کد خبر: ۵۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۲

دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران تأسيس و مراسم 13 آبان لغو شود

متأسفانه برخی مشاوران در ایران و در آمریکا، مذاکرات هسته‌ای اخیر را پایلوت و پیش‌زمینه‌اي برای رسیدن به روابط گسترده‌تر بین دو کشور فرض کرده‌اند؛ مسئله‌ای که توسط مردم و نظام نفی می‌شود.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، چندی پیش، دکتر «حسن روحانی» در حاشیه اجلاس جهانی اقتصادی «داووس» در سوئیس، طی مصاحبه با «شبکه تلویزیونی RTS سوئیس» در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر امکان بازگشایی مجدد سفارت آمریکا در ایران گفته بود: «هیچ دشمنی تا ابد پایدار نمی ماند! همچنین هیچ دوستی نیز ابدی نیست ... ایران در واقع، دست دوستی و صلح به سوی همه کشورهای دنیا دراز کرده و خواهان روابطی دوستانه و خوب با همه کشوهاست.»[1]

ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

روحانی، بازگشایی سفارت آمریکا در ایران را محتمل دانست


ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

یک مقام وزارت خارجه ایران در چهارم تیرماه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که

اگر درخواست تأسیس نمایندگی آمریکا در تهران رسماً تحویل ایران شود، ایران آن را بررسی می‌کند


دیروز، «پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور» وابسته به «اندیشکده شورای آتلانتیک» - وابسته به ناتو - در گزارشی به قلم تحلیل‌گر ارشد آمریکایی، «باربارا اسلاوین»؛ توصیه تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران را مورد بررسی گذاشت. «اسلاوین» نوشت: « از زمان بحران گروگانگیری 1979 - 1981 میلادی، هیچ دیپلمات مستقر آمریکایی در ایران حضور نداشته است اما زمان می‌تواند، به تدریج به بازگرداندن آمریکایی‌ها به ایران، با توجه به پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات هسته ‌ی ایران و موفقیت‌های خارق‌العاده در ارتباطات سطح بالا بین مقامات ایران - آمریکا؛ منجر شود.

دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران تأسيس و مراسم 13 آبان لغو شود

باربارا اسلاوين، بارها به تهران سفر کرده است


مقامات رسمی در دولت «اوباما» می‌گویند که اولویت خود را در نهایی‌کردن توافق هسته‌ای جامع با ایران گذاشته‌اند؛ اما اقدامات گسترده‌تر دیپلماتیک هم می‌تواند به دنبالش بیاید ... «جان لیمبرت» یکی از دیپلمات‌های گروگان در 444 روز، موافق است که ایران باید متعهد به حفظ امنیت پرسنل دیپلماتیک و اموال دیپلماتیک باشد. او همچنین، به «المانیتور» گفت که ایران باید به مراسم بزرگداشت سالانه تسخیر سفارت در 4 نوامبر 1979 میلادی را متوقف کند و همچنین، شعارهای ضد آمریکایی را محدود کند و به به بحث برای جبران خسارت‌های گروگان‌ها و خانواده‌های آنان؛ اقدام کند»[2].


ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

المانیتور، ارگان سایبری ناتو،  لزوم تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران را بررسی کرد

چیزی شبیه آنچه «اسلاوین» در پاراگراف اول تحلیل اخیرش نوشته، اینکه مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به ایجاد روابط دیپلماتیک گسترده‌تر منجر شود از زبان، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری؛ «حسام الدین آشنا» نیز شنیده شده است. «آشنا» - عضو هیئت همراه رئیس جمهور در سفر به نیویورک - می‌گوید: «الآن توپ در زمین طرف آمریکایی است، چون طرف ایرانی میگوید، ما مسئله هسته‌ای ایران را می‌گذاریم روی میز؛ (برای آنکه) ببینیم شما با این چطور برخورد میکنید؛ تا راجع به بقیه مسائل صحبت کنیم»[3].


ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

حسام‌الدین آشنا می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان پایلوت و زمینه‌ساز بحث درباره دیگر ادعاهای آمریکاست

آیا برنامه موشکی یا مسائل داخلی مانند وضعیت محکومان فتنه نیز مشمول بحث‌های دیگر می‌شود؟


بنابر این، متأسفانه برخی از مقامات در ایران و در آمریکا، مذاکرات هسته‌ای اخیر را به عنوان یک پایلوت و پیش‌زمینه برای رسیدن به روابط گسترده‌تر بین دو کشور فرض کرده‌اند؛ مسئله‌ای که بارها از طرف رهبری معظم انقلاب اسلامی و عموم مردم نفی شده است.

در این راستا، رهبری انقلاب اسلامی قویاً تأکید کرده‌اند که مذاکرات باید در حوزه پرونده هسته‌ای محدود بماند. این در حالی است که مقامات ارشد در «وزارت خارجه آمریکا» از «وندی شرمن» گرفته تا سخنگو و خود «جان کری» در دو ماهه اخیر، اظهارات تعجب‌برانگیز و مداخله‌آمیزی درباره دیگر مسائل مانند برنامه موشکی ایران، وضعیت سران فتنه در ایران و ... ایراد کرده‌اند که مع الأسف با سکوت دستگاه خارجی کشورمان روبرو شده است.

مردم و افکار عمومی در ایران، در راهپیمایی امسال در 22 بهمن ماه (سالگرد انقلاب اسلامی) با شعارهایی که دادند و با افزایش حضورشان که حتی رئیس جمهوری نیز طی نطقش در «میدان آزادی» به آن صحه گذاشت؛ اثبات کردند که منظورشان از حمایت از مذاکرات هسته‌ای به معنای وادادگی برای ایجاد رابطه با شیطان بزرگ نیست. اگر این مسئله از سوی برخی مقامات فراموش شده است، لازم است که به آنها یادآوری شود و ترمز "بازی با کبریت" زودتر توسط مجلس کشیده شود.

پیش از این، محافل خبری جهانی بارها و بارها طی یک‌ساله اخیر از مراودات پنهانی بین مقامات ایران و آمریکا و مخصوصاً گرم‌تر شدن آن در دوره مدیریتی دولت جدید؛ خبر داده بودند.

برای نمونه، نشریه «گلوب اند میل» (چاپ کانادا) در گزارشی به متن «جلسه استماع سنا»، برای احراز صلاحیت یک مشاور «اوباما» جهت انتصاب در یک پست مهم در «وزارت خارجه آمریکا» پرداخت. بر این اساس، «پونیت تالوار» - مشاور ارشد اوباما در امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا- در «جلسه استماع سنا» در پاسخ به پرسش سناتورها درباره مذاکرات مخفیانه با ایران؛ ادعا کرده بود که دو بار با یک تیم ایرانی در «عمان»، طی تابستان ۲۰۱۲ و مارس ۲۰۱۳ م. ملاقات کرده است.

ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

از پونیت تالوار به عنوان یک عنصر کلیدی در مذاکرات ادعایی مخفیانه میان ایران و آمریکا یاد می‌شود

مذاکراتی که ادعا می‌شود از دو سال پیش و در دولت احمدی‌نژاد شروع شد اما در دولت فعلی گرم‌تر شده است


او براي ادعاي خود که هرگز از سوي مسؤولان ايران تأييد نشد، جزئيات ديگري هم ذکر کرده و مدعي شد که این مذاکرات، تنها پس از روی کارآمدن "رئیس‌جمهور میانه‌رو" «حسن روحانی» رو به گرمی گذاشته و به «کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا» گفت: «ما پس از آن شاهد شتاب گرفتن مذاکرات دو جانبه با ایران بودیم. روشن است که این مذاکرات دوجانبه، تنها بر روی موضوع هسته اي متمرکز بود و نه هیج چیز دیگر و این مذاکرات؛ سپس با مذاکرات ایران و «5+1»، در هم آمیخته شد»[4].



[1] «امکان بازگشایی سفارت آمریکا وجود دارد»- «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق» به نقل از «خبرگزاری ریانووستی روسیه» (نسخه فارسی)- 3/11/1392

[2] «Study recommends US interests section in Tehran»- By Barbara Slavin- «Al-Monitor»- 18Feb, 2014

[3] «برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای ج.ا» با حضور «حسام الدین آشنا» (مشاور فرهنگی رئیس جمهوری)- 9/7/1392

[4] «جزئيات ادعاي مذاکرات دوجانبه آمريکا با ايران در مدت اخير»- «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق» به نقل از «نشریه گلوب اند میل»- 23/9/1392


نظرات بینندگان