کد خبر: ۵۲۵۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۲

مدیرکل بهزیستی فارس در «زنگ حساب شیرازه»؛آمار دختران خیابانی محرمانه است

مدیرکل بهزیستی فارس به سوالات شما در سومین زنگ حساب شیرازه به صورت کتبی پاسخ داده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه؛ سومین زنگ حساب شیرازه که برای مدیرکل بهزیستی فارس به صدا درآمده بود حالا با پاسخ‌های عبدالحمید کشاورز مواجه شده است تا این زنگ حساب هم رو به اتمام باشد. البته نکته قابل ذکر که این زنگ حساب را با دو زنگ حساب دیگر متفاوت می‌کند، کتبی بودن پاسخ‌های مدیرکل بهزیستی است. اگرچه طبق هماهنگی‌های به‌عمل آمده، خبرنگار شیرازه برای شنیدن پاسخ‌های شفاهی کشاورز به سوالات شما مخاطبان محترم به بهزیستی مراجعه کرد اما بنا به دلیل ضیق وقت و مشغله‌های مدیرکل، پاسخ‌ها به صورت کتبی ارائه شد. از این منظر، ادبیات، کمی رسمی است.

آماده سازی معابر شهری برای عبور معلولان از حد شعار تجاوز نکرده است، چقدر این مضوع را پیگیری کرده و چه کسانی مانع اجرای آن هستند؟

این سازمان براساس وظیفه ذاتی خود مبنی بر فراهم نمودن شرایط و بستری برای زندگی معلولان خصوصاً مبلمان شهری اقدامات عدیده ای را انجام داده است؛ حتی به جهت حساسیت و ضرورت موضوع مشاورینی از معلولین عزیز با مجوز شهردار محترم در کلیه مناطق شهرداری فعالیت می‌نمایند. دفتر فنی سازمان نیز این موضوع را به جد دنبال نمود که به لطف خداوند بخش‌های زیادی از سطح شهر اقدامات خوبی انجام گرفته است. شایان ذکر است که صدور پایان کار بخش زیادی از اماکن و صد درصد فضاهای اداری منوط و مشروط بر رعایت موضوع بهسازی و مناسب سازی معابر و ساختمان‌ها می باشد منتها در این خصوص دستگاه‌های دیگر نیز می بایست همکاری بیشتری را لحاظ نمائید.

برای تحت پوشش قرار گرفتن در سازمان بهزیستی چه شرایطی باید داشت؟

الف: معلولین با هر نوع معلولیتی طبق تشخیص کمیسیون پزشکی تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند و از خدمات مستمر و غیر مستمر سازمان بهره مند می گردند اما براساس دستورالعمل‌های ابلاغی شرایط و میزان برقراری هزینه نگهداری، درمان، مستمری، یارانه و ... متفاوت است.

ب: در مورد زنان بی سرپرست، بدسرپرست و افراد از کار افتاده نیز دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی فرآیند خدمت را تعریف نموده که غالباً از خدمات مستمر و غیرمستمر با توجه به میزان آسیب پذیری و تا مرحله باز توانی حمایت می گردند (هزینه تحصیل، درمان، ازدواج و ...)

چرا سایت nc نام مرا که سال‌ها در روستا مهدها زحمت می کشم، ثبت نمی کند؟ در رابطه با بیمه‌ام چکار کنم؟

سایت NC در مدت زمانی باز بوده و کاربران عزیز ملزم به ورود اطلاعات خود بوده اند. چنانچه در روستایی اطلاعاتی به هر دلیلی وارد نگردیده مراتب را جهت اقدام به سازمان ارسال دارند. چون روستا مهدها غیردولتی هستند سازمان هیچ گونه تعهدی نسبت به آن ندارد.

پرونده بهزیستی در سازمان بازرسی به کجا کشید؟

با توجه به اینکه سازمان محترم بازرسی به عنوان یک دستگاه نظارتی در دستگاه‌های دولتی ورود پیدا می کند و این روند در همه دستگاه‌ها و سنوات مختلف انجام می گیرد و این یک فرایند معمول و طبیعی است لذا این اداره کل نسبت به ایرادات و سوالات سازمان بازرسی پاسخ‌های خود را به صورت مکتوب، مستدل و مستند اعلام نموده است.

یارانه معلولانی که جز خدا ندارند کجا هزینه می شود؟ این تذهبون؟

یارانه معلولین براساس دستور العمل‌های مربوطه و تأمین اعتبار از طریق بهزیستی کشور ابلاغ و به مراکزی که وظیفه نگهداری آنان را به عهده دارند پرداخت می شود. چنانچه نکته ابهام و شبهه‌ای برای شما وجود دارد خواهشمند است به صورت مصداقی جهت پیگیری به این اداره کل اعلام نمائید.

سلام بعضی از مدیران بهزیستی شهرستان ها سال‌هاست که عوض نشدند و بعضا سابقه مدیریتی 10 ساله را دارند آیا وقت آن نشده از کسانی دیگر استفاده شود تا تفکر دیگری در بهزیستی شهرستان‌ها رقم بخورد و فضای بهتری در کنار کار برای مددجویان اتفاق بیافتد؟

با توجه به اینکه مدیر در هر دستگاهی آموزش های لازم را طی نموده و برای آموزش آنان هزینه گردیده تا زمانی که در ارائه خدمت صادقانه انجام وظیفه می نمایند دلیلی برای تعویض آنان وجود ندارد. از طرفی بازنشستگی بخشی از این سرمایه‌های اجتماعی (مدیران و پرسنل) و از طرفی عدم مجوز به کارگیری نیرو به دستگاه‌های دولتی امکان جابه‌جایی مدیران را برای دستگاه با مشکل مواجه نموده اما در صورتی که مدیری از توانایی لازم برخوردار نبوده یا در انجام رسالت خود تعلل نماید، هیچ دلیلی برای ابقاء ایشان وجود نداشته و ندارد اما تفکر ساری و جاری در بهزیستی تفکر خدمت بی منت به جامعه هدف است.

چرا در بهزیستی مرودشت افرادی که واجد شرایط پوشش هستند را قبول نمی کنند چون پارتی ندارند اما بعضی ها واجد شرایط هم نیستند اما دارند هزینه می گیرند؟چرا یک مرکز درمانی در مرودشت نیست که از معلولان نگهداری کند؟ اگر هست به ما معرفی کنید تا بریم ببینیم!

این موضوع نمی تواند صحت داشته باشد، ملاک احراز شرایط استحقاق جزء وظایف ماست و در منشور اخلاقی پرسنل بهزیستی واژه‌ای به نام پارتی بازی وجود ندارد. در حال حاضر 5 مرکز روزانه و شبانه روزی در شهر مرودشت و سیدان ارائه خدمت می نمایند. (مرکز آوا- مرکز قمر بنی هاشم- مرکز ماه بنی هاشم- مرکز خیبر- ویزیت در منزل)

چرا نظارتی بر نحوه عملکرد مهدکودک های زیر نظر بهزیستی نمی شود. بچه دسته گلمون رو با عشق این که حافظ قرآن بشه و 4 تا چیز خوب یاد بگیره فرستادیم، رقاص تحویل دادن! رفتم اونجا خانم مربی با هفت قلم آرایش و و قر و فر اومده می بینم با تاپ و ساپورت جلوی مستخدم اونجا رژه می ره و بچه ها هی صدا می زنن خاله ستاره!

نقش نظارتی بهزیستی بر مهدکودک به شکل مدون انجام می پذیرد و هیچکدام از مهدهای کودک تحت حمایت بهزیستی موضوعی تحت عنوان آموزش رقص نداشته و چنانچه موردی از مهدکودک دارای مجوز از بهزیستی را سراغ دارید؛ جهت پیگیری، بررسی و اقدام معرفی نمائید.

ارتباط شما با کمیته امداد در چه حد است؟ آیا شما با کمیته امداد در تعامل هستید یا رقیب؟ بودجه بهزیستی از چه محلی تامین می‌شود؟

تعامل مثبت وجود دارد اما هر دستگاهی شرح وظایف خاص خود را دارد. بودجه بهزیستی از اعتبارات استان، کشور و مشارکت‌های مردمی تأمین می گردد.

لطفا بگویید شما چرا اینقدر از نماینده‌ها می‌ترسید؟

متأسفم برای پیش داوری و اظهارنظر نابه‌حق برخی افراد که تعامل و همکاری دو سویه را با نمایندگان مردم بدین شرح عنوان می دارند.

آقای کشاورز مصاحبه های شما بیشتر منفی است. امروزه هم برخی از روزنامه های شیراز مدیری که منفی می‌گوید خبرش را کار می کنند ...

ما به جهت نوع افراد تحت مراوده هرگز منفی نگفته و نخواهیم گفت و شایسته است و معتقدیم چنانچه مدیری منفی گرا باشد؛ طرد شود نه اینکه مصاحبه‌اش افزایش یابد.

جوانان تی اس که تحت حمایت هستند تا کی باید در مظلومیت باشند، مددکاران چکار کردند؟

این اداره کل براساس دستورالعمل‌های صادره و وظایف محوله وظیفه خود می‌داند در راستای ارائه خدمت به افراد مذکور اقدام نمایند کما اینکه تاکنون نیز در صورت مراجعه و تشکیل سوابق از هیچگونه کمکی دریغ ننموده‌ایم.

آقای کشاورز تا کی ما معلولین و بیماران حسی حرکتی شعارهای بهزیستی را در رسانه‌ها دنبال کنیم؟

معتقدیم معلولین غالباً انسان‌های توانمندی هستند که براساس توانایی، دانش، کارایی، خرد و ظرفیت‌های موجود باید به صورت فعال در جامعه حضور داشته و مطالبه گر حقوق خود طبق مقررات باشند و آنچه در رسانه اعلام می گردد براساس قوانین، مقررات و امکانات موجود اعلام و ضمانت اجرایی دارد.

کی میز ریاست را به مدیران جوان می دهید؟ آیا دیگر وقت خدمت به مددجویان نرسیده؟ لطفا میز خدمت را به مدیران جوان بدهید؟

عزل و نصب هرگونه مدیر ملزم به قوانین و مقرراتی است که از طریق مراجع مافوق و ذیصلاح انجام می پذیرد. در حال حاضر 80 درصد مدیران بهزیستی بیمه 10 تا 20 سال سابقه خدمت داشته و حدود 20 درصد از مدیران با تجربه ای هستند که جوانان از آنان تجربه می آموزند و رسالت سازمان بر این است که بستر پرورش مدیران خلاق و کارآمد را مهیا نماید.

برای بی خانمان ها در شیراز که اکثرا هم غیربومی هستند چه کار می کنید؟

ما در قبال مددجویان و معلولین دارای شرایط با توجه به ظرفیت و امکانات موجود، پاسخگو هستیم و این اداره کل در زمینه ساخت مسکن برای نیازمندان و مددجویان توفیقات خوبی داشته که همه آنها مستند موجود است.

شرایط متقاضی شدن برای فرزندخواندگی چیست؟

دستورالعمل متقاضیان فرزند خواندگی براساس اهمیت و حساسیت موضوع یکی از موارد مورد توجه بوده که به شکل مطلق اعمال می گردد به جهت موارد شرعی و حقوقی.

حقوق و مزایای خود را اعلام کنید.

یک میلیون و نیم .... جزء پاکیزترین‌ها.

بهزیستی درخصوص اشتغال‌آفرینی برای زنان معلول و سرپرست خانواده چه کرده است؟ ما که چیزی را شاهد نبودیم، حداقل خود من با سنگ‌اندازی مسئولین دو سال تو صف بودم.

از آنجا که بحث توانمندسازی یکی از اولویت‌های سازمان بهزیستی می باشد این اداره کل نیز به تبع آن فرصت هایی را برای زنان سرپرست خانوار در غالب گروه‌های همیار، اشتغال در مشاغل خانگی و ... را به وجود آورده و جزو استان‌های پیشرو در این زمینه می باشد که مستندات لازم در حوزه تخصصی مربوطه موجود می‌باشد.

آماری از زنان و دختران خیابانی در شیراز بدهید تا مردم بدانند، دور شدن از معنویات چه بر سر مردم این شهر آورده است.

با توجه به حساس بودن این فعالیت از عنوان نمودن یا رسانه‌ای نمودن آن معذوریم اما در این خصوص این اداره کل با همکاری نهادها و ارگان‌های مرتبط در حال خدمت‌رسانی به این قشر می‌باشد. شایان ذکر است که آموزه‌های دینی و مفاهیم ارزشمند قرآن همیشه برای همه و در همه اعصار مفید و اعجاز انگیز بوده است. معتقدیم از زمان شروع و فعالسازی فعالیت اورژانس اجتماعی در سطح استان هم شاهد کاهش آمار در زمینه های مختلف آسیب ها و هم شاهد پیشگیری در زمینه رشد آن‌ها بوده ایم.

آماری از اورژانس اجتماعی و کارهایی که به این اورژانس مربوط است بفرمایید.

در اورژانس اجتماعی همانگونه که از نامش پیداست همه اقدامات اولیه و اورژانس در زمینه آسیب‌های اجتماعی را به صورت تلفنی، حضوری، مشاوره ای و ... انجام می دهد. لازم بذکر است که خودروی سیار این اداره کل در محله‌های آسیب خیز همیشه آماده خدمت بوده و این آمادگی را دارد که با همکاری عامه مردم و متخصصین در زمینه سلامت اجتماعی و کاهش بزهکاری‌های اجتماعی اقدام نماید.

چند درصد مردم شیراز و فارس تحت پوشش بهزیستی هستند؟ چقدر به مستمری‌بگیران پرداخت می کنید؟ مستمری مددجویان بهزیستی چقدر افزایش می یابد؟ بیمه زنان سرپرست زنان خانه دار چی شد؟

نزدیک به نیم میلیون نفر از مردم فارس به صورت مستقیم و غیرمستقیم (مستمر و غیرمستمر) از خدمات مختلف بهزیستی بهره‌مند می باشند. این آمار به جز آمار مهدهای کودک و خدمات مشاوره ای کاهش خلاق و ... می باشد. فرآیند افزایش مستمری جزو اختیارات بهزیستی کشور و براساس منابع اعتباری دولت می باشد. در زمینه بیمه زنان خانه دار، دو هزار و 700 زن سرپرست خانوار شهری و سه هزار و 400 زن روستایی و عشایری تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

آقای مدیرکل بهزیستی به نظر من اغلب مراکز ترک اعتیاد فقط به دنبال منافع خودشان هستند و اصلا اعتقاد و ایمان به ریشه کنی اعتیاد یا حداقل درمان آن ندارند. لطفا بفرمایید نظارت بهزیستی بر روی این مراکز چگونه است و آیا تاکنون آماری گرفته شده که تاکنون چند درصد از افرادی که به این مراکز مراجعه کرده اند دوباره بازگشت به اعتیاد نداشته اند؟

این نظر شخص جنابعالی بوده و قابل احترام اما فلسفه تأسیس و صدور مجوز این مراکز صرفاً کمک به درمان اعتیاد، سالم‌سازی جامعه و تحکیم بنیان خانواده است و این اداره کل به طور مدون و مرتب با داشتن کارشناسان مجرب بر فعالیت های این مراکز نظارت داشته ضمن آنکه این فعالیت بین بخشی است و بازگشت مجدد درصدی از افراد به دام اعتیاد طبیعی است.

آقا این چه کاریه که شماها به سر محله ما آوردین؟ چرا هر چی معتاد و دزد هست رو جمع کردین یه جا؟ اون دی آی سی زنانتون که واقعا شرم آور هست... لطفا کاملا نقش و تاثیر اینگونه مراکز در درمان یا کاهش اعتیاد را توضیح بدهید که ببینیم ارزش به فساد کشیدن و ناامن کردن و غیربهداشتی کردن محله ما را دارد یا نه؟ لطفا آسیب‌های فراوانی که این مراکز ایجاد کرده اند را ببینید و بررسی کنید.

نقش DIC یا مراکز گذری در کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد است. در حقیقت پیشگیری نوع سوم را انجام می‌دهد. این مراکز جهت معتادین پرخطر است؛ یعنی معتادینی که به صورت تزریقی یا به صورت مشترک از آمپول‌ها جهت تزریق استفاده می کنند و این خود باعث شیوع بیماری‌های واگیردار مانند ایدز و هپاتیت خواهد شد. این مراکز در زمینه‌های گوناگون ارائه خدمات می نماید از جمله ارائه سرنگ یک بار مصرف، جمع آوری سرنگ‌های آلوده و انهدام آنان در جعبه های ایمنی و به صورت بهداشتی و همچنین ارائه خدمات آموزشی به معتادینی که به آن مراکز مراجعه می نمایند و در نهایت سوق دادن آن‌ها به سمت مراکز ترک اعتیاد جهت ترک و بهبودی اعتیاد. اعتقاد ما این است که نه تنها آسیب را افزایش نداده بلکه در زمینه کاهش آسیب و سلامت جامعه از جمله پیشگیری از بیماری‌های ایدز و هپاتیت کمک نموده است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمدرضا
-
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
1
جناب آقاي كشاورزنظارت بيشتري بر روي مهدكودك هاي غرب شيراز داشته باشيد.پوشش مربي هاوآموزش دادن آنها كاملا غربي است و از تعاليم اسلام فاصله گرفته اند.چگونه خانم دستغيب مجوز 3 مهد كودك در معالي آباد گرفته است؟