کد خبر: ۵۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
سعید جلیلی؛

لزوم تکرار مدل دفاع مقدس در عرصه رسانه‌ای/ هر وبلاگ یک سنگر است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر وبلاگ و سایتی یک سنگر است که می‌تواند کنار یکدیگر قدرت بزرگی ایجاد کند و موفقیت‌های بزرگی را رقم بزند.

دکتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز چهارشنبه در نخستین جشنواره بین‌المللی فعالان فضای مجازی که با عنوان «مقاومت و بیداری» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک نرم‌افزار مطرح بوده است، اظهار داشت: ما اگر بخواهیم این مسیر را به شکل صحیح دنبال کنیم باید بر روی این نکته تفاهم داشته باشیم.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس؛ جلیلی ادامه داد: ما در 35 سال گذشته این تجربه را داشته‌ایم که انقلاب اسلامی به عنوان یک نرم‌افزار توانسته به تولید قدرت، امنیت، پیشرفت و مقاومت بپردازد و در عین حال از غنا و قوت خوبی نیز برخوردار باشد.
 
 
بر پایه خبری که فارس منتشر کرده است، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری این نکته که دشمنان انقلاب اسلامی از روز اول به دنبال ایجاد چالش برای انقلاب اسلامی بوده‌اند و نمی‌خواستند چنین نرم‌افزاری ظهور کند، تصریح کرد: بنابراین آنها در این مسیر از هر سخت‌افزاری از جمله حمایت از شاه تا کمک به صدام دریغ نکردند اما انقلاب اسلامی در مقابل آنها مقاومت و پیشرفت کرد.
 
وی تأکید کرد: اگر انقلاب اسلامی توانسته است به مدد این نرم‌افزار آن موفقیت‌های بزرگ را به دست آورد به مدد همان نرم‌افزار خواهد توانست در حوزه‌های دیگر نیز موفق باشد.
 
جلیلی مزیت نسبی انقلاب اسلامی را در قدرت مقهور کردن قدرت‌های سخت‌افزاری دانست و گفت:‌ انقلاب اسلامی به مدد همین نگاه توانسته است موفقیت‌های زیادی را رقم بزند اما با این وجود برخی خواسته‌اند که مانع این پیشرفته‌ها شوند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اگر بخواهیم اراده برخورداری از آزادی یا اندیشه‌ای را داشته باشیم با موانع و مزاحمت‌هایی روبه‌رو می شویم، گفت: چنین ساختاری در سطح بین‌الملل شکل گرفته است که در مسیر استقلال، آزادی و اراده ملت‌‌ها مانع ایجاد می‌کند.
 
 
وی در همین زمینه به انحصارطلبی کشورهای سلطه در زمینه‌های گوناگون از جمله حوزه سیاسی ، اقتصادی و سلاح‌های هسته‌ای اشاره کرد و یادآور شد: آنها به خود اجازه می‌دهند که برخی کشورها را تحریم کنند و این ناشی از یک منطق استکباری قدیمی است.
 
جلیلی با تأکید براینکه همین انحصارطلبی در عرصه اطلاع‌رسانی و رسانه نیز وجود دارد، به مثالی در این زمینه پرداخت و افزود: اگر ما به تاریخ 11 سپتامبر اشاره کنیم به صورت بدیهی حادثه نیویورک در اذهان تداعی می‌شود اما اگر به خاطره روز 7 تیر سال 66 بپردازیم شاید برخی ندادند که چه اتفاقی در این روز افتاد در حالی که هزاران نفر از مردم سردشت در این روز مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند بنابراین انسان‌ها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
 
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سکوت شورای امنیت در کشته شدن یک میلیون از مردم رواندا تنها در طول 3 ماه خاطرنشان کرد: در حال حاضر نابرابری رسانه‌ای در افریقای مرکزی که به کشتار مسلمانان روی آورده‌اند نیز دیده می‌شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه نکته که ممکن است شکل انحصار در حوزه رسانه متفاوت باشد، گفت: ممکن است فضایی ایجاد شود که افراد از داشتن رسانه خوشحال باشند اما عملاً صدای آنها به جای نرسد و در همین زمینه می‌توان به سفر برخی خاخام‌های ضدصهیونیستی به تهران اشاره کرد که پس از بازگشت به نیویورک علی‌رغم برگزاری نشست خبری اجازه پوشش وسیع رسانه‌ای به آنها داده نشد.
 
جلیلی با بیان اینکه وقتی که یک قدرت نرم‌افزاری در مواجهه با قدرت‌های سخت‌افزاری و جنگ‌افزاری برتری خود را نشان داده است بدون شک در عرصه نرم‌افزاری نیز می‌تواند آنها را مقهور کند، تأکید کرد: یکی از این عرصه‌ها فضای مجازی است و حماسه 8 سال دفاع مقدس می‌تواند در این عرصه تکرار شود اما باید مبتنی بر همین سازوکار جبهه‌ای باشد. از این‌رو می‌توان گفت هر وبلاگ و سایتی یک سنگر است که می‌تواند کنار یکدیگر قدرت بزرگی ایجاد کند و موفقیت‌های بزرگی را رقم بزند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین این عرصه‌‌ها حوزه اقتصاد است و باید با سازوکاری مناسب طوری در این عرصه عمل کرد که بتوان حماسه خلق کرد.
 
وی با اشاره به اینکه انقلاب حضرت امام با رسانه نوارها شکل گرفت، یادآور شد: امروز نباید اجازه داد که وقتی از سردشت و رواندا صحبت می‌شود کسی آنها را نشناسد و همه فقط 11 سپتامبر را بشناسند.
 
جلیلی با تأکید براینکه مقاومت و پیشرفت انقلاب اسلامی برای دشمنان نگران‌کننده بوده است، یادآور شد:‌ این حماسه و قدرت نرم‌افزاری باید در عرصه اقتصاد نیز حضور یابد چرا که اقتصاد مقاومتی یک تحول نرم‌افزاری و فرهنگی در عرصه فرهنگ عمومی، مدیریت و فرهنگ سیاسی و اقتصادی است که می‌تواند ظرفیت‌ها را شناسایی و از آنها استفاده کند لذا یکی از حوزه‌هایی که می‌توانید در این زمینه کمک‌کننده باشد عرصه فضای مجازی است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:  شناسایی و استفاده از ظرفیت‌ها به صورت مطلوب می‌تواند به عنوان یک الگو مطرح شود که قابلیت تکثیر داشته باشد؛ همانطور که مدل آزادسازی خرمشهر در آزادسازی جنوب لبنان و جنگ 33 روزه به کار گرفته شد از این‌رو ما می‌توانیم با مقاومت توأم با پیشرفت موفقیت خود را به همه جهان نشان دهیم.
 
 
در پایان این همایش از برندگان نخستین جشنواره بین‌المللی فعالان مجازی توسط سعید جلیلی تقدیر شد.
نظرات بینندگان