کد خبر: ۵۳۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ دوشنبه 18 فروردین

مردم فارس چگونه در یک سال 300,000,000,000 تومان را از بین بردند؟

ناظر پولی بانک مرکزی در فارس گفته که مردم این استان در یک سال سیصد میلیارد تومان را از دور خارج کردند.

به گزارش شیرازه؛ «افسانه» امروز به تحقق بیش از 94 درصد از بودجه شهرداری اشاره و آن را مهم‌ترین عمل‌کرد شورای شهر شیراز در سال 92 عنوان کرده است. «دفاع رئیس از عملکرد شورای چهارم» تیتر یک این روزنامه است که به این مساله پرداخته است. در ستون روزن این افسانه در صفحه اول اما، یادداشتی با عنوان «پاپانوئل و حاجی فیروز» منتشر شده که در بخشی از آن با اشاره به تبلیغ دولت برای انصراف افراد متمکن از دریافت یارانه ،آمده: «[این مساله] بعید است انگیزه‌‌ای برای انصراف ایجاد کند. شاید اگر به جای آن گفته بودند خدمات عمومی بیشتری با هزینه کمتر از رهگذر انصراف‌ها عرضه می‌شود، شمار کسانی که انصراف می‌دادند بیشتر می‌شد».

اما «نیم‌نگاه» ترجیح داده از میان انبوه مسائل مهم کشوری، یک جمله از هاشمی رفسنجانی را تیتر یک خود کند؛ «فرهنگ فقط محدود به مسایل هنری یا حجاب و مسایل سطحی نیست»! اما مهدی آماده سردبیر این روزنامه در یادداشتی با عنوان «فعالیت فرهنگی بر روی چه رده‌های سنی مهم‌تر است و چگونه؟» به یکی از ابعاد شعار سال پرداخته و با نثری که مختص به او بوده و البته به چندان روان هم نیست، ضرورت کار فرهنگی بر روی گروه سنی خردسالان را تبیین کرده است. این روزنامه در تیتر دوی خود هم به تقدیر استاندار از «اقدامات شایسته شهرداری شیراز» در نوروز 93 اشاره کرده است.»

«نقش رستم، عکس منتخب ویکی‌پدیا شد» را «خبر جنوب» تیتر یک خود کرده است. این روزنامه که با دستی پر منتشر شده، به نقل از ناظر پولی بانک مرکزی در استان فارس، خبری عجیب و قابل تامل رامنتشر کرده است: «مردم فارس در یک سال 3000,000,000,000 ریال اسکناس از دور خارج کردند». این مقام مسئول گفته که چاپ دوباره این اسکناس‌‌ها 45 میلیارد ریال هزینه دارد! بر اساس این گزارش مردم فارس در صدر استان‌های اسکناس فرسوده‌کن قرار دارند و در حالی که سیر فرسوده شدن اسکناس در اغلب استان‌های کشور از جمله خراسان نزولی است اما در فارس سیر صعودی به خود گرفته و مردم فارس سال 92 بیش از 1/3 برابر سال قبل از آن اسکناس‌ها را کهنه کرده و از دور خارج کردند. اما خبر جنوب به مناسبت روز سلامت، گزارشی با عنوان «بیماری‌های قلبی و عروقی دشمن شماره یک مردم فارس» منتشر کرده و گفته سن سکته قلبی در این استان 25 تا 45 سالگی است. در قسمتی از این گزارش آمده: «با یک حساب سرانگشتی که هزینه مراقبت از یک میهمان سرزده را در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان محاسبه می‌کنیم حداقل شبی 50 هزار تومان آن هم در بیمارستان دولتی آب می‌خورد و این سرآغاز پرهزینه نوزادی است که زودتر از موعد متولد شده!»

«عصر مردم» اما در گزارشی که آن را با عنوان «همت و حمیت، نسخه توسعه فارس 93» تیتر یک کرده، به سراغ مسئولان استان رفته است تا نظر آن‌ها را در خصوص توسعه فارس بپرسد. قادری نماینده مردم شیراز در مجلس در پاسخ به این روزنامه گفته که اولویت فارس نمی‌تواند از اولویت کشور جدا باشد، غیب‌پرور فرمانده سپاه فجر اما بیکاری را بلای استان دانسته. آذری مدیرکل آموزش و پرورش استان هم به ضرورت هم‌دلی میان مدیران تصمیم‌گیر استان اشاره کرده است.

نظرات بینندگان