کد خبر: ۵۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
آنچه در افتتاحیه نمایشگاه بانوی بی نشان گذشت

باید هزاران خانه و کوچه‌های بنی‌هاشم بسازیم/ گلایه شدید از عدم حضور مدیران در مراسم/ پخت و توزیع 14 تن آش در ایام فاطمیه

در این نمایشگاه 9 نفر راوی از قم و شیراز برای بیان حوادث تاریخی دوران زندگی حضرت فاطمه(س)، حضور دارند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در مراسم افتتاح نمایشگاه «داستان غربت بانوی بی‌نشان» که به‌مناسبت ایام فاطمیه در شیراز برپا شده است، اظهار کرد: در احادیث آمده است نخستین کسی که وارد بهشت می‌شود حضرت فاطمه(س) است که این بیانگر عظمت و جایگاه آن حضرت می‌باشد.

آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی ضمن بیان اینکه محبت حضرت فاطمه(س)، اکسیری است که اگر در قلبی پیدا شود آن‌را پاک می‌کند به رسالت شیعیان در قبال محبت فاطمی اشاره کرد و گفت: همه ما وظیفه داریم که تلاش کنیم بشریت با این محبت آشنا شود زیرا فاطمه(س) گوهری از سوی خدا برای بشریت است.

منتخب مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری، محبت فاطمه(س) را مسیر هدایت بشر به سمت هدایت و تعالی دانست و گفت:‌ حق انسان‌ها پاکی و فضای پاک برای زندگی است و هیچ جامعه‌ای بدون حب فاطمه(س) به سمت پاکی و سعادت نخواهد رفت و باید تلاش کرد تا محبت حضرت در قلب تمام انسان‌ها قرار گیرد زیرا حق تمام انسان‌هاست و باید برای احیای حق انسان‌ها تلاش کرد.

آیت‌الله ملک‌حسینی با تاکید بر اینکه اگر شخص در محبت به خدا و اهل‌بیت(ع) صادق باشد، ترک معصیت می‌کند، عنوان کرد: جامعه دور از فاطمه(س) جامعه‌ای ملبس به همه نوع گناه، فسق و فجور است که در آن انواع حرام‌خواری، باندبازی، فساد و فحشا مشاهده می‌شود و در این جامعه هر نوع هرزگی وجود دارد.

رئیس مدرسه علمیه خان شیراز با بیان اینکه شناخت انسان‌های پاک توام با محبت به آن‌هاست، اظهار کرد: امکان ندارد حب فاطمه(س) جایی باشد و در آنجا ناپاکی وجود داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه مراجع بزرگوار و رهبر معظم انقلاب توصیه کردند که ایام فاطمیه بزرگ داشته شود تا مردم معرفت فاطمی پیدا کنند، گفت: نام فاطمیه از این جهت است که مردم مفتون این معرفت هستند و این معرفت شاید در قیامت برای برخی از علما حاصل شود.

آیت‌الله ملک‌حسینی با اشاره به ویژگی‌های حضرت زهرا(س) اظهار کرد: اعمال،‌ رفتار، صبر، زهد و عبادت این بانوی بزرگ به مثابه مادر، همسر، دختر و یک انسان مسلمان باید تبیین شود تا جامعه با او آشنا شود.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هرگاه جلسات اهل بیت(ع) در جایی شکل گرفت آن خانه و جامعه مصون خواهد ماند، به نمایشگاه «داستان غربت بانوی بی‌نشان» اشاره و اظهار کرد:‌ از همه کسانی که به هر شکلی تلاش می‌کنند که جامعه را با نور فاطمی آشنا کنند، قدردانی می‌کنم. به وسیله برگزاری چنین برنامه‌هایی است که نسل جوان ما متوجه می‌شوند تمدن‌سازی و سیطره مغزها و قلب‌ها از طریق کاخ ها امکان پذیر نیست بلکه می‌توان در خانه‌های گلی پیامی داشت که مغز و احساس بشر را متحول کند.

آیت‌الله ملک‌حسینی با تأکید بر اینکه اینگونه نمادسازی‌ها باید انجام گیرد، اضافه کرد: اگر وهابیت کوچه‌های بنی‌هاشم و خانه‌های بقیع را خراب کرد ما باید هزاران خانه و کوچه‌های بنی‌هاشم بسازیم زیرا نمادسازی‌ها زمینه‌ای برای پیوند قلب‌ها با ائمه اطهار(ع) و مکتب تشیع است.

هنر یکی از ابزارهای مناسب برای بیان شعائر اسلامی است

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس هم در این مراسم بیان کرد: هنر یکی از ابزارهای مناسب برای بیان شعائر اسلامی است که با توجه به پتانسیل و پیشینه غنی استان فارس و شهر شیراز در این زمینه، انتظار می‌رود از هنر در بخش‌های مختلف به صورت کاربردی‌تر برای مذهب استفاده شود.

مظفر مختاری افزود: همچنین وجود 700 هیئت مذهبی در شهر شیراز ظرفیت قابل قبولی در ارتقای فرهنگ مذهبی شهر شیراز و استان فارس دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب از این ظرفیت استفاده شود.

وی ابراز کرد: استفاده از هنر برای انتقال مفاهیم ناب دینی و اعتقادی نیاز امروز جامعه ماست که متولیان باید فضای بهره‌برداری از هنر اسلامی را در جامعه فراهم کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه وظیفه اصلی هیئات مذهبی تکریم شعائر اسلامی است، اضافه کرد: با زبان هنر در طول تاریخ مسائل مختلف شیعی به جوامع مختلف ارائه شده است.

مختاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمایشگاه «داستان غربت بانوی بی‌نشان» ادامه داد: در این نمایشگاه کوچه‌های بنی هاشم و مدینه، خانه اصحاب رسول‌الله(ص)، خانه حضرت زهرا(س)، قبرستان بقیع، مسجدالنبی و خانه اصحاب امیرالمؤمنین(ع) برای بازدید عمومی ایجاد شده است.

وی بیان حقایق اسلام برای مردم را هدف اصلی برپایی این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: در این نمایشگاه 9 نفر راوی از قم و شیراز برای بیان حوادث تاریخی دوران زندگی حضرت فاطمه(س)، حضور دارند.

مختاری با بیان اینکه در صدد برگزاری این نمایشگاه به‌صورت دائمی در شهر شیراز هستیم، افزود: همچنین در صورت تخصیص زمین، «نمایشگاه دائمی قبل و بعد از تخریب قبرستان بقیع» در شهر شیراز برپا می‌شود که شهرداری شیراز در این زمینه قول مساعد داده است و در صورت تأمین زمین، این نمایشگاه روز هشتم شوال همزمان با سالروز تخریب بقیع در کنار یکی از بوستان‌های شهر برپا می‌شود.

مختاری ابراز امیدواری کرد که برپایی این نمایشگاه و استفاده از هنر، بتوان در جهت نهادینه شدن فرهنگ فاطمی و ایام فاطمیه در جامعه گام مثبت برداریم.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران ضمن اظهار گلایه از عدم حضور مدیران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه خاطرنشان کرد: از دوستان خود در ادارات مختلف تعجب می‌کنم که چرا علیرغم اینکه از همه مدیران برای حضور در مراسم افتتاح کوچه‌های بنی‌هاشم در ایام فاطمیه در شهری که سومین حرم اهل‌بیت(ع) است، دعوت شده بود اما تعداد اندکی حضور یافتند.

وی با اشاره به حضور تعداد کمی از روسای هیئات مذهبی در مراسم گفت: از آن‌ها که خود متولی این کار هستند، خواهش می‌کنم صحنه را ترک نکنند.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس با بیان اینکه اداره ارشاد اسلامی هیچ نقشی در اجرای مراسم‌های دینی ندارد، از عدم حضور مسئولین اداره ارشاد و اوقاف گلایه کرد و گفت: دشمنان دین اسلام به دنبال نابودی داشته‌های ما هستند و ما با نمادسازی در قالب نمایشگاه می‌توانیم فرزندان خود را با فرهنگ اهل‌بیت(ع) آشنا کنیم.

مختاری با تصریح اینکه برخی متولیان فرهنگی، فقط برای بقای مجموعه خود تلاش می‌کنند، اعلام کرد: متاسفانه برخی افراد در ایام فاطمیه کارهای ضد فرهنگی و ضد فاطمی انجام می‌دهند. امیدوارم آقایانی که اکنون پشت میزشان نشسته‌اند به خودشان بیایند و یادشان باشد که وارث شهدا هستند و در ایام پایانی سال به گذشته خود برگردند تا بتوانند آینده را ترسیم کنند.

وی در ادامه خواستار همکاری مسئولین آموزش و پرورش برای فراهم کردن زمینه بازدید دانش‌آموزان از این نمایشگاه شد.

مختاری به اول بودن فارس در زمینه هنر اشاره و اظهار کرد: به دلیل عدم حضور اشخاصی در فارس که بتوانند کار ساخت نمایشگاه را در فرصت کم به پایان برسانند؛ معمارانی از شهرهای قم، همدان و تبریز طراحی و ساخت این نمایشگاه را برعهده داشته‌اند.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس همچنین از پخت و توزیع 14 تن آش در ایام فاطمیه خبر داد و اعلام کرد: روز 14 فروردین از ساعت 9صبح در حرم حضرت احمدبن موسی(ع) مراسم یکپارچه‌ای برگزار خواهد شد که تمام هیئات مذهبی به صورت هماهنگ مرثیه‌سرایی و عزاداری می‌کنند.

متولیان فرهنگی از شیوه‌های هنری و ادبی برای نهادینه کردن فرهنگ اهل‌بیت(ع) بهره بگیرند

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در فارس هم در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نمادهای بومی و فرهنگی در اختیار مردم قرار گیرد، برپایی نمایشگاه «داستان غربت بانوی بی‌نشان» در ایام فاطمیه را فرصت مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ فاطمی دانست.

حجت‌الاسلام سید محمد جعفری مهم‌ترین برنامه کاری معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در فارس را گسترش و توجه به شعائر مذهبی به ویژه نمادهای فرهنگی و بومی اعلام و اظهار کرد: توجه عوامل فرهنگی به اینگونه مناسبت‌ها در سال و بهره‌گیری از شیوه‌های هنری و ادبی مانند کتاب، تئاتر، فیلم و نمایشگاه که تاثیرگذاری بیشتری دارد برای نهادینه کردن فرهنگ اهل‌بیت(ع) در جامعه ضروری است.

عرضه کتاب و محصولات فرهنگی و پاسخگویی به شبهات دینی در حاشیه نمایشگاه

یکی از طراحان نمایشگاه «داستان غربت بانوی بی‌نشان» هم در گفتگو با خبرنگار شیرازه اظهار کرد: در سه سال گذشته در شهرهای قم، میناب بندرعباس و گله‌دار این نمایشگاه را برپا کردیم که مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.

حجت الاسلام سید علی‌محمد طبرسی انگیزه خود از برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را اینگونه بیان کرد که با توجه به اینکه دشمنان اسلام روز‌به‌روز ابزار خودشان را برای نابودی اسلام جذاب‌تر و پیشرفته‌تر می‌کنند، امیدواریم با ایجاد چنین فضاهای جذابی درصد بالایی از جوانان را به سمت مفاهیم و آموزه‌های بسیار زیبای دینی جذب کنیم.

وی ضمن بیان اینکه ساخت نمایشگاه دو هفته طول کشید با اشاره به ویژگی‌های فیزیکی نمایشگاه عنوان کرد: این نمایشگاه با استفاده از آجر، سیمان و گچ به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند به طور دائمی برپا باشد و در صورت تخریب هم آجرها سالم می‌مانند.

حجت الاسلام طبرسی در ادامه بخش‌های مختلف نمایشگاه را تشریح کرد و گفت: در حاشیه این نمایشگاه، غرفه‌های عرضه کتاب و محصولات فرهنگی، پاسخگویی به شبهات دینی بازدیدکنندگان و غرفه خوشنویسی رایگان برپا است.

لازم به ذکر است، به‌مناسبت ایام فاطمیه در سومین حرم اهل بیت(ع) نمایشگاه «داستان غربت بانوی بی‌نشان» در محل میدان امام حسین(ع)، فلکه ستاد هر روز از ساعت 17 الی 22 پذیرای عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، مسافران و زائران می‌باشد.

نظرات بینندگان