کد خبر: ۵۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
مدير عامل سازمان قطار شهري شيراز:

فقط 5 واگن به شيراز رسیده/ تا عدد واگن‌ها به 20 نرسد مترو راه‌اندازی نمی شود/ قیمت هر واگن 3 میلیارد تومان است

با رسيدن اين واگن‌ها عملا شيراز سومين شهري است كه به جمع شهرهاي داراي مترو مي‌پيوندد.

به گزارش شیرازه،‌ براي راه‌اندازي فاز اول خط يك قطار شهری بايد 15 واگن ديگر موجود در گمرك بندرعباس ترخيص و به شيراز منتقل شوند تا پس از طي مراحل تست، آماده ارائه خدمات شود.

مدير عامل سازمان قطار شهري شيراز و حومه با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: اولين بخش از واگن‌هاي قطار شهري سومين حرم اهل بيت(ع) که شامل 5 واگن و یک رام است وارد اين شهر شده روي ريل قرار خواهند گرفت.

اسدا.. حاجي‌زماني، افزود: تيم كارشناسي شركت فروشنده اين واگن‌ها از يك ماه قبل در شيراز مستقر شده‌اند، و اين واگن‌ها ابتدا مرحله تست خط، پس از آن تست واگن را طي خواهند كرد.

وي با بيان اينكه بدون تعيين زماني براي آغاز بهره‌برداري از اين بخش از خط اول قطار شهري شيراز خاطر نشان کرد: با رسيدن اين واگن‌ها عملا شيراز سومين شهري است كه به جمع شهرهاي داراي مترو مي‌پيوندد.

حاجي‌زماني تصريح كرد: 23 ميليارد تومان براي آزادسازي 20 واگن موجود در گمرك بندرعباس نياز بود كه بخشي از آن تامين و 5 واگن به شيراز منتقل شده و اميدواريم كار تامين منابع و انتقال باقيمانده واگن‌ها نيز طي ماه‌هاي اول سال آينده انجام شود.

وی تصریح کرد: بخش از مبلغ مورد نیاز برای ترخیص واگن های مترو شیراز مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز که به دلیل ماندن واگن ها در گمرگ بندر عباس به آن تعلق گرفته است و بخشي مبلغ بدهي به فروشنده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری ابراز داشت: سهم پرداختی شهرداری و دولت برای ترخیص واگن ها 50 به 50 است و قیمت هر واگن 3 میلیارد تومان است.

وی ضمن اشاره به اینکه تمام عمليات فاز اول از خط يك تمام شده اظهار داشت: پس از انجام تست‌هاي سرد و گرم لازم و رسیدن 20 واگن به شهر شیراز عمليات بهره‌برداري آغاز مي‌شود تا بتواند جوابگویی نیازهای مردم باشد.

مدير عامل قطار شهري شيراز ابراز داشت: با توجه به اينكه عمليات بتن‌ريزي در سه‌سطح در يكي از ايستگاه‌هاي باقيمانده طي 5 ماه و با كار شبانه‌روزيه تمام شده است تا قبل از پايان سال، مسير بلوار مدرس در امتداد خط يك قطار شهري شيراز نيز، بازگشايي خواهد شد.

حاجی زمانی ضمن اشاره به اینکه تعداد 4 رام برای فز یک خط یک قطار شهری جوابگوی نیازها این بخش است بیان داشت:این 4 رام مسیر خط یک را در زمان 10 تا 15 طی خواهند کرد و بعد بهر برداری از فاز 2 خط یک 60 درصد از جابجایی مسافر توسط فاز 2 انجام می شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی فاز 2 خط یک 900 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مورد نیاز برای فاز دو خط یک را استفاده از پتانسیل ساخت مجتمع تجاری در ایستگاهها ،فروش اوراق مشارکت،استفاده از صندوق توسعه ملی و فایناس است در بخش صندوق توسعه ملی با30 میلیون دلار موافقت شده است

حاجی زمانی اظهار داشت:فروش اوراق مشارکت 2در مرحله با مبالغ 120 و180میلیارد تومان پیش بینی شده است که 120 میلیارد تومان ان به مدت 5 روز کاری در حال فروش است و 180 میلیارد تومان آن سال آینده عرضه خواهد شد.


نظرات بینندگان