کد خبر: ۵۳۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
بایگانی شیرازه از سال 92/ پرونده چهارم: نقطه سر خط؛ برفـــ !

عجب زمستانی بود امسال...

برف سنگینی که در نیمه دی‌ماه برخی از نقاط استان را سفیدپوش کرد، سرشار بود از خبرهای خوب و بد؛ از قطعی برق و کمبود نان و راه گرفتگی تا آدم برفی و تولد نوزادان برفی!

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه؛ در حوزه مسائل شهری، احتمالا «برف» اصلی‌ترین کلیدواژه‌ای است که طی سه ماه اخیر در استان فارس تکرار شده است. برف سنگینی که در نیمه دی‌ماه برخی از نقاط استان را سفیدپوش کرد، آن‌قدر قدرت داشت که همه را به چالش بکشد؛ از شهردار و اداره برقی‌ها گرفته تا استاندار و حتی خود مردم... اما در این میان، این مردم بودند که اصلی‌ترین هزینه را پرداختند، هزینه‌ای که همان قدر در یادها خواهد ماند که سپیدی برف سنگین باقی می‌ماند. همه این‌ مشکلات البته باعث نمی‌شود که برای زمستان خوب شیراز و استان، شکرگذار خدا نباشیم.

در ادامه گزارشی مختصر از روزهای برفی در استان می‌آید:

16 دی؛ روز غافل‌گیری مسئولین و البته مردم

اگرچه با آغاز دی ماه، شیراز و برخی دیگر از شهرهای استان فارس شاهد بارش برف بودند اما اصلی‌ترین برف در 16 دی بود که نه تنها همه جا را سفیدپوش کرد بلکه آغازگر یک بحران جدی هم بود. بارش برف همه را غافلگیرد کرد. ریزش مداوم برف به نحوی بود که تا ساعات پایانی شب ادامه داشت. 






زیرگذر گلستان

خبر ساعت 23 از شبکه استانی در حالی پخش شد که استاندار برخی نکات را یادآوری می‌کرد. احمدی گفت: راه‌های زیر تا اطلاع ثانوی مسدود است: فیروز آباد - شیراز، سپیدان - شیراز، کازرون - شیراز، آباده - شیراز و مرودشت - شیراز. هم‌چنین مدارس،‌ دانشگاه‌ها و ادارات در شهرستان‌های شیراز، آباده، اقلید، کازرون، مرودشت، سپیدان، کوار، خرامه، خرمبید، بوانات، ممسنی و پاسارگاد هم تعطیل اعلام شدند. استاندار هم‌چنین از مردم استان خواست تا منازل خود را ترک نکنند. احمدی ضمن اعلام تشکیل ستاد مدیریت بحران در استان از همه مردم دعوت کرد تا به توصیه‌های پلیس‌راه و پلیس راهور توجه کنند. در حالی که همه دانشگاه‌های شیراز تعطیل اعلام شده بودند، رئیس دانشگاه پیام نور استان گفت که به دلیل برگزاری متمرکز امتحانات این دانشگاه در کل کشور، امتحانات فردا طبق برنامه انجام خواهد شد اما کسانی که فردا در جلسه امتحان حاضر نشوند،‌ در آینده نزدیک از آن‌ها آزمون گرفته خواهد شد. از سوی دیگر تمام پروازهای فرودگاه شهید دستغیب هم لغو شده. طبق اخبار رسیده، برخی نانوایی‌ها اقدام به پخت نان نکردند و همین مسئله باعث شد تا کمبود نان در برخی نقاط شهر رخ دهد. برق در برخی مناطق شیراز قطع شده است. خبرهای رسیده از سپیدان از شرایط سخت برفی در آن منطقه حکایت می‌کند به گونه‌ای که آب، برق و تلفن قطع شد. عدم حضور نیروهای امدادی از عصر امروز در منطقه ارژن و نبود دستگاه های برف روب باعث شد مردم و بسیجیان منطقه نسبت به کمک رسانی به مردم اقدام نمایند. البته این مشکلات باعث نشد تا مردم نقاط مختلف استان که شاهد بار برف بودند٬ به خوشحالی نپردازند؛

پاسارگاد


بوانات

ارسنجان

در این میان حتی کارمندان استانداری هم وارد گود شدند و یک آدم برفی زیبا! را به نمایش عموم گذاشتند؛



17 دی؛ پیامدهای یک برف سنگین آشکار می‌شود

160 روستای سپیدان در محاصره برف هستند. در حالی که برف زندگی مردم را مختل کرده، بسیاری از خبرگزاری‌های استانی در اطلاع‌رسانی آخرین اخبار مربوط بسیار ضعیف ظاهر شده‌اند. یک روز پس از آن برف سنگین، فرصت خوبی است تا عکاسان به سراغ درختان بروند و ابعاد دیگری از این بحران را به نمایش بگذارند.




دستغیب نماینده مردم شیراز در نطقی در مجلس گفت که حوادث روز گذشته امتحانی برای مسئولان و دستگاه ها بوده است تا ببینیم که آمادگی منطقه در پدافند غیر عامل به چه میزان آماده است. او ادامه دادک من دست كارگران شهرداري و امدادگران هلال احمر را مي بوسم كه شب گذشته را به سختي تلاش كردند، چرا بايد تاوان بي تدبيري مسئولان را مردم و كارگران زحمت كش بدهند. نمایشگاه کتاب شیراز که امسال برای برپایی دردسرهای خاص خودش را داشت، حالا با یک اتفاق عجیب روبرو شده: سقف سالن فروش بُن فروریخت! مسئول بهداری سپاه خبر داد که در ساعت های اولیه بارش برف با هماهنگی با مرکز اورژانس شیراز امداد رسانی به آسیب دیدگان گرفتار برف را آغاز کرد. دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هم از آمبولانس‌های سپاه گفت که این روزها در اختیار اورژانس قرار گرفته است. شهردار شیراز در جمع خبرنگاران گفت که قائل به بحران ناشی از برف نیست! انتظار می‌رود این جمله او واکنش مسئولان و رسانه‌ها را برانگیزد. همیشه در بحران‌هایی که به صورت طبیعی رخ می‌دهند هم‌چون زلزله، سیل و حتی بارش سنگین برف، صحنه‌هایی دیده می‌شود که به یک خاطره تبدیل می‌شوند. شهرستان سپیدان هم از این ماجرا مستثنا نبود. با بارش برف سنگین در این شهرستان، اگرچه برق قطع شد، نانوایی‌ها دچار مشکل شدند، راه‌ها مسدود شد و ... اما تولد هفت نوزاد، نکته شیرینی در میانه این بحران است که برای خانواده‌های آن‌ها به یادماندنی خواهد شد.


18 دی؛ انتقادها شدیدتر می‌شود

اگرچه دیروز روزنامه های استان عمدتا یا چاپ نشدند و یا در توزیع دچار مشکل شدند، اما حالا با توپ پر به سراغ مسئولین رفته‌اند که چرا وضعیت این‌گونه شد؟ روزنامه خبر جنوب تیتر یک خود را برفی انتخاب کرده؛ «شیراز، شهر بی‌دفاع!». این روزنامه به برخی مشکلات ناشی از برف اشاره کرده است؛ «قطعی آب، برق، اینترنت در صدرا و شیراز؛ وقوع 107 تصادف در کمربندی شیراز ؛ سامانه 118 و 137 و اتفاقات آب و برق پاسخگوی مردم نبودند؛ برخی بیمارستان‌ها در تاریکی فرو رفتند؛ شیراز بی‌درخت شد، اطلسی‌های عید در زیر برف لگدمال شدند؛ خودتان را برای برف روز جمعه آماده کنید». خبر جنوب اما نسبت به اظهارات دیشب شهردار شیراز هم واکنش نشان داده و در انتقاد به او تیتر زده؛ «شهردار شیراز؛ کدام بحران؟ من که بحرانی ندیدم!» رسانه‌های مجازی نیز حالا از فاز اطلاع‌رسانی خارج شده و به انتقاد از عملکرد مسئولین مختلف می‌پردازند. شیرازه که از همان ابتدا در دو فاز اطلاع‌رسانی و انتقاد به عملکرد مسئولین ورود کرده بود، در مطلبی با عنوان «چهارمین استان بزرگ کشور در بحرانی به عمق 16 سانتی‌متر فرو رفت!» نوشت: «مديریت بحران و اعضای آن به جای اینکه دنبال راه‌كارهايي جهت كاستن ابعاد بحران باشند، آن قدر در آشفتگی به سر می‌بردند که همدیگر را متهم به کم کاری کرده و تقصیرها را سر هم می‌شکستند. شهرداری به اداره آب و برق و برعکس، اداره برق به مخابرات و بالعکس.» معاون عملیاتی سپاه فجر هم گزارشی از عملکرد این نهاد برای کمک‌رسانی به مردم را در گفتگویی ارائه داد.


19 دی؛ بحران در حال فروکش است

امروز روز آمادگی برای استعفا است! معاون اجرایی شهردار شیراز و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق از آمادگی‌شان برای استعفا گفته‌اند. اخبار حکایت از ریزش بخشی از سقف پایانه جدید امیرکبیر دارد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده. معاون امور عمرانی استاندار در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران از برخی نهادها از جمله سپاه، ارتش و ناجا به دلیل عملکردشان در روزهای برفی تقدیر کرد. نبود استاندار در این جلسه باعث شد تا برخی رسانه‌ها نسبت به این مسئله حساس شوند. شیرازه در مطلبی نوشت که استاندار از 18 دی که برای حضور در نشست استانداران کشور به تهران رفته تا کنون به شیراز بازنگشته است. وضعیت راه‌ها با تلاش نیروهای خدوم در حل بهبود است. برق برخی مناطق نیز دوباره به شبکه متصل شده و بحران در حال فروکش است. اما در این میان٬ بارش برف بیش از هر چیزی بر طرح ترافیک که چند روزی است به صورت ارشادی آغاز شده٬ اثر گذاشت.



برف با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش البته به همین چهار روز ختم نشد. روزهای بعد هم خبرهای برفی هم‌چنان وجود داشت. طبق پیش‌بینی اداره هواشناسی استان٬ بنا بود 21 دی دوباره برف بیاید. همین هم باعث شد تا شهرداری منطقه 7 شیراز از قبل اعلام کند که در این روز جشنواره آدم برفی برگزار کند. اما وقتی خبری از برف نشد٬ این شهرداری برای این‌که بدقول نشوند٬ 15 کامیون برف از نقاط مختلف شهر از جمله شهرک گلستان به این منطقه آوردند. در نهایت اما برف شیراز و استان با یک خبر دردناک پایان یافت؛ پرندگان باغ پرندگان شیراز به دلیل سرمای شدید یخ زدند.






نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
0
شهردارازمردم عذرخواهی هم نکرد به دلیل گم کاری و...