


نظرات بینندگان