کد خبر: ۵۲۶۶۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
آیا «حرم» محور توسعه شیراز می‌شود؟

تولیت جدید شاهچراغ و «شکوفه های» تحول و پویایی

حالا و با توجه به حکم رهبری مبنی بر تولیت آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب بر حرم شاهچراغ(ع)، به نظر باید منتظر روزهای بهتری برای نقش‌آفرینی این حرم و آستان در فضای فرهنگی و اجتماعی شیراز و استان بود.

شیرازه- سرویس سومین حرم اهل بیت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در حکمی آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب را به تولید حرم شاهچراغ(ع) منصوب کرده و از زحمات آیت‌الله سید محمد مهدی دستغیب قدردانی و تشکر کردند. این حکم حالا می‌‌تواند سرآغازی باشد برای تلاشی دوباره جهت حضور قوی‌تر این حرم و آستان درمباحث شهری سومین حرم اهل بیت(ع).

آیت‌الله سید محمد مهدی دستغیب و سه دهه تلاش برای «حرم»

این روحانی بزرگوار که برادر شهید محراب آیت‌الله دستغیب است، در سال 1360 با حکم امام خمینی به تولیت آستان احمدی منصوب شد. در دوران مسئولیت 32 ساله ایشان، مباحث مهمی چون توسعه حرم با جدیت دنبال شد و پس از این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1387 در سفر به استان فارس، شیراز را سومین حرم اهل بیت نامیده و بر ضرورت محوریت یافتن حرم شاهچراغ در توسعه شیراز تاکید کردند، فعالیت‌های تبلیغی این آستان افزایش یافت به گونه‌ای که چندی قبل سکه‌ای به نام شاهچراغ(ع) ضرب و روزی نیز در تقویم به عنوان روز بزرگداشت شیراز ثبت شد.

«حرم» هم‌چنان محور توسعه شیراز نیست

انتظارها البته بیش از این بود به گونه‌ای که برخی کارشناسان مسائل فرهنگی و شهری بر این باورند که هم‌ اکنون این حرم کمتر توانسته به عنوان محور توسعه شیراز مطرح شود. در این خصوص البته مسئولین استانی و شهری هم به سهم خود مقصرند. اما آن‌چه بیش از همه مهم است، عدم اهتمام ویژه در این خصوص است که به نظر تولیت آستان باید برای شکل‌گیری یک اراده جمعی برای هرچه برجسته‌تر کردن نقش حرم در شیراز و استان بیشتر می‌کوشید.

هیئت امنا؛ هیئتی که کسی از آن خبر ندارد

در مهرماه 1389 آیت‌الله سید محمد مهدی دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی، با معرفی چند تن از چهره‌های شاخص استان فارس، پیشنهادی را مبنی بر شکل‌گیری هیئت امنای این آستان مطرح کردند. این پیشنهاد البته با استقبال رهبر انقلاب مواجه شد و آن را پیشنهادی مفید و کارساز معرفی کردند. اما از آن زمان تا کنون هیچ خبری از تشکیل جلسه هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی در رسانه‌ها منتشر نشده. اگرچه طبق شنیده‌‌ها تا کنون یک جلسه هیئت امنا تشکیل شده است. جالبتر آن که بر اساس برخی اخبار در چندین نوبت افراد فوق الذکر تغییر کرده اند ولی هیچ خبر دقیقی مبنی بر تعداد و یا شخص خاصی در دست نیست.

ضرورت شفاف‌سازی مالی و عملکردی تولیت حرم شاهچراغ(ع)

قطعا محوریت یافتن «حرم» در سومین حرم اهل بیت یعنی شیراز و استان فارس علاوه بر اراده مدیریتی و اراده فرهنگی، نیازمند منابع مالی قابل توجه است که قسمتی از آن باید در اختیار آستان مقدس احمدی و محمدی قرار بگیرد و البته به همان اندازه این آستان هم باید پاسخگوی انتظارات به‌حق در خصوص محوریت یافتن «حرم» باشد و نتایج عینی و ملموس عملکرد خود را به همگان ارائه دهد. اما با همه این‌ها مباحث مالی این آستان با توجه به حجم قابل توجه مبالغی که زائران (به خصوص در ایام نوروز) و البته دولت در اختیار این آستان قرار می‌دهند، باید تحت نظارت و بازرسی نهادهای نظارتی قرار گیرد. این مطالبه که شیرازه آن را چندی قبل مطرح کرد البته نباید با نگاه‌های منفی روبرو شود چرا که ضرورت شفاف‌سازی مالی بیشتر از همه نقش بازدارنده در مقابل حرف و حدیث‌هایی دارد که ممکن است بعضا بیان شود. توسعه فعالیت‌های اقتصادی آستان هم مزید بر علت است تا این شفاف‌سازی سریع‌تر صورت گیرد که البته هنوز خبری از آن نیست.

حکم تولیت جدید صادر شد

آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب که یکی از سرشناس‌ترین روحانیون استان فارس بوده و نمایندگی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری را هم برعهده دارد، حالا و با حکم رهبر انقلاب، به تولیت جدید حرم شاهچراغ(ع) منصوب شده است. او که خواهرزاده شهید دستغیب است، 68 سال سن داشته و موسس مدرسه علمیه رضویه در شیراز است. حضور پررنگ در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بخش برجسته‌ای از سوابق ایشان چه در دوران شاهنشانی در قالب مبارزه با رژیم و چه پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. مواضع شفاف او در فتنه 88 هم قطعا فصل مهمی از این کارنامه است.

تولیت جدید، تلاش‌های جدید: آیا «حرم» محور می‌شود؟

حالا و با توجه به حکم رهبری مبنی بر تولیت آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب بر حرم شاهچراغ(ع)، به نظر باید منتظر روزهای بهتری برای نقش‌آفرینی این حرم و آستان در فضای فرهنگی و اجتماعی شیراز و استان بود. تولیت جدید البته با انبوهی از انتظارات روبرو است؛ از ضرورت مشخص کردن نقش هیئت امنا در مدیریت این آستان و شفافیت مالی گرفته تا تلاش برای نهادینه کردن اصطلاح «سومین حرم اهل بیت» بودن شیراز در کشور و جهان اسلام و همسو کردن اراده‌ مسئولان استانی و شهری برای محوریت دادن به نقش این حرم در مسائل مختلف شهری. قطعا استفاده از نیروهای خوش‌فکر در حوزه‌های فرهنگی می‌تواند او و تیم جدید مدیریت حرم شاهچراغ(ع) را در این زمینه یاری رساند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
0
قابل توجه شهرداري و شوراي شهر: اي كاش مثل مشهد فكري هم براي انتقال رفت و آمد خودروها به زير سطح زمين در اطراف حرم شود. احداث مترو براي اين مسير نيز ضروري است..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
6
میگم نمیشه بگید حرم اهل بیت؟!
این عنوان سوم واقعل زشته!
بگید شیراز حرم اهل بیت...
خیلی هم خوشگل تره.
ناشناس
همه چیز به ترتیب:اول سرور همه مردم یعنی امام رضا(ع)دوم حضرت معصومه(س)سوم حضرت شاه چراغ(ع) . پس شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است.به هر حال ی کمی نظرت بوی سیاست میدتااااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
2
بالاخره مسئولیت شاهچراغ و تصمیمگیری‌هایش با تولیت است یا هیئت امنا؟! خداوند به آیت الله دستغیب کمک کند و مسئولان نیز با ایشان همدلی و همراهی نمایند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
0
مهم اینه که از خاندان دستغیب خارج نشد الحمدلله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
0
امیدواریم شاهد تحول و پویایی بیشتر در حرم باشیم.
رزمنده
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
3
آیت الله سید علی محمد دستغیب که هم شناخته تر است هم محبوب تر در بین مردم . مرجع تقلید هم هست.انشالا که موفق باشند
بزمنده
رزمنده جون
همونی رو می گی که مرجع تقلید جلبک های سبزه؟
بی بی سی و صدای آمریکا برای طول عمرش دعا می کنن؟!
وقتی بیانیه می ده قبل از همه BBC از انتشارش خبر می ده؟
رزمنده
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
0
من جمله انشالله موفق باشند رو برای آیت الله سید علی اصغر بکار بردم من تمام خاندان دستغیب رو قبول دارم .
امیر
رزمنده جان در نوشتن هایت بیشتر دقت بکن
آسید علی محمد الان از نظر همگان رفیق فابریک فتنه گرهاست!!!