کد خبر: ۵۲۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
مدیر کل محیط زیست فارس:

برخی مسئولین از پروژه هایی دفاع می‌کنند که حیوانات نادر استان را نابود می کند

محیط زیست ارث نیست بلکه امانتی است که متعلق به نسلهای آینده است بنابر این نباید اجازه دهیم این نعمات الهی، دستخوش برخی تصمیمات غیرمنطقی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس گفت: در این استان ظرفیت و بستر مناسب فرهنگی برای حفاظت از حیات وحش مهیا است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در مراسم بزرگداشت روز حیات وحش اظهار داشت: مردم با فرهنگ فارس در این زمینه کمکهای شایانی با این اداره کل داشته اند به حدی که تعدادی از شکارچیان استان با کنار گذاشتن اسلحه های خود و ابراز توبه، دیگران را هم از صید و کشتار پرندگان و حیوانات منع می کنند که در این راستا از این عمل شایسته آنان تقدیر خواهیم کرد.

وی از علاقه مندان به محیط زیست خواست قاطعانه از آرمان ها و ارزش های خود در راستای حمایت از حیات وحش دفاع کنند و بر اساس عهدی که بسته اند هرگز در این راه کوتاه نیایند.

کارنامی همچنین با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست نه تنها مخالف توسعه و صنعت مخالف نیست بلکه معتقد به توسعه پایدار است، ادامه داد: محیط زیست ارث نیست بلکه امانتی است که متعلق به نسلهای آینده است بنابر این نباید اجازه دهیم این نعمات الهی، دستخوش برخی تصمیمات غیرمنطقی شود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس گفت: برخی از مسئولین ظاهرا وضعیت ارومیه، بختگان و بیماریهای ریوی و مشکلات تنفسی را نمی بینند که در اظهارات خود از پروژه هایی دفاع می کنند که مستقیما گونه ای از حیوانات نادر استان را نابود می کنند.

ابراهیمی کارنامی اضافه کرد: ای کاش آنقدر به محیط زیست اهمیت داده می شد که بیمار ها به وجود نمی آمد و به جای اینکه خبر افتتاح بیمارستان داشته باشیم، از اخبار تبدیل مراکز درمانی به دانشگاه و مسجد و مدرسه خوشحال می شدیم.

او با بیان اینکه آموزش حفاظت از حیات وحش به مردم باید سرلوحه کار همگان به خصوص محیط بانان قرار دهیم، اضافه کرد: باید با آموزش، اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی و مشارکتهای عمومی حفاظت از محیط زیست را به مردم واگذار کنیم چرا که مردم می توانند بهترین همکاران ما باشند.

فارس، استان محیط زیست پرور است

در این مراسم همچنین دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران با بیان اینکه فارس، استان محیط زیست پرور است، گفت: در این استان به دلیل وجود کوهها، دشت ها و بیابان تنوع زیستی حیات وحش وجود دارد که بسیار با اهمیت و ارزشمند است.

هوشنگ ضیایی اظهار داشت: متاسفانه تصورات غلطی از گذشته از حیات وحش، در مردم به وجود آمده است و فکر می کنند که برخی حیوانات، پرندگان و حشرات پر خطر و وحشی هستند که باید این تصور و دیدگاه تغییر یابد.

ضیایی افزایش اسلحه و اهمال مردم را عامل نابودی زیستگاه ها عنوان کرد و گفت: باید فرهنگ ترس در مردم را عوض کنیم و بدانیم بسیاری از موجودات مانند گرگ، جغد، مار، گراز و مارمولک که ما آنان را خطرناک می دانیم برای حفظ جنگل، باغ، مراتع و آفات مفید هستند.

وی ادامه داد: استان فارس تنوع زیستی بی نظیری دارد و در گذشته دارای امکانات بسیار خوبی نیز بود و حیواناتی مانند شیر و یوزپلنگ و گورخرها در این منطقه وجو داشتند اما متاسفانه به مرور زمان و به دلیل عدم توجه مسئولین و مردم از بین رفتند.

ضیایی از نبودن قوانین محکم برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش در کشور گلایه کرد و گفت: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان، مردم به دلیل عدم برخورد مناسب با حیوانات و طبیعت، مواخذه می شوند.

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در پایان از تلاشهای اداره کل محیط زیست استان فارس تقدیر کرد و اظهار داشت: با تدابیری که از سوی این اداره اتخاذ شد نسل کل و بز در بختگان که در حال انقراض بود، مجددا احیا، ماندگار و افزایش یافت.

اعتراف می کنیم به محیط زیست نگاه منصفانه نداشته ایم

رییس بخش مدیریت مناطق بیابانی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: در بحث حفظ حیات وحش علم کافی نیست و اخلاقیات هم باید در این حوزه رعایت شود.

دکتر فلاح شمسی اظهار داشت: حال که اعتراف می کنیم به محیط زیست نگاه منصفانه نداشته ایم باید به دنبال آسیب شناسی های این حوزه باشیم و مشکلات و ظلمهایی را که به آن داشته ایم بررسی و رفع کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از دو دامدار و یک حامی محیط زیست تقدیر شد.

این دو دامدار در حالیکه یک پلنگ ماده و دو توله اش دامهای آنان را خورده بودند، به دلیل آگاهی از اهمیت حفظ حیات وحش، از کشتن آنان صرف نظر و آن ها را رها کرده بودند.

نظرات بینندگان