کد خبر: ۵۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
شیرازه گزارش می دهد: «اقتصاد مقاومتی به زبان ساده-3»

بازار چادر مشکی ایران در قرق مافیای سیاه و برادان چشم بادامی‌شان!

باید با تاسف گفت، زنان ایرانی آن‌چه بر سر می‌کنند، نه تولید داخل که توسط چشم‌بادامی‌ها ساخته و با قدرت مافیایی چند نفر وارد ایران می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه؛ اگرچه چندین قرن است که لباس ملی زنان ایرانی، چادر مشکی است اما باید با تاسف گفت، زنان ایرانی آن‌چه بر سر می‌کنند، نه تولید داخل که توسط چشم‌بادامی‌ها ساخته می‌شود. بارها و بارها به این مسئله اشاره شده که چرا باید این‌چنین باشد. اما مشکل کجاست؟ آیا ایران توان تولید چادر مشکی برای دختران و زنان خود را ندارد یا باید به دنبال دست‌های پشت پرده مافیا بود؟

آیا عدم توان داخلی مانع تولید چادر مشکی است؟

گفته می شود برای تولید چادر مشکی به مواد خاصی به نام «دیپ شیپ» نیاز است که قابلیت تولید آن‌ها در ایران وجود نداشته و باید از کشورهایی مانند ژاپن و کره‌ جنوبی وارد شوند. این ماده عمق مشکی را در پارچه چادر مشکی ایجاد می‌کند. البته واردات دیپ شیپ بار هزینه‌ای زیادی برای تولیدکنندگان ندارد، اما نقش کلیدی از نظر تکنیکی و کیفیتی در تولید چادر مشکی را ایفا می کند. در عین حال واردات مواد اولیه برای تولید چادر مشکی با ضایعات تولید نیز همراه است که این امر تولید چادر مشکی را در ایران دور از صرفه اقتصادی می کند. همچنین نبود دستگاه‌های به‌روز و تکنولوژی مناسب نیز در این میان قابل توجه است چرا که پارچه چادری مشکی به ظرافت زیاد و نخ مرغوب و رنگ ثابت نیاز دارد و تولیدات کارخانه‌های فعال در این زمینه به دلیل نداشتن کیفیت و دوام با استقبال روبه‌رو نشد؛ این مشکل البته در صورت وجود اراده‌ای محکم برای خودکفا شدن در تولید پارچه چادر مشکی و جلوگیری از خروج سالانه‌‌ میلیون‌ها دلار به خارج کشور، کاملا قابل حل است. بر این اساس باید مشکل را در جایی دیگر جستجو کرد.

بازار ایران در قرق چشم بادامی‌ها

این روزها بازار كشور در دست چادرهاي كره اي ، اندونزیایی ، ژاپني و چند كشور ديگر قراردارد . عمده بازار پارچه چادر مشکی ایران از طریق واردات محصولات تولیدی شرق آسیا تامین می‌شود. بیش از 50 مارک چادر مشکی در کشور وجود دارد، که دفاتر پذیرش سفارش کارخانجات ژاپنی و کره‌ای به طور مستقیم در دوبی مستقر بوده و نماینده این کشورها برای قبول سفارش در آنجا فعالیت می کنند. بنا بر آمارهای ارائه شده از سوی مسئولین ساليانه نیاز داخلی حدود 200 ميليون متر مربع است که چیزی نزدیک به 40 ميليون متر مربع آن واردات رسمي بوده و مابقی به واردات غير رسمي و قاچاق اين كالا به داخل كشور مربوط می شود.

مافیایی سیاهِ چادر مشکی!

اگرچه بالا پايين رفتن تعرفه هاي واردات ، قاچاق فراوان و واردات چمداني از جمله مهمترين عوامل عدم توليد چادر مشكي در داخل کشور شناخته می شوند، اما قطعا مهم‌ترین مشکل در مسیر تولید چادر ملی در داخل، سود هنگفت واردات این چادر است که باعث شده تا مافیای واردات چادر مشکی، به هیچ‌وجه از منافع شخصی‌اش نگذرد. گفته می شود سفارش چاد ر در ژاپن و واردات آن به کشور در دست وچند نفر خاص است که شاید به تعداد انگشت‌های دو دست نرسد اما سود نجومی عاید این افراد می‌کند و موجب خروج مبلغ بالایی از ارز کشور از این طریق می‌شود. در این خصوص، مدير كل وقت دفتر نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه واردات پارچه مشكي با هزينه‌اي حدود هر متر يك و نيم تا دو دلار تمام مي شود اما با 3 برابر تا ده برابر قيمت در بازار كشور به فروش مي‌رسد در یک افشاگری جالب توجه در برنامه ثریا، از سود هاي 300 تا 1000 درصدي واردکنندگان چادر مشکی در ایران خبر داد!

چه اقداماتی صورت گرفته است؟

اسلام پناه مدير كل وقت دفتر نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت 91 در خصوص اينكه چه زماني مردم شاهد استفاده از چادر مشكي ايراني خواهند بود گفت: 19 ميليون يورو براي ايجاد كارخانه چادر مشكي در شهر كرد تخصيص داده شده است كه در فرآيند قرار داد و نيز ورود ماشين آلات به داخل است و در استان يزد نيز هيات وزيران دراواخر سال 89 مصوبه اي داشت تا براي حمايت ويژه از ايجاد كارخانه چادر مشكي در اردكان يزد خط اعتباری توسط بانك مركزي گشوده شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران قادر به تولید چادر مشکی مرغوب هست یا خیر، خاطرنشان کرد: "امروز جمهوري اسلامي به عنوان بزرگترين توليد كننده نخ فيلامنت ابريشم در خاورميانه فعال است كه اين نخ ماده اوليه بهترين نوع چادر مشكي با تكنولوژي فعلي است. نعمت‌الله مردانی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در دولت یازدهم هم با اشاره به پیگیری‌هایی که در راستای حمایت از تولید پارچه چادر مشکی در کشور انجام شده است، گفته: تولید پارچه چادر مشکی طی سالیان گذشته در اولویت سرمایه‌گذاری و حمایت‌های این وزارتخانه بوده است و تمامی متقاضیان جهت تولید این محصول صنعتی- فرهنگی در چارچوب ضوابط مربوطه از حمایت‌های لازم برخوردار می‌شوند. اگرچه هم‌چنان وعده‌های مسئولین برای نزدیک شدن به خودکفایی در تولید چادر مشکی هنوز محقق نشده است اما به نظر می‌رسد چند سالی است که اراده قوی‌تری از گذشته برای تحقق این مهم در عرصه اجرایی کشور دیده می‌شود تا در نهایت با تولید چادر مشکی به میزان کافی، علاوه بر ممانعت از خروج ارز از کشور، شرایط برای اشغال‌زایی نیز فراهم شود.

نظرات بینندگان