کد خبر: ۵۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
بایگانی شیرازه از سال 92/ پرونده دوم: اقتصــاد

از حماسه اقتصادی قسمت «سخنرانی و حرف» کاملا محقق شد!

آن‌چه در ادامه می‌آید، گزارشی مختصر از اظهار نظرات و رویدادهای مهم اقتصادی سال 92 در استان فارس است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه؛ اگرچه با حضور حماسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 92، «حماسه سیاسی» که مد نظر رهبر انقلاب بود محقق شد اما، هیچ نشانه‌ای از این‌که «حماسه اقتصادی» در کشور و استان فارس رخ داده باشد، وجود ندارد. حالا رهبر انقلاب نیز به این مساله اشاره کرده‌اند و در دیدار با کارگزاران نظام که چند روز قبل برگزار شد، به صراحت از این مساله گلایه کردند. این یعنی این‌که پرونده سال 92 که عنوانش «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» بود، بسته نشده است و حماسه اقتصادی هم‌چنان باید در دستور کار باشد. با مطرح شدن اقتصاد مقاومتی که تائید مکرر رهبری بر آن، همه؛ از مسئولان و مردم گرفته تا رسانه‌ها باید عزم خود را جزم کنیم تا بتوانیم در این حوزه قدمی جدی برداریم.

آن‌چه در ادامه می‌آید، گزارشی مختصر از اظهار نظرات و رویدادهای مهم اقتصادی سال 92 در استان فارس است. سهم عمده‌ای این گزارش را البته اظهار نظرها تشکیل می‌دهد که اگر چه مثبت است اما در عمل، دستاورد عینی‌ محسوب نمی شوند. با خواندن این گزارش هر چند باید قدردان برخی رویدادهای اقتصادی و متصدیان آن‌ها بود اما این نکته کاملا عیان است که رویداد اقتصادی قابل‌توجهی که نشان از یک حماسه اقتصادی بدهد، در سال 92 در استان رخ نداده و این یک ضعف بزرگ است که باید در سال 93 رفع شود.

فروردین

1/ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: 684 هزار و 906 میهمان نوروزی از 25 تا 30 اسفندماه سال گذشته از طریق هوایی و زمینی وارد این شهر شده‌اند.

2/ امام جمعه شیراز گفت: نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری شعاری تلقی نشود. امسال رهبری عنوان سال را «حماسه سیاسی و اقتصادی» نامیدند.

9/ امام جمعه شیراز گفت: برای حل مشکلات استان فارس یک نقشه راه 10 ساله نیاز است که مسئولان بر اساس آن حرکت کنند.

21/ معاون اداری مالی شهردار شیراز گفت: درآمد شهرداری از محل عوارض شهروندان حداکثر 20 درصد درآمدهای آن را تشکیل می‌دهد.

26/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: نهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی در بخش‌های مختلف 10 اردیبهشت‌ماه در شیراز برگزار می‌شود.

26/ رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از کل بودجه شهرداری 80 درصد آن برای صاحبان خودروها هزینه می‌شود.


اردیبهشت

4/ نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای صنعتی شدن استان فارس تلاش بیشتری کنیم.

6/ امام جمعه شیراز با انتقاد شدید از مباحث مطرح شده پیرامون یارانه‌ها، گفت: با صدقه دادن ملت بزرگ ما را تحقیر نکنید و به جای آن فضای کار و سرمایه‌گذاری را فراهم کنید.

6/ اعضای کمیته ساماندهی سرمایه‌گذاری و اشتغال روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت شهرستان شیراز احکام خود را دریافت کردند.

8/ وزیر توسعه و رئیس طرف ترک کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه و وزیر مسئول در پیگیری روابط دو کشور برای پاره‌ای مذاکرات اقتصادی و تجاری وارد شیراز شد.

14/ استاندار فارس گفت: مسافران مشهد و قم باید زیارت اماکن مقدس شیراز را نیز در سبد زیارتی خود قرار دهند.

15/ استاندار فارس گفت: افزایش مبادلات و مراودات با کشورهای مختلف از جمله ملزومات سال جهاد سیاسی و اقتصادی است که در این راستا کشورهای بسیاری علاقمند حضور در فارس و شیراز هستند.

18/ بر اساس مصوبه شورای شهر شیراز نرخ هر کورس تاکسی از توام با سکوت و عدم اطلاع‌رسانی در شیراز 250 تومان شد.

18/ دیدار و تبادل‌نظر مسئولان استان فارس و مقامات پرتغالی منجر به امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دوجانبه شد.

20/ نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم اعتبارات استان فارس در بین استان‌های زیارتی کشور بسیار کم لحاظ شده است.

22/ عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: خبر تعطیلی یک کارخانه خوب نیست و نباید کاری کنیم که کارخانه‌ای تعطیل شود.

24/ استاندار فارس گفت: برای نخستین بار در کشور تفاهمنامه ساخت پالایشگاه GTL تولیدکننده فرآورده‌های نفتی از گاز مایع در شیراز با شرکت ملی گاز منعقد شد.


خرداد

5/ صنعتگران شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی در قالب تور صنعتی از ظرفیت‌های موجود در شهرک صنعتی بزرگ شیراز بازدید کردند.

6/ فرمانده سپاه بقیة‌الله شیراز گفت: شهرک‌ صنعتی شیراز با 700 واحد صنعتی و 13 هزار کارگر، گام‌های موثری در عرصه تولید برداشته است.

7/ پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان با حضور جمعی از مسئولان استانی در شیراز گشایش یافت.

10/ امام جمعه شیراز گفت: اگر برخی بی‌تدبیری‌ها در چند ماه اخیر نبود تحریم نمی‌توانست این‌گونه بر مسائل معیشتی و اقتصادی مردم تاثیر بگذارد.

19/ نمایشگاهی از تولیدات هنرمندان صنایع دستی فارس در محل ارگ تاریخی کریم خانی شیراز برپا شد.


تــــــــیــــــــــــــــــر

1/ شهردار شیراز گفت: تا زمانی‌که مناطق کم‌برخوردار شهر به سطحی از توسعه دست ‌پیدا نکند، نگاه درآمدی به این مناطق نداریم.

1/ فرماندار شهرستان شیراز گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی، پذیره‌نویسی شرکت تعاونی عمران و توسعه شهرستان آعاز می‌شود.

10/ فرماندار شیراز گفت: دو نمایشگاه ضیافت برای عرضه مستقیم مایحتاج اولیه روزه‌داران در این شهر برپا می‌شود.

11/ پروفسور خدادوست با اشاره به توانمندی‌های شیراز در زمینه گردشگری سلامت گفت: بستر گردشگری سلامت این شهر باید بیشتر از گذشته فراهم شود.

14/ مدیر بورس منطقه‌ای فارس گفت: آمار معاملات سهام بورس منطقه‌ای فارس در هفته منتهی به چهاردهم تیر ماه بیانگر آن است که آمار درصد فروش بیشتر از خرید دارد.

18/ نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان شیراز فعال می‌شود.

20/ فرمانده سپاه ناحیه ثارالله شیراز گفت: بسیج در لیبک به فرمان مقام معظم رهبری بر خود فرض می‌داند با بسترسازی برای رونق طرح‌های اشتغالزا در تحقق حماسه اقتصادی بکوشد.

25/ بازارچه دائمی فروش صنایع دستی در ارگ کریم‌خان شیراز با هدف حمایت از هنرمندان این رشته هنری راه‌اندازی شد./ استاندار فارس با بیان اینکه باید راسته‌های تجاری برای معرفی هنر شیراز و عرضه محصولات هنری شکل گیرد، گفت: این راسته‌ها از لحاظ جذب گردشگر بسیار موثر و مهم هستند و به بهبود فضای اقتصادی هنرمندان نیز کمک می‌کنند.


مـــــــرداد

1/ رئیس پلیس آگاهی فارس از کشف 28 تن و 968 کیلوگرم مواد غذایی از نوع شکر و روغن در شیراز به ارزش 10 میلیارد ریال خبر داد.

1/ شهردار شیراز گفت: شوراها همیشه در کنار دولت فعالیت گسترده‌ای داشته‌اند و هم‌اکنون نیز می‌توانند بحران‌های مالی دولت را حل کنند.

4/ نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: فارس در تولید 270 میلیون تن منیزیم معادل یک‌هزار میلیارد دلار و در تولید آهک و نمک بعد از استان‌های چهارمحال و بختیاری و سمنان از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

4/ چالش‌ها و راهارهای افزایش ماندگاری گردشگر مذهبی در شیراز در یک نشست تخصص بررسی شد.


شــــهــــــریــــــــــور

2/ فرماندار شیراز از افتتاح 744 میلیارد ریال پروژه صنعتی، عمرانی، کشاورزی، دام و طیور، آموزش و ... در این شهرستان خبر داد.

19/ فرمانده بسیج سپاه ثارالله شیراز گفت: آحاد جامعه، به تکلیف خود در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر سال حماسه اقتصادی، خوش درخشیدند، اما بعضی از مسئولان برای خلق این حماسه کم‌فروغ هستند.

27/ سپاه فجراستان فارس در سال 92 به عنوان موفق‌ترین سپاه در عرصه اقتصاد مقاومتی در سطح استان‌ها شناخته شد. این سپاه با توجه به الزامات اقتصاد مقاومتی مبنی بر بررسی آمارها و در پی آن نیاز سنجی توانسته است عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشد. در ادامه تصاویری از عملکرد سپاه فجر در برخی از شهرستان‌های استان می‌آید:









28/ رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن شیراز گفت: در پی تفاهم‌نامه همکاری تجاری و اقتصادی فارس با هئیت رئیسه اتاق بازرگانی کشور تونس مقرر شد که مبادلات اقتصادی و تجاری افزایش یابد.

29/ امام جمعه شیراز گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع تنگناها و مشکلات معیشتی با حضور مردم، هدایت رهبر معظم انقلاب و کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میسر است.


مــــــــهــــــــــــر

1/ قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پیگیری‌های انجام شده برای اعمال معافیت مالیاتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز خبر داد و گفت: مشکلات و موانع اجرای این مصوبه برطرف شده است.

2/ عضو اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با بیان اینکه برای نوسازی بافت فرسوده باید در مالکان ایجاد انگیزه کرد، گفت: بافت تاریخی فرهنگی شیراز، سرمایه بزرگ اقتصادی است.

5/ معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از برگزاری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی تجهیزات صنعت نفت در شیراز خبر داد.

9/ معاون فنی شهرداری منطقه دو شیراز از راه‌اندازی درگاه الکترونیکی ویژه سرمایه‌گذاران در این شهرداری خبر داد.

10/ شهردار شیراز گفت : یک‌هزار و 200 هکتار اراضی آماده‌سازی شده در جبل دراک آماده جذب سرمایه‌گذاری افزون بر یک‌هزار و 500 میلیارد تومانی است.

29/ سفیر ونزوئلا در دیدار با شهردار شیراز از بازدید هیئت‌های اقتصادی ونزوئلا از مناطق صنعتی این شهر در آینده نزدیک خبر داد.

29/ توانمندی‌های شهرک‌های صنعتی فارس در صنایع نفت گاز و پتروشیمی، در نمایشگاه بین‌المللی شیراز ارائه شد.


آبـــــــــــــان

8/ ذوالانوار نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فارس نیازمند سرمایه‌گذار است، نه سرمایه بر، گفت: ساخت و ساز و احداث مجتمع‌های تجاری سرمایه‌گذاری نیست.

19/ امام جمعه شیراز با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش تجارت و بازرگانی، سرمایه‌بری است، گفت: تنها با سرمایه‌گذاری در صنعت و تولید مشکل بیکاری بالای این استان حل می‌شود.

20/ هیئت سرمایه‌گذاران اوکراینی با سفر به فارس، برای مشارکت در ساخت راه‌آهن شیراز - اهواز به گفت‌وگو با مسئولان پرداختند./ مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: شرکت اوکراینی «بود سرویس» ظرف یک هفته نماینده تام‌الاختیار خود را برای پیگیری امور احداث راه‌آهن شیراز – اهواز به استانداری فارس و اداره‌کل راه و شهرسازی معرفی می‌کند.

27/ رئيس سازمان بسيج سازندگي استان فارس از اختصاص50 ميليارد تومان اعتبار از سوي سپاه فجر استان به طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي، خبر داد.


آذر

3/ شهردار شیراز گفت: با هدف تسریع در روند اجرایی طرح‌های عمرانی، زیرساخت‌های شهری و جلب مشارکت‌های بخش خصوصی شهرداری شیراز دارای معاونت اقتصادی و مشاور شهردار در حوزه سرمایه‌گذاری شد./ معاون اقتصادی شهردار شیراز گفت: کلان‌شهر شیراز از اهمیت ویژه‌ای در کشور به ویژه در جهان برخوردار بوده و در این راستا یکی از اولویت‌های حوزه معاونت اقتصادی شهرداری، جهان‌شهرکردن این شهر است.

6/ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت شیراز با اشاره به اینکه رانت تغییر اقتصاد کشور در تولید علم به ثروت است گفت: تا هنگامی که نتوانیم علم را به ثروت تبدیل کنیم مباحث علمی ما به صورت مکتوب در بایگانی‌ها می‌ماند.

13/ مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس از آغاز به کار نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش مسکن و انبوه‌سازی در شیراز خبر داد.

20/ ذوالانوار نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: رانت‌خوارانی در بخش دولتی و خصوصی وجود دارند که برای استمرار سود میلیاردی واردات، مانع رونق تولید داخلی می‌شوند.


دی

8/ مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز از برنامه‌ریزی‌های این معاونت برای توسعه اقتصادی شهر شیراز خبر داد.

14/ ذوالانوار نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه هنوز برخی از مسئولان و مردم از تولید پژو پارس در شیراز اطلاع کاملی ندارند، گفت: این صنعت در این شهر بدون حامی و مظلوم واقع شده است.

22/ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس خروج کالاهای تقلبی چینی و دست‌ساز شهرهای دیگر را از اماکن تاریخی و بازارهای صنایع دستی این استان ضروری دانست.

24/ قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در تخصیص اعتبارات استانی، فارس پس از خوزستان در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

29/ مدیر شهرک صنعتی بزرگ شیراز از بهره‌برداری 50 واحد صنعتی در این شهرک از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

بـــــهــــــمـــــــن

3/ دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت: در شرایطی که همگان از کمبود منابع و اعتبار به سبب فشارهای اقتصادی سخن می‌رانند، لازم است روزنه‌های چند هزار میلیاردی هدر‌رفت بیت‌المال کور شود.

13/ توزیع سبد کالا از امروز با حضور مردم شیراز در فروشگاه ها در حال انجام است.

16/ به میمنت ایام دهه مبارک فجر و با حضور استاندار فارس و جمعی از مسئولان این استان چهار واحد در شهرک صنعتی بزرگ شیراز به بهره‌برداری رسید.

18/ خرید و فروش سبد کالا در فروشگاه های عرضه کننده سبد کالا در شیراز همچنان ادامه دارد./ امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه نحوه توزیع سبد کالا با کرامت ملت ایران سازگار نبود، گفت: ای کاش مجلس با همین بودجه یارانه مسئله درمان و تحصیلات مردم را مانند کشورهای دیگر رایگان کند.

21/ رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: گردشگری بهترین گزینه برون‌رفت از بیکاری در استان فارس است.

22/ سرپرست فرمانداری شیراز از بهره‌برداری 30 پروژه عمرانی، صنعتی و تولیدی طی دهه فجر امسال در این شهرستان خبر داد.

26/ مدیر کمیته امداد امام خمینی شیراز گفت: روستائیان و کشاورزان خیر و نوع‌دوست این شهرستان در 10 ماه گذشته بیش از 16 میلیارد ریال زکات برای کمک به نیازمندان جمع‌آوری و به این نهاد اهدا کردند.

26/

با تلاش نیروهای امنیتی سپاه فجر فارس 11 نفر از اعضای یک باند بزرگ و سازمان یافته قاچاق گوشی تلفن همراه شناسایی و دستگیر شدند.
27/ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه ثارالله شیراز گفت: فارس با داشتن استعدادهای درخشان، جوانان مبتکر، مخترع و مستعد با فساد اقتصادی و مالی در بعضی از اداره‌ها مواجه است که نیاز به بازنگری و توجه دارد.

29/ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان فارس از برگزاری جشن خودکفایی 8 هزار خانوار زیرپوشش کمیته امداد استان فردا در شیراز خبر داد.

29/ نمایشگاه صنایع دستی بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی شیراز با حضور جمعی از هنرمندان و مهمانانی از دیگر استان‌ها در اتاق بازرگانی شیراز گشایش یافت.


اســــفـــــنـــــد

1/ دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت: تجهیزات برخی صنایع تولیدی فارس که بیش از 15 سال است تعطیل هستند، در حال نابودی است.

4/ سرپرست فرمانداری شیراز گفت: در این شهرستان نیازمند به عزم جدی و تعاملات بین‌دستگاهی برای رسیدن به توسعه پایدار و رفع بسیاری از مشکلات موجود هستیم.

5/ مدیر درآمد شهرداری شیراز گفت: بودجه سال 93 شهرداری این استان که امروز به تصویب شورای اسلامی این شهر می‌رسد، 2 هزار و 200 میلیارد تومان است.

5/ رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک در قالب بسیج سازندگی، گفت: در فارس تنها مجموعه‌ای که اقداماتی را در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام داد، سپاه پاسداران بود.

8/ معاون اقتصادی شهردار شیراز از اعلام حضور شهرداری این شهر در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری صنعتی و تجاری ایران و ترکیه خبر داد.

12/ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: عبور از بحران‌هایی مانند بیکاری و عدم سرمایه‌گذاری در این استان با توسل به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی میسر می‌شود.

12/سخنگوی دستگاه قضا از بازداشت 5 نفر در پرونده «حق ماموریت 12 میلیارد تومانی» در شیراز خبر داد.

13/ شهردار شیراز با اشاره به سابقه ذهنی بدِ شکل گرفته پیرامون مباحث سرمایه‌گذاری در شهر شیراز، گفت: این تابو را شکسته و از بین می‌بریم.

17/ مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: اوراق مشارکت این سازمان از 18 ماه جاری به مدت پنج روز کاری از سوی شعب منتخب بانک صادرات ایران در شهرهای شیراز و تهران به صورت الکترونیکی و یا حضوری به فروش می‌رسد.

22/ امام جمعه موقت شیراز گفت: اقتصاد مقاومتی ادامه همان حماسه اقتصادی است که احتیاج به برنامه‌ریزی مدبرانه دارد.

نظرات بینندگان