کد خبر: ۵۳۸۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۳

رهاسازی 200 میلیون متر مکعب آب از سد درودزن+جزئیات

ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس از رهاسازی 200 میلیون متر مکعب آب از سد درودزن به رودخانه کر و کانال‌های مدرن آبرسانی جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های خرامه، مرودشت و بخش زرقان خبر داد.
به گزارش شیرازه، داریوش اسماعیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به نتایج جلسه کارگروه آب و کشاورزی شهرستان‌های خرامه و مرودشت و بخش زرقان که در استانداری فارس تشکیل شد اظهار داشت: 53 میلیون متر مکعب آب از سد درودزن به رودخانه کر در شهرستان خرامه طی دو نوبت در سال 93، به منظور آبیاری 22 هزار هکتار از زمین‌های زیر سطح کشت در این شهرستان رهاسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه نوبت اول این آبیاری در خرامه 18 آذرماه 92 به مدت 13 روز و با حجم 37 میلیون متر مکعب انجام شده است اظهار داشت: نوبت دوم این رهاسازی در خرامه از 20 فروردین ماه آغاز و تا سوم اردیبهشت ادامه دارد و نوبت سوم این رها سازی از 15 اردیبشهت آغاز و 24 اردیبهشت آبیاری این زمین‌ها به پایان می‌رسد که روزانه 2.6 میلیون متر مکعب آب به رودخانه کر در منطقه کربال و بخش مرکزی خرامه رهاسازی می‌شود.

نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی افزود: در نوبت دوم این رهاسازی از 20 فروردین به مدت پنج روز به‌منظور شارژ رودخانه و رسیدن آب به انتهای رودخانه است و از 25 فروردین ماه کشاورزان شهرستان خرامه می‌توانند از آب موجود در رودخانه کر جهت آبیاری زمین‌های زیر سطح کشت خود اقدام کنند.

اسماعیلی ادامه داد: 90 میلیون متر مکعب آب به شهرستان مرودشت اختصاص یافته که آبرسانی به زمین‌های زیر سطح کشت این شهرستان از 25 فروردین تا پنجم خرداد از طریق کانال‌های مدرن آبرسانی انجام می‌شود.

وی اضافه نمود: 57 میلیون متر مکعب آب به بخش زقان طی دونوبت از چهارم تا 14 اردیبهشت و از 25 اردیبهشت تا سوم خرداد جهت آبیاری زمین‌های زیر سطح کشت این بخش اختصاص یافته است.
رئیس کمیته معدن در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه کارگروه آب و کشاورزی شهرستان‌های خرامه، مرودشت و بخش زرقان که در هفته ابتدایی سال جاری و دیروز عصر((شنبه 16 فرودین 93)) برگزار گردید با توجه به هدر رفت 50 درصد آب رها سازی شده از سد درودزن به رودخانه کر مقرر شد سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای فارس گروهی جهت تهیه طرحی به منظور استفاده بهینه و جلوگیری از هدر رفت آب با استفاده از خط انتقال لوله به مطالعه و بررسی بپردازند تا در مجلس برای تصویب این طرح در کمیسیون 215 معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی ریاست جمهوری تلاش کنیم.

اسماعیلی افزود: 85 درصد از مردم شهرستان خرامه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به شغل کشاورزی مشغول هستند که باید مطالعات لازم در زمینه تغییر الگوی کشت در این شهرستان انجام بگیرد.

وی اضافه نمود: در سال زراعی گذشته بیش از 36 هزار هکتار از زمین‌های شهرستان خرامه زیر سطح کشت قرار داشت و بیش از 110 میلیارد تومان درآمد از محصولات زمین‌های زیر سطح کشت بدست آمد.

نماینده مردم خرامه،سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در سال 92 حدود 150 میلیارد ریال تسهیلات کشاورزی به کشاورزان شهرستان خرامه تعلق گرفته است.

به گزارش شیرازه، سد درودزن به عنوان یکی از تامین کننده‌های اصلی آب شهر شیراز محسوب می‌شود.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
جمعی از مردم کربال
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
0
درود بر دکتر اسماعیلی