کد خبر: ۵۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه و حوزه‌ها به جایی نرسیده/ نقطه ضعف روحانیت این است که می‌خواهیم وظیفه ما را حکومت انجام دهد

باقی ماندن فرق ضاله با مبانی غلط در جامعه برخورد چماقی با این فرقه است نه برخورد منطقی.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در دومین روز برگزاری اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این اجلاسیه می‌تواند به مدرسین و حوزه‌های علمیه در رفع مشکلات مدد رساند و با کنار هم قرار دادن افکار و اندیشه‌های بالنده راهکارهای مناسب ارائه شود.

آیت‌الله سیدرضا تقوی حوزه‌های علمیه را به عنوان کارخانه عظیم انسان‌سازی‌ توصیف کرد و گفت: باید از این حوزه‌ها کتاب و حرف تازه و فکر تولید شود.

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای حوزه‌های علمیه که رهبر معظم انقلاب آن را با تدابیر گوناگون بیان فرموده‌اند موضوع نواندیشی دینی است،‌ افزود: نواندیشی دینی به معنای عرضه اندیشه‌های نو در حوزه معارف دینی است و در ابعاد مختلف باید دنبال شود.

آیت‌الله تقوی با تأکید بر اینکه نواندیشی در حوزه‌های علمیه باید در ابعاد مختلف همچون محتوا، رویکرد، قالب، روش و شکل صورت گیرد، افزود: نواندیشی در محتوا به معنای ارائه افکار جدید و تولید مفاهیم و نظرات بدیع است که تا حدود زیادی به نظریه‌پردازان بستگی دارد و باید آن‌ها را تقویت کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه امام خمینی(ره) نظریه ولایت فقیه را به دنیا ارائه کرد، گفت: اکنون نگاه حوزه مسئله محور است و فقه ما بیشتر بر اثر مسئله شکل می‌گیرد در حالی که به نظریه نیاز داریم و اگر بخواهیم جامعه را بر اساس فقه حکومتی اداره کنیم، باید از مسئله محوری به نظریه پردازی رسید.

کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه و حوزه‌ها به جایی نرسیده است

وی با بیان اینکه برای عرضه نواندیشی در محتوا به مفهوم‌سازی نیازمندیم، تصریح کرد: امام خمینی (ره) مفاهیم جدیدی مانند اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را وارد ادبیات جامعه کردند. مقام معظم رهبری نیز به نواندیشی در محتوا کمک شایانی کرده‌اند و واژه‌هایی مانند تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، اقتصاد مقاومتی ارائه کردند که هر کدام موجی را در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور لازمه نواندیشی در محتوا را برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دانست و گفت: تاکنون کرسی‌های آزاد اندیشی نه در دانشگاه و نه در حوزه‌ها به جایی نرسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی ضمن بیان اینکه حوزه برای ارائه اندیشه‌های نوین به متفکر نیازمند است تا در عرصه‌های مختلف مفهوم سازی کند، شرایط برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را برشمرد و افزود: لازمه به وجود آمدن کرسی‌های آزاد اندیشی ایجاد فضای تخصصی مناسب برای نقد و انتقاد، حضور شخصیت‌ها با افکار و آراء مختلف در کرسی‌های آزاد اندیشی، افزایش سطح و آستانه تحمل افراد و متکی به فکر بودن است.

وی با بیان اینکه اگر از موضع قدرت با اندیشه‌های جدید برخورد شود نتیجه‌اش ضعف فکر جامعه است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند «ما خیال کردیم با طرد و احیانا تکفیر می توانیم ریشه فکر غلط را از جامعه برکنیم در حالی که این خطاست.»

از نقاط ضعف حوزه و روحانیت این است که می‌خواهیم وظیفه ما را حکومت انجام دهد

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه دلیل باقی ماندن فرق ضاله با مبانی غلط در جامعه برخورد چماقی با این فرقه است نه برخورد منطقی، تصریح کرد: از نقاط ضعف حوزه و روحانیت این است که می‌خواهیم وظیفه ما را حکومت انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با تاکید بر اینکه نباید نشست و منتظر ماند که دستی از عالم قدرت بیرون آید و مشکلات را حل کند، گفت: حکومت وظیفه دارد برای سالم‌سازی جامعه با مظاهر فساد برخورد قهری کند. حوزویان نباید به این مسئله دل‌خوش کنند که مثلاً‌ حکومت سایت یا نشریه‌ای را بسته است؛‌ درست است که حکومت به وظیفه خود عمل کرده است اما از اینجا به بعد وظیفه حوزه و اهل دانش است تا ریشه‌های فساد را از جامعه برکند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه به نواندیشی و تنوع در رویکرد نیازمندیم، اظهار کرد: رویکرد غالب در حوزه‌ها رویکرد فقهی و اصولی است در حالی که ما می‌توانیم از رویکردهای دیگر مانند رویکرد تفسیری، کلامی و فلسفی در حوزه‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به نواندیشی در روش ابراز کرد: حوزه باید روش‌های موجود در دنیا را برای تولید معرفت بشناسد تا با بومی کردن آن‌ها بتواند به خوبی از آن‌ها استفاده کند.

مهم‌ترین ابزار پاسخ به همجمه‌های فرهنگی و حملات دشمن، پاسخ فکر به فکر است

آیت‌الله تقوی به نواندیشی در قالب و شکل اشاره و اظهار کرد: تا کنون برای عرضه معارف دینی از قالب‌های سنتی مانند خطابه، تبلیغ چهره به چهره استفاده می شده است اما باید از ابزارهای نوین مانند رسانه، هنر و ادبیات هم در این زمینه بهره برد.

وی با بیان اینکه امروز که مکان‌ها و زمان‌ها به هم نزدیک شده هیچ خبری از دید مردم و جوانان پنهان نمی‌ماند، خاطر­­نشان کرد: مهم‌ترین ابزار پاسخ به همجمه‌های فرهنگی و حملات دشمن، پاسخ فکر به فکر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه حضور در شبکه های اجتماعی اینترنتی نیز لازم است و فرهنگ خاص اینترنتی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه نباید در تولید اندیشه‌های جدید منفعلانه عمل کند بلکه باید نواندیشی فعال را پیشه خود کند.

وی با اشاره به 20 مطالبه اساسی مقام معظم رهبری از حوزه پیشنهاد داد که در هر کدام از این اجلاسیه‌ها یک مطالبه ایشان به بحث و بررسی گذاشته و راهکارهای عملیاتی شدن آن ارائه شود.

نظرات بینندگان