کد خبر: ۵۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۲

زنی که اشتون با او دیدار کرد+تصاویر

کاترین اشتون در یکی از این دیدارهای غیر رسمی خود در ایران به ملاقات نرگس محمدی از محکومین امنیتی کشور رفته است.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، کاتربن اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر خود به ایران به غیر از دیدار با مقامت رسمی کشور، چند ملاقات غیر رسمی و خارج از عرف سفرهای دیپلماتیک نیز انجام داده است.

اشتون در یکی از این دیدارها به ملاقات نرگس محمدی از محکومین امنیتی کشور رفته است. محمدی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر است که وظیفه و هدف اصلی خود را دفاع از متهمان سیاسی- عقیدتی قرار داده است. کانون مدافعان حقوق بشر در سال در سال 1382 به عضویت رسمی فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر مستقر در پاریس درآمد وهمه ساله جشنی به مناسبت بزرگداشت سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر ( دهم دسامبر) برگزار می نماید.

این کانون در سال 1380 با همکاری شيرين عبادي ، محمدعلي دادخواه ، محمد سيف زاده ، محمد شريف و عبدالفتاح سلطاني تشکیل شد که پس از استعفای محمد شریف در سال 86، نرگس محمدی به عنوان عضو اصلی شورای نظارت انتخاب می شود.نرگس محمدی در حال حاضر نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر است.


دلیل ملاقات اشتون با نرگس محمدی چیست؟

محمدی نائب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر


عمده اقدامات کانون مدافعان حقوق بشر مخالفت با برخی قوانین و احکام اسلامی و حمایت از محکومین امنیتی و مخالفان نظام است که به تبعیت از اعلامیه جهانی حقوق بشر و با هدف اعمال فشار به نظام جمهوری اسلامی صورت می‌پذیرد.

محمدی از سال 1375 وارد حرفه روزنامه نگاری شد و مقالاتی در زمینه حقوق زنان و حقوق بشر در نشریه پیام هاجر منتشر کرد. بعد از این در سال 78 با تقی رحمانی از روزنامه نگاران و محکومین امنیتی ازدواج کرد. رحمانی که در سال 1360 فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرده بود از همان ابتدا به اتهام همکاری با نشریات و روزنامه های زیرزمینی مانند گروه پیشتازان بارها به زندان افتاد و محکوم شد. وی در نهایت در سال 90 موفق به فرار از مرزهای غربی کشور شد و در حال حاضر یکی از فعالین رسانه‌ای ضدانقلاب در خارج از کشور محسوب می‌شود.

محمدی همچنین در سال‌های 2009 و 2011 از دو موسسه خارجی به نام های "بنیاد الکساندر" و "بنیاد تاریخ زنده سوئد" جایزه دریافت کرد که این جوایز قبل از این به افرادی مانند شیرین عبادی، نسیرن ستوده و پروین اردلان اعطا شده بود.

وی در سال 90 به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به 11 سال حبس تعزیری محکوم شد و در دادگاه تجدید نظر این حکم به شش سال کاهش یافت که به دلیل بیماری جدی با قرار وثیقه اجازه مرخصی و درمان خارج از زندان دریافت کرد.

قبل از این نیز هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر خود به ایران با نسرین ستوده و جعفر پناهی دو تن از محکومین امنیتی کشور ملاقات داشتند که در این دیدار جایزه ساخاروف را به این دو اعطا کردند.


دلیل ملاقات اشتون با نرگس محمدی چیست؟

اعطای جایزه ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی از محکومین امنیتی


لازم به ذکر است که این رویه‌ی اتحادیه اروپا در تشویق و حمایت و از مخالفان دولت در ماجرای تحولات اوکراین و برکناری یاناکویچ رئیس جمهور قانونی این کشور نیز اتفاق افتاده است.

کاترین اشتون در یکی از سفرهای خود به اوکراین بعد از ملاقات با رهبران مخالفان دولت، به گفت و گو با آنها پرداخت و به همراه آنان در میدان استقلال پایتخت که محل اعتراضات حامیان همگرایی اروپایی اوکراین است، حضور یافت.


دلیل ملاقات اشتون با نرگس محمدی چیست؟


نظرات بینندگان