کد خبر: ۵۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۳

ماموریت مهم رهبر انقلاب به مدیران فارس: شیراز به قطب پزشکی در منطقه و جهان اسلام تبدیل شود

شهر شيراز از ديرباز در حوزه بهداشت و درمان، مورد توجه كشورهاي حاشيه خليج‌فارس بوده است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه؛ ابلاغ سیاست‌های کلی «سلامت» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، موارد متعددی از بهبود کمی و کیفی بیمه‌های درمانی تا شفاف‌سازی قانونمند درآمدها و هزینه‌ها را شامل می‌شود. اما علاوه بر این نکات که در جهت‌گیری تمام کشور و از جمله استان فارس باید لحاظ شود، به نظر می‌‌رسد یک نکته در این ابلاغیه به صورت خاص باید در شیراز و استان فارس مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. در چهاردهمین و آخرین مورد این ابلاغیه، آمده است: «تحول راهبردي پژوهش علوم پزشكي با رويكرد نظام نوآوري و برنامه ريزي براي دستيابي به مرجعيت علمي در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشكي و تبديل ايران به قطب پزشكي منطقه آسياي جنوب غربي و جهان اسلام». شیراز به دلیل پتانسیل بالقوه‌ای پزشکی که در برخی حوزه‌های بالفعل شده است، توان عملیاتی سازی این خواسته رهبری را حتی بیشتر از تهران دارد.

چرا شیراز باید قطب پزشکی شود؟

«شهر شيراز از ديرباز در حوزه بهداشت و درمان، مورد توجه كشورهاي حاشيه خليج‌فارس بوده است. به گونه‌اي كه بيماران كشورهاي همجوار براي درمان‌هاي سخت به جاي رفتن به كشورهاي اروپايي، اين شهر را براي درمان انتخاب مي‌كردند. اين اتفاق يك مزيت وامتيازي براي شهرشيراز محسوب مي‌شود»؛ این‌ها را شاهین محمد صادقی نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی گفته است. شیراز در شرایط کنونی نیز در حوزه‌‌هایی چون پیوند قرنیه و جراحی‌های فوق تخصصی چشم، پیوند مغز استخوان، جراحی‌های پلاستیک، درمان ناباروری، پوست و مو، دیالیز، درمان شکاف کام و لب و بسیاری از حوزه‌‌های درمانی دیگر توانایی‌های خاصی دارد. با همه این‌ها اما شیراز قطب پیوند ایران و در لیست چند شهر برتر جهان در این زمینه است و در جراحی جنین هم تنها مرکز در خاورمیانه محسوب می‌شود. بر این اساس به نظر می‌رسد شیراز با یک مدیریت جهادی و یک برنامه‌ریزی دقیق همراه با توجه بیشتر دولت توان تبدیل شدن به قطب پزشکی در حوزه‌های دیگری علاوه بر پیوند اعضا و جراحی جنین می‌باشد. اما باید گفت که شیراز در شرایط کنونی خود نیز میزبان بیمارانی از 52 کشور جهان است؛ آماری که در صورت توسعه فرایند قطب شدن آن در شاخه‌های مختلف پزشکی، می‌تواند توسعه شیراز و حتی استان فارس را با سرعتی قابل توجه به ارمغان بیاورد.

توریسم درمانی؛ از شعار تا عمل

جایگاه کنونی شیراز در حوزه پزشکی، وظیفه دانشگاه علوم پزشکی شیراز را در بعد تبلیغات داخلی و حتی خارجی سنگین‌تر می‌کند تا بتواند این چهره شیراز را برجسته‌تر از قبل سازد. البته قطعا در این زمینه سایر نهادها هم‌چون میراث فرهنگی، شهرداری، استانداری و ... نیز دخیل هستند چرا که می‌توانند شرایط را برای بهبود «توریسم درمانی» شیراز بیشتر از قبل فراهم سازند؛ امری که دستغیب نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است هم‌چنان در سطح شعار باقی مانده است. «شهر سلامت» می‌تواند این فضای شعارزده را به پایان برساند.

شهر سلامت در کما!

هيات دولت سه سفر استاني رسمي به استان فارس داشت كه در آن ۵۴ مصوبه در حوزه علوم‌پزشكي براي اين استان به تصويب رسيد. از جمله مصوبات سفر دوم هيات دولت به استان فارس، ايجاد منطقه سلامت شيراز با عنوان «شهر سلامت» بود. خرداد ماه 89 نيز مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان فارس از احداث شهر سلامت شيراز در آينده‌اي نزديك خبر داده بود. قرار بود شهر سلامت شيراز در 992 هكتار زمين در 21 كيلومتري اراضي شمال‌ غرب شيراز احداث شود. تا اينكه در مهرماه 90 استاندار فارس از آغاز عمليات پروژه شهرسلامت شيراز خبر داد. حال آنكه فراخوان سرمايه‌گذاري در شهرسلامت شيراز چندي پيش از اعلام استاندار انجام گرفته بود. با اجراي اين پروژه قرار بود شيراز به قطب توريسم درماني كشور تبديل شود. حتي استاندار فارس در اقدامي بالاتر ويژگي‌هاي اين شهر تاسيس نشده را برشمرد. به گفته استاندار از جمله ويژگي‌هاي اين شهر سلامت «وجود پزشكان متخصص و فوق تخصص، تجهيزات مناسب درماني،‌ وجود دانشگاه علوم‌پزشكي شيراز به عنوان قطب پزشكي، آب و هواي مناسب محل احداث، منابع اكوتوريستي و جاذبه‌هاي طبيعي، جاده ارتباطي مناسب و تاسيسات زير بنايي» است. وي همچنين در بيان ديگر ويژگي‌ها، از «خط انتقال برق فشار قوي، وجود نيروهاي انساني خدماتي مناسب، خدمات مناسب پزشكي شامل چشم پزشكي، عمل ليزيك چشم، پيوند اعضا، توانبخشي، عمل جراحي قلب‌، جراحي جايگزيني مفاصل، جراحي‌هاي پلاستيك و زيبايي، سلول‌هاي بنيادين، طب جايگزيني و...» نيز نام برد. «مراكز اقامتي شامل هتل، هتل آپارتمان، مراكز تفريحي، ورزشي و پذيرايي» نيز در ادامه اين ويژگي‌ها آمده بود. اما با وجود برنامه‌هاي مختلف و فراخوان‌هاي متعدد، هنوز اين پروژه ناتمام وبلاتكليف است.


دولت چه باید کند؟

رئیس جمهور روحانی در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز این مساله را با بیان دیگری مطرح کرد. او با اشاره به جایگاه شیراز در حوزه پزشکی و ضرورت بازگشت به روزهای اوج گفته بود: «یک وقتی شیراز برای کشورهای منطقه به عنوان قطب پزشکی بود؛ مخصوصاً در زمینه چشم‌پزشکی. همه می‌گفتند برویم شیراز. باید برگردیم به آن دورانی که همه بگویند ایران». به نظر می‌رسد با توجه به اشاره مستقیم روحانی به جایگاه شیراز در حوزه پزشکی، انتظار طبیعی و منطقی از دولت این باشد که زمینه بالفعل شدن همه توانایی‌های پزشکی شیراز که نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و توجه بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها می‌باشد را با جدیت پیگیری کند. این امر در استان نیز نیازمند یک حرکت جدی، هم‌دلانه و دل‌سوزانه از سوی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد. شهر سلامت می‌تواند با یک برنامه‌ریزی منسجم و با بهره‌گیری از بخش خصوصی، شیراز را بیشتر از حالا، به قطب پزشکی در منطقه و جهان اسلام تبدیل کند.

نظرات بینندگان